Villanyautót jó dolog vezetni, habár a klasszikus autós élvezetek helyett mást kell benne keresni. Nincs üvöltő motor, nincs percek alatt teletölthető üzemanyagtank, amivel aztán 6-800 kilométert is lehet autózni. Itt a csendes üzemnek, a nullától végsebességig, terhelésváltások nélküli gyorsulásnak, és a benzinre átszámított 1-2 literes fogyasztásnak és a megmaradó jéghegyeknek örvendező pingvinekne lehet örülni. Plusz a zöld rendszám mellé még ingyenes tankolást, és parkolást is fel lehet írni.

Szivárványszerű skála
A Smart futóműve jól viseli a közepesen rossz utakat is, a ballonos kerékkel egész komfortos vele autózni. Utastere csendes, de autópályán hamar zajossá válik, persze ott sem a motor óbégat, hanem a szél. Városban viszont öröm vele autózni, csendes, nagyon fürge és bár a könnyűre hangolt kormányát rettentő sokat kell tekerni, a kis, tömpe orrú karosszéria remekül, röhejesen kis helyen megfordul.

Ennél kurtább túlnyúlás már szinte nincs is
Viszont vannak vele gondok is. Például a hatótáv. Elektromos autóval a legnagyobb gáz a hatótáv-para. Pláne, ha valaki nem is bízik a fedélzeti rendszer által jósolt értékeknek. Rácz Tamás kolléga jót derült rajta, amikor arról meséltem, hogy az M0-n autózva gyorsabban pörögtek a számok a kijelzőn, mint a ferihegyi személyszállító hiéna taxióráján. Igaz, itt visszafelé. Húsz százalék alatti töltöttségnél már rosszul érzem magam, pláne annak tudatában, hogy ebbe aztán nem hozok a legközelebbi kútról akár egy befőttes üvegben üzemanyagot, az tuti.

Elég magasan annak az első ülések
Ő persze bátran megindult haza a szerkesztőségből a szűk 60 kilométeres útra, mint a szél. Mindezt 40 százalékos akksival, ami ECO módban is legfeljebb 50 kilométerre elég. És a Smart ment is, akkor is, amikor már javában nulla kilométernyi megtehető távot jelzett ki. Szép tőle.
Mint a legtöbb villanyautóban, a Smartban is elveszi az ember kedvét a fűtéstől amikor bekapcsolja a klímát és a megtehető kilométerekből leesik azonnal vagy 30-40. Persze az átmeneti időben, amilyen most is volt, az ülésfűtés elég lehet, az ablakpárásodást pedig szellőztetéssel lehet megszüntetni. Feltéve, ha szükségünk van a reálisan megtehető 120-130 kilométer összes centijére.

Smart Forfour EQ