Röviden – MINI Clubman JCW – 2019
Mi ez? A MINI kompakt-prémium kombiját minimális beavatkozásokkal frissítette a gyártó, a John Cooper Works sportmodell viszont vadonatúj, kétliteres turbómotort kapott
Mit tud? 306 lóerő, 4×4, sportosra hangolt nyolcfokozatú automata, kemény sportfutómű és családias térkínálat
Mibe kerül? Árazás alatt áll az új modell
Kinek jó? Aki beleszeret a formába, igényli a jól kiautózható nagy erőt és a használható méretű hátsó traktust, csomagteret, boldog lehet ezzel a különc sport-presztízs-kombival

Ez nem lesz egy hosszú cikk. A 2016-os MINI Clubman csekély mértékű modellfrissítése még a gyártó szerint is annyira minimális hírértékkel bír, hogy alap- vagy közepes felszereltségű változatot nem is hozott a Frankfurtba szervezett nemzetközi menetpróbára. Az egyetlen igazán fontos újítás a John Cooper Works sportmodell új motorja, kétliteres turbó, 306 lóerővel. Ezzel a teljesítménnyel az új Clubman JCW 73 lóerővel lett erősebb elődjénél; a MINI új szintre emelte és új versenytársak közé helyezte a JCW-modelleket.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 1
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 2

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 36
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 37
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 38
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 39
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 40
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 41
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 42
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 43
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 44
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 45
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 46
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 47
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 48
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 49
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 50
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 51
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 52
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 53
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 54
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 55
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 56
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 57
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 58
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 59
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 60
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 61
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 62
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 63
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 64
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 65
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 66
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 67
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 68
Fotó megosztása:
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 69

Újak a hátsó lámpák, bennük a Union Jack részletével

Külső

MINImális frissítést kapott a negyedik évébe lépett családi MINI (elnézést kérek). A lényeg: új, menetjelző fényként is funkcionáló LED-es ködfényszóró és új, a brit zászlót idéző betéttel ellátott hátsó lámpa, rendelhető mátrix-LED-fényszóró, átdolgozott hűtőrács. Jött még három új felni, 17-es, 18-as és 19-es méretben, egy érdekes új szín (nagymamám szerintem “tüdőszínűnek” mondaná ezt a halványpirosas-rózsaszínes selyemfényű furcsaságot). Meg jött egy új fekete (Piano Black) kiegészítőcsomag, amelyekkel fel lehet dobni a visszapillantókat, a fényszórókeretet és még egy-két pontot a kasztnin.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 70
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 71

A 2016-os és a 2019-es Clubman frontja

A John Cooper Works-változat, amelyeket a gyártó elhozott a Frankfurtba szervezett bemutatóra persze még különlegesebb: piros csíkokkal szabdalt ezüst fényezésével, egycentis ültetésével messziről látszik róla, hogy ez valami komoly MINI. Az is. Viszont a különbség a sportmodell esetében egyáltalán nem a külcsínben rejlik a korábbi változathoz képest, hanem a durván erősebb új motorban.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 72
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 73

A friss és a 2017-es Clubman JCW frontja

Belső

Maradt minden, ahogy volt, csak a HMI-t egészítették ki új mobiltámogató funkciókkal.  A szokásos MINI-műszerfal vidámsága a Clubmanben kényelmes, tágas utastérrel párosul. Ez egy igazi családi autó, egy kompakt kombi, 360-1250 literes csomagtérrel. A JCW-változatról pedig megint csak azt mondhatom: nem a berendezés az, ami megkülönbözteti az eleve extravagáns alapkiviteltől. Hanem a

Technika

Na kérem: szóval az új Clubman (és Countryman) JSW motorja ugyanaz a motor, ami a BMW 1 M35i és X2 M35i mozgatásáról gondoskodik. A 35i jelzésű motor a BMW-knél egy kicsit szomorú folyamat, két henger amputációjának eredménye – viszont a csúcs-MINI eddigi is négyhengeres volt, csak jóval gyengébb. Az új motor tehát egy kétliteres, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett négyhengeres, minden ízében megerősítve, komolyabb hűtőrendszerrel, nagyobb turbóval és nagyobb turbónyomással, a korábbi motorénál alacsonyabb sűrítési viszonnyal (10,2 helyett 9,5 a kompressziós arány).

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 74

4,9 másodperc alatt van százon, másfél másodperccel hamarabb, mint az elődmodell!

Természetesen közvetlen benzinbefecskendezéses a motor, 350 bar csúcsnyomású, többfuratos injektorokkal. A vezérlés mindkét oldalon változtatható, a VALVETRONIC és VANOS-rendszerek legmodernebbike állítgatja a szelepek nyitását. A kipufogórendszer vastagabb csöveken és nagyobb dobokon keresztül fúj, a változás a 9,5 centi átmérőjű csővégekkel optikailag is érzékelhető. A 306 lóerős csúcsteljesítmény 32, a 450 Nm csúcsnyomaték 28%-kal haladja meg az előző JCW-motorét! Ez az első MINI, amelyben a végsebességet elektronika korlátozza – 250 km/h-ban.

A nyolcfokozatú AISIN automata váltót úgy hangolták, hogy egyszerre legyen képes kiszolgálni a nagy teljesítményt és normál használatban csökkentse a fogyasztását. A fokozatok kézzel is kapcsolhatók a kormány mögötti fülekkel, a profi rajtolást launch control program segíti. Az automata váltó részeként első differenciálzár is dolgozik az új JCW Clubmanben, amely aktívan képes a nyomaték tologatására a két első kerék között, így növelve az útra letehető nyomatékot határhelyzetben, illetve segítve a kanyarodást a nyomaték ívkülső kerekekre irányításával.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 75

Látványos a pirosra fényezett tárcsa a nagy hűtött tárcsákon

És ehhez jön még az állandó összkerékhajtás és a menetstabilizáló sportos programozása. Természetesen a DSC (akárcsak a BMW-nél, a MINI-nél is így hívják az ESP-t) teljesen ki is kapcsolható. A karosszériát extra merevítésekkel feszítették ki, a futóművet pedig a nagy teljesítményhez igazították. Az alapkivitelű JCW lengéscsillapítója fix, de felárért rendelhető adaptív gátló is, amit, hogy ne legyen azért abban sem annyira nagy a komfort, egycentis ültetéssel egészítenek ki. A féktárcsa átmérője elöl 360×30, hátul 330×20 mm, de a fékhatást nyilván a vörösre festett, feliratozott nyergek tolják meg igazán! Az alap felnik 18, a feláras csúcs-keréktárcsák 19 colosak. A nagy sebességhez a John Cooper Works-változat nagyobb hűtőnyílásokkal, aerodinamikai spoilercsomaggal, hetyke kis tetőspoilerrel és diffúzorral is alkalmazkodik.

Vezetés

Szívmelengető hörrentéssel kel életre a motor az indítóbillentyű lenyomására. Kár, hogy később az akusztikus élmény már nem teljes: a MINI JCW még SPORT üzemmódban, visszaváltásoknál, megtorpanásoknál is mellőzi azokat a vad hörgéseket, véres gurgulázásokat, amit ezekben a modern prémium-sport-tuningos turbómotorokban annyira lehet szeretni. (Vagy gyűlölni, ízléstől függően, persze.) Jó a hangja, de nem igazán sport-turbós hang, csak sportkipufogó-hang.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 76

A HMI-rendszer frissült, korszerűsödött egy piit

Amúgy a kipufogó mély dörmögésétől eltekintve nagyon csendes a kocsi. 130-nál csak 2200-at forog a motor, de még a német autópályatempónál (160-180) is lehet beszélgetni vagy hallgatni a tiszta, de azért nem különlegesen érdekes hangzású Harman-Kardon rendszert. De persze ennél a MINI-nél nem áll meg az élet ebben a tartományban. Gázadásra az automata váltó a közepes duplakuplungosokat megszégyenítő fürgeséggel csap vissza valamelyik alsóbb fokozatba, és mehet a gyorsulás erősen, lendületesen egész leszabályzásig. A menetpróbán többször is megfutottuk a végsebességet, a másfél tonnánál alig súlyosabb kocsinak ezzel a motorral ez nem jelent problémát. A MINI Clubman JCW egy nagyon-nagyon gyors autó.

A nagy erőhöz igazított többi alkatrész pedig röhögve elviseli ezt a dinamikát. Sőt. Az autópályáról letérve, körforgalmakban, sodrós hegyi kanyarokban nem tudtam megszabadulni az érzéstől, hogy ez a MINI már nem az a gokartosan játékos kis izé, aminek megszoktuk és -szerettük ezeket a kocsikat, hanem egy olyan sportmodell, ami már túlságosan is komolyan veszi saját magát.

Torque vectoring, 4×4: már-már olyan tökéletességgel is rendíthetetlenséggel veszi a kanyarokat az autó, mint az S betűs quattro Audik. Hihetetlenül gyors, de nagyon steril és nagyon stabil minden mozdulata a kocsinak. Kicsit kiábrándító ez a tökély, mert az átlagos képességű sofőr nem is meri, nem is tudja határon kiautózni a lehetőségeket, ezért mindig picit olyan, mintha a technika vezetne az ember helyett. El kéne vinni zárt pályára is, hogy igazán kiismerjem, mit tud – és a technika érezhetően képes is lenne arra, hogy pályán bizonyítson. Csak győzze az ember benzinnel, gumival, fékbetéttel.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 77

A 260-ba beleharapott a mutató az Autobahnon

Költségek

A MINI Clubman JCW áráról egyelőre nincs információnk, a kocsi még nem konfigurálható sem a német, sem a hazai MINI-weboldalon. A konkurens, nagyon hasonló erejű, jellegű modellek árát elnézve viszont valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha az induló árat 15 millió forint környékére, a sportfutóműves, mindennel felszerelt csúcskivitelét pedig valahová 20 millió forint alá becsüljük.

A MINI Clubman JCW és vetélytársai – Listaár, forint
Audi S3 (300 LE) 15 372 930
BMW 1 M135i (306 LE) 15 350 000
Mercedes-Benz AMG CLA 35 Shooting Brake  (306 LE) 16 361 410
MINI Clubman John Cooper Works (306 LE) ?????
Frissítés – augusztus 12: megjöttek az árak:

MINI Cooper Clubman: 7 350 000,-
MINI Cooper S Clubman: 8 490 000,-
MINI Cooper S ALL4 Clubman: 9 690 000,-
MINI John Cooper Works ALL4 Clubman: 12 550 000,-
MINI Cooper D Clubman: 7 990 000,-
MINI Cooper SD Clubman: 9 690 000,-
MINI Cooper SD ALL4 Clubman: 10 250 000,-

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 78

A Clubman JCW BMW-emblémás klónja: az új 1-es M35i

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 79

Melyik szebb, a BMW vagy a MINI?

Értékelés

Érdekes kísérlet a MINI Clubman JCW, de nem ez vagy nem ez lesz a legjobb sportmodell, sem a legjobb családi MINI a márka palettáján. Sportos családi kocsinak feleslegesen kemény és harsány, sportkocsinak feleslegesen hosszú és nagy. Ugyanakkor viszont csodálatra méltó, ahogy a BMW ebben a mai uniformizált autós világban sokadjára is összehozott a gyári LEGO-készletből egy olyan MINI-t, ami zseniálisan megjeleníti az egykori kisautólegendát, úgy, hogy a retróhangulat és a különleges megjelenés nem követel kompromisszumokat sem használhatóság, sem teljesítmény vagy kiautózhatóság terén.

Mellette – Ellene
  • Erős motor, hozzá illően masszív hajtáslánccal, futóművel
  • Tágas utastér, praktikus csomagtartó
  • Jópofa, különleges dizájn
  • A vezetéstámogató rendszerek listája nem teljes, nincs sávtartás (nem mintha ez engem zavarna egy ilyen kocsiban, csak a teljesség kedvéért jegyzem meg)
  • Sportfutóművel rázós, zötyögős rugózás
Hány pontot adsz a tízből az új, 306 lóerős Clubmannek?
átlag
7.41
szavazat
185
Hány pontot adsz a tízből az új, 306 lóerős Clubmannek?