Röviden – Opel Astra Sports Tourer
Mi ez?Az Opel kompaktjának, az Astrának ötödik generációja, kombi formátumban, háromhengeres dízelmotorral.
Mit tud?Takarékosan mozgatni a tágas utasterét.
Mibe kerül?7 060 000 Ft a 110 lovas, kéziváltós Opel Astra kombi, az erősebbik dízelmotorral és automataváltóval, valamint extrákkal tömött a tesztautó már bő 10 milliónál tart.
Kinek jó?Akinek kis fogyasztású, hosszútávfutó kombira van szüksége és egy percig nem keresi az élvezetet az autózásban.

Azóta alapvetés a kombi Opel Astra itthon mióta a ’90-es évek elején az első legördült a szentgotthárdi szalagról. Ma már a magyar gyárból PSA motorok jönnek ki, az Astrának pedig ebben a formában már csak pár éve van hátra. Az 1,5-ös dízel alapján én már nagyon várom a következő, sokkal inkább francia Astrát.

Külső

Mértéktartó és elég konzervatív az Opel Astra formaterve, semmi meglepő nincsen rajta. Világosabb színben azért mutatósabb, mint ebben a sötétkékben, a fekete felnikkel. Így nem láthatóak annyira a lemezekbe préselt élek az oldalán vagy a C oszlopra érdekesen lekanyarított ablakeret.

Tradicionális kompakt kombi fazonú, tehát a tető alig ereszkedik, a hátfal pedig meredeken fut lefelé. Ez azért előrevetíti, hogy helyből nem lesz benne hiány. A vastag tetőoszlopok viszont érezhetően elvesznek a kilátásból. Még jó, hogy van benne tolatókamera.

Fogyasztásra alkalmatlan 1

4702 mm hosszú, 1871 mm széles és 1510 mm magas az Astra Sports Tourer, tengelytávja 2662 mm

Fogyasztásra alkalmatlan 2

Adaptív LED-es fényszórók

Belső

Hamar belakható a kombi Opel Astra utastere, mert minden jó helyen van és térből is akad bőven. Több tárolórekesz van, ahová a motyókat süllyeszthetjük. Csak a klímapanel alatti mélyedésnek nem látom értelmét, mert nagyjából semmi nem fér bele rendesen egy megkezdett csomag rágón kívül. A könyöklő előtti telefontartó pedig a mai szélesre hízott mobiloknak kezd szűkös lenni. Ilyesmiken azért látszik az autó kora.

Amire semmiképp nem számítottam a kombi Astrában, az a feszesen tartó sportülések. A legtöbb paramétere kézzel állítható, de pillanatok alatt komfortosra szabható az ülés. Azért jól jön a bővíthető laphosszúság hozzá, mert másképp elég rövidek lennének a székek. Hátul nem csak helyből van rengeteg, de a támla is jó szögben áll, plusz van itt is USB kimenet meg ülésfűtés is.

Fogyasztásra alkalmatlan 3

Könnyen kezelhető, elég egyértelmű minden az utastérben

Fogyasztásra alkalmatlan 4

Cápa a pohártartóban

Kezelhetősége végtelenül egyszerű. Minden elég egyértelmű a kormány gombjaitól az érintőképernyő menüjéig. A műszerfal két szélén analóg mutatók, középen pedig kijelző van – ha nem is túl szépen integrálva. Utóbbin csak sebesség, fogyasztás meg ilyen apróságok vannak. A navigáció képe sajnos nem jeleníthető meg rajta, így egy igazi kihagyott ziccer.

540 literes alaphelyzetben a csomagtartója, aminél van nagyobb, de a szabályos forma és az alacsony padló elég jól pakolhatóvá teszi. A padlója nem illeszkedik túl szépen és szatyorkapók sem állnak rendelkezésre, de a megfelelő kiegészítőkkel kordában lehet tartani a holmikat.

Gombnyomásra lebillennek az ülések, onnantól pedig bő 1,6 köbméter a raktér. Ha jól ment a tetrisz, akkor a bicikli is belefér az első kerekek kiszedése és a tetőkárpit épségének különösebb veszélyeztetése nélkül. 

Technika

Fogyasztásra alkalmatlan 5

Járása van, kultúrája nincs a háromhengeres dízelnek

Még General Motors időkből származik az Opel Astra és a frissítéskor sem lett több PSA elem az autóban. Minden motor alumínium blokkos, háromhengeres, turbós, kiegyensúlyozótengelyes. A benzineseket 110-től egészen 145 lóig tekerik. A dízelből pedig van 105 lovas, vagy a tesztautóba is pakolt 122 lóerős és 285 Nm nyomatékot tudó változat.

Váltóból hatsebességes kézi akad, vagy szintén GM 9 gangos automata. A 145 lovas benzineshez viszont a CVT-t társítja az Opel. A szigorú emissziós normák miatt kihaltak az Astrából az igazán erős motorok.

Vezetés

Csalódást keltő az Astra vezethetősége már attól a pillanattól, hogy az ember megnyomja a Start gombot a műszerfalon. A háromhengeres dízel kelletlenül röffen be és iszonyatos vibrációja átjárja az egész bódét. Kissé remegnek a kerekek, beülve pedig az ülésen is érezni, hogy nagyon hiányzik egy dugattyú.

Alapvetően minden autóban bekapcsolva hagyom a stop-start rendszert. Nem így az Astrában, mert itt elviselhetetlen, ahogy lefulladásszerűen leállítja, aztán újra beindítja a motort.

Hatalmas szerencse, hogy a 122 lovas dízel Astra elég étvágytalan. A szörnyű városi forgalomban 8 liter környékén kért, autópályán tempomattal haladva vagy vidéki utakon néha 5,5 literes átlag alatt autózott. Egy zavartalan 130-as sztrádázást 5,1 l/100 km-s fogyasztással tudott le. Kis odafigyeléssel biztosan ügyesebben lehet vele gazdálkodni.

Fogyasztásra alkalmatlan 6

Takarékosan bánik az üzemanyaggal, de vezetni nem élmény

Fogyasztásra alkalmatlan 7

Nem élményautó, hanem használati tárgy

Azzal, hogy takarékosan bánik a 48 liternyi gázolajjal valamelyest kompenzálja a szerény dinamizmust. És azt, hogy lehangoló beindítani. A 9 sebességes automata puhán vált, de a reakcióideje nem az igazi, így felejtősek hirtelen kigyorsítások. Hosszabb távon, amikor már 3000 fölött forog, akkor sokkal kellemesebb autó lesz. Kis tempónál viszont kínosan alacsony fordulaton igyekszik tartani a motort, ami rémes zsizsegéssel jár. Ezt orvosolni lehetne a kéziváltóval.

Középállásban rendesen elnehezül a kormány, döbbenetesen rendíthetetlen az Astra egyenesfutása. Szerintem akkor sem inogna meg, ha ágyúval soroznák meg oldalról. Kanyarban stabil marad, valahogy mindig van bőséggel tapadása, de nem igazán meggyőzően adja elő. Kicsit olyan, mintha olvadt gumimacikon billegne a karosszéria. Mégis hiányzik belőle a komfort, a 17 colos kerékszettel egyértelműen túl nagyokat üt az úthibákon.

Néhány kapcsoló mellett a váltó körüli betét is minden alkalommal meglöttyen, amikor D-be húzom a kart. Ennél azért jóval többet várnék, ha képesek akár 10 millió fölé lőni az Astrát.

Költségek

Fogyasztásra alkalmatlan 8

Opeles motívum a hátsó lámpában

Pontosan 8 millió forinttól indul a 122 lóerős dízelmotorral szerelt Astra, az automataváltóhoz magasabb felszereltséget is kötnek, ezért az már 8,84 milliós árról startol. A tesztautóból nem sajnálták az extrákat, ezért az adaptív fényszóróval, sok fűthető üléssel, okosabbik fedélzeti rendszerrel és a maradékkal már hamar duzzad 10 milliós autóvá az Astra Sports Tourer.

Az Opel Astra Sports Tourer és dízelmotoros, automataváltós vetélytársai – Listaár, forint

Az Opel Astra Sports Tourer és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Megane Grandtour 1.5 dci (115 LE)7 599 000
Kia Ceed SW 1.6 CRDI aut. (115 LE)7 669 000
Ford Focus Kombi 1.5 TDCI aut. (120 LE)7 905 000
Peugeot 308 SW 1.5 HDi aut. (130 LE)7 920 000
Opel Astra Sports Tourer 1.5 D aut. (122 LE)8 840 000
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (150 LE)9 491 090

Értékelés

Fogyasztásra alkalmatlan 9

Már csak pár éve van hátra az Astrának ebben a formában

Hogy mennyire nagy megváltás az Opelnek a PSA, az az Astrán érződik igazán. Hiába fogyaszt keveset, a konkurensekkel szemben fegyvertelen az dízel Opel Astra. A Ford Focus jobban vezethető, a Kia Ceed tágasabb és jobb ajánlatból is bőven van a polcon. Ezt nem fáj majd elengedni a francia rokonságért cserébe, az biztos. 

Mellette – Ellene
 
  • Belefér a bicikli, tágas a beltér
  • Alacsony fogyasztás
 
  • Rettenetesen járó háromhengeres dízelmotor
  • Lassú automataváltó
  • Libegős futómű
  • Hanyag összeszerelési minőség
  • Sok pénzt kérnek érte
Hogy tetszik a háromhengeres dízel Astra kombi? Értékeld!
1772 szavazat - átlag: 3.39 (10-ből)
Hogy tetszik a háromhengeres dízel Astra kombi? Értékeld!