Olaszul Scià di Persiának, vagyis a perzsa sahnak is nevezik a Maserati 5000 GT-t, ez pedig cseppet sem véletlen. Mohammad Reza Pahlavi, az iráni sah erősen érdeklődött a 3500 GT iránt, de annál valami jóval exkluzívabb autóra vágyott, ezért személyesen kereste meg a Maseratit, hogy készítsenek neki egy ilyen járgányt. Persze az olaszok hamar meglátták az ügyfélben lévő pénzügyi potenciált, ezért személyesen a főmérnök, Giulio Alfieri tervezte meg az autót, melybe a 450S-hez tervezett 5 literes, V8-as motor került.

1959 novemberében, a Torinói Autókiállításon mutatták be a modellt, mely a 3500 GT erősített alvázára épült és egy addig fel nem használt V8-as került bele. Ebben a formában három 5000 GT készült el, a későbbiek már módosított motorral futottak. Az alapot adó 3500 GT-nél kétszer drágább autót olyan pénzes emberek vették, mint Gianni Agnelli, Briggs Cunningham vagy Aga Khan. Mivel összesen 34 példány készült, ezért nyilván minden egyes darab elképesztő ritkaságnak számít.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 2

325 lóerős teljesítményét 5500-as fordulaton adja le a 4937 köbcentis, V8-as motor. Ezen négy Weber karburátor vagy később Lucas mechanikus befecskendezés volt. Utóbbinál hosszabb lett a motor lökete, kisebb a furata, a ménes pedig 15 lóval gazdagodott. Hozzá kezdetben négy-, később ötgangos ZF váltót csatlakoztattak. Ezek azonban csak az alapok, a karosszérián nyolc híres műhely is dolgozott. Többek között a képeken látható Ghia, Pietro Frua, a Carozzeria Touring, de készült Pininfarina és Bertone 5000 GT is.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 3

1961 júliusában készült el a kilencedik Maserati 5000 GT, mely az egyetlen Ghia-karosszériás autó a sorban. A formát a vállalat prototípusok készítéséért felelős vezetője, Sergio Sartorelli rajzolta a korszak szintjén egész modern stílusban. Korábban tervezett néhány Lambretta robogót, így találkozott Ferdinando Innocentivel, akinek gyárait második világháborúban elpusztították, így új kihívás elé kellett néznie. Elhatározta, hogy megfizethető árú közlekedési eszközöket kínál majd, ebből lett a Lambretta. A biznisz annyira futott, hogy Innocenti a korszak egyik legdrágább autójából, az 5000 GT-ből rendelt egyet.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 4

Mielőtt leszállították volna az autót Ferdinando Innocentinek, a Sports Car Graphic szerkesztője is kipróbálta. Bernard Cahier 1962 januárjában írta meg, hogy a Maserati 5000 Gt elképesztően gyors autó. Rengeteg hasonlóval találkozott, de az 5000 GT kiemelkedő teljesítményt nyújt, versenyautók szintjén mozog. Álló helyzetből 26,6 másodperc alatt érte el a 135 mérföld/órás (217 km/óra) sebességet, aminél gyorsabbat egészen addig nem mért.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 5

Rubayan Alrubayan, egy szaúd-arábiai autórajongó vette meg az autót 1970-es években, de nem volt tisztában a típus ritkaságával. Ötven évet állt, kész csoda, hogy közben nem pusztította el a sivatagi homok. Az egyik ajtón festékszóróval selejtezhetőként jelölték meg, de szerencsére megmentették az autót. 15 561 kilométert futott, ami vélhetően valós adat. Megtalálták benne az eredeti eredeti Ghia ceruzarajzokat is, amivel együtt tényleg elképesztő érték az autó.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 6

Bizonyára sokan vágynak arra, hogy visszaállítsák az eredeti állapotát a szalonon bemutatott ezüst fényezéssel, de a Maserati 5000 GT még ezzel a patinával is gyönyörű – 200 milliós – veterán autó.

50 évig állt a sivatagban a ritka Maserati 5000 GT 7

Forrás: RM Sotheby's
Kapcsolódó címkék: ghia Maserati maserati 5000 gt sztori veterán