Röviden – T-Cross Style 1,0 TSI DSG | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen 2018-ban bemutatott, legkisebb szabadidő-autója, egyliteres benzinmotorral, automatikus váltóval |
Mit tud? | Pici, cuki, Polo méretű, de belül annál tágasabb divatautó, amit még vezetni is izgalmas |
Mibe kerül? | 5 719 360 Ft a legolcsóbb Volkswagen T-Cross, de DSG váltóval, rendesen teleextrázva a 8 millióba is bele lehet szaladni |
Kinek jó? | Aki pofás, szerethető külsejű, izgága városi autóra vágyik, kedvelni fogja a T-Crosst |
A Volkswagen csoport folyamatosan, szinte megállíthatatlanul táguló szabadidő-autó univerzumát egyre nehezebb áttekinteni. Szinte centinként lépkedve találunk méretben éppen megfelelőt, bármilyen igény kielégítésére, a legkisebbtől a legnagyobbig. De ha csak a VW-emblémás kínálatot nézzük, akkor is ötféle, rendre T betűvel kezdődő modell közül lehet választani, ahol a sorozat – egyelőre – legkisebb darabja a 2018 év vége felé bemutatott VW T-Cross. Megnéztük, mit tud 115 lóerős benzinmotorral, hétfokozatú DSG-vel.

















































































Külső
Nem meglepő, hogy a T-Cross is a VW-csoport Wunderwafféjának számító MQB moduláris platformra épül. Ebből kevés energiabefektetéssel bármilyen méretű járgány alapját össze lehet legózni, és a VW nem is fél használni ezt a fegyvert, ami kellhet a piacnak, azt ki is rakja ebből a készletből. A legújabb, a polcról összeválogatott darabokból készült gyermeke a VW T-Cross.

Nagyjából Polo méretű, csak jóval magasabb a T-Cross
4 méter 11 centis hosszméretével a T-Cross a legközelebbi rokonának számító Polónál 5,5 centivel hosszabb, a plusz centik leginkább a 2551 milliméteres tengelytávot növelték meg. Magasságban már nagyobb a különbség, a T-Cross 1558 mm magas, ami kb. 11 centivel több a Polo hasonló adatánál. Persze ez nem sokat érne, ha az üléspozíció megmaradt volna, de az is feljebb került 10 centivel, így valamivel kényelmesebben átlátható belőle a forgalom és a ki- és beszállás is kényelmesebb, mint egy földszintes autóval.

Nincs, de nem is hiányzik az elektromos csomagérnyitás
Kasztnija hozza a megszokott VW-s hűtőmaszk- és lámpadizájnt, de szerencsére jutott bele egy kis lazaság is. Jól áll az autónak a fura formájú, krómkeretes ködlámpa, a motorháztető dupla domborulata, és a matt ezüst első betét is. Oldalról a megemelt autóknál kötelező műanyag betétektől izgalmasabb a forma, jók az ajtókba vasalt élek, a tetősín és az érdekes fényben derengő felnik is.

Vasalt élek futnak végig az ajtókon
Az autó fura kékeszöld színe a katalógus szerint “Makena-zöld metál” névre hallgat, és sajnos nincs ingyen, 197 ezer forintba kerül. (A Makena fantázianevet jó eséllyel a valószínűtlen kék, zöld színeiről híres hawaii tengerpartról kapta a fényezés.) Ha én divatos, mókás kisautókat gyártanék, valószínűleg a vidám, színes példányok lennének alapárasak és a fekete, fehér, szürke lenne olyan feláras, hogy a vevők többször is meggondolják, hogy valóban szeretnének-e mondjuk szürke kocsival járni.

T-Cross felirat a csomagtartó ajtaján
Belső
A VW T-Cross belseje nagyon változatos. Mármint olyan értelemben, hogy egymás mellett megtalálhatóak roppant igényes, finom megoldások de a mérhetetlen spórolás is tetten érhető. Kezdjük a rémes részletekkel, azzal, hogy a kabin teljes belső borítása olcsó, kemény műanyagból van. Mindössze két olyan pont van, ahová puha borítás került, az egyik az ajtó könyöktájon lévő része, illetve a két ülés közti, szintén könyöklésre használt felület. Ennyi.

Kényelmes ülések, magas üléspozíció, remek kilátás
Még az amúgy jól használható, hatalmas tárolórekeszek aljába sem jutott egy vékonyka filcbetét. Ezt a spórolás már valószínűleg a VW-nek is kellemetlen volt, így elkezdtek trükközni a felületekkel, amelyek hol rafináltan csíkosak, hol fényesek, hol mattak, és többféle árnyalatú az amúgy kemény műanyag is.
A lendület kitartott az üléskárpitnál is, ami így nemcsak kényelmes, hanem még jól is néz ki. Ha megnézzük a modern, virtuális műszerfalat, akkor még nagyobb a kontraszt, hiszen ez a drága megoldás ebben a kategóriában még ritkának számít. De folytathatjuk a jól használható belsővel is, ami mindkét sorban bőven elegendő helyet kínál 190 centis magasságig.

Távolról nem látszik, mennyire kemény műanyagokból készült a belső
Ha pedig valaki kifut a csomagtartó befogadóképességéből, az a tologatható hátsó üléssor mozgatásával nyerhet további értékes litereket, vagy centimétereket. Csomagtartója alapállásban 455 literes, padlója két magasságban rögzíthető, és van benne pótkerék is. A hátsó üléstámlák lehajtása után 1281 literesre növelhető a csomagtartó, ha pedig valami extra hosszú cuccot kell betömködni a kicsike T-Crossba, akkor az anyósülés háttámlája is előrebuktatható.
Éjszaka, sötétben igazán kellemes a T-Cross belseje, autózva, és leparkolva, rámolás közben is. Menet közben a hangulatvilágítás, illetve a középkonzol alját megvilágító halvány LED fény segít megtalálni bármit, ami az utastérben van, emellett a gombok, kapcsolók is mind világítanak a sötétben, ki-beszállásnál pedig a tisztességes erejű kabinvilágítás hasznos. Pláne, hogy elöl és hátul is van csillár.

Inkább kétemberes a hátsó sor, hosszban mozgatható üléssorral
Műszerfala virtuális, magyarul nincsenek igazi, mutatós műszerei, ezek csupán egy kijelzőn látszanak. Kormánya háromküllős, kellemes fogású, aminek nagyon jól áll, hogy a gombok egy része világosabb műanyagból készült, mögötte pedig apró váltófülek lapítanak. Jól látható, könnyen elérhető helyre került a középkonzol kijelzője, amin a pillanatok alatt csatlakoztatható telefonon futó, erre alkalmas applikációk is megjeleníthetők.

Menő a virtuális műszerfal
Kicsit lejjebb a klímavezérlő következik, a kétzónás berendezés tekerőgombokat és végtelenül logikus, ésszerű elrendezést kapott. Még lejjebb tárolóhely és két USB-csatlakozó következik. USB-töltőpontból szintén kettő jutott hátra is, ahol szellőzőket és háttámlából kihajtható könyöklőt, kapaszkodót hiába keresnénk.

Sötétben látszik igazán, mennyire jó a világítás
Technika
A T-Cross jelenleg mindössze egyetlen, egyliteres, háromhengeres benzinmotorral kapható, igaz, abból van 95 és 115 lóerős teljesítményű is. Igazából nem is nagyon kell bele több, bár állítólag előbb-utóbb 1,6 literes TDI-vel is bővül a kínálat. Szinte mindenre elég a tesztautó katalógus szerint 115 lóerős motorja, amihez hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltó csatlakoztatható. A gyengébbhez viszont ötfokozatú kézi váltó jár. Méretéhez képest szépen szerepelt az EuroNCAP töréstesztjén is, ahol ötcsillagos értékelést szerzett.

115 lóerős a 999 köbcentis, turbós benzinmotor
Vezetés
Nem ismeretlen a VW 999 köbcentis, háromhengeres benzinmotorja, hiszen ezernyi modellben kipróbáltuk már, és akárhogy töröm a fejem, nem emlékszem olyan alkalomra, amikor bármi bajunk volt vele. Így várható volt, hogy a VW T-Crossban is szeretni fogjuk. A háromhengeres motorhang egyáltalán nem zavaró, a 115 lóerős teljesítmény pedig bőven elég ahhoz, hogy a motor élénken mozgassa a karosszériát.

Hétfokozatú, komfortos, fürge DSG váltó
Általában nem ennyire egyértelmű a DSG váltók megítélése, de itt, a hétfokozatú változat nagyon finoman és villámgyorsan dolgozik. Kulturált autózásnál egyáltalán nem érezni, éppen mit csinál, takarékosan, aránylag hamar kapcsolja a következő fokozatot, végig alacsony fordulaton pörgetve a motort. Van sport fokozata is, illetve aki maga szeret kapcsolgatni, az a fokozatválasztóval, vagy a kormány mögötti váltófülekkel is megteheti. De nem biztos, hogy érdemes.

Jó húzás volt kétféle árnyalatú műanyagot használni a kormány gombjainál
Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, és közelebb áll a kényelmeshez, mint a sportoshoz. Az egész rendszer harmonikus, zavaró hibája semminek nincs benne, gyorsul, lassul, kanyarodik, megáll, ahogy kell.
Jutott bele rengeteg vezetőtámogató rendszer is, a vészfékfunkcióval ellátott gyalogosérzékelő, az aktív sávban tartó rendszer, a visszagurulásgátló, a holttérfigyelő és a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer alapáras, az adaptív, de megállás után kikapcsoló tempomat, a fáradtságfigyelő, vagy az automata parkolórendszer már feláras extra.

Vezetőtámogató rendszerből rengeteg már alapáron jár a T-Crossba
Költségek
Az egyliteres motoros T-Cross alapára 5 719 360 forint, ugyanez automata váltóval 6 419 130 forinttól indul. Felszereltségből Life és Style létezik, a legfontosabb különbség a Style javára a LED-es fényszóró, a hátsó tárcsafék, a multifunkciós bőrkormány, a sportülések és a hangulatvilágítás. A két felszereltségi szint között 630 ezer forint a különbség a kézi váltós példányoknál és 418 ezer forint, ha automatikus váltóval rendelné valaki.
63 500 forint az alapára szürkén kívül az összes egyszerű, mezei fényezés, a metál- és gyöngyházszínek felára 151 130 forint, a legmenőbb és egyben legdrágább pedig a Makean-zöld metál, a maga 196 850 forintos árával. A tesztautó minden feláras extrájával 7 747 610 forintba kerül.

LED-es nappalifény, ami irányjelzővé is tud alakulni
Értékelés
Egyliteres, erős motorjával, szerethető vezethetőségével, kényelmes futóművével, gyors, civilizált váltójával a kisméretű T-Cross egy igazán szórakoztató, látványos külsejű városi mindenes lehet. Belsejében négy felnőtt vidáman elfér, és jól variálható belsejével akkor is bevethető, ha cipekedni kell.

Klímavezérlő, két zónával
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|