Röviden – MINI Clubman JCW – 2019
Mi ez?A MINI kompakt-prémium kombiját minimális beavatkozásokkal frissítette a gyártó, a John Cooper Works sportmodell viszont vadonatúj, kétliteres turbómotort kapott
Mit tud?306 lóerő, 4×4, sportosra hangolt nyolcfokozatú automata, kemény sportfutómű és családias térkínálat
Mibe kerül?Árazás alatt áll az új modell
Kinek jó?Aki beleszeret a formába, igényli a jól kiautózható nagy erőt és a használható méretű hátsó traktust, csomagteret, boldog lehet ezzel a különc sport-presztízs-kombival

Ez nem lesz egy hosszú cikk. A 2016-os MINI Clubman csekély mértékű modellfrissítése még a gyártó szerint is annyira minimális hírértékkel bír, hogy alap- vagy közepes felszereltségű változatot nem is hozott a Frankfurtba szervezett nemzetközi menetpróbára. Az egyetlen igazán fontos újítás a John Cooper Works sportmodell új motorja, kétliteres turbó, 306 lóerővel. Ezzel a teljesítménnyel az új Clubman JCW 73 lóerővel lett erősebb elődjénél; a MINI új szintre emelte és új versenytársak közé helyezte a JCW-modelleket.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 1

A látványos harci fényezést teljes joggal viseli az immár 306 lóerős Clubman JCW sportmodell

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 2

Újak a hátsó lámpák, bennük a Union Jack részletével

Külső

MINImális frissítést kapott a negyedik évébe lépett családi MINI (elnézést kérek). A lényeg: új, menetjelző fényként is funkcionáló LED-es ködfényszóró és új, a brit zászlót idéző betéttel ellátott hátsó lámpa, rendelhető mátrix-LED-fényszóró, átdolgozott hűtőrács. Jött még három új felni, 17-es, 18-as és 19-es méretben, egy érdekes új szín (nagymamám szerintem “tüdőszínűnek” mondaná ezt a halványpirosas-rózsaszínes selyemfényű furcsaságot). Meg jött egy új fekete (Piano Black) kiegészítőcsomag, amelyekkel fel lehet dobni a visszapillantókat, a fényszórókeretet és még egy-két pontot a kasztnin.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 3
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 4

A 2016-os és a 2019-es Clubman frontja

A John Cooper Works-változat, amelyeket a gyártó elhozott a Frankfurtba szervezett bemutatóra persze még különlegesebb: piros csíkokkal szabdalt ezüst fényezésével, egycentis ültetésével messziről látszik róla, hogy ez valami komoly MINI. Az is. Viszont a különbség a sportmodell esetében egyáltalán nem a külcsínben rejlik a korábbi változathoz képest, hanem a durván erősebb új motorban.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 5
Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 6

A friss és a 2017-es Clubman JCW frontja

Belső

Maradt minden, ahogy volt, csak a HMI-t egészítették ki új mobiltámogató funkciókkal.  A szokásos MINI-műszerfal vidámsága a Clubmanben kényelmes, tágas utastérrel párosul. Ez egy igazi családi autó, egy kompakt kombi, 360-1250 literes csomagtérrel. A JCW-változatról pedig megint csak azt mondhatom: nem a berendezés az, ami megkülönbözteti az eleve extravagáns alapkiviteltől. Hanem a

Technika

Na kérem: szóval az új Clubman (és Countryman) JSW motorja ugyanaz a motor, ami a BMW 1 M35i és X2 M35i mozgatásáról gondoskodik. A 35i jelzésű motor a BMW-knél egy kicsit szomorú folyamat, két henger amputációjának eredménye – viszont a csúcs-MINI eddigi is négyhengeres volt, csak jóval gyengébb. Az új motor tehát egy kétliteres, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett négyhengeres, minden ízében megerősítve, komolyabb hűtőrendszerrel, nagyobb turbóval és nagyobb turbónyomással, a korábbi motorénál alacsonyabb sűrítési viszonnyal (10,2 helyett 9,5 a kompressziós arány).

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 7

4,9 másodperc alatt van százon, másfél másodperccel hamarabb, mint az elődmodell!

Természetesen közvetlen benzinbefecskendezéses a motor, 350 bar csúcsnyomású, többfuratos injektorokkal. A vezérlés mindkét oldalon változtatható, a VALVETRONIC és VANOS-rendszerek legmodernebbike állítgatja a szelepek nyitását. A kipufogórendszer vastagabb csöveken és nagyobb dobokon keresztül fúj, a változás a 9,5 centi átmérőjű csővégekkel optikailag is érzékelhető. A 306 lóerős csúcsteljesítmény 32, a 450 Nm csúcsnyomaték 28%-kal haladja meg az előző JCW-motorét! Ez az első MINI, amelyben a végsebességet elektronika korlátozza – 250 km/h-ban.

A nyolcfokozatú AISIN automata váltót úgy hangolták, hogy egyszerre legyen képes kiszolgálni a nagy teljesítményt és normál használatban csökkentse a fogyasztását. A fokozatok kézzel is kapcsolhatók a kormány mögötti fülekkel, a profi rajtolást launch control program segíti. Az automata váltó részeként első differenciálzár is dolgozik az új JCW Clubmanben, amely aktívan képes a nyomaték tologatására a két első kerék között, így növelve az útra letehető nyomatékot határhelyzetben, illetve segítve a kanyarodást a nyomaték ívkülső kerekekre irányításával.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 8

Látványos a pirosra fényezett tárcsa a nagy hűtött tárcsákon

És ehhez jön még az állandó összkerékhajtás és a menetstabilizáló sportos programozása. Természetesen a DSC (akárcsak a BMW-nél, a MINI-nél is így hívják az ESP-t) teljesen ki is kapcsolható. A karosszériát extra merevítésekkel feszítették ki, a futóművet pedig a nagy teljesítményhez igazították. Az alapkivitelű JCW lengéscsillapítója fix, de felárért rendelhető adaptív gátló is, amit, hogy ne legyen azért abban sem annyira nagy a komfort, egycentis ültetéssel egészítenek ki. A féktárcsa átmérője elöl 360×30, hátul 330×20 mm, de a fékhatást nyilván a vörösre festett, feliratozott nyergek tolják meg igazán! Az alap felnik 18, a feláras csúcs-keréktárcsák 19 colosak. A nagy sebességhez a John Cooper Works-változat nagyobb hűtőnyílásokkal, aerodinamikai spoilercsomaggal, hetyke kis tetőspoilerrel és diffúzorral is alkalmazkodik.

Vezetés

Szívmelengető hörrentéssel kel életre a motor az indítóbillentyű lenyomására. Kár, hogy később az akusztikus élmény már nem teljes: a MINI JCW még SPORT üzemmódban, visszaváltásoknál, megtorpanásoknál is mellőzi azokat a vad hörgéseket, véres gurgulázásokat, amit ezekben a modern prémium-sport-tuningos turbómotorokban annyira lehet szeretni. (Vagy gyűlölni, ízléstől függően, persze.) Jó a hangja, de nem igazán sport-turbós hang, csak sportkipufogó-hang.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 9

A HMI-rendszer frissült, korszerűsödött egy piit

Amúgy a kipufogó mély dörmögésétől eltekintve nagyon csendes a kocsi. 130-nál csak 2200-at forog a motor, de még a német autópályatempónál (160-180) is lehet beszélgetni vagy hallgatni a tiszta, de azért nem különlegesen érdekes hangzású Harman-Kardon rendszert. De persze ennél a MINI-nél nem áll meg az élet ebben a tartományban. Gázadásra az automata váltó a közepes duplakuplungosokat megszégyenítő fürgeséggel csap vissza valamelyik alsóbb fokozatba, és mehet a gyorsulás erősen, lendületesen egész leszabályzásig. A menetpróbán többször is megfutottuk a végsebességet, a másfél tonnánál alig súlyosabb kocsinak ezzel a motorral ez nem jelent problémát. A MINI Clubman JCW egy nagyon-nagyon gyors autó.

A nagy erőhöz igazított többi alkatrész pedig röhögve elviseli ezt a dinamikát. Sőt. Az autópályáról letérve, körforgalmakban, sodrós hegyi kanyarokban nem tudtam megszabadulni az érzéstől, hogy ez a MINI már nem az a gokartosan játékos kis izé, aminek megszoktuk és -szerettük ezeket a kocsikat, hanem egy olyan sportmodell, ami már túlságosan is komolyan veszi saját magát.

Torque vectoring, 4×4: már-már olyan tökéletességgel is rendíthetetlenséggel veszi a kanyarokat az autó, mint az S betűs quattro Audik. Hihetetlenül gyors, de nagyon steril és nagyon stabil minden mozdulata a kocsinak. Kicsit kiábrándító ez a tökély, mert az átlagos képességű sofőr nem is meri, nem is tudja határon kiautózni a lehetőségeket, ezért mindig picit olyan, mintha a technika vezetne az ember helyett. El kéne vinni zárt pályára is, hogy igazán kiismerjem, mit tud – és a technika érezhetően képes is lenne arra, hogy pályán bizonyítson. Csak győzze az ember benzinnel, gumival, fékbetéttel.

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 10

A 260-ba beleharapott a mutató az Autobahnon

Költségek

A MINI Clubman JCW áráról egyelőre nincs információnk, a kocsi még nem konfigurálható sem a német, sem a hazai MINI-weboldalon. A konkurens, nagyon hasonló erejű, jellegű modellek árát elnézve viszont valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha az induló árat 15 millió forint környékére, a sportfutóműves, mindennel felszerelt csúcskivitelét pedig valahová 20 millió forint alá becsüljük.

A MINI Clubman JCW és vetélytársai – Listaár, forint
Audi S3 (300 LE)15 372 930
BMW 1 M135i (306 LE)15 350 000
Mercedes-Benz AMG CLA 35 Shooting Brake  (306 LE)16 361 410
MINI Clubman John Cooper Works (306 LE)?????
Frissítés – augusztus 12: megjöttek az árak:

MINI Cooper Clubman: 7 350 000,-
MINI Cooper S Clubman: 8 490 000,-
MINI Cooper S ALL4 Clubman: 9 690 000,-
MINI John Cooper Works ALL4 Clubman: 12 550 000,-
MINI Cooper D Clubman: 7 990 000,-
MINI Cooper SD Clubman: 9 690 000,-
MINI Cooper SD ALL4 Clubman: 10 250 000,-

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 11

A Clubman JCW BMW-emblémás klónja: az új 1-es M35i

Friss MINI Clubman, 306 lóerővel 12

Melyik szebb, a BMW vagy a MINI?

Értékelés

Érdekes kísérlet a MINI Clubman JCW, de nem ez vagy nem ez lesz a legjobb sportmodell, sem a legjobb családi MINI a márka palettáján. Sportos családi kocsinak feleslegesen kemény és harsány, sportkocsinak feleslegesen hosszú és nagy. Ugyanakkor viszont csodálatra méltó, ahogy a BMW ebben a mai uniformizált autós világban sokadjára is összehozott a gyári LEGO-készletből egy olyan MINI-t, ami zseniálisan megjeleníti az egykori kisautólegendát, úgy, hogy a retróhangulat és a különleges megjelenés nem követel kompromisszumokat sem használhatóság, sem teljesítmény vagy kiautózhatóság terén.

Mellette – Ellene
  • Erős motor, hozzá illően masszív hajtáslánccal, futóművel
  • Tágas utastér, praktikus csomagtartó
  • Jópofa, különleges dizájn
  • A vezetéstámogató rendszerek listája nem teljes, nincs sávtartás (nem mintha ez engem zavarna egy ilyen kocsiban, csak a teljesség kedvéért jegyzem meg)
  • Sportfutóművel rázós, zötyögős rugózás
Hány pontot adsz a tízből az új, 306 lóerős Clubmannek?
160 szavazat - átlag: 7.46 (10-ből)
Hány pontot adsz a tízből az új, 306 lóerős Clubmannek?