Röviden – BMW M440i xDrive Gran Coupé
Mi ez? A BMW közepes méretű négyajtós kupéjának második generációja hathengeres benzinmotorral, nyolcfokozatú automatával és xDrive összkerékhajtással
Mit tud? Elegánsat vegyíteni a dinamikussal, kiemelkedően jó minőségérzet mellett. Ott lapulnak benne a sportos gének, miközben hosszú távon is kényelmes
Mibe kerül? 15,6 millió forinttól indul a BMW 420i ára, a több mint kétszer olyan erős M440i xDrive csúcsmodell 21,9 milliótól vehető meg
Kinek jó? Akinek a lépcsőshátú 3-asnál jobban tetszik a négyajtós kupé forma / annak aki szeretne egy igényes, sportos prémiumautót

Hiába az átmenetileg maximalizált üzemanyagár, egy héten belül másodszor tankolok, és már 35 ezer forintot elégettem a hathengeressel. A kúton 12,5 liter körüli átlagot számolok most is, amiben volt kb. 200 km autópálya, és jó néhány nap araszolás Budapest külső kerületéből a legbelsőbe a karácsony előtti őrületben. Látszik a számokból, hogy nem az országot járó értékesítők cégautója lesz a M440i Grand Coupé, bár motivációként kiváló bónusz volna, mert az egyik legjobb, legharmonikusabb modell ez, ami valaha BMW-jellel készült. A 22 milliós alapárral és a tesztautó 29,5 milliós végső ára ellenben egyértelműsíti a helyzetet: szigorúan topmenedzseri szinten mozgunk.

Topmenedzser leszek, ha felnövök 1
Topmenedzser leszek, ha felnövök 2

Topmenedzser leszek, ha felnövök

Topmenedzser leszek, ha felnövök

Topmenedzser leszek, ha felnövök 26
Topmenedzser leszek, ha felnövök 27
Topmenedzser leszek, ha felnövök 28
Topmenedzser leszek, ha felnövök 29
Topmenedzser leszek, ha felnövök 30
Topmenedzser leszek, ha felnövök 31
Topmenedzser leszek, ha felnövök 32
Topmenedzser leszek, ha felnövök 33
Topmenedzser leszek, ha felnövök 34
Topmenedzser leszek, ha felnövök 35
Topmenedzser leszek, ha felnövök 36
Topmenedzser leszek, ha felnövök 37
Topmenedzser leszek, ha felnövök 38
Topmenedzser leszek, ha felnövök 39
Topmenedzser leszek, ha felnövök 40
Topmenedzser leszek, ha felnövök 41
Topmenedzser leszek, ha felnövök 42
Topmenedzser leszek, ha felnövök 43
Topmenedzser leszek, ha felnövök 44
Topmenedzser leszek, ha felnövök 45
Topmenedzser leszek, ha felnövök 46
Topmenedzser leszek, ha felnövök 47
Topmenedzser leszek, ha felnövök 48
Fotó megosztása:

Külső

A 2021 nyarán bemutatkozó, második generációs BMW 4 Grand Coupé kivitel formája olyan harmonikus, amilyet ritkán sikerül csak lemezből megformálni. A szépen ejtő tetőív az enyhén visszakunkorodó csomagtérfedéllel, a széles sárvédőelemekkel és az azt hangsúlyozó lámpákkal önmagában is dögös, amit a csúcsmodell mélyebb kivágású lökhárítója, a kamu diffúzor, a kipufogó kiszélesedő végződése, és a sötétített búrák tesznek még kívánatosabbá. Oldalról a szoknyák, a légbeömlők, az M-es tükrök és az ajtóba süllyesztett kilincsek emelik a hangulatot, valamint az alaphangon is 19 colos felnik, valamint a mögüle kikandikáló nagyobb és hatékonyabb, M-es fékrendszer.

A korábbi generációhoz képest 143 milliméterrel hosszabbra (4783 mm) nyúlt Grand Coupé másik végén van talán az egyetlen megosztó elem, a hatalmasra duzzadt vese, amely szinte teljes magasságban elfoglalja az autó orrát. Itt nem ömlik be kénytelen-kelletlen a levegő, lamellák szabályozzák azt a motor igénye szerint. Ha már levegő, akkor érdemes megemlíteni a 0,26-os alaktényezőt, ami javult az elődhöz képest, ellenben rosszabb, mint a szögletesebb 3-as limuziné. Az M Brooklyn Szürke metál elnevezésű fényezés tetszetős, felára 327 600 Ft.

Topmenedzser leszek, ha felnövök 49

Széria az M-fékrendszer

Belső

Az elődhöz mért hossz- és tengelytáv-növekedésnek hála a hátsó sor helykínálata az egyetlen különbség szinte a 3-assal gyakorlatilag teljesen megegyező utastérben. Nem rossz az élet hátul, bár az üléseket kicsit alacsonyabbra tették, mint a limuzinban, így a comb alátámasztása gyengébb valamivel. A kupés forma 180 centi felett kezd zavaró lenni fejtérben, addig kényelmes, ahogy a lábtér is kiváló, azzal együtt, hogy a feláras sportülések alá éppen befér csak a lábfejünk.

Viszonylag jól elvan tehát négy felnőtt az autóban, így feltehetőleg nem ez lesz a választást befolyásoló tényező vásárláskor. A hátul ülőknek jár USB-port és középső hőfokszabályzó is, ellenben előre nehéz a kilátás a masszív első ülésektől, az oldalablakok pedig közel sem húzhatók le teljesen, ha éppen erre lenne igény. A támlák 40:20:40 arányban dönthetők, és az üveggel együtt nagyra nyíló ötödik ajtóval egy jobban pakolható csomagteret kapunk, mint a sima 3-asban, igaz, a 470 literes térfogat (max.: 1210) 10 literrel elmarad mögötte.

 

Topmenedzser leszek, ha felnövök 50

A szokásos BMW-dizájn, a minőségérzet viszont sokat fejlődött az évek alatt

Topmenedzser leszek, ha felnövök 51

Nagyon jók a feláras sportülések, érdemes áldozni rájuk

A vezetőülésben ülve tényleg nincs nagy újdonság, bár ebben a modellben jár a nagyobb műszerfal és központi kijelző. A remek fogású, kellően vaskos széria sportkormány mögötti képernyő továbbra is inkább vagány, mint informatív, a középső kijelzőben pedig még könnyű turkálni az iDrive tekerőgombbal. Az M Sport ülések nagyon kényelmesek, remekül tartanak kanyarban, nem mellesleg jól is mutatnak, megérik a 334 ezer forintos felárat.

Szembetűnő az anyagminőség javulása is, hiába néz ki időtlen idők óta hasonlóan a belső tér, itt jelentős a változás. Nincs kemény, se kopogós műanyag sehol, az illesztések hibátlanok, a masszív felépítésért menet közben is hálásak lehetünk. Aki már ült BMW-ben, annak semmi sem lesz új, a jól elhelyezett gombokkal pedig az ergonómia is jobb az átlagnál.  

Technika

A 4-es Gran Coupé esetében a kipróbált M440i xDrive modell a jelenlegi csúcsmodell 374 lóerővel, amely több, mint duplája a belépő benzines teljesítményének (420i, 184 LE, 300 Nm). Benzinesből a 430i (245 LE, 400 Nm) választható még, dízelmotorral pedig a 420d készül hátsó-, illetve négykerék-hajtással (190 LE, 400 Nm).

Az egyetlen hathengeres, háromliteres benzinmotor tehát a csúcsmodellnek jutott, amit kizárólag xDrive hajtáslánccal és nyolcfokozatú automata váltóval párosítanak – így az 500 Nm-es csúcsnyomaték (1900-5000) kezelése semmilyen problémát nem okoz a technikának. A váltóházban a 48 voltos hibrid rendszer részeként 11 lóerős elektromos motor is megbújik, ez indítja a motort start-stop leállítások, valamint vitorlázó üzem után, és a kigyorsításokba is besegít. A csúcsmodellhez alapáron jár az M-fékrendszer, az elektronikusan vezérelt, önzáró hátsó differenciálmű, és a változó áttételű sport kormánymű.  

Nem lehet panasz a menetteljesítményre sem, az egy turbófeltöltős, B58B30 kódjelű motorral nulláról százra mindössze 4,7 másodpercig tart a sprint, és ehhez aktiválható segítségként rajtprogram is.

Topmenedzser leszek, ha felnövök 52

Szerethető a háromliteres hathengeres, széles tartományban adja le 500 Nm-es nyomatékát

Vezetés

Nem sportossága, hanem kifinomultsága miatt szerettük. A gázreakció a kis villanymotornak és a széles tartományban dolgozó hathengeresnek hála kiváló, nincs késlekedés, azonnal, de hirtelen rántások nélkül gyorsíthatunk bármilyen sebességről. Az alapvetően hátsókerék-hajtásúként működő xDrive rendszer álló helyzetből kigyorsításkor szépen csóválja a farát, ha akarjuk, nagyobb tempónál viszont magabiztosan tartja az utat, mintha sínen hajtanánk.

A sportos vezetést a hangélmény ezúttal kevésbé dobja fel, pedig szépen szól a hathengeres és a kipufogó is, amit inkább kívülről, vagy lehúzott ablakkal hallani. Apropó ablakok: a keret nélküli oldalablakok szépek, elegánsak, és itt kifejezetten jól is szigetelnek, alig hangosabb a szélzaj autópálya-tempónál, mint a hagyományos ablakkeretes modellekben.

Topmenedzser leszek, ha felnövök 53

470 literes a csomagtér, és dönthetők a támlák

Az adaptív M-futómű 202 ezer forintos felára is megéri a pénzt, a Sport mód érezhetően feszesebb, rázósabb, a Comfort pedig olyan finoman gurul és úgy csillapít minden úthibát Budapesten, mintha azok nem is léteznének. Az 1,9 tonnás saját tömegből bőven letagadhatna érzésre a 4-es, könnyedén és azonnal fordul a kormánymozdulatra, és kínozzuk bármennyire, az utastérben végig síri csend honol, példás az összeszerelés.

A kiváló minőségérzetet csak fokozzák a jól működő vezetési segédek, az éles képet adó head-up display, és a sötétben magától aktiválódó távolsági fény, ami úgy világítja meg előttünk az utat, hogy a szemből érkezőket sem zavarja. A telefont vezeték nélküli töltő felület jól fogja a mobilt, sportosabb tempó mellett is, és az Apple Carplay vezeték nélkül is működik, bár itt azért van néha fennakadás.

Költségek

Itt szomorodtunk el először a BMW M440i-vel kapcsolatban, mert az autó 21 851 000 forintos alapára nem sok jót sejtetett a végső árral kapcsolatban. A specifikációt olvasván ez beigazolódott, a végösszeg közel 30 millióra rúgott a tesztautó esetében (29 509 600 Ft), amiből a legjelentősebb tételek, a 20 colos felnik, az állófűtés, és az innovációs csomag, 3 millió forintot tesznek ki.

Topmenedzser leszek, ha felnövök 54

Hidegben, csúszós úton sem spórolt nekünk igazán a finoman duruzsoló hathengeres, a vegyes használat után kiszámolt 12,5 literes fogyasztás több volt a vártnál, és jól mutatta, hogy 374 lóerőt továbbra sem lehet decikkel életben tartani még közepesen dinamikus vezetési tempóval sem.

A Business Class és Innováció csomagokkal érdemes számolni, megadják a kényelmes extrákat, mint a komfort bejutás vagy az ülésfűtés, valamint a Live Cockpit Professional online kapcsolatos navigációt és a lézerlámpákat is 333 600 forintért és 1,25 millióért.

A BMW M440i xDrive Grand Coupé és vetélytársai – Listaár, forint
BMW M440i xDrive (374 LE) 21 851 000
Audi S5 Sportback TDI (341 LE) 23 896 120
Mercedes-Benz C 300 4MATIC (278 LE) 20 260 000
VW Arteon R 2.0 TSI DSG 4MOTION (320 LE) 21 482 900

Értékelés

Tökéletes utazóautó, sportos, élményautós karakterrel, elegáns, modern formába csomagolva. Az M440i Grand Coupé minden részlete finomabbra csiszolt az átlagnál, és a vezetési élmény mellett olyan minőségérzetet nyújt, amelynek végeredménye több, mint szerethető. Máris rohanjon a kasszához, aki megteheti, a racionálisabb vásárlók pedig nézzenek körbe a motorpaletta kisebb tagjai között.

Mellette – Ellene
 
  • Sportosan elegáns forma
  • Praktikus csomagtér
  • Kiváló összeszerelési minőség
  • Feszes, de kényelmes futómű
  • Alul is erős benzinmotor
  • Gyorsan kapcsoló automata váltó
 
  • Szűkösebb hátsó fejtér
  • Félig lenyitható hátsó ablakok
  • 1,9 tonnás saját tömeg

Szavazás

Hány pontot adnál a legerősebb Grand Coupé-nak?
393 szavazat - átlag: 7.59 (10-ből)
Hány pontot adnál a legerősebb Grand Coupé-nak?