A XIX. század vége felé a Peugeot már virágzó, sokoldalú cégcsoport volt, amely gyakorlatilag mindent gyártott, amire a modern, iparosodó társadalomnak szüksége lehetett, a fűrészektől a kerékpárokig, a fűzőtől a kávédarálóig. A fogyasztók egy része azonban nem volt maradéktalanul elégedett: ők a nagy és nehézkes automobilok, illetve a fárasztó és lassú kerékpárok közötti átmenetre vágytak.

120 éve nyeregben 1
120 éve nyeregben 2

120 éve nyeregben

120 éve nyeregben

120 éve nyeregben 24
120 éve nyeregben 25
120 éve nyeregben 26
120 éve nyeregben 27
120 éve nyeregben 28
120 éve nyeregben 29
120 éve nyeregben 30
120 éve nyeregben 31
120 éve nyeregben 32
120 éve nyeregben 33
120 éve nyeregben 34
120 éve nyeregben 35
120 éve nyeregben 36
120 éve nyeregben 37
120 éve nyeregben 38
120 éve nyeregben 39
120 éve nyeregben 40
120 éve nyeregben 41
120 éve nyeregben 42
120 éve nyeregben 43
120 éve nyeregben 44
Fotó megosztása:

A Peugeot mérnökei 1898-ban egy Dion-Bouton segédmotort építettek be egy robusztus kerékpárvázba, az ügyfelek pedig tapsoltak. Létrejött a Peugeot Motorcycles, majd 1901-ben bemutatták a modern és erős Peugeot ZL-t (nyitóképünkön), amelyet aztán éveken át gyártottak, akkoriban jelentősnek számító, havi négyszáz példányban. 1903-ra kifejlesztették saját motorkerékpár-blokkjukat (addig Svájcból vásároltak motort), amelyet már a vázbölcsőn belül helyeztek el, javítva a jármű tömegeloszlását. 1905-ben a világon elsőként építettek 45 fokos V2-es erőforrást motorkerékpárba. Ennek a továbbfejlesztett változatát építették bele abba a Nortonba, amely 1907-ben megnyerte a legelső Man TT-t.

120 éve nyeregben 45

Az 1907-es TT-győztes Norton, V2-es Peugeot blokkal

Az első világháború éveiben a sebességi rekordokat felváltotta a hadi ipari igyekezet, a Peugeot több mint ezer motorkerékpárt szállított a fronton harcoló francia katonáknak. Az általános nyersanyag- és alkatrészhiányt ötletesen hidalták át: a kéthengeres Moto 350 MC váltókarját Peugeot kávédarálókról leszerelt karokkal pótolták.

120 éve nyeregben 46

Francia katonák Peugeot kerékpárokon és motorkerékpárokon

Amikor elhallgattak a fegyverek, 1922-ben egy segédmotoros kerékpárral – CM1 –folytatódott a gyártás, az évtized második felében pedig modern nagymotorokkal és olcsó belépőmodellekkel alapoztak meg egy másfél évtizeden át sikeres modellpalettát. A harmincas években felélénkült az európai motorkerékpár-piac, erősödött a verseny, ezért a Peugeot a marketingre is fokozottan ügyelt. A cégalapító Eugène Peugeot fia, Antoine (1910-2002) az évtized elején egy korai P110-es nyergében hódította meg az Alpok hágóit. Nem holmi aranyifjú volt ő, hanem a gyár szíve-lelke, aki minden korábbinál erősebb és megbízhatóbb új modelleket tervezett.

120 éve nyeregben 47

Peugeot Velo-moteur

Ekkoriban nagy, erős motorokat vettek az emberek, megjelent azonban a Peugeot kínálatában egy könnyű motorkerékpár is: az 1931-ben bemutatott Vélo-Moteur a későbbi mopedek korai koncepcionális elődje volt.

A negyvenes, ötvenes években apró blokkokat szereltek a meglévő vázakba, amelyeket aztán áruszállításra alkalmas, háromkerekű kivitelben, nagy elülső puttonnyal is készítettek. Az emancipált hölgyek kedvence az 1951-es Bima moped volt; az 1953-as S55 pedig a robogók egyre duzzadó piacára biztosított belépést a márkának: a modern Peugeot 203 szedánt idéző vonalaival kecses, elülső csomagterével pedig praktikus is volt.  Utóbbit az évtized végére elveszítette, cserébe sokkal elegánsabb lett, méltó előfutáraként napjaink Peugeot-robogóinak. A nyolcvanas évektől fogva ezek uralják a francia márka palettáját, a legkülönfélébb oldalhajtásokat hozva, az elegánstól a minimalistán át a sportosig.

120 éve nyeregben 48

Peugeot S55

A hetvenes években azonban nem a robogók, hanem a pedálos (később berúgókaros) segédmotorok határozták meg a piacot. A 100-as széria (a 101-től a 105-ösig) az eladási listák élére repítette a Peugeot-t, amelynek üzemeiből végeláthatatlan sorban áradtak ki a mopedek – évente akár 800 ezer példányban. A Peugeot 103 mindmáig kultikus darab, a gyűjtők nagy kedvence, nem utolsósorban a tervezőmérnökök szárnyaló fantáziájának köszönhetően: több tucatnyi, olykor markánsan eltérő változat született a modellből.

120 éve nyeregben 49

Peugeot 103-as 1980-ból

Az elmúlt harminc évben a Peugeot neve egyet jelentett a robogókkal, a mérnökök pedig szolgai másolás helyett innovációkkal színesítették a piacot, a modern akkutechnológiát alkalmazó, tisztán elektromos Scoot’Elec-től (1996) a nagykerekű Looxor-ig (2001). 2002-ben érkezett az ABS-es Elystar, 2013-ban a dupla első kerekű Metropolis, amelyhez opciós oldallégzsákot is kínáltak. A márka ma a 43 ezer főt foglalkoztató, évi 15 milliárd dollár forgalmú indiai Mahindra csoport tagja.

120 éve nyeregben 50

Peugeot Metropolis