1981-ben kezdődött meg a Mercedes-Benz akkori csúcsmodelljének fejlesztése és hat évvel később már a formaterve is végleges volt, benyújtották a szabadalmi hivatalhoz a megfelelő dokumentumokat. Közben a BMW bemutatta az E32-es 7-es sorozatot az első háború utáni V12-es motorral az orrában, majd néhány évvel később hírt kaptak arról is, hogy egy egészen új márkanév alatt épít zászlóshajót a Toyota. Utóbbi lett a Lexus LS400-as, ami miatt kénytelenek voltak még egy picit dolgozni a W140-es kódjelű Mercedesen.

Fejlesztése több mint 1 milliárd dollárt emésztett fel és ezért elődjénél (W126) 25%-kal drágábban kellett adniuk. A bálnának nevezett gépet végül 1991 áprilisától kezdték gyártani hat- és nyolchengeres, valamint V12-es motorokkal. Aztán újabb információmorzsa jutott el Stuttgartba. A BMW tizenhat hengeres motorjának híre, aminek hatására a Mercedes mérnökei is munkába kezdtek. Túl akarták szárnyalni a müncheni riválist.

Elhatározták, hogy 18 hengert tömnek az S-osztály orrába, amihez azért még az 5,2 méteres autó is szűkösnek bizonyul. Sorban és V elrendezésben is hosszabb lenne a V12-esnél, az pedig nem lehetséges, ezért döntöttek a W elrendezés mellett.

Tervezőasztalon maradt a Mercedes 18 hengeres motorja 2

További nehézséget jelentett, hogy a W18-as motor megfeleljen az európai és a helyenként valamivel szigorúbb amerikai normáknak. Nem elég megfelelni a kibocsátási előírásoknak, de oda kellett figyelni arra is, hogy a fogyasztók ne panaszkodjanak majd a hatalmas motor étvágyára. Pontosan tudták, ha ez összejön, akkor nem csak a BMW-t pipálják le, de az olyan márkák sem tudnak mit lépni, mint a Bentley vagy a Rolls-Royce.

Kitalálták, hogy a W124-es és a W201-es modellekben használt 2,6 literes, sorhatosokból rakják össze a 18 hengeres motort. Végső formájában 8 literes hengerűrtartalma után az autót Mercedes-Benz 800 SEL típusnévvel árulták volna. Ám az igazgatótanács tagjai alaposan megvizsgálták a mindenen túlszárnyaló motor javaslatát és elutasították a projektet. Úgy találták, hogy a korábbi V12-es minden követelményt teljesít.

490 lóerővel és 750 Nm nyomatékkal került volna a 800 SEL-be a motor, de voltak tervek egy szupersportautóhoz is. Oda már 680 lóval és 800 Nm nyomatékkal került volna a W18, amiből végül még csak prototípus sem készült. A végtelenül komplex, igazán különleges blokk nem jutott túl a tervezőasztalon.

Tervezőasztalon maradt a Mercedes 18 hengeres motorja 3

Forrás: Driving
Kapcsolódó címkék: Mercedes Mercedes-Benz motor W140 w18