A közelmúltban megújult Toyota Century a Lexustól származó hibrid hajtással kényezteti a japán társadalom krémjéhez tartozó utasát. A V8-as szívómotorra épülő benzin-elektromos egység kétségtelenül a legkifinomultabb hajtásláncok egyike, bevezetésével azonban nyugdíjba vonult a japán autóipar legnagyszerűbb ékköve: a szigetország egyetlen V12-es szériamotorja.

A Toyota 1GZ-FE erőforrást 1997 és 2016 között gyártották. Az  ötliteres, változó szelepvezérlésű DOHC erőforrás maximális teljesítménye nagyjából 310 lóerő volt, de a japán belpiaci szabályozások miatt 276 lóerőre korlátozva építették be a Toyota Century hosszú orrába. A motor különlegessége, hogy a két hengersort egy-egy külön elektronika vezérli, így  vészhelyzetben soros hathengeres egységként üzemelhetett.

Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 1
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 2

Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból

Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból

Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 12
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 13
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 14
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 15
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 16
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 17
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 18
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 19
Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 20
Fotó megosztása:

Ezt az ipartörténeti ritkaságot szemelte ki magának az új-zélandi Hartley Engines and Motorsport motorépítő műhely legújabb műalkotásának alapjául – nem csak azért, mert ritka és különleges, hanem mert kompakt és könnyű építésű. Persze egy versenymotor építésekor nem lehet szemérmes az ember, így a blokk, a hengerfej, a forgattyúsház és a vezérműláncok kivételével minden (szó szerint minden) alkatrészt újraterveztek és legyártottak – a motor egyetlen csavarja sem származik katalógusból. Az eredmények magukért beszélnek: míg az eredeti erőforrás 5200/percnél adja le csúcsteljesítményét, a Hartley mérnökei csaknem megkétszerezték a motor teljes fordulatszám-tartományát: a V12-es gond nélkül elforog 9500/percig, ahol a fékpados mérések szerint 700-800 lóerőt ad le.

A Hartley különleges szerepet szán 12 hengeres alkotásának: referenciamunkának tekintik, amely nem utolsósorban jó alap lehet egzotikus szupersportkocsik, kisszériás, egyedi modellek építéséhez. Jelenleg ehhez keresnek partnereket, ám addig is, amíg ez a terv megvalósul, a szintén új-zélandi driftbajnok, Jaron Olivecrona rendelkezésére bocsátották a motor egy példányát. A neves autóversenyző-dinasztiából származó Jaron autójának különleges, a hetvenes évek F1-es torpedóit idéző, cseppet sem visszafogott hangzást kölcsönöz a hengerenként külön-külön fojtószeleppel szerelt blokk.

Gumigyilkos szörnyeteget csináltak az elnöki limuzinból 21

Itt akár véget is érhetne a történet, de a Hartley-nak további tervei is vannak a 12 hengeres motorral: dupla turbófeltöltővel szerelik fel. A célteljesítmény „messze meghaladja az ezer lóerőt”, de nem versenypályára, hanem közútra szánják, így kellőképpen civilizált fenevadra számíthatunk.