Dr. Frankenstein modern követőiként tekintenek azokra az elvetemült gépészekre, meg nem értett mérnökzsenikre és lelkes szerelőkre, akik nem átallnak összeházasítani egy olyan karosszériát és motort, amelyek nem egymásnak lettek teremtve. Ezek néha annyira távol állnak egymástól, hogy még egyazon Univerzumban is csak nagy jóindulattal férnek el.

Mások szerint ezek a mérnökök a mechanikus világ nemesítői, kifinomult géplények tenyésztői, akik a génállományok összekutyulásával új fajtákat hoznak létre, és előmozdítják az autóipar evolúcióját. Hogy valójában melyik tábornak van igaza, annyira könnyen megválaszolható kérdés, mint a tyúk vagy a tojás esete. Maradjunk annyiban, hogy munkásságuk 90 százalékban érdektelen, kilenc százalékban megdöbbentő eredményeket szül, a fennmaradó egy százalékot viszont akár sorozatgyártásban is örömmel viszontlátnánk. Összeállításunk nem kizárólag az utóbbi egy százalékból szemezget, de ez nem von le az itt látható autók élvezeti értékéből semmit.

Csillagmotoros 1939-es Plymouth pickup

A csillagmotor egyetlen észszerű felhasználási területe a repülőgépipar, felépítéséből adódóan minden más célra alkalmatlan. Talán pontosan ez tette érdekessé coloradói gépészek egy lelkes csapata számára a technikát. Fogtak egy Cessna 195-ös kisrepülőgépből származó 12.4 literes, 300 lóerős, héthengeres Jacobs R-755-A2 erőforrást, és beépítették egy 1939-es gyártású Plymouth kisteherautóba. Utóbbit kívül-belül a klasszikus repülőgépek stílusához igazították, és bár alkotásuk zaj- és emissziós terhelése messze meghalad minden észszerű és törvényszerű határt, zsenialitásához nem férhet kétség.

Fiat 500 V12

Építése után hét évvel még mindig a világ egyik legőrültebb engine swap-jának számít az olasz Oemmedì Meccanica iskolateremtő munkája. A parányi Cinquecentóba először egy hathengeres Porsche boxermotort, majd egy Ferrari V8-ast próbáltak bele, végül a Lamborghini Murcielago 6.2 V12-esénél állapodtak meg az alkotók. A 850 lóerős autónak gyakorlatilag egyetlen porcikája sem maradt eredeti. A túlszteroidozott testépítőket idéző, természetellenes arányokkal (az autó nyomtávja nagyobb, mint a tengelytávja!) rendelkező Fiat magával ragadó szörnyszülöttsége örökké tartó hírnevet hozott karosszéria-felújítással foglalkozó gazdáinak.

Lexus LFA V8

Amikor Imamura Joicsi az internetet böngészve ráakadt egy vízkáros, menthetetlen Lexus LFA-ra, rájött, hogy az istenkáromlás vádja nélkül válthatja valóra régi tervét. Amikor új motort keresett a totálkáros V10-es helyett, megmaradt a márkánál, ám az összes kézenfekvő opciót elvetve a TRD egyik alkotására esett a választása. Az 5.8 literes, 690 lóerős motort eredetileg a NASCAR versenyszériához fejlesztették, így utcai használatra teljességgel alkalmatlan – szerencsére Imamura-szan driftversenyző, és esze ágában sem volt közúton használni alkotását.

Mini Cummins

Az amerikai Cummins pontosan száz éve fejleszt dízelmotorokat, nem csupán az autóipar számára. A szakma ismeri a cég nevét, de nem árt, ha olykor az utca embere is szembesül vele, pontosan mivel is foglalkozik a vállalat. 2010-ben ezért egy különleges projektbe vágott bele a cég: egy klasszikus, eredeti Minibe építették be egyik slágerterméküket, a 78 literes QSK78 erőforrást. Nem elírás történt: a 18 hengeres erőforrást 400 tonna teherbírású billencsekbe építik be, amelyek külszíni bányákban teljesítenek szolgálatot. A 3500 lóerős, 14 ezer Nm (!) nyomatékú motort 12 darab turbófeltöltő lélegezteti, a blokk saját tömege meghaladja a 10 tonnát. Érthető módon a Mini tömpe orrában nem találtak helyet a motornak, ezért a hátsó tengely elé építették azt be. A munka látványos, de van egy apró funkcionális hiányossága: a Cummins-féle Mini nem járóképes, látványnak azért nem utolsó.

Pontiac Firebird Toyota Prius szívvel

Akár üzleti vállalkozássá is fejleszthetné folyamatban lévő projektjét az az Ohio állambeli mérnök, aki egy Toyota Prius hibrid hajtásláncát építette be veteránkorú sportautójába. A férfi még 1979-ben, friss diplomásként vásárolta meg az autót, és évtizedeken át használta. Amikor a Pontiac állapota kezdett menthetetlenné és vállalhatatlanná válni, ahelyett, hogy bontóba küldte volna, radikális műtétre szánta rá magát: fogott egy hétszemélyes Prius+ (a tengerentúlon Prius V) buszlimuzint, amely – mivel a két jármű nyomtávja és tengelytávja szinte pontosan megegyezik – nemcsak hajtásláncát, hanem komplett padlóját és futóművét is átadta a Firebirdnek. A 2016-ban útjára indított projekt még távolról sem ért véget, a tervek szerint 2020 második felére talán készen lesz az autó.

Rolls-Royce Phantom

Amikor a Rolls-Royce Phantom tulajdonosa mindössze 190 ezer kilométer után azzal szembesült, hogy autója hűtőhiba miatt megfőzte V12-es motorját, úgy döntött, valami megbízhatóbbal pótolja a német származású blokkot. A J&K Power műhelyt kérte fel a projekt végrehajtására, ők pedig magától értetődő természetességgel nyúltak a negyedik generációs Toyota Supra 2JZ-GTE erőforrásához.

A soros hathengeres blokk kovácsolt komponenseket kapott, valamint turbófeltöltőt, és kompresszort is szereltek rá. Töltőnyomástól függően 600-900 lóerő áll rendelkezésre, ami viszont a sebességváltó cseréjét is szükségessé tette. S ha már a problémás fődarabok cseréjénél tartottak, épített futóművet, valamint – nehogy megismétlődjön a korábbi eset – a Lexus RC F-ből származó hűtőrendszert szereltek az autóba.

Toyota GT86/Subaru BRZ

A Toyobaru kupé mély tömegközéppontja, megfizethetősége és klasszikus arányai miatt közkedvelt átépítési alap. Négyturbós V12-es motortól kezdve a Ferrari-blokkig mindent építettek már bele, a legelvetemültebb átalakítás során azonban két darab motorkerékpár-motort szereltek be az eredeti négyhengeres boxer helyére. A 2.4 literes V8-assá összenőtt sziámi ikrek maximális fordulatszáma eléri a 12 000/percet, a csúcsteljesítmény 362 lóerő. A JUN Auto alkotásának gyakorlati értékét még az sem csökkenti, hogy a motor majdnem 8000/percnél éri csak el 267 Nm nyomatékcsúcsát.

Toyota Hilux V8

Amerikában hatalmas divatja van a sport-teherautóknak, a Toyota mégsem ott, hanem Dél-Afrikában készítette el első nagy teljesítményű pickupját. Amikor a helyi Hilux gyár 2015-ben elérte az egymilliós darabszámot, egy egyedi variánst építettek az elpusztíthatatlan platósból: futóművét a számtalan terepralin diadalmaskodó verseny Hiluxból emelték át, motorját pedig a Lexus IS F-ből. A 449 lóerős V8-as a Dakar-specifikációknak megfelelő szívócsonkot, kábelezést és kipufogórendszert kapott. Szintén versenykivitelűek a hatalmas fékek, viszont „elfelejtették” beépíteni a versenyautóknál kötelező szűkítőt, így a sportblokk korlátozás nélkül kiélheti fordulatszáméhségét. Ki tudja, milyen menetteljesítményekre volna képes a Hilux, ha nem hagyják meg a dízelmotorhoz tervezett, eredeti sebességváltót és hátsó differenciálművet. Így végsebessége nem haladja meg a 150 km/h-t, viszont azt olyan gyorsan és könnyedén éri el, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga.

Volvo PV444

A klasszikus kocka-Volvók vélt és valós robusztusságuk miatt közkedvelt alanyai a motorcseréknek; se szeri, se száma a Lamborghini, Corvette vagy Viper motorokkal épített 200-asoknak. Egy fokkal stílusosabb, ha valaki egy ritkább, lágyabb vonalvezetésű Volvóhoz nyúl, mint ennek a PV444-esnek a gazdája, Stig Arne Solheim. A norvég driftőrült egy negyedik generációs Toyota Suprából származó, de 3.4 literre növelt lökettérfogatú 2JZ-GTE blokkot emelt be az 1953-as gyártású karosszériába. Az egyedi tervezésű és gyártású alkatrészeknek, valamint a túlméretezett turbónak köszönhetően a soros hathengeres motor 800 lóerőt ad le, maximális forgatónyomatéka 1000 Nm.

ZIL-130

A szovjet ipar legendás gyümölcse nem tipikus átépítési alap, ám ez nem akadályozta meg elborult orosz tunerek egy csoportját abban, hogy dragstert építsenek az egykori lomha teherautóból. A hatliteres V8-as motor helyébe egy BMW X5M módosított hajtásláncát építették be, és ha már szétszedték az autót, a bajor sportterepjáró futóművét is felhasználták. A 4.4 literes V8-as turbómotor teljesítménye valahol 700 lóerő körül jár, az összkerékhajtású, automata sebességváltós szörny alighanem az egyik leghatásosabb sleeper (azaz valós képességeit unalmas megjelenéssel leplező jármű) a világon.

Ebben a videóban például egy Ford Mustanggal és egy Nissan Skyline-nal versenyzik az átalakított ZIL

Forrás: Smarter Media