Röviden – Lexus RC F (Track Edition)
Mi ez? A Lexus 2014 óta létező, középméretű sportkupéjának felfrissített – legsportosabb – változata. 5,0 literes V8-as motorral, hátsókerék-hajtással.
Mit tud? Klasszikus szívómotoros sportkocsi, csodálatos hanggal, remek menetteljesítménnyel, kiemelkedő élményfaktorral.
Mibe kerül? 29 590 000 forint az RC F listaára, a Track Editioné már 34 850 000 Ft.
Kinek jó? Azoknak, akik prémium kivitelű sportmodellt keresnek klasszikus hajtáslánccal. Még befektetésnek sem tűnik rossz ötletnek egy szívó V8-as modellt eltenni.

Mit szeretnél csinálni? – kérdezte tőlem Bill Follmer, az egykori versenyző. Mennék még pár kört – válaszoltam. Akkor rajta, ezért vagyunk itt, a pálya üres, az autó rád vár. Ez a beszélgetés a Chuckwalla Valley versenypályán zajlott Kaliforniában, már egy órányi autózást követő pihenőidőben, ráadásul azt követően, hogy az előző nap is nagyjából két órát töltöttem a South Palm versenypályán.

Megunhatatlan a Lexus RC F, a japán márka pedig mindent megtesz, hogy minél több kört mehessek a felfrissített modellel. Ritka élmény egy autós újságíró életében is, mert a versenypálya igencsak fogyasztja a gumit, a féket, az autót és ezért a hasonló programok alkalmával legtöbbször 4-5 kört kapunk. De most a második napra is betettek egy ilyen programot, mert kértük. Ez is sokat elárul az RC F várható megbízhatóságáról.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 1
Ha német autó lenne, mindenki imádná 2

Ha német autó lenne, mindenki imádná

Ha német autó lenne, mindenki imádná

Ha német autó lenne, mindenki imádná 28
Ha német autó lenne, mindenki imádná 29
Ha német autó lenne, mindenki imádná 30
Ha német autó lenne, mindenki imádná 31
Ha német autó lenne, mindenki imádná 32
Ha német autó lenne, mindenki imádná 33
Ha német autó lenne, mindenki imádná 34
Ha német autó lenne, mindenki imádná 35
Ha német autó lenne, mindenki imádná 36
Ha német autó lenne, mindenki imádná 37
Ha német autó lenne, mindenki imádná 38
Ha német autó lenne, mindenki imádná 39
Ha német autó lenne, mindenki imádná 40
Ha német autó lenne, mindenki imádná 41
Ha német autó lenne, mindenki imádná 42
Ha német autó lenne, mindenki imádná 43
Ha német autó lenne, mindenki imádná 44
Ha német autó lenne, mindenki imádná 45
Ha német autó lenne, mindenki imádná 46
Ha német autó lenne, mindenki imádná 47
Ha német autó lenne, mindenki imádná 48
Ha német autó lenne, mindenki imádná 49
Ha német autó lenne, mindenki imádná 50
Ha német autó lenne, mindenki imádná 51
Ha német autó lenne, mindenki imádná 52
Fotó megosztása:

Külső

Előredőlő karosszériájával már álló helyzetben is dinamikát sugároz a kocsi, amely továbbra is egy közepes hosszúságú (4,7 méteres) kupé, nagyon hasonló méretekkel, mint a BMW M4-es vagy az Audi RS5. Az eredetileg 2014-ben bemutatott RC F az idei évre kissé megújult, mind küllemében, mind technikailag. Megmaradt a kocsi orrát uraló orsószerű hűtőmaszk, megváltozott az első lökhárító, mind a hűtőnyílások, mind a spoilerrészek.

Legkönnyebben azonban új fényszóróiról ismerhető fel a 2019-es modell, amelyen a nappali menetfény már nem különálló elem, hanem beköltözött a LED-es főfényszóróba.

Hátul is más lámpákat láthatunk, de a lökhárító is megváltozott, hangsúlyosabb lett a diffúzor. Ezen túlmenően új küszöbspoilerekkel és visszapillantókkal gazdagodott a Lexus RC F. Ugyanakkor a sportmodell megtartotta a még az IS F-fel bevezetett különleges kipufogóját, ahol a végek trapéz alakban sorakoznak egymás felett, két oldalon.

Nézd meg, mi változott az autó elején:

Ha német autó lenne, mindenki imádná 53
Ha német autó lenne, mindenki imádná 54

A ráncfelvarrással párhuzamosan egy új limitált kivitelű változat, a Track Edition is bemutatkozott, így nem véletlen, hogy közúton nem, csak versenypályán hajtottuk a kocsit. Az Egyesült Államokban tartott program főszereplője a vezetés szerelmeseinek készül, a normál RC F-hez képest vadabb formában.

Nemcsak a számára kitalált fehér és matt szürke karosszériaszíneiről ismerhető fel a Track Edition, de más tekintetben is különlegesebb. A tető és a motorháztető is karbonból készült, ahogy az első spoiler, a diffúzor és a csomagtartón látható fix hátsó szárny is, utóbbit az RC F GT3 versenyautó inspirálta. A normál modellen továbbra is egy kisebb, aktív szárny található, amely 80 km/óra felett bújik elő. (A karbon elemek, leszámítva a hátsó szárnyat, a normál modellhez is elérhetők extraként.) A versenypályára alkalmasabb RC F új elemei nemcsak feltűnőek, de csökkentik a légellenállást és növelik a stabilitást. Az összkép igencsak versenyautós, de mondhatjuk, hogy a Halálos iramban című filmben is könnyedén helyet kapna.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 55

A RC F versenyautó változata ihlette a Track Edition hátsó szárnyát

Belső

Szinte érintetlen maradt a Lexus RC F utastere, ami nem is baj, hiszen eddig is rendben volt, szép a kidolgozás, jók az anyagok. Kis átmérőjű sportkormány, versenyautókat idéző kagylóülés, fém pedálsor és a fordulatszámot a középpontba helyező digitális műszerfal alapozza meg a sportos hangulatot. Továbbra is kifejezetten tetszetős a középkonzol, amely a klasszikus szobai hifikre hasonlít.

A kormány jó fogású, az ülések remekül tartanak még a nagyon gyors kanyarokban is. Nem változtak persze az RC F hátrányai sem, maradt a szűkös hátsó ülés és a korlátozott méretű csomagtartó.

Ugyanakkor a Track Edition exkluzívabb kialakítást kap. Vörös belső fogadja az utasokat, egyes részek bőr, más elemek Alcantara borítást kaptak. A különleges kárpit az ülések mellett feltűnik a középkonzolon és a könyöklőkön is. Az ajtókra ugyanakkor vörös fényezésű karbon díszítés került.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 56

Hibátlan az összeszerelés és jók az anyagok az utastérben

Technika

Az alapvető mechanika ugyanaz maradt a ráncfelvarrás után is az RC F-ben (a Track Editionben is), de tökéletesebbre csiszolták. A Lexus szerencsére továbbra is kitart az 5,0 literes, szívó V8-as benzinmotor mellett, amely nyolcfokozatú automata sebességváltón és önzáró differenciálművön (extraként nyomatékvezérlésű – itthon minden modell megkapja) keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A kettős – szívócső és direkt – befecskendezéses motor továbbra is 464 lóerős, maximális nyomatéka 520 Nm. Mivel ez egy pörgős hangolású sportmotor, mindkét értéket igen magasan tudja, maximális teljesítményét 7100, legnagyobb nyomatékát 4800-nál adja le a motor.

Nem maradt teljesen érintetlen a motor, fejlesztettek rajta a japán márka mérnökei. Kis szárnyakat helyeztek el a szívórendszerben, amelyek javítják a levegő áramlását, illetve módosítottak a fojtószelep hangolásán is. Míg korábban a minél gyorsabb gázreakció és a motor erejének demonstrálása volt a cél, az új lineárisabb fojtószelepgörbe jobb kiszámíthatóságot és pontosabb irányítást ad.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 57

464 lóerős maradt az 5,0 literes V8-as motor, de változtattak a hangolásán

Eközben a szívórendszer második ágának nyitását előrébb hozták. Korábban ez 3600-as fordulatszámnál történt meg, mostantól már 2800-tól, ez hatással van természetesen az autó hangjára is, de javítja kisebb fordulaton a vezethetőséget is.

Újdonság, hogy rajtautomatikával is felszerelték a kocsit, ezzel az RC F 4,5 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót. Ugyanakkor a Track Editionnek elég 4,3 másodperc az egyetlen gombbal aktiválható, majd a fék és gázpedál kezelésével elindítható rendszer használatával. Végsebességük egyaránt 270 km/óra.

Felmerülhet a kérdés, hogy mitől gyorsabb a Track Edition, ha a motorja nem erősebb?  Pofonegyszerű: könnyebb, mint a normál kivitel. Volt honnan fogyni, az nem kérdés, mert az RC F nehéz. Elődjéhez képest 25 kilóval könnyebb a normál RC F és további 55-tel könnyebb a Track Edition, utóbbi 1715 kilós üresen.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 58

A fordulatszámmérő képe változik, amikor üzemmódot állít a vezető

Üreges hátsó féltengelyek, módosított szívócső, kisebb klímakompresszor és alumínium futóműelemek csökkentik az új modellévre átdolgozott Lexus RC F tömegét, míg a Track Edition számára jelentős fogyást hoztak – a már említett karbon karosszériaelemek mellett – a szériában adott karbon kerámia féktárcsák (-22 kg), a titán kipufogó (-7 kg), a kovácsolt új felnik (-0,7 kg/db).

Az elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros kerékfelfüggesztés mellé adaptív lengéscsillapítás társul, amely a kiválasztott módnak megfelelő alaphangoláson keresztül javítja a futást vagy fokozza a stabilitást. A modellfrissítés során az első lengőkarok merevebb perselyeket kaptak, a kormányműben szilárdabb a fogasléc rögzítése, de a motorbakok is feszesebbek.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 59

A fehér és matt szürke szín csak a Track Edition kivitelhez választható. A motorházfedél is szénszálerősítésű műanyag

Vezetés

Mélyről feltörő morajlással nyugtázza a V8-as motor, ha a műszerfalon lévő gomb megnyomásával életre keltem. Itt most elfelejtjük az üzemmódváltó kapcsoló ECO módját, amely visszafogja a motort a takarékosság érdekében, jöjjön a Sport+ mód (van még Normal és Sport is), amely nemcsak a lengéscsillapítókat állítja feszesebbre, de a menetstabilizáló is megengedőbb.

A digitális műszerfal képe átalakul, eltűnik a mutató a fordulatszámmérőről, helyette a számokon végigfutó csík jelzi a főtengely „tempóját”. Néhány szívmelengető gázfröccs után az automata váltó karját előbb D-be, majd oldalra húzom, így kapcsolva manuális módba, átvéve az irányítást a kormány mögötti fülekkel.

Mint támadásba lendülő gepárd veti előre magát az RC F padlógázra, a motor azonnal megmutatja erejét, miközben csodás V8-as bömböléssel szórakoztat. Helló, régi világ! Imádja a pörgést, hangja is megrázó – micsoda motor!

Ha német autó lenne, mindenki imádná 60

Karbon diffúzor és titán kipufogó kerül a Track Editionre

Az egyébként finoman váltó automata Sport+-ban minden kapcsolást éreztet, bamm, bamm, ahogy egyre feljebb vagy visszakapcsolunk. A 7000 fordulatszámnál elkezd villogni a műszerfal és sípolás is jelzi, ideje fentebb váltani. Gyerünk tovább, tovább, üvölti a V8!

A kanyar előtt megtaposom a féket. Mintha horgonyt vetettem volna, olyat lassul a kocsi. Kicsit túl gyors vagyok, de az RC F barátságosan reagál, az orrát tolja le az ívről. A szervó lehetne kevesebb, de a kormányzás nagyon precíz és pontos. Visszább veszek, visszatalálok az ívre, majd padlógázt adok, így a hirtelen megérkező erő a hátulját kezdi kiforgatni. Lassabb, szűk kanyarokban driftelésre is hajlandó, de abszolút kontrollálható módon. Újra padlógáz, a gumik betapadnak, az RC F pedig meglódul.

Meglepően könnyű vezetni a Lexus RC F-et. Hiába a nagy teljesítmény, hiába a sportos hangolás, nagyon kezesen viselkedik. És ez így megy körről körre. A féke még a megszakításokkal egy órányi nyüstölést is bírja, nem érezni fáradás jeleit. Nem gátol az élményben.

A program a Track Editionről szól, de volt egy normál modell is a sorban. Persze nem hagytam ki. Egyértelműen érezni a Track Edition előnyét a pályán – nem humbug a nagyobb stabilitás. A normál modell ugyanakkor játékosabb, többet mocorog a fara, amitől ugyan kevésbé gyors a kocsi, de nekem személy szerint még több izgalmat adott a pályán.

Így ment a South Palm versenypályán az RC F:

a videó a hirdetés után indul

Költségek

Nem olcsó a Lexus RC F, nagyon nem. 29,5 millió forintos alapárával a kocsi 4-5 millióval drágább, mint a német konkurensek. De mivel ezeknél az autóknál nem a racionális érvek döntenek, így a Lexus dönthet úgy, hogy nem az árral versenyez. A modell árlistája innen letölthető – a 4 milliós akció nem valid jelenleg.

Ha német autó lenne, mindenki imádná 61

A Lexus LFA számára fejlesztett kerámia féktárcsákat kapta meg az RC F Track Edition, ezek nagyobbak és szélesebbek, mint a normál RC F acél elemei. Elöl-hátul 380 mm átmérőjűek

Lexus RC F (Track Edition) és vetélytársai – Listaár, forint

A V8-as Lexus sportkupé és vetélytársai – Listaár, forint
BMW M4 (431 LE) 24 565 000
Mercedes-AMG C63 (476 LE) 25 552 350
Audi RS5 (450 LE) 26 137 820
Lexus RC F (464 LE) 29 590 000 forint (Track Edition: 34 850 000)
Ha német autó lenne, mindenki imádná 62

Míg a normál RC F 4,5, a könnyebb Track Edition 4,3 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás sebességet

Értékelés

Igazi élményautó a Lexus RC F: látványos, izgalmas és nagyon gyors. A legzöldebb prémiumgyártó kikacsintása: látjátok, meg tudjuk csinálni! Klasszikus hajtásláncával a turbómotorok elterjedése előtti világ élményeit eleveníti fel, nincs hibrid hajtás, csak a V8, amelytől közös érdekünkben hamarosan búcsút kell vennünk. De, amíg van, élvezzük, mert csodás élményt ad!

Mellette – Ellene
 
  • Erős, csodás hangú V8-as motor
  • Gyors sebességváltó
  • Nyugodt viselkedés, könnyű vezethetőség
  • Hatásos, fáradástűrő fékek
  • Rajtautomatika
  • Önzáró differenciálmű
  • Jó kanyarstabilitás
 
  • Szűk hely a hátsó utasoknak
  • Viszonylag kicsi csomagtér
  • A menürendszer és annak kezelése

Szavazás

Hány pontot ér a Lexus sportkupéja V8-as motorral, versenypályára vadítva?
404 szavazat - átlag: 8.50 (10-ből)
Hány pontot ér a Lexus sportkupéja V8-as motorral, versenypályára vadítva?