Röviden – Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris
Mi ez?A Renault Laguna és Latitude utódja, a francia márka nagy szedánja 2015 óta. A tesztautó 1.6-os dízelmotorral, automata váltóval, négykerék-kormányzással, csúcsfelszereltségben.
Mit tud?Franciás kényelmet is nyújthat, de ehhez képes meglepően agilis viselkedésű is lehet. Tágas, csendes utazóautó, sokféle kényelmi felszereléssel, izgalmas külsővel.
Mibe kerül?A Renault Talisman legolcsóbb változata 7 899 000 forint, 130 lóerős dízellel. A benzinesek többe kerülnek. A 160 lovas dízel 9,9 milliótól indul, a tesztautó 11 599 000 forintba kerül.
Kinek jó?Bárkinek, aki kényelmes, jól felszerelt utazóautót keres tágas belsővel, nagy csomagtartóval

Miközben a szabadidő-autók minden méretosztályban tarolnak az európai piacokon, van még egy-két konzervatív forma, aminek eladásaiért érdemes lehajolniuk az autógyártóknak. Ezek jellemzően a céges vásárlók autói, így a kompakt méretű ferdehátúak és kombik, illetve az üzleti limuzinok. A Renault 2015-ben igazán érdekes lépésre szánta magát, klasszikus négyajtóst dobott a piacra, pedig addig a limuzinjai általában ötajtós csapott hátúak voltak, akár a Latitude-öt, a Safrane-t vagy a Lagunát nézzük. A Renault 18 volt talán az utolsó csak négyajtósként kapható Renault szedán, még az 1980-as évekből. A Renault Talisman pedig négyajtós.

Mind lenyit

Külső

Egyfelől érthető az irány, hiszen az üzleti limuzinok világában nagyrészt elég konzervatívak a vevők, a cégek, másfelől viszont érthetetlen, mert a Talisman sziluettje igencsak ötajtós. Akkor meg miért nem, amikor így hiába az óriási csomagtartó (608 literes!), ha a praktikusságát jelentősen rontja, hogy csak szűk nyíláson át pakolható? A Renault Megane négyajtós kivitele is hasonlóan alakult, annak bemutatóján rákérdeztem az ellentmondásra, ahol a Renault szakemberei kifejtették, hogy bizonyos piacokon a vevők határozottan elkülönített utasteret és csomagtartót várnak el a szedánoktól. Hát ezért ilyen!

Látvány szempontjából nem lehet panasz a Renault Talismanra, csak pozitív visszajelzés érkezett hozzánk az autóval kapcsolatban. Persze nem mindenki rajong érte, de általánosan tetszik az embereknek a lágy vonalakkal rajzolt kocsi. Megvan az egyedisége. Az orr-rész karakteres, nappal a hűtőmaszk és fényszórók marconasága miatt, éjjel pedig a tanulmányautós, nagy C-t formáló LED-es menetfény okán. A hátsó lámpák és a lökhárítóba integrált kipufogóvégek szintén izgalmasak, az oldalablakokat határoló krómkeret pedig kellően arisztokratikus. A 4849 milliméteres hosszúság, valamint a 2809 milliméteres tengelytáv komoly kiállást biztosít a Talismannak. De ez kell is, hiszen a Ford Mondeo (4871 mm), az Opel Insignia (4897 mm), a Volkswagen Passat (4767 mm) most futó generációi is nagyra nőttek.

A hátsó kerekek akár 3,5°-os szögben is elfordulhatnak, melynek köszönhetően a jármű manőverezési képessége és stabilitása is képes javulni. A rendszer nélkül 80 centivel nagyobb a kocsi fordulóköre

A DeSir tanulmányautó orrát örökölte meg a Talisman

Belső

Az impozáns külső méretek az utastérben is visszaköszönnek, a Talisman keresztirányban igen tágas. A „kardánalagút” és az ajtók könyöklőinek szélessége megmutatja, mennyire széles. Elöl a láb- és fejtér is nagy, hátul sem szűkös, de nem kiemelkedő a lábhely, és a kupésan ereszkedő tetőív is behatárolja a lehetőségeket.

Mivel a tesztautó a kínálat csúcsán lévő Initiale Paris felszereltségű, így első ülései különösen jó kényelmet nyújtanak. Nyolc irányban elektromosan állíthatóak, hűthetőek és fűthetőek és többféle masszázsfunkciót is kínálnak. A fotelszerű ülések gyors kanyarokban is jól tartanak, ráadásul kihúzható combtámasz is tartozik hozzájuk. A vezetőülés még egy külön funkcióval is bír, ki- és beszállás esetén hátrébb csúszik, majd indításkor a korábban elmentett pozícióba áll vissza. A kormánya igen tág határok között állítható, így gyorsan található kényelmes üléspozíció. A kormánykerék mérete már-már sportos, különösen jó fogást ad, hogy az oldalsó részen perforált. Fűtés is jár hozzá.

Nincsenek különösen kiemelkedően jó anyagok a Talisman belsejében, viszont az összeszerelés remek, a kidolgozás ízléses és valahogy minden masszív benyomást kelt, „ebben van anyag” hangulatot áraszt. Az ajtók is nagyon kellemes tompa puffanással záródnak. Szépek a fémbetétek, de kedvencem az autó külső színéhez passzoló szürkés-barna díszcsík a műszerfal több részén.

Sportos megjelenésű a Talisman utastere

Rakodórekeszből akad sok, de lehetnének nagyobbak. A kesztyűtartó felét elfoglalja a CD-játszó, az ajtózsebek sem túl nagyok (szövet borítja belülről!), az apróságoknak a váltókar előtt és mögött találhatunk helyet. A könyöktámasz alatt van bőségesen hely, sőt ott, a kardánalagútban egy félliteres palackot és 0,33 dobozos italt befogadó hűtőrekeszt is kialakítottak. USB-töltőből négy is jutott az utastérbe, emellett van két 12 V-os és két Jack-dugó aljzat is.

Kétféle központi érintőképernyő szerepelhet a Talismanban, 7 colos vízszintes elrendezésű vagy 8,7 col átmérőjű, álló tájolású, a csúcsváltozatban persze utóbbi volt. A rajta futó R-Link 2 multimédiás és navigációs rendszer gyorsan reagál, telefont gyorsan össze lehet kötni vele. A menü nem hibátlan, de viszonylag gyorsan megtalálható az összes funkció benne. Tudja az iOS és androidos okostelefon-tükrözést is és ha nem tetszik a képernyő-tapogatás, a váltókar mögötti gombokkal is irányítható. Sajnos zongoralakk felület keretezi a képernyőt, ami ennek megfelelően mindig poros és foltos.

Az átlagosnál komolyabb hifi került a Talismanba, a 13 hangszóró és mélynyomó nem nagy dinamikával, de szépen szól. Vélhetően azért is kellemes hallgatni, mert az utastér igen csendes, egyfelől az autóban volt aktív motorzajcsökkentő rendszer és ehhez a felszereltséghez jár a hangszigetelő oldalüvegezés is.

Műszeregysége részben digitális, a fő kijelző képe változtatható. Variálhatjuk a színét – az utastér hangulatvilágításával együtt -, illetve, hogy a fordulatszám vagy a sebességjelzés legyen mutatós kijelzésű. A vezető dolgát headup display is segíti, a Talismanba az olcsóbb fajta, azaz a kis plexire vetítős variáns került (ez olcsóbb, mert nem kell egyenként kalibrálni a vetítést, mint a prémium gyártók üvegre „rajzoló” változatainál), de színes és a sebesség mellett a tempomat és a navigáció, illetve a táblafelismerő adatait is megjeleníti.

Tág határok között állítható a kormány és az ülés is. Kellően alacsonyra engedhető

Tágas, de nem kiemelkedően a hátsó üléssor a Talismanban

Technika

Csak 1,6 literes turbós motorokkal kapható nálunk a Talisman, a benzinesek 160, illetve 200 lóerősek, dízelből 130 és 160 lóerős választható. Érdekesség, hogy egyedül a 130 lóerős dízel kapható kézi váltóval, minden más variáns csak automatával, ami a 130-ashoz is választható opció. A benzineseké hét-, a dízeleké hatfokozatú, mindkét esetben duplakuplungos kialakítású.

A tesztautóban 160 lóerős dízelmotor szerepelt. A motor ezen változata két turbót kapott, az egyik az alapjárati rugalmasságért, gyors reakcióért felel, míg a másik magasabb fordulatszámon dolgozik igazán, hogy a maximális teljesítményt kihozza a motorból. Jól működnek, hiszen a 380 Nm-es maximális nyomaték 80 százaléka már 1250-es fordulattól megvan, míg a 100 LE/liter teljesítmény ma is impozáns adat egy dízelmotortól. A négyhengeres blokk teljesíti az Euro6-os emissziós normát, ehhez nitrogén-oxid-katalizátort és önregeneráló részecskeszűrőt is bevetnek.

Futóműve elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros, viszont cserébe ebben a felszereltségben jár hozzá adaptív lengéscsillapítás. A rendszer figyeli az útviszonyokat, az autó sebességét, a kerekek szögét és a fékpedálra kifejtett nyomás nagyságát, és alkalmazkodik a kiválasztott módnak megfelelően.

A Talisman másik nagy dobása a négykerék-kormányzás, amely Multi-Sense módtól függően bizonyos sebesség alatt (50-70 km/óra) a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétesen fordítja el, így biztosítva akár 10,8 méteres fordulókört (az új Superbé például 11,7). Nagy tempónál a hátsó kerekek ugyanabba az irányba fordulnak, mint az elsők, így a tengelytáv megnő, az autó viselkedése stabilabb lesz.

Olyan rendszerek segíthetik a vezetőt, mint a távolságtartó tempomat, a holttérfigyelő, a parkolóasszisztens, a tolatókamera, az aktív vészfékező rendszer, a közlekedési táblákat felismerő, illetve sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer, segít még az esőérzékelős ablaktörlő és az automatikus táv- és kanyarfény is. Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is van, ami kissé avítt, hiszen manapság már inkább az aktívan működő rendszerek jellemzőek, amelyek a sávban is tartják a kocsit.

A 150 lóerős változatban két turbó kapcsolódik az 1,6 literes dízelmotorhoz

Vezetés

A 130 lovas ballonos gumikkal szerelt kombi Talisman után ennek az autónak a vezetése egészen más élményt is nyújtott. Már nemcsak autópályán tűnt jó választásnak, de kanyargós úton is tartogatott élményt a vezetése. A Multi-sense rendszerrel a futómű és a négykerék-hajtás mellett beavatkozhatunk a gázreakció, a kormányrásegítés mértékébe, az automata váltó működésébe, de még a motorhangokat is variálhatjuk. Van Komfort, Sport, Eco, Semleges, és egyénre szabható Perso is.

A 245/ R19-es gumik, a feszesre állított lengéscsillapítás és a négykerék-kormányzás együtt komoly kanyarsebességet enged meg. A 160 lóerős dízelmotor alapról jól húz és kellő dinamikával mozgatja a kocsit, Sport módban az egyébként szinte észrevétlen váltó is határozottan kapcsol és kitartja a fokozatot, nem törekszik az üzemanyag-spórolásra. Valódi vezetési élmény csalható elő a kocsiból. A változó rásegítésű kormány viszont kilóg a sorból, mert túl kevés visszajelzést ad élményautózáskor. Ha ez nem cél, akkor nem tűnik ez fel, pontosan kijelölhető vele az ív.

Én Perso módban használtam a kocsit, úgy, hogy a kormányt és a motort semlegesre állítottam, a futóművet és a 4Controlt Sportba. Így megmaradt az agilis viselkedés, de alacsony motorfordulat mellett közlekedhettem, a kormányt pedig Sportban csak nehezebb tekerni, más értelmét nem láttam. A 19 colos kerekek ellenére nagyon jól szűrte az úthibákat a futómű, csak tényleg nagyon gyatra úton állítottam Comfortba a lengéscsillapítást, egyébként a kocsi hátulja hajlamos kissé pattogni.

Hiába a kisebb hengerűrtartalom, az Euro6-os norma teljesítéséhez kell az energia, így dinamikus vezetés mellett nem lepődtem meg, hogy 6,9 litert fogyasztott a Talisman, nagyjából fél távot autópályán, a többit fele-fel arányban városban és országúton használva.

A hatfokozatú duplakuplungos automata váltó hibátlanul dolgozik, ha kell, gyorsan kapcsol, ha kell, finoman, lehet észrevétlen, vagy határozott is

Költségek

A Renault Talisman ötféle felszereltségi szintben érhető el, az alapára 7 899 000 forint. Érdekesség, hogy a legolcsóbb verzió a 130 lóerős dízel, benzines csak magasabb felszereltségben választható, ahol pont ugyanannyiba, 9 099 000 forintba kerül, mint az említett dízel azon a szinten. A 160 lóerős twin turbó dízelmotorral 9 899 000 forinttól szerezhető meg a Talisman, de az itt látható Initiale Paris felszereltséggel 11 599 000 forint az ára, ekkor azonban már alig van rendelhető tétel az extralistán.

A modell alapfelszereltségében többek között olyan tételek vannak, mint a menetstabilizáló, a kipörgésgátló, nyolc légzsák, automatikus központi zár, tempomat, eső- és fényérzékelő, változó rásegítésű szervokormány, hátsó tolatóradar, kétzónás automata klíma. Az Initiale Paris ezeken felül olyan elemeket tartalmaz még, mint négykerék-kormányzás, szabályozható lengéscsillapítás, távolságtartó tempomat, 19 colos kerekek, bőrborítás, LED-es fényszórók, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera, holttérfigyelő rendszer, elektromosan állítható, hűthető és fűthető vezető- és utasülés, masszázsfunkcióval, Bose hifi.

A 11,6 milliós árával a Renault Talisman csúcsmodellje nem olcsó, de ár/érték arányban már versenyképes. Az alábbi táblázatban a konkurens modellek jól felszerelt modelljei szerepelnek, és elsőre olcsóbbnak tűnnek. Ha azonban elkezdjük azonos felszereltségre hozni a kocsikat, és bőrüléssel, adaptív futóművel, komoly hifivel, távolságtartó tempomattal stb. stb. felszerelni, árnyaltabb a kép, jóval magasabb, több esetben 14 millió feletti árat kapunk.

A Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris és legmagasabb felszereltségi szintű vetélytársai

A Renault Talisman 1.6 dCi EDC Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Passat Highline BMT 2.0 TDI SCR DSG (150 LE)10 582 020
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi PowerShift (150 LE) 12 360 000
Opel Insignia 2.0 Dízel (170 LE)10 510 000
Mazda6 CD 175 Revolution  2.2 (175 LE)10 329 000
Renault Talisman 1.6 dCi EDC Intiale Paris (160 LE)11 599 000

Elegáns formát kapott a Renault üzleti limuzinja

Értékelés

Úgy tűnik, biztosra akar menni a Renault a Talismannal. Visszafogott, kellemes megjelenésű, nem megosztó formába rejtettek tágas, csendes utasteret, ami mellé jó műszaki tartalmat párosítottak. A hajtáslánc, a futómű, a vezetéstámogató rendszerek, mind versenyképes szintet hoznak.

Mellette – Ellene
  • Jó motor
  • Remek váltó
  • Nagy csomagtartó
  • Csendes utastér
  • Jó összeszerelés
  • Kényelmes ülések
  • A legjobb kulcsnélküli ajtónyitás funkció a piacon
  • Adaptív futómű
  • Négykerék-kormányzás
  • Szépen csukódó ajtók
  • Multisense rendszer
  • Szűk csomagtérnyílás
  • Az anyagminőség lehetne jobb
  • Kevés visszajelzés a kormányon
  • Csak sávelhagyás-figyelmeztetés

Hány pontot ér szerinted a Renault Talisamn csúcskivitele?

848 szavazat - átlag: 8.15 (10-ből)

Hány pontot ér szerinted a Renault Talisamn csúcskivitele?