Röviden – Mercedes CLA 200 Coupé
Mi ez?A német márka legkisebb négyajtósának második generációs változata, 1,33-as benzines motorral, rengeteg extrával.
Mit tud?Csodás kaszni, high-tech belső, 163 lóerős motor, hangvezérlés. Stílusos, prémium minőségű kompakt.
Mibe kerül?Sokba, mint a legtöbb Mercedes. 10,3 millió forint az alapára, a képeken látható tesztautó 16,8 millió.
Kinek jó?A tőlünk vagyonosabb nyugat-európai országokban, az Egyesült Államokban, de még Kínában is a középosztálybeli fiatalok autója.

Személyesen az ördög ült előttem, firkálgatott.

2010, Frankfurti Autószalon, Mercedes sajtótájékoztató. A prezentáló cégvezetők velünk szemben értékelik a piac alakulását, mindenféle grafikonokról magyaráznak, miközben a nagyjából kétszáz jegyzetelő újságíró között ücsörög Gorden Wagener, a márka dizájnrészlegének nemrég kinevezett ifjú vezetője. Mintha nem is érdekelné idősebb főnökeinek szövege, fejét lehajtva a sajtómunkásoknak kihelyezett jegyzetfüzetek egyikébe rajzolgat. Testtartása és viselkedése az én olvasatomban azt üzeni: dumáljatok csak, én meg majd alkotok!

Utáltam a pasast. Ő szedte le a C-, majd az E-osztályról a klasszikus Merci-hűtőrácsot, ami különlegessé és fenségessé, mindenki más fölött lebegő klasszikussá emelte a márkát. Ez a nyikhaj meg kukázza az autók orrából kiálló CSILLAGOT – mit képzel magáról?! Mintha a királynő fejéről csapná le a koronát. Biztos voltam benne, hogy ez a fickó tönkre vágja a márka arculatát, az általa tervezett kasznikkal oda lesz a Mercedes öröknek hitt eleganciája. Nos, nem is tévedhettem volna nagyobbat!

A beszédek elhangzása után összepakolták motyójukat az újságírók, Wagener szépen becsukta a márkalogós noteszt, otthagyta, ment a dolgára. Én meg odaléptem az asztalkához, eltettem a rajzot, mielőtt a takarítónők kidobták volna. A mai GDPR-szabályok nyilván nem engedik berakni ide a fotóját, de elárulom, hogy egyáltalán nem a 2010-es évek szögletes, limuzinforma Mercedese látható a máig meglévő rajzon. Hanem egy hegyes orrú, lecsapott hátú, magas övvonalú sportszedán.

Szinte egy az egyben ez itt!

Megint szépet alkotott az ördög 1

A Mercedes dizájnvonala 2019-ben. Vonzó és erős karakter. A formája messze áll a márka szinte száz éven át vitt stílusától

Mostanában így néz ki a Mercedesek sokasága, és…, meg hát…, nyilvános bocsánat a kishitűségért, Herr Wagener, de bizony szexibbek, mint bármikor. Klasszikus hűtőrács és orrból kiálló csillag nélkül is csodaszépek, lendületesek, miközben megtartották a fennségességüket. Ráadásul a számok alapján manapság sokkal jobban megy a cégnek, a globális értékesítéseik az akkori harmadik helyről az elsőre ugrottak, stabilan veri a Mercedes két örök riválisát. Ütősebben is néznek ki az autóik.

Külső

Természetesen a modellpolitika szélesítése is kellett a 2010-ben még kókadt grafikonok felfelé fordításához. Az akkori egy szem fura kocka A-Merci helyett ma széles kompakt osztályról beszélünk, ha jól számolom, öt különféle kasznival. Mind közül nekem a kupéforma négyajtós CLA kellene, amely – szegény CLS-tulajdonosok – feleannyiért (akár harmadannyiért) szinte egy az egyben a felső-kategóriás rokon formáját hozza rövidebb testben.

Tovább viszi elődje alapvető karakterét a második generáció, csak sportosabban: 50 mm-rel laposabb a motorháztető, elöl harapósabbra húzták a ledes lámpatesteket, hátul eltűnt a korábbi lágyság, az egész kaszni masszívabb, erőteljesebb, nagyautósabb. A 4688 mm hosszú, 1830 mm széles és 1439 mm magas test 55 mm-rel nyúlánkabb az elődnél, még a tengelytávba is betoldottak 30 mm-t. Kellett is.

Megint szépet alkotott az ördög 2

Komolyabb és keményebb megjelenésű az elődjénél

Belső

Szerencsére spóroltak a belsőben, így is fel lehet fogni, hogy egy az egyben az A-osztály high-tech bútorzatát szerelték ide. A lenyűgöző félméteres kijelzővel, a csodaszép turbina-légbefúvókkal, a jobbnál jobb anyagok variálgatásával, a sportosabb kagylóülésekkel. Ennek a lakberendezésnek nincs párja 2019-ben, hasonlót sem tudnak a magasabb kategóriás konkurensek.

Megint szépet alkotott az ördög 3

Bárki ült be ide, leesett az álla. Mások komolyabb autókba sem raknak ennyire minőségi belsőt

A legfontosabb feladatok hátul vártak a helykínálatért felelős mérnökökre, és a szerencsére megtartott kupéforma nyilván ezúttal is csak korlátos eredményeket engedett. De már majdnem annyit, amennyi kell. Nagyobb lett a lábtér, ez már tényleg csak egy hajszálnyival marad el a C-oszályétól, és magasabban húzódik a tetőív is. Ezúttal 170 centi helyett immár a 180-asok haja ér a kárpithoz. Négy átlagos magasságú felnőtt tehát elfér a kocsiban hosszabb távon is – Magyarországon Portugáliához és Olaszországhoz hasonlóan 180 centi alatt van az átlagos férfimagasság, a nőké még lejjebb.

Megint szépet alkotott az ördög 4

Most már el lehet férni

Megint szépet alkotott az ördög 5

460 literre nőtt a csomagtartó, a kompaktok között szép szám

Technika

Mercedes-tesztekben újabban előfordulhat a Dacia szó, a képeken látható jármű orrában ugyanis a Renault-Nissan szövetséggel együtt fejlesztett 1,33 literes, négyhengeres, turbós benzines dolgozik. Akár mondjuk a Dusterben, de nincs ezzel semmi baj, mindkét konszern jól jár vele. Kicsi a tömege, a maximális teljesítménye itt 163 lóerő, a csúcsnyomatéka 250 Nm, ami 1620-as fordulattól áll rendelkezésre.

Rengeteg extra segíti a tesztjármű vezetőjét, mind közül nyilván a hangvezérléses MBUX tudja lenyűgözni a Merci-szűz utasokat a Hey Mercedes utasítást követően. Bemondásra szépen nyitja a panormámatetőt, váltja a rádióállomásokat, és így tovább. A feláras 10,25 colos kijelzők grafikája igényes, a tolatókamera képe éles. Parkolóasszisztens rakja be magától a kocsit a szűk helyre is, van holttérfigyelő, sávtartó, vészfékező, távolságtartó tempomat viszont nem fért bele a bő 16 milliós árba. Van, aki dugóban araszolva nincs meg nélküle, nálam az „állandóan inaktív extrák” kategória.

Megint szépet alkotott az ördög 6

Az egynégyesnek nevezett motorhoz hétfokozatú duplakuplungos váltót társítottak

Vezetés

Aki gúnyos kommentre készül, hogy hát „Dacia-motor Mercedesben”, meg „de gáz ilyen kis szart szerelni ekkora testbe”, annak javaslom, hogy álljon be a saját autójával valamelyik szalon elé, és kérjen egy tesztvezetést. Meg fog lepődni, hitetlenkedett a 20 éve jogosítvánnyal rendelkező utasom is, aki „legalább 200 lóerős”-re tippelte.

Csúcsteljesítményét 5500-nál adja le, az első kifogásom a motorral, hogy 6000-nél már kissé karcos, de eddig egyetlen CLA-tulajdonos sem húzatja. A másik a nyomatékhiány, szépen húz, de nem urasan, “mercedesen”. 130-nál 2400-at forog a főtengely, 110-nél 2000-et, 90-nél 1600-at. Normális használat mellett csendes a kaszni, sztrádás tempónál sincs problémás menetzaj, viszont párszor cicergett a műszerfal a kecskeméti összeszerelésű autóban, erre nem voltam büszke. Nem jellemző a fiatal Mercikre ilyesmi.

Megint szépet alkotott az ördög 7

Elöl 63 milliméterrel, hátul pedig 55 milliméterrel szélesebb az A-osztálynál. Alacsonyabb a súlypontja, stabilabban kanyarodik

A remek fogású kormánya jó partner a kanyargós utakon, a gázpedál is érzékenyebb a kategória átlagánál, és alig érződik, hogy elsőkerék-hajtású az autó az első tengelyen nagyobb tömeggel. Ezekkel a nem éppen ballonos abroncsokkal, és a 18-as AMG-fenikkel is kényelmes a rugózása, ízelítőt ad a márka nagyobb testű limuzinjainak híres műsorából.

Külön kell szólni a világbajnok naviról, amely a grafikus útmutatásról magától átvált az autó előtti kereszteződés kameraképére (akár lámpánál is), és konkrétan abba az utcába rakja be a nyilat, ahová hajtanunk kell. A 200-as tesztautó fogyasztása Budapest araszoló belvárosában felment 9-10 literig is, ami teljesen normális ilyen teljesítményű motornál, viszont már-már extrémen takarékos módra is képes volt a hengerlekapcsolásos négyhengeres: 70-80 közötti átlagsebesség mellett 3,7 literes átlagot írt ki a képernyője.

Megint szépet alkotott az ördög 8

Közel 800 ezer fogyott az első generációból, Németországtól Észak-Amerikán át Kínáig tíz évvel fiatalabb vásárlókat hozott a Mercedesnek

Költségek

Ha eddig nem hangsúlyoztam volna, élőben sokkal vonzóbb jelenség, mint a fotóinkon, akárkivel beszéltem az eddig használók (tapasztalt újságírók) közül, mindenki kicsit beleszeretett. Én is. Ritka gyönyörű autó, párja nincs a kompakt kategóriában, ahogy az árának se nagyon. 10,3 millió forintról indul, a képen látható kivitelben ezekkel az extrákkal immár 16,8 millió forintot kell kifizetni.

Megint szépet alkotott az ördög 9

Minden szögből erőteljes

Értékelés

Szép is, jó is, drága is – immár igazi Mercedes a CLA. Gorden Wagener csapata megint fantasztikus dizájnt rajzolt, évtizede alkot nagyokat az egykor flegmának tűnt fickó. A tőlünk gazdagabb országokban a középosztály fiatal családjai is megengedhetik maguknak, és ha Kecskeméten gyorsan megoldják a most tapasztalt problémát, joggal viszi jó hírűnket a világban ez a csodás termék. A márka grafikonjai pedig száguldanak az ég felé a klasszikus hűtőrács, és az orrból kiálló csillag nélkül is.

Mellette – Ellene
 
  • Gyönyörű külső
  • Extraklasszis belső
  • Minőségi anyagok
  • Rengeteg extra
  • Erős, ha kell, takarékos motor
 
  • Magas ár
Mennyit ér a magyar Mercedes?
1716 szavazat - átlag: 6.70 (10-ből)
Mennyit ér a magyar Mercedes?