Röviden – Peugeot 308 SW GT-Line 1,5 HDi (130 LE)
Mi ez?A 2013-ban bemutatott, majd 2017-ben felfrissített kompakt 308-as kombi változata, nyolcfokozatú automatikus váltóval, új dízelmotorral
Mit tud?Takarékos és tiszta dízelmotorral is sportosan vezethető, komfortos kombi
Mibe kerül?Peugeot 308-as kombi legolcsóbban 6,040,000 forinttól vihető el, a GT Line legolcsóbb modellje 7,680,000 forintba kerül, az 1,5-ös dízel GT Line alapára pedig 8,280,000 forint
Kinek jó?Családi kombinak ugyanúgy megteszi, mint hosszú távon használt céges autónak

A ráncfelvarráskor leginkább az autó elejétnek megjelenését modernizálták

Tavaly kapott egy leheletfinom frissítést a 2013-ban bemutatott második generációs Peugeot 308-as. Sok más, kisebb-nagyobb frissítéssel a vadonatúj 1,5-ös HDi motor is ekkor jelent meg a kínálatban. A divatos dízelhiszti dacára még most is vannak olyan felhasználási területek, ahol a dízeleket nem igazán éri meg másra cserélni. A Peugeot is ide szánja a hosszú távú utak komfortos és gazdaságos végigautózására ideális 308-as kombi változatát, amit nyolcfokozatú automatikus váltóval, a legcifrább, sportos GT-Line felszereltséggel próbáltunk ki.

11 centivel hosszabb a kombi tengelytávja, mint a mezei ötajtósé

Mind lenyit

Külső

4585 milliméteres hosszával, 1804 mm-es szélességével, 1472 mm-es magasságával a Peugeot 308-as kombi változata tekintélyes méretű autó, 273 centis tengelytávja pedig 11 centiméterrel hosszabb az ötajtósénál. A tavalyi frissítéskor módosult pár apróság a kasztnin, az első hűtőrács kicsit meredekebb lett, a motorházfedél viszont vízszintesebb, mint eddig, és a lökhárító is változott egy kicsit. A LED pöttyökből álló nappali menetfény már kissé idejétmúlt megoldás, de az elöl futófényes irányjelző klassz lett. Ami külön jó benne, hogy csak irányjelző üzemmódban futófényes, ha vészvillogót kapcsolunk, akkor az egész sor egyszerre villog.

Hatalmas oroszlános embléma, vörös Peugeot felirattal

A sportos megjelenés leginkább a hátsó, szögletes, de sajnos kamu kipufogóvégeknek köszönhető, illetve a fekete diffúzorbetétnek, küszöbszélesítéseknek. Hangulatos még a hűtőmaszk térbeli mintája, a hatalmas oroszlánok és a piros betűs Peugeot felirat is az autó orrán.

Belső

Az ajtót kinyitva a picike kormány, ami furcsa, bár nem ez az első Peugeot, amibe az i-Cockpit fantázianevű berendezés kerül. Ennek lényege a szokatlanul apró és alacsonyan elhelyezett kormány, ami fölött elnézve zavartalanul szemmel lehet tartani a magasra került műszereket.

Mókás a pici kormány és a magasra telepített műszeregység

Habár hatalmas hozzáadott értéke nincs ennek a megoldásnak, ízlés kérdése, hogy valakinek tetszik-e avagy sem, mégis izgalmas ez az elrendezés. Bevallom, engem megvettek vele, átülve más, “nagy kormányos” autóba, nem is érti az ember, miért nincs ilyen kicsi mindenhol. Az már kevésbé tetszett, hogy a fordulatszámmérő mutatója pont fordítva mozog, mint ahogy megszoktuk. Szerencse, hogy az automatikus váltó mellett amúgy sincs sok jelentősége.

Egymással szembe integetnek a műszerek mutatói

Érzetre a minőséggel nincs baj, a piros cérnával varrt kárpitok, borítások nemcsak jól néznek ki, hanem még a tapintásuk is kellemes. Jól sikerült az alul kicsit lapított, szintén pirosas betétekkel megbolondított kormány, és az automata váltó fokozatválasztója is egyedi darab. A hangulat sportos, a műszerek még kikapcsolt állapotban, sötétben is remekül mutatnak. Komfortos, jó tartású ülések találhatók elöl, a fura, nagy tömbből álló fejtámlától pedig úgy látszik sportosnak, hogy közben mégis állítható a magassága. Az első ülések fűthetőek és masszírozni is képesek. Sokat ne várjunk tőlük, nem egy thai masszázs, amit kapunk.

Komfortos ülések, furcsa fejtámlával

Tagadhatatlan, hogy jól mutat a középkonzol gombok nélkül, de az elveszettek közül párat már a legtöbb gyártó, akiket a Peugeot-hoz hasonlóan elkapott a gombtalanítási láz, már visszatett a helyére. Ilyen fontos gomb a hőmérséklet-szabályzóé, amit a 308-asban igen utálatos dolog menüből előkotorni és úgy nyomkodni.

Csomagtartója nemcsak hatalmas, hanem remekül használható is, a két részletben lehajtható hátsó ülések háttámlája a csomagtartó felől is ledönthető, ilyenkor sík padlójú teret lehet megtömni a rakománnyal. Oldalt kis zsebek várják a kisebb cuccokat, van egy aprócska lámpa is hátul. Legalul, a padlószint alatt sajnos pótkerék nincs, helyette a hifi hangszórója tolja a hangot a gumijavító készlet mellett.

610 literes a csomagtartó alapból, lehajtás után pedig hatalmas hodály lesz belőle

Fedélzeti rendszere nem túl bonyolult, amit viszont tud, azt egész nehéz előkotorni. Mélyre kell ásni a parkolóasszisztens aktiválásához is, pedig aki nehezen és bénán parkol, annak létfontosságú lenne, hogy ez a funkció azonnal elérhető legyen. Telefont viszont pillanatok alatt, minden nehézség nélkül lehet párosítani az autóhoz és az Android Auto-s csatlakozás is villámgyors, és tökéletesen működik. Ja, és majdnem elfelejtettem, óriási üvegtető teszi még szellősebbé az utasteret. Kinyitni ugyan nem lehet, de árnyékolója van, ami nyáron lehet hasznos, ha már sok a fényből, melegből.

Pillanatok alatt csatlakoztatható a telefon az autó rendszerére

Technika

Kombi Peugeot 308-as jelenleg kétféle motorral, az 1,2 literes PureTech benzinessel, illetve az 1,5-ös Blue HDi-vel kapható. A benzines 110 és 130 lóerős teljesítménnyel, a dízel pedig 100 és 130 lóerős változatban. Váltóból az ötfokozatú manuális az alap, de van hatfokozatú kézi, illetve nyolcfokozatú automatikus váltó is a kínálatban. Az árlistán jelenleg az előbb írt, 2018. májusi gyártású autókon kívül megtalálhatóak még a 2017. november után gyártott változatok is, ahol még az 1,6-os HDi is megtalálható.

Tiszta, erős, takarékos az 1,5-ös dízelmotor

Vezetés

Az alacsony fordulaton, sőt, igazából mindig nyomatékos motor nagyon könnyen megszerethető, a nyolcfokozatú automatával pedig igen kényelmes párost alkotnak. Hangja mintha kicsit zajosabb lenne, mint amit a puccos körítés miatt elvárnánk, de közel nem zavaró. Nem úgy, mint az indításnál hosszú másodpercekig tartó gombnyomás. Ez ugyan csak annak lehet zavaró, aki egy hétig ül csak az autóban, aki hosszú távú kapcsolatba bonyolódik a 308-assal, az pár hét alatt úgyis megszokja, hogy csak hosszú nyomva tartás után éled a motor. Csak más autóban ez nem így működik, de sebaj.

Alul lapított az apró, jó fogású kormány

Futóműve a 17 colos felnivel, téli gumival felszerelve zavaróan ideges. Annyira, hogy rosszabb úton autózva meg kellett állnom megnézni, hogy miért húz hol jobbra, hol balra, kanyarokban pedig a feneke is elpattog. Kisebb úthibákon határozottan dönget át, de a nagyobbak már érezhetőt ütnek, ami kifejezetten kellemetlen érzés. Rendes aszfalton aztán magára talál, sport módban pedig hozza azt az élményt, amit megjelenése alapján elvárunk tőle.

17 colos felni már téli gumival

Sport módban az addig fehér háttérvilágítású műszerek pirosra váltanak, a két műszer közötti kis monitor új funkciót kap, amin a motor aktuális leadott teljesítménye, a turbó nyomása és a pillanatnyi nyomatékértékek tarthatók szemmel. Közben kicsit izgágább lesz a motor és megjön a hangja is, de ez csak a hangszórókból érkezik, nem a kipufogó felől. Ameddig nem nézzük a katalógus adatait, addig vezetés közben határozottan sportosnak mutatja magát a 308 SW. Papíron már más a helyzet, a 9,7 másodperces gyorsulás ugyan nem rossz, de a sportostól már messze esik.

A hátsó, szögletes kipufogók sajnos csak látványelemek

Költségek

Peugeot 308 SW-t már 6,040,000 forintos listaártól lehet elhozni, 1,5-ös, 100 lóerős dízellel. A GT-Line 7,680,000 forinttól indul, az 1,2-es, 130 lóerős benzinessel, a szintén 130 lovas, 1,5-ös dízelmotorral pedig 8,280,000 forint, ugyanez 8 fokozatú automatikus váltóval 8,800,000 forint. Ha van beszámítható használt autó, akkor ugyanez kerek 8 millióért is elhozható. A használt autós ~ 800 ezres kedvezmény a többi modell árából is levonható. A tesztautóba került még néhány feláras extra is, többek között a piros fényezés 190 ezerért, elöl fűthető masszázsülések 140 ezerért, üvegtető 165 ezerért, kulcs nélküli nyitás és indítás újabb 165 ezerért, Denon erősítő 190 ezerért. A többi extrával végül 8,865,000 forintnál áll meg a számláló.

A megszokottnál jóval hosszabban kell nyomni a startgombot, hogy beinduljon a motor

Peugeot 308 SW 1,5 HDi GT-Line – Listaár, forint
VW Golf Variant Comf. 1.6 TDI SCR DSG (115 LE)7 654 200
Ford Focus kombi ST-Line 1.5l TDCi 8A (120 LE)8 085 000
Kia Ceed Platinum GT LINE 1.6 CRDI 7DCT (136 LE)8 074 000
Peugeot 308 SW GT-Line 1,5 HDi EAT8 (130 LE)8 800 000

Értékelés

Sportos megjelenésével, minőségi belsejével a kombi Peugeot 308-as már önmagában is érdekes lenne, de az új 1,5-ös dízelmotorral és a hozzá kapcsolt nyolcfokozatú automatikus váltóval, a hatalmas, jól használható csomagtartóval és nem utolsósorban baráti fogyasztással már kifejezetten megfontolandó azoknak, akik igazi mindenes autóra vágynak.

Utálatos dolog menüben kotorászva állítani a klímán

Mellette – Ellene
  • Erős, nyomatékos motor
  • Komfortos váltó
  • Csinos, minőségi belső
  • Jól használható csomagtartó
  • Átlagos úton izgága futómű
  • Pár funkciót nehéz elérni az érintőképernyőn
  • Nyithatatlan üvegtető
  • Belső visszapillantó sokat kitakar a szélvédőből

Hány pontot adnál az 1,5 HDi motoros, kombi 308-asnak?

322 szavazat - átlag: 6.99 (10-ből)

Hány pontot adnál az 1,5 HDi motoros, kombi 308-asnak?