A rendőrség tájékoztatása szerint megerősítették a Liszt Ferenc-repülőtéren a rendőri jelenlétet, illetve az utasbiztonságot, továbbá a tűzszerész szolgálatot, melynek munkáját robbanóanyag-kereső kutya segíti. A TEK emberei pedig orosz BTR-80-as páncélosokkal érkeztek, amivel biztosítják a repteret és környékét. A helyzet komoly, hiszen az elmúlt hónapokban és hetekben Európa számos repterén és városában hajtottak végre robbantásokat. DSZZS20160322006 A Szovjetunióban tervezett, nyolc kerékkel hajtott páncélozott szállítójármű gyári típusjelzése GAZ-5903, gyártása 1986-ban kezdődött, jelenleg sorozatgyártását az Arzamaszi Gépgyár végzi. A BTR közúton maximum 90 km/órás  sebességgel képes haladni, legalábbis ez a gyári adat, de mértek már be Magyarországon 135 km/órával hasító BTR-t is. Terepjáró képessége kapcsolható összkerékhajtással fokozható. A hadseregben rendszeresített példányok felszereltségének része különböző optikai eszközök a járművezető és a parancsnok részére, valamint egy infravörös reflektor, hat darab 81 mm-es füstgránátvető, különböző rádiókészülékek és belső átbeszélő berendezés. Azt hogy ezekből mennyit tartottak meg a TEK járműveiben azt nem lehet tudni. DSZZS20160322007 A BTR-80 alapváltozata esetén a tetőn egy 14,5 x 114 mm-es kaliberű KPVT nehéz géppuska kapott helyet. Irányzott lőtávolsága kétezer méter, tűzgyorsasága 600 lövés/perc. A BTR hiányossága, hogy a tornya nem rendelkezik stabilizátorral, így a menet közbeni tüzelésre csak alacsony sebesség mellett alkalmas – ráadásul a torony forgatása sincs motorizálva, így gépágyú nem képes a helikopterek elleni küzdelemre. Mondjuk nagyon reméljük, hogy ilyenre nem lesz szükség soha.

DSC01685 (1)

Ez a fotó csak illusztráció, de valahogy így nézhet ki a TEK-es BTR belülről

Ami viszont nem túl kedvező, hogy a harcjármű 7-9 mm vastag páncélzata gyenge. Állítólag a gyalogsági géppuska-sorozattal szembeni védettsége sem garantált minden irányból. Az ukrán békefenntartóknál szolgáló, azonos típusú jármű anno személyzettel együtt megsemmisült egy RPG-7 vállról indítható páncéltörő rakétagránát találata miatt. A repeszek a szó szoros értelmében szitává lyuggatták a felépítményt. Ez sem valami megnyugtató… Mondjuk villantani és a helyzet súlyosságát éreztetni kiváló: robusztus, fekete, nyolc kerékkel gurul és géppuska van a tetején.

A BTR-80 a szovjet hadsereg gépkocsizó lövész egységeinek szabvány felszereléseként rendszeresített, tehát tévedés, hogy rendőrségi feladatokra tervezett járműről lenne szó, nálunk mégis a terrorelhárítási csoport kapta meg.

A gépházban KamAZ–7403 V8-as dízelmotor dolgozik, ami 260 lóerős. 2014-ben a Street Customs Hungary olvasója fotózta le a TEK páncélosát tankolás közben. Állítólag 300 litert gázolajat nyomtak a tartályba, ami akkori árak mellett durván 125 ezer forintba került.

4353ca3d62b5dbfeefdde20e4e344420

Fotó: Street Customs Hungary

Súlya 13,6 tonna, hossza 7,65 méter, szélessége 2,9 méter, magassága pedig 2,35 méter

A kétéltű jármű első két tengelye kormányozható, hátul pedig két vízsugaras hajtómű található, ami vízben segíti az előrejutást. Az abroncsok nyomása belülről állítható és 36 cellára vannak osztva, ami azt jelenti ha talált éri a gumit, akkor sem ereszt le tejesen a kerék. Vízben 10 km/órával képes siklani.

Kapcsolódó címkék: BTR Budapest harcjármű reptér TEK