Sóbálvánnyá változott vasárnapi autósok, kedves nagymamák, a pirosnál gumit csikorgatva fékező félőrültek.  Róluk feltételeztem sokáig, hogy nem fogják megadni az elsőbbséget a telezöldes kereszteződésben. Előbbi kettő pusztán azért, mert nem figyel, vagy nem tudja megkülönböztetni az irányított zöldtől, az utóbbi pedig valószínűleg idegi alapon képtelen kivárni a sorát.


Segítség a táblán

Segítség a táblán

Segítség a táblán


Félreértés ne essék, nem vagyok semmiféle szupererő birtokában; egyszerűen a tapasztalat mondatta, hogy legyek óvatosabb, ha velük találom szembe magam. Aztán egy nap rájöttem, hogy ez butaság, fél óra alatt két alkalommal húztak be előttem teljesen átlagos, tapasztalt, valószínűleg jól vezető, kevésbé sem félénk autósok, akik még a félőrült kategóriába se fértek be.

Az, hogy nem lapítottak ki, mint kamaszlány a rózsaszirmot, nem annyira az én óvatosságomnak, inkább a szerencsének köszönhető. Meg persze a kedves mögöttem érkező autósoknak, akik szintén időben fékeztek, és nem löktek be a kereszteződés közepéig, ahogy a Cobra 11 epizódjaiban történni szokott.

Nem igazi telizöld

Nem igazi telizöld

Nem igazi telizöld


A telezöldes forgalomirányítással nincs semmi bajom, kisebb forgalmú úton még gyorsabb is, mint egy irányított zöld. Gond akkor van, ha valaki nem ismeri fel, a pavlovi reflex hatására pedig azonnal kanyarodik a zöld jelzésre.  Jó esetben csak dudálást és mutogatást kap, rosszabb esetben egy egyenesen érkezőt az autójába.  Akinek még ilyenkor sem esik le, hogy tulajdonképpen ő volt a hülye, és hőbörögni kezd, hogy neki bizony zöld volt a lámpa, attól bizony el kell venni a jogosítványát, betenni egy páncélszekrénybe, és megvárni, hogy rárohadjon a műanyaglakat.

Érthetetlen, hogy sokan képtelenek megtanulni, hogy elsőbbséget kell adniuk az egyenesen érkezőknek. Ezt azt feltételezi, hogy a kanyarodás szabályait sem ismerik, ami nélkül pedig elég elképzelhetetlen a napi közlekedés.   Mit is mond a KRESZ?

Na, mehetünk már?

Na, mehetünk már?

Na, mehetünk már?


A kör alakú zöld fény esetében a kereszteződésbe behajtó és balra szabályosan bekanyarodni szándékozó jármű vezetője a kereszteződés közepéig behajthat, ott – szükség esetén – a szembejövő forgalomnak történő elsőbbségadás céljából megállhat, és a bekanyarodást ezt követően – akár a forgalomirányító fényjelző készülék sárga fényjelzése alatt is – befejezheti, ha a szembejövő forgalom már megállt, és így számára a biztonságos bekanyarodás lehetővé válik.

Ha az úttest forgalmának irányítására szolgáló háromlámpás forgalomirányító fényjelző készülék kör alakú zöld fénye világít (telezöld), a balra bekanyarodó járművel elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben a szembejövő forgalomnak, továbbá telezöldnél is, és a nyíl alakban világító zöld fényjelzésnél is annak az útnak úttestén szabad jelzésre áthaladó gyalogosoknak, amelyre a jármű bekanyarodik, illetve az úttest mellett levő kerékpárúton (gyalog- és kerékpárúton) közlekedő járművek és gyalogosok részére. Az elsőbbségadás kötelezettség akkor is fennáll, ha az útkereszteződésnél nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely, valamint akkor is, ha a jármű az útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon halad tovább.

Ennél egyértelműben nem is lehetne fogalmazni, de akkor mi lehet az oka annak, hogy ugyanabban kereszteződésben egy nap kétszer akartak kivasalni?

Kerek zöld

Kerek zöld

Kerek zöld


Hajdanán a legtöbb helyen szép nagy tábla állt vigyázban az út mentén, felhívta a figyelmet arra, hogy a következő kereszteződésben telezöldes forgalomirányítás zajlik. Így talán azok is kapcsoltak, akiknek egyébként sosem tűnt volna fel. A táblák azonban nincsenek már sehol, köddé váltak. Hogy a viharos szél, egy kisodródó autó, vagy a fémtolvajok végeztek-e vele, nem tudom, mindenesetre logikus magyarázatnak tűnik, hogy – a figyelmetlenség mellett – a tábla hiánya okozza a sok szabálytalanságot.

Újabban egyre gyakrabban figyelem, hogy van-e tábla a kereszteződés előtt, és a tapasztalat azt mutatja, hogy ahol nincs, ott gyakrabban felejtik el a balra bekanyarodni szándékozó autósok, hogy elsőbbségadási kötelezettségük van az egyenesen haladó autósok felé. Szerencsés esetben még időben észreveszik a szemből nagy sebességgel érkezőket. Ha nem, akkor baj van, hiszen ami lakott területen belül egy apró koccanás, egy nyolcvannal abszolvált zöld lámpánál csúnya baleset.

Persze nem állíthatnak minden telezöldes kereszteződés elé rendőrt, de figyelmeztető táblákat igen. A főútvonalak mellett úgy tűnik, nagy szükség van ezekre.  Ha csak így elkerülhető az, hogy a Daewoo Tico-s családot az apuka figyelmetlensége miatt egy Nimitz-osztályú luxusautó ledarálja, akkor mindenképp támogatom.

És Ön? Írja meg véleményét, vagy ossza meg velünk itt lent, a kommentablakban!