A külső mellett a hibrid hajtáslánc viselkedése a másik, ami szamurájkarddal vágja két táborra az NX-et imádók, és utálók táborát. Kedves szomszédom a minap lépett be bosszankodva az utóbbi csoportba. Két hónap múlva lejár A5 Sportback-jén a lízing, és mivel a dízelbotrány miatt cége ejti a VW-csoportot, az egyik választható opció számára a RAV4 hibrid. Kipróbálta, kiakadt. „Azt hittem, meghal 130-ra gyorsítás közben autópályán, úgy kínlódott, hogy rossz volt hallgatni” – mesélte. Mondtam neki, hogy ment volna az 140-ig, 160-ig, meg tovább is, de tudom, mi hergelte fel a kétezres német dízellel szerelt utazóautója után.
Amikor a Toyota hibrid hajtásláncainak sokak által utált „motorbőgése” szóba kerül, akkor az erőteljes gyorsításról beszélünk. Régóta próbálják ezt a zavaró mellékhatást csökkenteni, részben szigetelésekkel, de ennek a Lexusnak is sajátja. Erőteljesen gyorsítani minden autónak tudni kell, pláne ebben a ligában, képes rá ez a közel 20 milliós, csaknem 200 lóerős szabadidő-autó is, de más filozófia szülte: nevezhetjük jobb híján a szelíd helyváltoztatás igényének. Ami Japánban tök normális, láttam a két szememmel, éreztem Tokió belvárosában közlekedve, de Európában más ritmusú az autók mozgása, amiből a nálunk is, Budapesten is jól láthatóan kezdenek elszakadni a nyugisan poroszkáló Priusosok.
Gyaníthatóan nincs még egy összkerekes autó, amivel olyan keveset mennek terepre tulajdonosaik, mint ezzel. A futóműve meglepően jól elnyeli a pesti úthibákat, a kormányzása azonban zavaróan steril
Nem csak a taxisok közlekednek lassan, pár éve nekem is volt harmadik generációs Priusom, amivel a belváros sűrűjében 4,4-4,5 literrel elgurulgattam. Sárgánál nem gázt nyomtam, hanem felengedtem a pedált, nem tolakodtam, és előzgettem 5-10 másodperces előnyökért. Meggyőződésem, hogy ha mindenki a spórbajnok priusosokhoz hasonlóan közlekedne, kevesebb baleset történne. Mondom úgy, hogy közben már nem hibriddel járok, hanem a hazai átlagnál nagyobb hengerűrtartalmú benzinessel, amivel ismét felvettem Budapest közlekedésének ideges ritmusát.
Fontos megjegyezni, hogy nyugis helyváltoztatás közben az NX a világ legcsendesebb járműve, azt sem veszi észre az ember, hogy mikor vált a hajtáslánc villanymotorról a benzinesre, mintha a Magyar Rádió Bródy utcai legeslegjobban agyonszigetelt stúdiójában gurulnánk. Ez már valóban 20 milliós feeling! No de mennyit eszik, hiszen az egész cirkusz azért van? Aki a Prius felől érkezik, csalódott lesz: ahol az 4,5 litert evett, ez 8-8,5 litert fogyaszt. Főváros, belváros legmélye, üzemanyagégető araszolgatás közben lámpától lámpáig.
Ha megjelenik autópályás haladáskor a tükörben ez az arc, simán lehúzódunk a belső sávból. Csak hát nem jelenik meg. Van head-up display, és szinte az összes vezetéstámogató rendszert bepakolták az autóba, aminek szerintem a felét sem használják a tulajok
Amint leadtam az NX-et, egy héten belül két másik benzines, 10-20 millió forint közötti szabadidő-autóba ültem át. Ugyanazon az útvonalon, ugyanolyan időjárási körülmények között hajtottam őket, adja magát, hogy érdekességképpen leírom ezek fogyasztási adatát is. Fontos, hogy nem spórolósan mentem a Lexussal, és nem túrtam le senkit a másik kettővel, nagyjából ugyanaz volt a tempó mindháromnál.
Nos, először egy kétezres, turbós, Jaguar E-Pace-be ültem át (250 lóerő, szintén összkerékhajtás), és 15-16 litert mutatott a kijelzője, de hogy annál többet beszívott, az hétszentség, mert a tankolás utáni számolgatáskor átlagra jött ki ennyi. Aztán jött egy harmadik filozófia, sima 2,5-ös szívó benzinmotorral, szintén automatával egy CX-5, ennek 13 litert mutatott a kijelzője. Brutális számok, de így már másként mutat az a nyolc liter.
| A Lexus NX300h és összkerekes, dízel, prémium SUV vetélytársai – Alapárak, forint |
| Lexus NX300h AWD (197 LE) |
14 490 000 |
| Audi Q5 Design 2.0 TDI quattro S tronic (190 LE) |
14 139 000 |
| Mercedes-Benz GLC250d 4matic 9G-Tronic (204 LE) |
13 774 000 |
| Volvo XC60 D4 AWD Geartronic (190 LE) |
13 919 000 |
| BMW X3 xDrive20d Aut. (190 LE) |
14 385 200 |