Röviden – Nissan Navara Off-roader AT32
Mi ez?A Nissan összefogott az Arctic Trucks nevű céggel, hogy még strapabíróbb jószágot faragjanak a Navarából
Mit tud?A 4×4-es hajtásláncot kiegészítették szinte mindennel, ami csak jól jöhet terepjárásnál
Mibe kerül?A Navara árához még 2,4, illetve 1,3 milliót kell hozzácsapni, attól függően, hogy csak a Standard, vagy az opciós csomagra is vágyik a vevő
Kinek jó?Akinek ronda terepen van hozós-vivős dolga, az boldog lehet vele, de az is örülhet neki, aki csak úgy, minden praktikus ok nélkül gerjed a nagy, nehéz, masszív vasakra

Bár alapvetően egy pickupnak munkagépnek kellene lennie, a Nissannál ez nem mindig van így. Az eladott Nissan Navara flotta jelentős részét teszik ki a jól felszerelt, gazdagon teleextrázott példányok, amiket nem feltétlenül arra használnak, amire egy platós munkagépet szokás. Hogy az se legyen szomorú, aki a szépen felszerelt Navara bő 10 milliójánál is többet költene pickupra, annak is van megoldás, nekik ajánlható a Navara Off-roader AT 32.

Ugye, hogy egy munkagép nem így néz ki?

Ha minden, a terepjáráshoz szükséges extrát beikszel a vevő, akkor simán elkölthet még vagy 4 millió forintot az autójára. Szerencsére nekünk nem kellett, hogy kipróbálhassuk az összes csodacuccot, amit az Arctic Trucks névre hallgató, amúgy Toyota-, Mercedes-, Isuzu- és Ford-átalakításokat is végző cég belepasszírozott a Nissan platós 4×4-esébe, a Navarába.

Mind lenyit

Külső

Egy Nissan Navara behemót alkatával alapból is egy masszív, terjedelmes jelenség a maga mellkasig érő motorháztetejével. Hát még ha nagy, 32 colos terepabroncsot és egyéb látványos kiegészítőt is kap. A Navara AT32 a rücskös terepgumik mellé megkérdőjelezhető hasznosságú oldalfellépőt, magasra kivezetett levegőbeszívó csonkot, szélesített kerékíveket és extra sárfogót is kapott.

Bő öt méteres hosszával terepjárónak nem az igazi

A szembetűnő extrák mellett vannak kevésbé hivalkodóak is, ilyen a 3 milliméter vastag acélból készült, az autó érzékenyebb részeit óvó haspáncél, illetve az első és a hátsó differenciálzár, a 20 milliméterrel nagyobb szabad hasmagasság. A Navara egyébiránt 5225 mm hosszú, 1850 széles és 1840 mm magas, tengelytávja 3150 mm, szóval termetes egy jószág.

Belső

Utastere szintén nem egy átlagos melós autó belsejét idézi, sokkal inkább egy régebbi, jól felszerelt középkategóriás modellét. A dizájntól valószínűleg nem forr fel senkinek a vére, de különösebb baj sincs vele. Más Nissanokból ismerős alkatrészekből építkezik a Navara is, kormánya viccesen picike és bosszantóan szűk sávban állítható. Bőrkötésű üléseiben a pickupokra jellemző, magasra húzott lábas üléspozícióban lehet utazni, elöl bőséges, hátul már passzentosabb helykínálattal.

Piciny kormány

Azért akad néhány olyan gomb, kapcsoló is, ami nincs minden Navarában. Ilyen a kézzel, egy gomb eltekerésével aktiválható négykerék-hajtás, illetve a felezőt is kapcsoló gomb melletti hátsó differenciálzár és a lejtmenetvezérlő. A kormány bal oldalán pedig az első diffizár kapcsolója.

Kabinjában az ajtókba, és a rettentő széles könyöklőbe lehet nagyobb dolgokat elrakni, de ha nem kell ötembernyi ülőhely, akkor a hátsó pad felhajtása után is tekintélyes raktérhez juthat a vezető, ha nem lenne elegendő a plató hatalmas, alu redőnnyel befedhető felülete, befogadóképessége.

Beredőnyözhető a plató

Technika

A Nissan Navara kétféle, soros négyhengeres turbós dízelmotorral rendelhető. Illetve egyféle 2,3 literessel, de két teljesítményszinttel.  A gyengébb 160 lóerős csúcsteljesítményre és 403 Nm-es nyomatékra képes, míg az erősebb 190 lóerős és 450 Nm-es nyomatékot tud. Váltóból hatfokozatú kézi és hétfokozatú automatikus választható. Karosszériából is kétféle kapható, a duplakabinos négyajtós, illetve az extra kabinos, kétajtós változat.

190 lovas duplaturbós dízelmotor

Vezetés

Vezetni zseniális egy ekkora, a normálisnál még magasabbra emelt, még strapabíróbbra tuningolt járgányt. Igaz, a kilométeres tengelytávval és a tökéletlen súlyelosztással egy pickup nem éppen ideális terepjáró, de azért nem kell vele szégyenkezni. Pláne, hogy a legtöbb eddig nálunk járt terepjárótól eltérően ezen az autón nem aszfaltra optimalizált, hanem valódi terepgumi volt. Szinte nem is emlékszem hasonlóra, hacsak nem a 2010-ben kipróbált, Bamakót is megjárt VW Toauregre.

Szóval amennyit lehetett, terepen, rossz úton autóztunk vele, ahol mindennél élvezetesebb, hogy semmi olyan akadályra nem kellett különösebben odafigyelni, amik egy átlagos autóval azért lazán elbánnának. Arasznyi gödrök, vízmosások, tengelyig érő pocsolyák akadtak az utunkba, de probléma nélkül hajtottunk keresztül mindegyiken. A 80 centis gázlómélység kipróbálásától eltekintettünk, de csak azért, mert nem találtunk ekkora, autóval leküzdhető vízi átkelőhelyet.

800 mm-es gázlómélységig nem lesz baj

A váltó viszont érzésre a motor nyomatékának nagy részét elemészti, így már a könnyebb, földutas, alig emelkedő szakaszokon is érdemes bekapcsolni a felezőt. A számos, messziről üvöltő terepes extra közül talán a vastag haspáncél a leghasznosabb, amivel simán lekoccolhatjuk a bakháton sunyító szikladarabokat is, azok nem tehetnek kárt az autó érzékenyebb részeiben. A kipufogót megtalálva az is egyértelművé válik, hogy az átalakítást végző cég odafigyelt a részletekre is, hiszen tolatáskor sem lehet sárral, tőzeggel eldugítani a kipufogórendszert.

Rafinált kipofogóvédelem

Futóműve érdekes módon inkább kényelmes, mint terhelhető. A kategóriában megszokott nagyobb teherbírású, de kevésbé komfortos laprugók helyett a Navarában tekercsrugók dolgoznak. Ami jó az utasoknak, de rossz a terhelhetőségnek.

Menet közben viszont roppant csendes, kényelmes vele autózni, tényleg nagyon messze van attól, amit egy rücskös gumis, terepjáró munkagépről gondolnánk.  Még aszfalton is.

Narancs kupak a szelepen

Persze a több milliós átépítés mellé garancia is jár, az alapot adó autóra a Nissan ad garanciát, míg az utólag beépített offroad felszerelésért a gyártó, az Arctic Trucks vállal a gumiabroncsok kivételével teljes körű jótállást. Ez kiterjed az alapjárművön végrehajtott összes módosításra és kiegészítésre (beleértve a hasmagasságot, a lökhárítókat, az alvázvédőt, a légszűrő-kivezetést, az első differenciálzárat, a küszöbfellépőt és a sárvédőket is).

Leginkább gatyaszár összesarazáshoz jó a küszöb

Költségek

Míg a beugró Nissan Navara listaára úgy 8,1 millió forint körül mozog, addig a tesztautó ára már ennek közel a duplája a maga 14,9 millió forintos árcédulájával. Az Arctick Trucks csomagjai 2 430 780 forintba – ez a Standard, ami a haspáncélt, off-road kerekeket, szélesített kerékíveket, hátsó sárfogókat, oldalfellépőket, emelt hasmagasságot és az Off-roader AT32 emblémákat tartalmazza – illetve 1 270 000 forintba kerül az Opciós pakk, ami off-road pótkereket, extra levegőbeszívó csonkot, illetve a hátsó differenciálzárral együtt rendelhető első differenciálzárat tartalmazza. A metálfényért további 230 ezret, a gyöngyházfehérért 290 ezret kérnek pluszba.

3mm-es acél páncél védi az érzékeny részeket

A 40 ezer kilométerrel kiterjesztett garancia 133 365 forint, míg a plusz 90 ezres extra gari 176 240 forintért vásárolható meg. De még itt sincs vége a sornak, további milliókat lehet elszórni különféle felszerelésekre is, a hardtop csomag listaáron 1,2 millió, a rolós platófedél 720 ezer, a stílus csomag 800 ezer, de kemény munkához való pakkot is választhat 1,4 millióért, aki tényleg melózni szeretne a Navarával.

Nem kell félteni az aját, nem szakad le onnan semmi

Mellette – Ellene
  • Meggyőző megjelenés
  • Erős motor
  • Valódi terepképesség
  • Terepre nagy tengelytáv
  • Lassú automata váltó
  • Szokatlan üléspozíció
  • Komor belső

Hány pontot adnál a terepre felkészített, puccos Navarának?

177 szavazat - átlag: 6.96 (10-ből)

Hány pontot adnál a terepre felkészített, puccos Navarának?