Röviden – Toyota Yaris GRMN
Mi ez?A 2017 tavaszán felfrissült Toyota Yarisból faragott ördögi szerkezet, 212 lóerővel
Mit tud?Sportos, gyors, erős és nagyon kevés van belőle
Mibe kerül?A Yaris GRMN idehaza 2017 júliusától, 10,030,000 forintos áron volt kapható, amíg még volt a Magyarországnak szánt 4 darabból
Kinek jó?Aki ritka, sportos kis szörnyet akar, annak rá kellett volna csapnia

Toyota Yaris GRMN. Az eleje tiszta, de mi az ördög az a GRMN? Különleges kiadású, Garmin navigációval teletömött jószág? Vagy Yaris Gourmand, a kesztyűtartóban fehérarany csigavillával, a hátsó kartámaszban beépített szarvasgomba-tárolóval? Esetleg valami köze van Germániához? Utóbbi, ha nem is meleg, de legalább langyos. A GRMN betűszó a “GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring” kifejezésből származik, amiben a Gazoo az egyetlen nehezebben dekódolható rész, aminek kurtább változata a japán “gazo” képet jelent és egy 20 évvel ezelőtt újdonságnak számító képes autóhirdetéses oldal viselte, illetve viseli a gazoo.com nevet.

Azt, hogy hogyan kapott “garázs” jelentést is a szó, már nehezebb megmagyarázni, de idővel a Toyotánál tovább gondolták a dolgot és a mérnökök apró garázsokat kezdtek látni lelki szemeik előtt, amik tele vannak érdekes, különleges autókkal. Nem, nem tudjuk mit szívtak, de megérte az árát, az tuti. Ennél furcsább nevet talán még nem adtak sportos kivitelű autónak. De legalább nem elcsépelt. Mint ahogy a Toyota Gazoo Racing sem egy régi brand, csupán 2015 óta létezik.

Nemcsak pályán jó játszótárs, közúton is használható a Yaris GRMN

Mind lenyit

Külső

Szóval a Toyota motorsport részlege fogott egy 3945 mm hosszú, 1695 mm széles és 1510 mm magas Yarist és faragott belőle egy szteroidokon tartott, erős és mérges hörcsögöt. Orráról eltüntették a krómozást, helyére fekete felületek kerültek, a kasztnit itt-ott a fehér mellett a Gazoo Racing fekete-piros színeivel dobták fel, a tető pedig szintén fekete. Hátul a tetőből kilógó, nemcsak dekorációs elemként működő, hanem valódi leszorítóerőt termelő légterelő, illetve a középre került ovális kipufogó adja a sportos bukét.

A fehér autó alatt megbújó 17 colos, koromfekete, kovácsolt könnyűfémfelnik darabonként 2 kilogrammal könnyebbek, mintha mezei, öntött alufelniket használtak volna. A karcsú vonalak mögül fehér féknyergek néznek ki, a hátsón Toyota felirattal a betéten, az elsőn az autón máshol is feltűnő GR felirattal.

Középen a kipufogó

A Barcelona melletti Castellolí pályán így csapatnak a hozzáértők a Yaris GRMN-nel:

Belső

Utasterében is jönnek a kötelező sportos elemek, így mély, remek tartású ülésbe huppan a vezető és utasa, de itt nem Recaro felirat díszlik az Alcantarához nagyon hasonló bevonatú bútordarabokon, hanem GR logó. Persze a márka is hazai: Toyota Boshoku termék. Kicsi, klassz formájú kormánya egy másik játszós Toyotából, a GT86-osból származik, és kapott csinos középállásjelző csíkot is. Van még fémpedál, díszöltések az üléseken, kormányon és a műszerfalra is jutott szolid GR embléma. Semmi túltolt csicsa, de a hangulat így is megvan.

A kormány a GT86-ból került ide

Technika

Hogy ne csak színház legyen, rendes motort is tettek a mindössze 1135 kilogrammos, szimplán elsőkerék-hajtású autó orrába. Az 1,8 literes Dual VVT-i – mind a szívó, mind a kipufogó oldalon változó szelepvezérlésű – motorblokk kapott egy csinos kompresszort, hogy ki lehessen facsarni belőle a 212 lóerős csúcsteljesítményt. Ehhez reszeltek egy kicsit a befecskendezésen, gyújtáson, kapott extra olajhűtőt és módosítottak a szívóoldalon is. Persze a legtöbb plusz lóerő a kompresszornak köszönhető, aminek köszönhetően az autó padlógázra szinte bármikor, hezitálás nélkül meglódul.

Hogy ne csak gyorsan tudjon menni, hanem az útról se essen le, megerősítették a karosszériát, masszívabb lett a stabilizátor, alacsonyabb a futómű, Sachs Performance lengéscsillapítót és Torsen-rendszerű részlegesen önzáró differenciálművet is kapott a Yaris GRMN. Az elöl négydugattyús, hűtött tárcsaféket az Advics szállítja.

Nem gyakori ebben a kategóriában a kovácsolt felni

Vezetés

Beülve rögtön feltűnik, hogy az állítható magasságú ülés még legalul is túl magasan van. Aztán itt vége is a hisztinek, hiszen az ülés parádés, a kormány jó fogású, a váltó pontos, határozott. A motorindítás után pár perc kell, mire elmúlik a csalódottság, hogy semmi színpadias hörgés, durrogás, üvöltés nem hallatszik. Sem kint, sem bent. Egy darabig még lehet rajta töprengeni, hogy ez most jó-e, mert nem ver át minket az autó mindenféle kamu hanggal, vagy inkább rossz, mert hiányzik belőle az őszinte sikítás.

Ez a dilemma nagyjából az első, hatezer fölé pörgetésig tart, ahol igazán gonosz hangja lesz a motornak, kompresszornak, kipufogónak. Aztán a sokadik gyorsításnál is még keresem, hogy mi a frász tetszik ebben a zajban, ami leginkább egy műszaki hibás, a Napba csapódás ellen teljes terheléssel küzdő idegen űrhajó hajtóművére hasonlít. Amibe valaki még egy marék nyolcas anyát is behajított. Megmagyarázhatatlan, de tényleg nem rossz ez a zaj, ami garantáltan nem hangszóróból jön.

A versenypályán szépen felmelegszik az első féktárcsa, a 330 °C-ot már a hűtő kör után mértük

Ennyire sportos autónál mindig jó döntés a szervezőktől, ha nem közúton kell küzdenünk a kísértés ellen, hanem lezárt versenypályán lehet büntetlenül randalírozni az autóval. Szerencsénk volt, a Yaris GRMN-t a Barcelonához közeli pályán gyötörhettük, ahol annyi csalás volt a játékban, hogy nem közúti abroncsokat tettek az autóra, hanem semi slick gumit.

Versenypályán vezetni nagyon mókás egy ekkora gyöszt, a Yaris GRMN teljesen jóindulatú és közben elég gyors is, 6,4 mp alatt van százon, kanyarokban precízen irányítható, a négydugattyús fék is harap. Kigyorsításnál a differenciálzár segít és a váltót is gyorsan lehet kapcsolgatni a fokozatok között. Amellett, hogy versenyhelyzetben jó játszótárs, a hétköznapokon sem kell más autó után nézni. Átlagos felhasználás mellett sem kényelmetlen a futóműve, a kipufogóhang sem zavar senkit, egyedül a 2510 mm-es tengelytávnak köszönhetően szűknek éppen nem nevezhető, ellenben a háromajtós kasztni és a bénán tologatható sportülések miatt nehezen megközelíthető hátsó üléssor használhatósága kérdőjeles. Csomagtartója 285 literes, de a mosógépet nem ezzel kell hazavinni.

Sportülések japán módra

Költségek

A Magyarországnak szánt 4 darabos Yaris GRMN szállítmány 10 millió forintos ára elég merész. Ennyi pénzért simán bele lehet ülni egy külsőre talán izgalmasabb Toyota GT86-ba is. Igaz, a spanyol versenypályán állítólag a sportos Yaris bármikor megeszi reggelire a GT86-ot. Sokat nem érdemes töprengeni azon, hogy vajon melyik a jobb vétel, mert a Yaris GRMN már mind elkelt. Illetve egy még megszerezhető, de az első legyártott modellre licitálni kell, a bevételt pedig a Toyota eljótékonykodja majd. Aki mégis hasonló teljesítményű járgányra vágyik, az nézzen rá az 1,6-os, turbós, 200 lóerős Renault Clio RS árlistájára, – 7,2 millió forint – esetleg a szintén 1,6-os turbós, 210 lóerős Opel Corsa OPC is érdekes lehet, 3,130,000 forintért. Ha megérkezik, akkor a Fiesta ST is ebben a ligában játszik majd, és ha lenne a Polo GTI is érdekes lehet.

Újabb Gazoo Racing embléma a fordulatszámmérőben

Mellette – Ellene
  • Sportos megjelenés
  • Erős motor
  • Jóindulatú viselkedés
  • Összesen 600 db készült belőle
  • Furcsa, unortodox motorhang
  • Nehezen megközelíthető hátsó üléssor
  • Már mindet elkapkodták

Szavazás

Hány pontot adnál a 212 lóerős Yaris GRMN-nek?

358 szavazat - átlag: 6.3 (10-ből)

Hány pontot adnál a 212 lóerős Yaris GRMN-nek?