Tisztán emlékszem, mennyire megdöbbentő volt az előző generációs, vagyis a negyedik Renault Scenic megjelenése. Eldobták a legtöbb olyan jellemzőt, ami praktikussá tette a modellt korábban, vagyis a tágas utasteret, a használható okos tárolókat, de főleg a három külön álló ülés veszett oda a divat oltárán. Ezzel együtt viszont megmaradt az egyterűs fazon, amin 20 colos kerekek ide, látványos színek oda, a praktikus és a vonzó autók székei közé esett.

Negyedjére mindent lesöpörtek az asztalról és az új Renault Scenic ezzel újra behúzta az Év Autója díjat az első generáció 1997-es címe után. Ez az új már semmi olyat nem tud, mint a korábbiak, leszámítva a nevét, cserébe még az előzőhöz képest is óriásit lépett előre fejlettségben, és így vonzó termék lehet.

Külső

Se crossover, se kombi a Scenic. Akaratlanul is a Kia Niro jut róla eszembe, mert egyik fazont sem hozza eléggé, mégis pont eléggé ötvözi a kettőt, amiről tudjuk, hogy jó recept. Könnyedebb egy SUV-nál és masszívabb egy kombinál, valahogy ezt egy új kategóriába kellene sorolni szerintem, mert nem lehet elintézni egyszerűen. 2,79 méteres tengelytávolsága miatt hosszúnak tűnik első ránézésre, pedig nem nagy autó, 4,47 méter a teljes hossza.

Szögletes és éles vonásaiért Gilles Vidal a felelős, az ő irányítása alatt lesznek most újra karakteresek a Renault-k. A Scenic kicsit mozdonyszerű tömbössége miatt elég komolynak tűnik, ezek a keskeny kitakargatós adaptív LED fényszórók és a nappali menetfények olyan formai játékok, amiknek minden millimétere tűpontosan jól eltaláltnak tűnik.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 46

Szögletes, éles, de közben hatékonny a légáramlatokkal

19 colos felnijeivel az ésszerűbb irányba mozdult – az előző generáció 20 colosakat hordott lehetetlen méretű gumikkal -, kilincsei behúzódnak, ahogy az ma divatos, de belső felükön kialakított kampó forma elég szokatlan, főleg mert praktikus, kényelmes kinyitni velük az ajtót, ilyen apróságra már kevesen gondolnak.

Belső

Elektromos platformja miatt magasnak kellene lennie a padlónak, mégsem feltűnően az. Legalábbis elöl nem feltűnő, hátul már magasnak tűnik az ülőlaphoz képest, de a hosszú lábtérrel megoldották, hogy kényelmes legyen ülni a második sorban is. Az ajtók alsó élei betakarják a küszöbök nagy részét, így nem koszolja össze a nadrágomat beszálláskor, ami okos megoldás, az ajtó csukódásának hangja pedig hozza azt a tömbszerűséget, amit a külső sugall.

Formai játékokból a Renault Scenicben nem kapunk sok egyedi megoldást, azok az R4 és R5 sajátosságai, a Scenic inkább az Austral, Captur, Megane E-Tech és Rafale hagyományos vonalait követi. Ez persze nem jelent rosszat, csak láttuk már érzés fog el, ahogy behuppanok az ülésbe. Így is óriási a fejlődés az ilyen új Renault-kban. tapintásra minden anyag meglepően jó, masszív, minőségi a műanyagoktól kezdve a kárpitanyagokig.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 47

Láttuk már a belteret más modellekben, az anyaghasználat, kidolgozás itt is remek

Ezzel az újrahasznosított palackokból készült szövettel már évek óta jobb minőségérzetet tudnak elérni a gyártók, mint az agyon vékonyított műbőr huzatokkal, ez a Scenicnek is sokkal jobban áll. Hogy a műszerfalat is ezzel futtatták, külön jó pont, kényelmes kanapén ülős érzés fog el benne és a tévé is előttem feszít, mármint tévék. A két kijelző óriási, a fektetett 12,3 colos műszerblokk és az álló multimédia látszólag egy konzolra került, de külön álló egységek.

Előbbi megjelenítése szép, éles és színekben gazdag, utóbbi szintén, de itt van más érdekesség is. Google alapú Android szoftverre épül a Renault kezelőfelülete, ami több szempontból is előnyös. Elérhetőek rajta alkalmazások, amiket amúgy is használnál a telefonodon (Gmail, Naptár, Spotify, Waze…), és ezekbe a saját felhasználóddal is be tudsz jelentkezni. Ezzel együtt a gyári beépített navi is Google navigáció, vagyis a megszokott módon fog működni. Már, ha működik, azért ez a rendszer is küzd még, volt nap, hogy csak a CarPlay működött, más nem.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 48

Széltében és hosszában tágas, engem (180 cenit) magasságban sem zavart

Filc anyaggal burkolták az ajtózsebeket és gumírozták a középkonzol tárolóinak fenekét. Ezek apróságok, de észrevétlenül teszik masszívabbá a beltér érzését azzal, hogy nem zörögnek bennük a csetreszeink. Kezelőszervből már nem sok fizikai kapcsolót kapunk, de a kijelző alatt még azért ott egy gombsor egy-két hasznos funkciónak. Érdekes, hogy pont a kormány mögötti hifi „távirányítóhoz” ragaszkodnak, miközben helye már nem nagyon van a váltó és ablaktörlő bajuszkapcsolója alatt.

Elöl nincs csomagtartója, sokszor ezt a gyalogosvédelmi előírásokkal magyarázzák. A „géptető” alatt meghatározott magasságú üres teret kell hagyni, hogy gázoláskor rugózni tudjon a lemez, így nem mindig fér el alatta értelmes méretű tároló a technika felett. Ez nem mentség a klasszikus csomagtartó méretére, ami VDA – téglatestekkel mért – szabvány szerint 440 literes és magas a pereme, ilyen szempontból sokkal kevésbé praktikus, mint a korábbi Scenic modellek.

Technika

Kétféle akkumulátor mérettel érkezett a piacra a 2024-es Renault Scenic, a nikkel-mangán-kobalt kémiájú lítium-ion akksiból 60 vagy 87 kWh nettó kapacitású érhető el. A kettő között fizikai különbség is látható, 100 kilóval nehezebb a nagyobbik, 411 és 515 kilogrammról beszélünk a Scenic gyomrában. Ezzel együtt viszont az autó súlya 1682-1835 kilogramm között mozog, ami a mai modellek között egész jó értéknek számít.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 49

170 vagy 218 lóerős változatban érkető el 60 vagy 87 kWh-s akkumulátorral

Töltéstechnológiájával szól igazán nagyot a Scenic, alapáron 22 kilowattos teljesítménnyel lehet tölteni váltóáramról, vagyis a legtöbb köztéri oszlopon ki tudja használni a maximális teljesítményt, ami nem jellemző villanyautóknál. A kisebbik 130 a nagyobbik 150 kilowattos maximális teljesítménnyel tölthet, de a gyártó szerint fontosabb az átlagos töltési teljesítmény ami 100 kilowatt körül számítható.

Hatótávolságát 430 és 625 kilométerre ígéri a gyártó, utóbbi esetben 14 kWh/100 kilométeres fogyasztást kell elérni a nagyobbik akkumulátoros változattal, ami még a gyári fogyasztási adatok szerint sem érhető el – ez az anomália ma jellemző a gyári értékek között – így mindenképp kevesebbre kell számítanunk.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 50

Nagy előnye a piacon, hogy alapáron 22 kW-os váltóáramú töltést tud

Bár a padlólemez tudná a kétmotoros összkerékhajtást, az összkerékhajtás a Nissan Ariya kiváltsága marad. A Renault Scenic E-Tech mindkét motorral elsőkerék-hajtású. A szinkron villanymotorok közül a kisebbik akkuhoz a 170 lóerős tartozik, a nagyobbik 160 kilowattos, ami 218 lóerő. Egyikhez sem kellenek ritkaföldfémek.

Vezetés

Kormány mögötti karral húzom a D-t a Reanult Scenicben. Erről a Mercedesek óta tudjuk, hogy nagyon könnyen szokható megoldás, itt azért zavaróbb, hogy egy helyett három kar közül kell vakon eltalálni a váltót, nem egyszer töröltem ablakot hátramenet helyett. A Scenic fék elengedésre kúszik, mint minden tisztességes automata váltós autó, így az érzet elég klasszikus, nem olyan, mint egy BMW i3 vagy egy Tesla. Ez kinek pozitív, kinek negatív, nekem az előbbi.

Bár 218 lóerő és 300 Nm nyomaték várja az utasítást a „géptérben”, a Scenic már-már lomhának tűnik induláskor, legalábbis Normal módban eléggé be van nyugtatózva. Annyira, hogy a haragos 316i Compactot nem tudom fogni vele a Hungárián, pedig a teljesítmény alapján nem lenne nagy kihívás. Mindezt persze a fogyasztás alacsonyan tartása miatt csinálja a rendszer, ez nem sportautó, így ennek itt így van helye.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 51

19 colos kerekek az alap, 20 colos a feláras, a kisebbekkel kényelmes az utazás

Ha minden igaz, 625 kilométert kéne elérni vele egy töltéssel, de ezt a 16,5-17 kWh-s városi átlagfogyasztásommal biztosan nem fog menni, pedig Budapesten mostanában tényleg csak gurulgatni lehet. Gyors számolgatás után az 500 kilométer még így is kijön belőle, ami több, mint tisztességes és öröm látni, hogy végre valaminek sikerül, ami nem Teslából van. Így még akár azt is el tudom hinni, hogy egy nulla forgalmú zavartalan napon 70-es országúti autózással elérheti a 625-öt.

Súlya alacsonyan, futóműve feszesre hangolva, így a tempós kanyarodás egyáltalán nem áll tőle messze. Kormányával viszont nem tudok elég óvatosan bánni ahhoz, hogy egységes legyen az ív vagy egyáltalán az egyenes futás, váratlanul ideges és ezzel együtt érzéketlen, némi súlyozással ezen lehetne javítani.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 52

LED fényszórói nem kitakargatósak, és nem is lehet rendelni hozzá

Kiváló a rugózási érzet, ezekkel a 19 colos felnikkel bírja a legrosszabb budapesti utakat is, az egyel nagyobb 20 colosak jól néznek ki, de nem biztos, hogy bevállalnám. Kicsit bólogat, ami furcsa a hosszú tengelytávot tekintve, valahogy kicsit darabos emiatt az összkép, de nem mondanám rossznak. Kiváló hangszigetelésével váratlanul kényelmes az utastér, amiben a hifi is kellően szép hangszínnel festi alá az utazást.

Jól adagolhatóan fékezhető a Scenic, messze nincs benne olyan pont, amivel igazán zavarna, vagy feltűnően rosszul csinálná. Ezek alapján a termék maga valóban érdemesnek tűnik az Év Autója díjra. Talán a Passat óta nem tűnt egyik modell sem ennyire indokoltnak a győzelemre, már csak az a kérdés, hogy az ára mennyire fog működni a magyar piacon.

Díjat ért ennek az autónak az átalakulása 53

Többszerű a forma, ez a masszivitás igaz az egész autóra

Költségek

18,5 millió forinttal kezdődik az elektromos Scenic árlistája a kisebbik akkumulátorral, a nagyobbiknál 20,4 millió forint a kezdőár, sőt még ez is feljebb tornázható. Elektromosan állítható és fűthető ülésekkel, fűthető kormánnyal 375 000-rel nő az ár, kibővített biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel (sávváltás asszisztens, aktív vezetési asszisztens, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, adaptív tempomat, stb…) még 600 000-rel nő az ár.

A Solarbay homályosítható panoráma tető további 600 000, a Harman/Kardon hifi 375 000, metálfény 300 000 forint, ennél több extra nincs. Alap a Google alapú multimédia rendszer, az újrahasznosított anyagból készült kárpit és a kiváló anyagok az utastérben. A tesztautónk így 22,3 millió forintos listaárat visel.

A Renault Scenic E-Tech Electric és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Scenic E-Tech Electric (87 kWh, 218 LE) 18 499 000
Kia Niro EV (68 kWh 204 LE) 16 449 000
Hyundai Ioniq 5 (62,9 kWh, 170 LE) 15 999 000
Peugeot E-3008 (73 kWh, 210 LE) 20 550 000
Volkswagen ID.4 (82 kWh, 286 LE) 21 403 310

Értékelés

Egy termék, ami túlnyomó részt tudja, amit ígér. Minőségben, kidolgozottságban, hatótávolságban is jónak értékelhető, a határozott fejlődés a Renault-tól pedig mindenképpen. A Scenic nem olyan autó, amilyen régen volt, most egy jó villanyautó a nem annyira jó villanyautók között. Ezzel most igazán ki lehet tűnni.

Mellette – Ellene
 
  • Kiváló anyagok és összeszereltség
  • Jó vezethetőség, fordulékonyság
  • Multimédia használhatósága
  • Hátsó helykínálat
  • Tölthetőség és hatótáv
 
  • Ideges kormányzás
  • Multimédia néha nem töltött be
  • Magas árazás

Szavazás

Hogy tetszik az új elektromos Renaut Scenic?
átlag
7.24
szavazat
302
Hogy tetszik az új elektromos Renaut Scenic?