1902-ben a spanyol José María Castro Fernández és a svájci Marc Birkigt alapította a kicsit később a beszédes Hispano-Suizára (spanyol-svájci) átnevezett céget, mely a kezdeti motorgyártói profilját idővel az autógyártással bővítette. A márka gyorsan az autóipar egyik legnagyobb presztízsű szereplőjévé vált, a második világháború előtt a Roll-Royce fő riválisának számított.

A Hispano-Suiza egyik csúcsteljesítménye volt az első világháborús V12-es repülőgépmotorokból „lefejlesztett”, 1919-ben bemutatott alumíniumblokkos soros hathengeres autómotor, majd az a köré épített konstrukció, a H6-os.

Kattints a képre, galéria nyílik!

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 1
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 2

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 15
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 16
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 17
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 18
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 19
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 20
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 21
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 22
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 23
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 24
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 25
4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 26
Fotó megosztása:

Ezek közül is talán a leghíresebb az 1924-es H6C, melyben a motor továbbfejlesztett 8 literes (7983 cm³-es) változata dolgozott egy háromfokozatú manuális váltóval párosítva, világújdonságként pedig fékszervó is került a típusba.

A H6C legkülönlegesebb változata a „tulipánfa-karosszériás” Torpedo, melynek „kasztniját” a Nieuport-Astra repülőgépgyártó mérnöke, Henri Chasseriaux tervezett. Az akkor még amúgy is úttörőnek számító könnyű alumíniumblokkhoz a szakember bő 72 kilós, 19 milliméteres bordázatra erősített 3 milliméteres borításból álló, fából készült karosszériával állt elő. A fából készült test alapanyaga egyébként – a modell nevével ellentétben – mahagóni volt, tulipánfa elnevezés inkább csak a mintázat miatt ragadt rá.

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 27

Kép: RM Sotheby’s

A négyszemélyes – még pontosabban 2+2 személyes –, fatestű H6C Torpedo ráadásul versenypedigrével is rendelkezik: 1924-ben a Targa Florión és a Coppa Florión is szép eredményeket ért el (5. és 6. hely).

Utóbbi persze nem meglepő, ha hozzátesszük, hogy a speciális karosszálást – és a hosszú távú versenyzéshez illő 236 literes(!) üzemanyagtankot – egy első világháborús vadászrepülő-veterán, autó- és olimpiai bobversenyző, bizonyos André Dubonnet rendelte meg annak idején.

A „mahagónikasztnis” H6C Torpedo később több más milliomoscsemete, aranyifjú birtokában volt, a második világháború során egy bombatámadásban meg is sérült – de profi módon kijavították –, most pedig hamarosan árverésre bocsátják, az RM Sotheby’s augusztus 18-i aukcióján licitálhatnak majd rá a vastag pénztárcájú gyűjtők, hiszen az aukciósház valahol 8 és 12 millió dollár (3,7-4,7 milliárd Ft) közé jósolja a leütési árat.

4 milliárdot érhet a fából készült torpedó 28

Kép: RM Sotheby’s