Röviden – Mercedes-Benz CLA
Mi ez?A Mercedes-Benz legszebb kompakt autója, a Kecskeméten készülő CLA kupés limuzin.
Mit tud?Mindent, amit egy Mercedesnek tudnia kell.
Mibe kerül?136 lóerővel és 6 sebességes kézi váltóval 9,7 milliótól indul a CLA, a 116 lóerős, automata dízel (CLA 180 d) pedig 10,7 millió forinttól elérhető.
Kinek jó?A CLA azoknak való, akiknek tetszik a külseje, mert a tartalomban aligha fognak.csalódni

Sikerült átrajzolnia a Mercedes-Benzről alkotott képet a fiatalos CLA-nak, ami olyanokat ültetett a kormány mögé, akik előtte sosem tolták a csillagot. Ráadásul fiatalabbak, mint valaha és cseppet sem konzervatívak. Felnőtt egy egészen új generáció, akiknek már nem lehet csupán az örökké tartó műszaki finomságot adni. Kell mellé jó adag technológia, kütyük és asszisztensek hada. Ezért a Mercedes fordított a képleten és a legkisebb kapott meg mindent, amit ma tud az autóipar, pazar csomagolásban.

Mind lenyit

Külső

Nincs ma szebb autó itt Müchenben – mondja a formatervért felelős mindenható, Robert Lesnik vigyorogva. Erős kijelentés, talán egy csipetnyi mercis túlzással, de távolról sem alaptalan. Mert a CLA tényleg szép autó. Meg aztán mi is értjük a poént. Láthatóan minden egyes pontját nagyon átgondolták és azzal, hogy más arcot kapott, jóval komolyabban vehető, mint a néhány ponton kissé szerencsétlen, de ennek ellenére rettentő sikeres elődje.

Öt fokkal döntötték meg az orrát, ettől lett olyan klasszul cápás, amit jól hangsúlyoztak a nagycsillagos hűtőmaszk formájával is. Nekem ugyan még mindig fáj, hogy a mintázat nem folytatódik az alsó légbeömlőkön, de fátylat rá. Még mindig azt mondom: maradéktalanul szép ez. Annyira megtetszett, hogy azóta gyakran nézek rá a használt, első generációs CLS-ekre. Sportosan szűkre szabták a fényszórókat, a búrák alatt pedig felárért a nagyon okos Multibeam LED teríti a fotonokat.

4688 mm hosszú, 1830 mm széles, 1439 mm magas a Mercedes-Benz CLA, tengelytávja 2729 mm

Szép lámpát rajzoltak hátulra is

Szívesen pihen az ember szeme az ilyen szélesen és laposan nyújtózkodó autón, mint a CLA. Szinte hihetetlen, hogy ezt a méretet nevezzük ma már kompaktnak. Lesnik szerint az egésznek a titka a megfelelő arányérzék. A CLA is hosszú gépháztetős, hátratolt kabinos, hátrafelé szélesedő autó, ami még mindig a legjobb recept. Aztán csak nagyon finoman húztak néhány vonalat, de főleg domborították és homorították, hogy kiadja a kólásüveg-sziluettet felülről.

0,23-as légellenállási együtthatójával a legáramvonalasabb autók egyike a Mercedes-Benz CLA és ez látszik is rajta. Persze nagyon kedvező a kupé forma is, az alacsonyan futó, ívesen lejtő tetővel hamar megvalósul a hatékony cseppalak. Néhány apró trükk nyilván kellett ehhez is. Ezért olyan szűkek az illesztések és vannak bordázott légterelők az első kerekek előtt, segítenek az automatikusan nyíló és záródó lamellák a hűtő előtt.

Belső

Eloszlott már a köd, így szinte természetes látvány a CLA belsejének legmeghatározóbb eleme, a két hatalmas tablet a vezető oldalán. A keretük még mindig mókásan vastag és én a középső elválasztást sem tartom indokoltnak, de összességében jó megoldás. Így, hogy árnyékolója sincs és a műszerfal is kicsit a régi autók stílusában egyetlen vízszintes domborulat, sokat javult a térérzet. Persze jót tesz neki nagyon a világos bőrkötés.

Minőségi holmi benyomását kelti minden apró, mercisen klattyanó kapcsoló, a hangulatvilágítás színéhez passzoló fényben úsznak a turbina alakú légbeömlők és úgy általában az egész belső anyaghasználata messze magasabb szintet üt meg, mint bármi más a kompaktok között. Ennek azért szabad szemmel messziről is jól látható következménye van az árlistán.

Nagyon modern és kellően letisztult a kabin

180 centiméterig még a fejtér is egész jó hátul

Tisztességes a helykínálat az első sorban, és a Progressive felszereltségű autóban nagyon komfortosak az változtatható laphosszúságú, elektromosan állítható, fűthető és szellőztethető ülések – szemben az AMG Line egybetámlás sportüléseivel, amik nem adnak masszívabb oldaltartást, cserébe nekem még kényelmetlenek is voltak. Akárhogy finomhangolgattam, valahogy mindig nyomta a hátamat. Hátul hosszában elegendő hely van a lábaknak, a fejtér pedig részemről 180 centiméterig ajánlott. Utána valahogy nyomja az ember auráját a közel kerülő a tető és a befelé dőlő oszlopok. Panaszra nincs ok, hiszen ez egy kupés tetővonalú autó, amiben több a stílus, mint a praktikum.

Irigy lennék, ha a Mercedes CLA nagytesója lennék és nagyon várnám a modellfrissítést, hogy az ódon Command Online helyett az MBUX költözzön be a fedélzetre, mert ezzel végre a Mercinek is van egy súlyosan jó fedélzeti rendszere. Először is nincs már a tekerős vezérlő, helyette egy jó nagy tapipad van (és két kicsike a kormányon), de érintőképernyőként sokkal könnyebb kezelni. Vagy akár szóban a Hey, Mercedes! köszöntés után.

Turbina légbeömlők alatt sorakoznak a klíma gombjai

Akad benne Energizing Coach funkció, ami elég látványos. A fáradt vezetőt pörgős zenével, lehúzott ablakkal, vadítóbb hangulatvilágítással és intezívebb szellőzéssel meg masszázzsal próbálja feldobni, de jóval hasznosabb az Augmented Reality navigáció. Ebben az a varázslat, hogy a kereszteződéshez vagy körforgalomhoz érve kidobja a tükör feletti kamera képét és azon térben elhelyezi a távolságot, valamint a megfelelő irányba mutató nyilakat. A totalcaros Sturcz Anti kollégával talán még sosem nyomtunk le úgy sajtóbemutatót, hogy ne tévedjünk el legalább háromszor, sokat elmond a virtuális valóságot alkalmazó naviról, hogy a CLA-bemutatón csak egyszer néztük be, és az sem a CLA-n múlott.

Technika

Új kapuk nyíltak a kompakt Mercedesek történetében azzal, hogy az A-osztállyal megérkezett az MFA2 padlólemez, mellyel ezek a belépőmodellek váratlanul sokat fejlődtek. Annyira lelkesek lehettek a német mérnökök, hogy sorra pakolják az azonos alapra a legkülönfélébb autókat. A hagyományos, ötajtós kompakt A-osztályt gyorsan követte az egyterű B-osztály, majd az A-osztály limuzin változata, aztán most itt a CLA. Aki úgy gondolja, hogy ez tulajdonképpen egy négyajtós A, plusz keret nélküli ablakok és smink, az nem jár messze az igazságtól. A szépérzék az, amire nagyon hat a CLA.

Ha ez nem volna elég, akkor várható még CLA Shooting Brake és GLB szabadidő-autó is. Kínai piacra ez meg az hosszított tengelytávval, globálisan pedig többféle sportmodellel megfejelve. Olyan modellgazdagság lesz a Mercedesnél a paletta alján, hogy Noé autóipari bárkájára fel se férne mind.

Négyhengeres turbómotorok széles választékban vannak a CLA-hoz

Kicsi a kerékjárati ív és a felni közti távolság

Kizárólag négyhengeres turbómotorokat kap a CLA és minden változatban elöl MacPherson, hátul igényesebb multilink rendszerű futómű kerül. Alapvetően elsőkerék-hajtású autók, de több motorhoz kínálnak összkerékhajtást 4matic utónévvel. Már a kezdeti motorválaszték is olyan széles, hogy az ember szinte döntésképtelen lesz tőle.

Benzinesek négy-, a dízelek háromféle teljesítményszinten elérhetőek. Előbbiek között a 136 lóerős CLA 180 jelenti a belépőt, ebben a Renault, Nissan és Dacia modellekből is ismert 1,33 literes, két középső henger lekapcsolására képes benzines (M 282) dolgozik. Akárcsak az egy fokkal izmosabb CLA 200-asban. A 2 literes benzines (M 260) 190 (CLA 220) vagy 224 lóerős (CLA 250).

Stílusos területi képviselők választása a C 180 d, ebben 116 lóerőt és 260 Nm nyomatékot tud az 1,5-ös dízel (OM 608), a CLA 200 d és 220 d modellekben ugyanaz az OM 654q kódú 2 literes dolgozik 150 és 190 lóerővel, 8 sebességes duplakuplungos automatával.

Vezetés

Hagyományos értelemben igazán gyorsan és stabilan lehet autózni a CLA 250 4matickel. Aki a polgári csúcsmodellre menne rá, az valószínűleg elégedett lesz vele. A látványos, naranccsal dekorált fekete, AMG Line-csomagos autó futóműve sport módban befeszül, a kormányon pedig hajszállal több visszajelzés jelenik meg. A villámgyorsan váltó 7 gangos duplakuplungos és a mormogós hang adott, de élményautó nem igazán lesz belőle. Az adrenalinért majd az igazi 300-400 lovas AMG-k lesznek felelősek.

Mintha a trollok verték volna vascsőhöz a láncukat, olyan randán állította le és indította be a stop-start a CLA 220 d-t Ettől eltekintve nagyon harmonikus autó benyomását kelti, szinte észrevétlenül dolgozik a 2 literes, négyhengeres turbódízel. Már amikor nem kell piros lámpánál lelőni, zöldre meg hirtelen beindítani. A 190 ló, de főképpen az 1600-as fordulattól lehívható 400 Nm nyomaték bőven elegendő ahhoz, hogy jól mozgassa a CLA-t. Kiirtották belőle a szörnyűséges orrtolást is, így már kifejezetten ügyesen veszi a kanyarokat.

Harmóniában suhan a CLA 220 d

Áramvonalas a karosszéria

Legnagyobb meglepetés számomra a CLA 200-as. Felettébb csendben suhant, amíg elevickéltünk az autópályáig, addig olyan nagymercisen rugózott a 19 colos felnik ellenére. Megvolt benne az a picike ringatás, meg a méltóságteljes, hosszanti mozgás, amitől még a 12 milliós, acélrugós E 200 Limited Edition is földöntúlian jó autónak tűnt a hitvány budapesti utakon. Aztán elértük az autópályát és nagy tempónál sem jött semmiféle kellemetlen nesz, a keret nélküli ablakok ellenére szélzaj sem. Minő véletlen, belefutottunk a korlátozás nélküli szakaszba, ahol részben szakmai elhivatottságból, részben saját örömünkre nyilván szőnyegbe süllyesztettük a pedált. És csodálkoztunk. Mert a 163 lovas, 1,33 literes motor úgy repítette 200 fölé a CLA-t, mintha mi sem lenne természetesebb.

Felsorolhatatlan mennyiségű biztonsági rendszer és vezetéstámogató asszisztens dolgozik a CLA-ban. Az adaptív tempomat a táblafelismerővel közösen dolgozva már szinte magától vinné az autót, de nem véletlenül kötelező a kormányon tartani a kezeket. Tartja a távolságot és lassít is, ha bevillan egy 80-as tábla. Magától vált sávot is, elég hozzá kirakni megfelelő irányba az indexet. A holttérfigyelővel pontosan tudja, hogy van-e helye a manőverre és üzembiztosan le is hozta több alkalommal.

Költségek

9,7-től startol a 136 lóerős CLA 180, a CLA 200-as már 10,4 millió forintról indul és erre jöhetnek az opciós tételek gazdagon. Rengeteg csomagban is pakolhatjuk két kézzel az extrákat a CLA-ba, de egyikből következik a másik, így könnyen lehetséges, hogy a 460 ezres MBUX Innovációs csomagból végül egy bő 3,2 milliós pakk kerül az autóba. Ebből a 7 gangos automata 717 ezerrel veszi ki a részét, de jön hozzá a közepesen ügyes LED-fényszóró és sok dekorációs elem is. Az viszont igazán nagyszerű, hogy a vidám, sárga fényezésért egy árva fillért sem kérnek. Tényleg csak pár kattintás kellett ahhoz, hogy a fapados CLA-ból 15 millió forintos, csodanavigációs, Burmester-hifis Mercedes legyen. És ilyenkor még nagyon messze van a vége.

Okostelefonnal is nyitható az ajtó

Értékelés

0,23-as légellenállási együtthatóval vágja a levegőt

Annyira csinos a Mercedes-Benz CLA, hogy szívesen nézegetném a ház előtt minden áldott nap. Ha ezt kivesszük a képletből, akkor is nagyon nehéz – a nemzetközi menetpróba után – belekötni a rettentő okos fedélzeti rendszerrel, irdatlan mennyiségű vezetéstámogató asszisztenssel és jó erőben lévő, élhető fogyasztású motorokkal kínált, igényesen összerakott autóba.

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű forma
  • Igényes utastér
  • Remek hajtáslánc
  • Kényelmes futás
  • Jól kezelhető MBUX
  • Sok vezetéstámogató rendszer
  • Kényelmetlen sportülések
  • Na, de hol van a konnektorról tölthető hibrid?

Hogy tetszik a Mercedes-Benz CLA? Értékeld!

468 szavazat - átlag: 7.75 (10-ből)

Hogy tetszik a Mercedes-Benz CLA? Értékeld!