Röviden – Hyundai i30 N Fastback
Mi ez?A 2017 óta futó harmadik generációs Hyundai i30-as csapotthátú – vagy ha jobban tetszik kupés tetőívű – ötajtós változatának legsportosabb darabja.
Mit tud?Hétköznapi közlekedésre is alkalmas, de sportos képességeivel szerpentinen vagy versenypályán érzi igazán otthon magát
Mibe kerül?8 699 000 forint az alapára, 250 lóerővel. 275 lovas motorral 750 ezerrel több
Kinek jó?Akik kompakt élményautót keresnek, de nem  hagyományos ötajtós formában

N. A Hyundai M-je vagy AMG-je, RS-e. A koreai sportosság jele. De miért N? Ez az első betűje a dél-koreai Namjang kerületnek, ahol a Hyundai kutatás-fejlesztési központja található, de utal a Nürburgringre is, ahol az N modelleket finomhangolják. Ugyanakkor az N logó egy sikánt formáz mint a versenypályák izgalmas pontját.

A Hyundai otthon van versenypályákon, elég csak a rali-világbajnokságra gondolnunk, ahol az i20-szal szerepelnek vagy a Michelisz Norbival felvonuló WTCR-re, ahol i30 N-nel nyertek bajnoki címet 2018-ban. A sportmodellek kellenek, hogy a fiatalabb férfi vásárlókból minél többet megszerezzenek (a fiatalabb hölgyeknek elsősorban a Konát szánják) így a Veloster N és az i30 N után elkészült a harmadik N modell, az i30 N Fastback.

Az i30 N Fastback, az i30-as csapotthátú – vagy ha jobban tetszik kupés tetőívű – ötajtós változatának legsportosabb darabja. A hagyományos Fastback változatokhoz képest merevebb karosszériával, módosított súlyelosztással, optimalizált aerodinamikával készül, nem is beszélve az erősebb motorról és a kapcsolódó műszaki tartalomról. Adott minden egy élményautóhoz.

Számos egyedi szín választható az N modellekhez, köztük ez a világoskék is

Mind lenyit

Külső

Persze nem egy Mustang, de ez a Fastback is igen mutatós. 120 mm-rel hosszabb (4455 mm), mint a hagyományos ötajtós i30 N, a tető 21 mm-rel van alacsonyabban (1417 mm), a szélessége ugyanaz, 1795 mm. Nemcsak látványosabb, de áramvonalasabb mint a sima ötajtós, annak 0,32-es Cd értékével szemben itt  0,297-es a közegellenállási együttható. Hasonlít a többi Fastbackre, de az N változat karosszériáját 29 extra hegesztési ponttal teszik szilárdabbá; de még tovább fokozható a vázszerkezet merevsége a hátsó ülések mögé beépíthető toronymerevítővel. A ferdehátúhoz képest 12 kilóval nehezebb a Fastback (minimumsúly 1494 kg), de ez a plusz tömeg jól jón a súlyelosztás szempontjából, mivel teljesen a hátsó tengelyre kerül, így annak terhelése 40,3 százalékra nőtt. Csomagtartója 450 literes, amely érezhetően nagyobb, mint az ötajtós 391 liternyi helye.

Számos apró módosítást kapott az N kivitel, de ezek együttesen kellő sportossággal ruházzák fel az ültetett Fastback küllemét. Egyediek a lökhárítói, elől méretes hűtőnyílásokkal, hátul diffúzorral megspékelve. A visszapillantó tükrök házai éppúgy feketék, mint a fényszórók háza vagy a hangsúlyos küszöbborítás. Jól áll neki a piros féknyereg, a piros csíkok a lökhárítókban és a kis hátsó szárny is. Nem hiányzik a látványos kipufogó és méretes kerék sem, utóbbi alapból 18, a jobban felszerelt modelleken 19 colos. Van kiállása a gépnek.

Ötféle mód közül lehet választani, amelyek befolyásolják, a motor, a futómű, a differenciálmű, a hang stb. beállításait

Belső

Mintha úgy érezték volna a tervezők, hogy ha kívül jó munkát végeztek, akkor kész is az autó. Nekem „félkésznek” érződött a kocsi utastere. Nagyon hiányoztak belőle azok a különleges színek, amelyek feldobták a karosszériát. A kormány, az ülések piros varrása és a szellőzők körüli hasonló díszítés nekem kevés, összességében így is komor a belső. Pedig egyébként mindent bedobtak a sportos hangulat érdekében. Versenypályán is jó tartást adó sportülések kerültek előre, a kormány vaskos és kellően kicsi, mutatós a váltókar és a fém pedálsor is. Klassz, de lehetne vidámabb.

Nem hétköznapi a műszerfal sem, amelyen a számsorok 6 órától indulnak és 3 óráig tartanak. Ráadásul a fordulatszámmérő olyat tud, mint az M-es BMW-kben, azaz a LED-es vörös jelzés annak megfelelően változik, hogy mennyire meleg a motor. Ráadásul a sportosabb módokban szimulátorokból ismert LED-sor jelzi a váltás szükségességét. Itt jegyeznénk meg, hogy Hyundai sportmodelljeiért az az Albert Biermann felelős, aki 2014-ig a BMW M GmbH-t vezette, 30 évet húzott le  a bajoroknál.

A műanyagfelületek nagyrészt puhák, a váltó előtti rész, illetve az ajtókon az ablakemelő gombok környéke rosszabb minőségű

Az anyagminőség átlagos, az összeszerelés jó. Ami nem tetszett, az a kilincs, illetve annak környéke, ott olcsó hatásúak a műanyagok. A helykínálat elégséges. Hátul a láb- és fejtér átlagos, 180 centis sofőr mögött még épp elfér egy ugyanilyen magas utas. Az ülések hátul is formázottak, elöl kihúzható combtámasz is fokozza a kényelmet, utasoldalon felárért.

Öt- vagy nyolccolos képernyő kerülhet a műszerfalra, amelyen a navigáció mellett az Android Auto, az Apple Carplay által felügyelt rendszerek láthatók, de a sportosság jegyében a pályaadatok, gyorsulási és köridő-információk is megjeleníthetők. Ugyanakkor a klímavezérlés hagyományos panelen érhető el, ahogy az ülés- és kormányfűtés is, de egyszerűen gombbal iktatható ki az ESP is.

Mondhatnánk, hogy versenyautósan, de immár autóipari trend, hogy a kormányról nagyon sok funkció vezérelhető. A hifi, a tempomat, a fedélzeti számítógép is elérhető innen, van két fontosabb gomb is, amelyek az N Grip Control rendszert vezérlik, az autó ötféle üzemmódja választható ki a takarékostól a sportoson át a személyesig.

Valóban versenypályán ideális a zászlós gombbal aktiválható N mód

Technika

Fastback kivitelben csak háromféle motorral választható az i30, 1,0 és 1,4 literes benzinmotor (120 és 140 LE) és 1,6-os dízel (136 LE) van hozzá, mind turbós. A ferdehátúhoz elérhető 1,4-es szívó benzines és a dízel két gyengébb változata nem választható. A N-ben viszont nincs különbség, a ferdehátúban megismert hajtáslánc biztosítja a vezető mosolyát a Fastbackben is. 2,0 literes turbómotor, hatfokozatú manuális sebességváltóval és elsőkerék-hajtással párosítva.

Alapestben 250 lóerős a motor, de létezik 275 lóerős variáns is. A 750 ezer forintért rendelhető Performance csomaggal nem csak nagyobb motorteljesítményt kap az ügyfél, de nagyobb féktárcsákat, aktív differenciálzárat, aktív kipufogóhang-vezérlést (óriási élményfaktor!) és a 18-as helyett 19 colos kerekeket is.

50 000 forintért beépített toronymerevítővel 6 százalékkal nő a karosszéria merevsége, így csökken az ívmenetben jelentkező csavarodási hajlam A rúd nem a motortérbe kerül, hanem hátra a csomagtartóba. Miért? Mert ez egy ötajtós, lehajtható hátsó ülésű modell, amelynek egyébként nincsenek összekötve a hátsó tornyai. Ha szedán lenne, nem kellene

A motor maximális nyomatéka – mindkét változatnál – 353 Nm, de túltöltéssel rövid időre ez 378 Nm-re nőhet. A gyengébb változat 6,4, az erősebb 6,1 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót. Végsebességük egyaránt 250 km/óra.

Már alapesetben is igényes az i30 futóműve, hiszen hátul is független, az N kivitelben ehhez változtatható lengéscsillapító jár. A Fastback az eddigi N modellhez képest módosított első lengéscsillapítókat kapott, amelyek bekerülnek mostantól a normál modellekbe is. A módosítással  a szokott agilitást nyújtja a kocsi versenypályán, ugyanakkor Normal módban több kényelmet biztosít, ami a hazai utak mellett igazán jó hír.

A Performance csomag részeként szélesebb és nagyobb átmérőjű gumik kerülnek a kocsira, a féktárcsák is méretesebbek

Vezetés

Pontosan a menetdinamikai állíthatóság az autó egyik legjobb tulajdonsága. A kormányon lévő két gombbal a vezető választhat a normál, a sport és az eco módok, illetve versenypályára kitalált N és N személyes beállítások közül. Az említett üzemmódok valóban megváltoztatják az autó karakterét, hiszen változik a motor, a lengéscsillapítók, a menetstabilizáló, a differenciálmű, a kormányzás és hangzás beállítása is. Ez különösen előnyös, ha az ember nem hétvégi autónak veszi, mert a hétköznapokon is használhatóvá puhítható a kocsi. Ekkor még nem is sejtjük, mit tud.

Ám a Hyundai egyértelműen úgy fejlesztette az i30 N-t, hogy versenypályán is helytálljon, amit a Maspalomas pályán be is bizonyított, minimális karosszériadőlés mellett száguldozhattunk tempós kanyarokban is.  A szűk kanyarokból kigyorsítva pedig a Performance csomaghoz járó elektronikus vezérlésű önzáró differenciálmű segített.

Elektromos vezérléssel állítható a sperr diffi zárása

Bár tömegének hatvan százaléka az első tengelyre esik és elsőkerék-hajtású, egyáltalán nem viselkedik alulkormányozott módon. Extrém esetben, tempós kanyarban finoman kezd kúszni a hátulja, de maximálisan az élvezeti határon belül. Kormányzása sportos, igen direkt és precíz. Jó munkát végzett Herr Biermann, akihez elsősorban a tesztelésekért és a nagyteljesítményű modellekért felelős. Izgalmas vezetni a járgányt.

A motor alapról jól húz, 1450-től már rendelkezésre áll a maximális nyomaték, így akár már 45-nél kapcsolhatjuk a hatodik fokozatot, a motor elbírja. De minek? Ez a turbómotor szereti, ha pörgetik. A váltófokozatok kiosztása a gyorsulást is támogatja, hiszen nagyjából 101-102 km/órára képes a kocsi második fokozatban, azaz 0-100 km/órás sprint esetén csak egyetlen váltás lassítja a menetet.

No, nem nagyon szakítja meg a lendületet a kapcsolás, mert az egyik legjobb kézi váltót kapja az i30 N. Gyorsan és pontosan kapcsolható, de határozott, erős mozgatást igényel. Sokat hozzátesz a vezetési élményhez.

Sorban állás a versenypályás teszthez

Rajtautomatika is jár az N modellhez, amely gyorsan aktiválható: elég kinyomott kuplung mellett padlógázt adni, majd a kormányon lévő gombbal a maximális fordulatot beállítani és 5 másodpercen belül felengedni a kuplungpedált. Ha túl magas fordulatot választunk lassabb, de látványosabb lesz a rajt, a „füstbe ment” guminak köszönhetően.

2500-tól kezd igazán megindulni a kocsi és akár 6750-ig pörgethető, ami elsősorban a látványnak jó – ahogy felgyulladnak a váltás szükségességét jelző fények -, hiszen 6000-nél már elérjük a maximális teljesítményt.

Ami különösen szórakoztatóvá teszi az i30 N-t, az a hangja. A Performance csomaghoz elérhető kipufogó esetében, egy szelepnek köszönhetően állítható a hang. Ugyanakkor egy elektronikus hanggenerátor az utastérben biztosít élethű, sportos motorhangot. Lehet csendes vagy ordíthat a kocsi. A legjobb, hogy Sport és N módokban a motorvezérlés áldásos közreműködése mellett gázelvételre visszadurrog.

Jól szól a kipufóg, gázelvételkor durrog is

Költségek

A normál ötajtóshoz képest kétszázezer forinttal drágábban, azaz 8 699 000 forintért szerezhető meg a Hyundai i30 N Fastback. Ezért egy alapvetően jó felszerelt autó jár, kétzónás légkondicionálóval, adaptív LED-es fényszókkal, hat légzsákkal, állítható lengéscsillapítókkal, tolatóradarral, tempomattal, kamera alapú ütközés megelőzővel, aktív sávtartóval stb. A Performance csomag 750 ezer forint. A nagyobb képernyő, a tolatókamera és a navigációs rendszer együtt 250 ezer, az ülésfűtés és kormányfűtés 95 ezer. Az ára teljesen versenyképes.

 

Hyundai i30 N Fastback és vetélytársai – Listaár, forint

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Megane RS (280 LE)9 290 000
Honda Civic Type R (320 LE)  11 749 000
Seat Leon Cupra (300 LE)9 691 000
Skoda Octavia RS (245 LE)10 267 000
Hyundai i30 N Fastback (275 LE)9 499 000

6,4, illetve 6,1 másodpercig tart egy 100-as sprint az i30 N Fastback kétfajta variánsának

Értékelés

Minden megvan az i30 N Fastbackben, ami az élményautózáshoz kell. Erős motor, jó futómű, precíz kormányzás, vérpezsdítő hang. Lehet, hogy nem a leggyorsabb kompakt méretű sportgép, de mindenképpen versenyképes, ha nem a legjobb köridő elérése a cél, sokkal inkább a hétköznapi vezetési élmény. Abban nagyon ütős.

Mellette – Ellene
  • Izgalmas külső
  • Direkt kormányzás
  • Kiváló váltó
  • Önzáró differenciálmű
  • Állítható lengéscsillapítás
  • Csodás hang
  • Nagy fogyasztás

Hány pontot adsz a Hyundai kupés ötajtósának 275 lóerővel?

446 szavazat - átlag: 8.08 (10-ből)

Hány pontot adsz a Hyundai kupés ötajtósának 275 lóerővel?