Röviden – Lexus RC F (Track Edition)
Mi ez?A Lexus 2014 óta létező, középméretű sportkupéjának felfrissített – legsportosabb – változata. 5,0 literes V8-as motorral, hátsókerék-hajtással.
Mit tud?Klasszikus szívómotoros sportkocsi, csodálatos hanggal, remek menetteljesítménnyel, kiemelkedő élményfaktorral.
Mibe kerül?29 590 000 forint az RC F listaára, a Track Editioné már 34 850 000 Ft.
Kinek jó?Azoknak, akik prémium kivitelű sportmodellt keresnek klasszikus hajtáslánccal. Még befektetésnek sem tűnik rossz ötletnek egy szívó V8-as modellt eltenni.

Mit szeretnél csinálni? – kérdezte tőlem Bill Follmer, az egykori versenyző. Mennék még pár kört – válaszoltam. Akkor rajta, ezért vagyunk itt, a pálya üres, az autó rád vár. Ez a beszélgetés a Chuckwalla Valley versenypályán zajlott Kaliforniában, már egy órányi autózást követő pihenőidőben, ráadásul azt követően, hogy az előző nap is nagyjából két órát töltöttem a South Palm versenypályán.

Megunhatatlan a Lexus RC F, a japán márka pedig mindent megtesz, hogy minél több kört mehessek a felfrissített modellel. Ritka élmény egy autós újságíró életében is, mert a versenypálya igencsak fogyasztja a gumit, a féket, az autót és ezért a hasonló programok alkalmával legtöbbször 4-5 kört kapunk. De most a második napra is betettek egy ilyen programot, mert kértük. Ez is sokat elárul az RC F várható megbízhatóságáról.

4710 mm hosszú, 1845 mm széles és 1390 milliméter magas a Lexus RC F. Tengelytávolsága 2730 mm.

Mind lenyit

Külső

Előredőlő karosszériájával már álló helyzetben is dinamikát sugároz a kocsi, amely továbbra is egy közepes hosszúságú (4,7 méteres) kupé, nagyon hasonló méretekkel, mint a BMW M4-es vagy az Audi RS5. Az eredetileg 2014-ben bemutatott RC F az idei évre kissé megújult, mind küllemében, mind technikailag. Megmaradt a kocsi orrát uraló orsószerű hűtőmaszk, megváltozott az első lökhárító, mind a hűtőnyílások, mind a spoilerrészek.

Legkönnyebben azonban új fényszóróiról ismerhető fel a 2019-es modell, amelyen a nappali menetfény már nem különálló elem, hanem beköltözött a LED-es főfényszóróba.

Hátul is más lámpákat láthatunk, de a lökhárító is megváltozott, hangsúlyosabb lett a diffúzor. Ezen túlmenően új küszöbspoilerekkel és visszapillantókkal gazdagodott a Lexus RC F. Ugyanakkor a sportmodell megtartotta a még az IS F-fel bevezetett különleges kipufogóját, ahol a végek trapéz alakban sorakoznak egymás felett, két oldalon.

Nézd meg, mi változott az autó elején:

A ráncfelvarrással párhuzamosan egy új limitált kivitelű változat, a Track Edition is bemutatkozott, így nem véletlen, hogy közúton nem, csak versenypályán hajtottuk a kocsit. Az Egyesült Államokban tartott program főszereplője a vezetés szerelmeseinek készül, a normál RC F-hez képest vadabb formában.

Nemcsak a számára kitalált fehér és matt szürke karosszériaszíneiről ismerhető fel a Track Edition, de más tekintetben is különlegesebb. A tető és a motorháztető is karbonból készült, ahogy az első spoiler, a diffúzor és a csomagtartón látható fix hátsó szárny is, utóbbit az RC F GT3 versenyautó inspirálta. A normál modellen továbbra is egy kisebb, aktív szárny található, amely 80 km/óra felett bújik elő. (A karbon elemek, leszámítva a hátsó szárnyat, a normál modellhez is elérhetők extraként.) A versenypályára alkalmasabb RC F új elemei nemcsak feltűnőek, de csökkentik a légellenállást és növelik a stabilitást. Az összkép igencsak versenyautós, de mondhatjuk, hogy a Halálos iramban című filmben is könnyedén helyet kapna.

A RC F versenyautó változata ihlette a Track Edition hátsó szárnyát

Belső

Szinte érintetlen maradt a Lexus RC F utastere, ami nem is baj, hiszen eddig is rendben volt, szép a kidolgozás, jók az anyagok. Kis átmérőjű sportkormány, versenyautókat idéző kagylóülés, fém pedálsor és a fordulatszámot a középpontba helyező digitális műszerfal alapozza meg a sportos hangulatot. Továbbra is kifejezetten tetszetős a középkonzol, amely a klasszikus szobai hifikre hasonlít.

A kormány jó fogású, az ülések remekül tartanak még a nagyon gyors kanyarokban is. Nem változtak persze az RC F hátrányai sem, maradt a szűkös hátsó ülés és a korlátozott méretű csomagtartó.

Ugyanakkor a Track Edition exkluzívabb kialakítást kap. Vörös belső fogadja az utasokat, egyes részek bőr, más elemek Alcantara borítást kaptak. A különleges kárpit az ülések mellett feltűnik a középkonzolon és a könyöklőkön is. Az ajtókra ugyanakkor vörös fényezésű karbon díszítés került.

Hibátlan az összeszerelés és jók az anyagok az utastérben

Technika

Az alapvető mechanika ugyanaz maradt a ráncfelvarrás után is az RC F-ben (a Track Editionben is), de tökéletesebbre csiszolták. A Lexus szerencsére továbbra is kitart az 5,0 literes, szívó V8-as benzinmotor mellett, amely nyolcfokozatú automata sebességváltón és önzáró differenciálművön (extraként nyomatékvezérlésű – itthon minden modell megkapja) keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A kettős – szívócső és direkt – befecskendezéses motor továbbra is 464 lóerős, maximális nyomatéka 520 Nm. Mivel ez egy pörgős hangolású sportmotor, mindkét értéket igen magasan tudja, maximális teljesítményét 7100, legnagyobb nyomatékát 4800-nál adja le a motor.

Nem maradt teljesen érintetlen a motor, fejlesztettek rajta a japán márka mérnökei. Kis szárnyakat helyeztek el a szívórendszerben, amelyek javítják a levegő áramlását, illetve módosítottak a fojtószelep hangolásán is. Míg korábban a minél gyorsabb gázreakció és a motor erejének demonstrálása volt a cél, az új lineárisabb fojtószelepgörbe jobb kiszámíthatóságot és pontosabb irányítást ad.

464 lóerős maradt az 5,0 literes V8-as motor, de változtattak a hangolásán

Eközben a szívórendszer második ágának nyitását előrébb hozták. Korábban ez 3600-as fordulatszámnál történt meg, mostantól már 2800-tól, ez hatással van természetesen az autó hangjára is, de javítja kisebb fordulaton a vezethetőséget is.

Újdonság, hogy rajtautomatikával is felszerelték a kocsit, ezzel az RC F 4,5 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót. Ugyanakkor a Track Editionnek elég 4,3 másodperc az egyetlen gombbal aktiválható, majd a fék és gázpedál kezelésével elindítható rendszer használatával. Végsebességük egyaránt 270 km/óra.

Felmerülhet a kérdés, hogy mitől gyorsabb a Track Edition, ha a motorja nem erősebb?  Pofonegyszerű: könnyebb, mint a normál kivitel. Volt honnan fogyni, az nem kérdés, mert az RC F nehéz. Elődjéhez képest 25 kilóval könnyebb a normál RC F és további 55-tel könnyebb a Track Edition, utóbbi 1715 kilós üresen.

A fordulatszámmérő képe változik, amikor üzemmódot állít a vezető

Üreges hátsó féltengelyek, módosított szívócső, kisebb klímakompresszor és alumínium futóműelemek csökkentik az új modellévre átdolgozott Lexus RC F tömegét, míg a Track Edition számára jelentős fogyást hoztak – a már említett karbon karosszériaelemek mellett – a szériában adott karbon kerámia féktárcsák (-22 kg), a titán kipufogó (-7 kg), a kovácsolt új felnik (-0,7 kg/db).

Az elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros kerékfelfüggesztés mellé adaptív lengéscsillapítás társul, amely a kiválasztott módnak megfelelő alaphangoláson keresztül javítja a futást vagy fokozza a stabilitást. A modellfrissítés során az első lengőkarok merevebb perselyeket kaptak, a kormányműben szilárdabb a fogasléc rögzítése, de a motorbakok is feszesebbek.

A fehér és matt szürke szín csak a Track Edition kivitelhez választható. A motorházfedél is szénszálerősítésű műanyag

Vezetés

Mélyről feltörő morajlással nyugtázza a V8-as motor, ha a műszerfalon lévő gomb megnyomásával életre keltem. Itt most elfelejtjük az üzemmódváltó kapcsoló ECO módját, amely visszafogja a motort a takarékosság érdekében, jöjjön a Sport+ mód (van még Normal és Sport is), amely nemcsak a lengéscsillapítókat állítja feszesebbre, de a menetstabilizáló is megengedőbb.

A digitális műszerfal képe átalakul, eltűnik a mutató a fordulatszámmérőről, helyette a számokon végigfutó csík jelzi a főtengely „tempóját”. Néhány szívmelengető gázfröccs után az automata váltó karját előbb D-be, majd oldalra húzom, így kapcsolva manuális módba, átvéve az irányítást a kormány mögötti fülekkel.

Mint támadásba lendülő gepárd veti előre magát az RC F padlógázra, a motor azonnal megmutatja erejét, miközben csodás V8-as bömböléssel szórakoztat. Helló, régi világ! Imádja a pörgést, hangja is megrázó – micsoda motor!

Karbon diffúzor és titán kipufogó kerül a Track Editionre

Az egyébként finoman váltó automata Sport+-ban minden kapcsolást éreztet, bamm, bamm, ahogy egyre feljebb vagy visszakapcsolunk. A 7000 fordulatszámnál elkezd villogni a műszerfal és sípolás is jelzi, ideje fentebb váltani. Gyerünk tovább, tovább, üvölti a V8!

A kanyar előtt megtaposom a féket. Mintha horgonyt vetettem volna, olyat lassul a kocsi. Kicsit túl gyors vagyok, de az RC F barátságosan reagál, az orrát tolja le az ívről. A szervó lehetne kevesebb, de a kormányzás nagyon precíz és pontos. Visszább veszek, visszatalálok az ívre, majd padlógázt adok, így a hirtelen megérkező erő a hátulját kezdi kiforgatni. Lassabb, szűk kanyarokban driftelésre is hajlandó, de abszolút kontrollálható módon. Újra padlógáz, a gumik betapadnak, az RC F pedig meglódul.

Meglepően könnyű vezetni a Lexus RC F-et. Hiába a nagy teljesítmény, hiába a sportos hangolás, nagyon kezesen viselkedik. És ez így megy körről körre. A féke még a megszakításokkal egy órányi nyüstölést is bírja, nem érezni fáradás jeleit. Nem gátol az élményben.

A program a Track Editionről szól, de volt egy normál modell is a sorban. Persze nem hagytam ki. Egyértelműen érezni a Track Edition előnyét a pályán – nem humbug a nagyobb stabilitás. A normál modell ugyanakkor játékosabb, többet mocorog a fara, amitől ugyan kevésbé gyors a kocsi, de nekem személy szerint még több izgalmat adott a pályán.

Így ment a South Palm versenypályán az RC F:

Költségek

Nem olcsó a Lexus RC F, nagyon nem. 29,5 millió forintos alapárával a kocsi 4-5 millióval drágább, mint a német konkurensek. De mivel ezeknél az autóknál nem a racionális érvek döntenek, így a Lexus dönthet úgy, hogy nem az árral versenyez. A modell árlistája innen letölthető – a 4 milliós akció nem valid jelenleg.

A Lexus LFA számára fejlesztett kerámia féktárcsákat kapta meg az RC F Track Edition, ezek nagyobbak és szélesebbek, mint a normál RC F acél elemei. Elöl-hátul 380 mm átmérőjűek

Lexus RC F (Track Edition) és vetélytársai – Listaár, forint

A V8-as Lexus sportkupé és vetélytársai – Listaár, forint
BMW M4 (431 LE)24 565 000
Mercedes-AMG C63 (476 LE)25 552 350
Audi RS5 (450 LE)26 137 820
Lexus RC F (464 LE)29 590 000 forint (Track Edition: 34 850 000)

Míg a normál RC F 4,5, a könnyebb Track Edition 4,3 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás sebességet

Értékelés

Igazi élményautó a Lexus RC F: látványos, izgalmas és nagyon gyors. A legzöldebb prémiumgyártó kikacsintása: látjátok, meg tudjuk csinálni! Klasszikus hajtásláncával a turbómotorok elterjedése előtti világ élményeit eleveníti fel, nincs hibrid hajtás, csak a V8, amelytől közös érdekünkben hamarosan búcsút kell vennünk. De, amíg van, élvezzük, mert csodás élményt ad!

Mellette – Ellene
  • Erős, csodás hangú V8-as motor
  • Gyors sebességváltó
  • Nyugodt viselkedés, könnyű vezethetőség
  • Hatásos, fáradástűrő fékek
  • Rajtautomatika
  • Önzáró differenciálmű
  • Jó kanyarstabilitás
  • Szűk hely a hátsó utasoknak
  • Viszonylag kicsi csomagtér
  • A menürendszer és annak kezelése

Szavazás

Hány pontot ér a Lexus sportkupéja V8-as motorral, versenypályára vadítva?

378 szavazat - átlag: 8.47 (10-ből)

Hány pontot ér a Lexus sportkupéja V8-as motorral, versenypályára vadítva?