Az elmúlt évekre visszatekintve kijelenthető, hogy évente több tucat pár száz kilométert futott, gyári állapotban eltárolt Lada kerül elő szerte a világban. Most egy kék 2104-es bővítette tovább a tábort, az eladó autóra Szentpéterváron csaptak le gyűjtők.

Kilométerórája 282-es értéket mutat csupán, és ahogy lenni szokott, ennek a jelenségnek is megvan a miértje. Első, és egyetlen tulajdonosa mozgáskorlátozott használatra akarta átalakítani a kocsit, de ez végül elmaradt, az 1999-ben vásárolt autó pedig garázsban állva várt a sorsára.

Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 1

Most, bő két évtized után döntöttek az eladás mellett, és a száraz garázsnak köszönhetően tényleg egyedi, teljesen gyári állapotú kombi kocka Lada került a piacra. Sehol egy rozsdafolt, eredetiek a kerekek, még az ülésvédő fólia is megvan. 

Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 2

Az árról nincs információ, de a lelet mindenképp érdekes, hiszen egy régi-új autóról van szó. Maga a konstrukció 1980-ban került gyártásba, így bő negyven év után a következő tulajdonos elmondhatja magáról, hogy abszolút gyárias veterán típus kerül majd birtokába. 

Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 3

Ezért különleges a VAZ-2104-2105-2107 sorozat, bődületes mennyiséget gyártottak belőle szinte változatlanul, hosszú évtizedeken át. Alig van az autógyártás történetében pár típus, amiről ugyanez elmondható, és ami a legérdekesebb, hogy még a 2010-es években is volt igény az autóra.

A 2010-es évek elején a “kocka Ladák” eladási mutatói továbbra is erősek voltak Oroszországban és a volt keleti blokk országaiban. 2011 első negyedévében például 28 633 darab 2105-öst és 2107-est adtak el Oroszországban, ami 140%-os növekedést jelentett az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 4Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 5Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 6

A VAZ–2105 gyártása 2010 decemberében befejeződött, 30 év és csaknem 3 millió elkészült darab után. A többi típus gyártása Oroszországon belül teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Autógyárba. A VAZ–2107 oroszországi gyártása 2012 áprilisában ért véget, míg az utolsó VAZ–2104-es 2012. szeptember 17-én hagyta el a gyártósort Izsevszkben, ezzel végleg befejeződött a klasszikus, Fiat 124-en alapuló Ladák gyártása Európában. 

Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 7Száz év múlva is kerülnek majd elő gyári állapotú kocka Ladák? 8

Az értékféltő keleti mentalitás ekkora gyártási darabszámmal kombinálva szinte garancia arra, hogy a következő évtizedekben is kerülnek majd elő megdöbbentő állapotú Ladák, biztos akad olyan tulaj, aki a 2010-ben megvett kockáját tette téglákra, és takarta le legalább 2030-ig.