Röviden – Toyota GT86
Mi ez?A 2012-ben piacra került 2+2 üléses sportkocsi megújult változata
Mi tud?Kicsi, könnyű, szívómotoros és hátsókerék-hajtású. A színtiszta vezetési élmény harcosa
Mibe kerül?A faceliftes Toyota GT86 indulóára 9 500 000 forint. Automatával 1 millióval kerül többe
Kinek jó?Aki kedveli a klasszikus értékeket, szeret sportosan vezetni, de nem kell neki, hogy az autó felszántsa a betont

A Toyota GT86-ról már többször elmondtuk (itt és itt,  meg itt is), hogy örömteli a vezetése, de mivel lehet akkor fokozni még az élményt? A japán gyártó szerint egyszerű a képlet, csökkentsük a tapadást. Ezért tervezték Lappföldre a megújult modell bemutatóját. A sarkkör környéki havas utakon és jeges pályákon ismét bebizonyosodott, nem kell nagy motorteljesítmény ahhoz, hogy fülig érjen a sofőr szája. Elég, ha alapvetően remek a koncepció. Ezen pedig nem változtatott a Toyota.

Így újult meg a Toyota GT86

Mind lenyit

Külső

Az eredetileg 2012-ben piacra került GT86 olyan legendás elődök nyomán született, mint az MR-2, a Celica, de alapvetően a Corolla AE86 koncepcióját követi, miközben a Toyota 2000 GT is fontos inspiráció volt a tervezők számára. Felépítés klasszikus, orrmotor és hátsókerék-hajtás, mindez kicsi, könnyű kasztniba bújtatva, olyan jegyekkel, mint a hosszú motorháztető, rövid a far és a keret nélküli ablakok az ajtókon.

Viszonylag nehéz azonosítani az új modellt, hiszen csak finoman nyúltak a tervezők a kasztnihoz és főként hátul látványosak a módosítások. Ott az eddig kissé bazári hátsó lámpa helyét egy hagyományosabb kialakítású, LED-es elem vette át. Átdolgozták a hátsó szárnyat és megújult a diffúzor valamint a lökhárító is.

Megváltozott az autó orra is. Szélesebb és laposabb a hűtőmaszk, de más a ködlámpafészek is, amit kis szárnyak díszítenek. Bár az új fényszórók formailag nagyon hasonlóak a korábbiakhoz, most már LED-del világítanak. A tompított és a távolsági fényt egyaránt diódák biztosítják. Oldalról eltűnt a boxermotorra utaló dugattyús logó, a helyén egy szárnyprofilt rajzoló dekoráció kapott helyet. Ezen felül vannak új karosszériaszínek és új 17 colos, keskeny küllős felnivel bővült a keréktárcsa-kínálat.

A korábbival azonos 4240 milliméteres hossz mellé 1320 milliméteres magasság és 2570 milliméteres tengelytáv tartozik. Utóbbi biztosít lehetőséget rá, hogy 2+2 üléses kialakítású legyen az utastér.

Klasszikus felépítés: orrmotor, hátsókerék-hajtás


Belső

Ahogy eddig, úgy a ráncfelvarrás után sem fognak jószántukból felnőttek utazni a hátsó részen, az legfeljebb gyerekek számára alkalmas. Egy magasabb sofőr mögött viszont nullára redukálódik a lábtér, így akkor már legföljebb táskáknak jó, ami a 243 literes csomagtartó mellett nem feltétlenül szükséges, de egy nyaralásnál jól jöhet.

Alapvetően az utastér sem változott, de sok apróságban egyértelműen fejlődött. Új a háromküllős kormány, amely 362 mm-es átmérőjével a legkisebb, amelyet valaha sorozatgyártású Toyotába szereltek. Persze nem a méretéről lehet leginkább azonosítani, inkább arról, hogy fémes díszítésű lett, GT86-logó van rajta és funkciógombok jelentek meg a küllőkön, amelyekkel a hifit és a műszeregység képernyőjét lehet vezérelni.

Míg korábban egyszerű monokróm kijelző volt a fordulatszámmérő alatt, most a jobban felszerelt modellekben egy 4,2 colos, színes TFT került oda, illetve a korábbi analóg vízhőfok- és üzemanyagszint-jelző helyére. A bővítés nemcsak látványos, de funkcionális is, gyorsan elérhető az olajhőmérséklet adata, az üzemanyag-fogyasztásra, hatótávra stb. vonatkozó számok, de olyan infók is, mint az autóra ható gyorsulási erők, sőt indítható stopper és leolvasható a köridő is. Utóbbiak pályanapokon jönnek jól.

Számos módosítást a GT86 kupában szereplők tapasztalatai alapján módosítottak az autón, így a fordulatszámmérő skáláját is, amelyen a csúcsteljesítményhez tartozó 7000-es jelzés az óraszámlap 1-es jelzésétől a 12-eshez, azaz a tárcsa tetejéhez került, így van leginkább szem előtt. Hiszen ez az infó a lényeg! De nem kell feltétlenül a fordulatszámmérőt lesnünk, mert a váltás szükségességét villanófény jelzi a vezetőnek.

Lecserélték a fedélzeti rendszereket kezelő központi fejegységet is. Az új szerkezeten 6,1 colos érintőképernyő segíti a digitális rádióval felvértezett hifi és navigációs rendszer kezelését. A Toyota három éven át érvényes térképfrissítést és online szolgáltatásokhoz való hozzáférést is kínál, így elérhető az élő forgalominformáció, a Google Streetview vagy a Twitter is.

A jobb minőségérzetért változtattak a műszerfal borításán, ugyanakkor az ajtó kapcsolói körül, a klímavezérlő panelen a sportosság jegyében szénszálas mintát alkalmaznak. Újdonság, hogy a szövetkárpiton túl bőr-Alcantara kombinációval boríthatóak az ülések, illetve ezzel párhuzamosan a műszeregység árnyékolója is. Fekete vagy fekete-piros árnyalatban kérhető.

Összességében jó a minőségérzet, a szél- és a mechanikus zajok azért jelen vannak az utastérben, de ez megbocsájtható ennek az autónak, mondhatni, fokozza az élményt.  Lapos sportkocsiról beszélünk, így nem meglepő, hogy az átlagautónál sokkal alacsonyabban ülünk, de azért a hétköznapokon is használható magasságban. Az ülések satuba fogják a testet, nincs akadálya a gyors kanyarvételnek. A kormány, a pedálok, a váltókar, no meg a kézifékkar is ideális helyen kaptak helyet, szinte a vezető testrészeinek meghosszabbításai. A hagyományos használatot segíti, hogy van két pohártartó, USB- és jack-csatlakozó is. A JBL hifi remekül szól.

A jobban felszerelt modellkbe 4,2 colos képernyő kerül a műszerfalra

A jobban felszerelt modellekbe 4,2 colos képernyő kerül a műszerfalra

Lecserélték a központi TFT-t, a 6,1 colos érintőképernyőn akár Google Streetview is nézhető

Lecserélték a központi TFT-t, a 6,1 colos érintőképernyőn akár Google Streetview is nézhető

Vezetés

Adatlap

Toyota GT86

Motorboxer-4 1998 ccm
Teljesítmény200 LE @7000
Nyomaték205 Nm @6400-6600
Gyorsulás (0-100 km/h)7,6 mp
Végsebesség226 km/óra
Fogyasztás (vegyes)7,8 l/ 100 km
Listaár:9 500 000

Nem csak a móka lehetett az oka, hogy északon próbáltuk a kocsit, hiszen így a legnagyobb újítást is pontosabban ismerhettük meg. Módosítottak ugyanis az autó mozgását befolyásoló elektronikus rendszereken. Ha csökken a tapadás, azokra is nagyobb szükség van.

Amellett, hogy más az ESP hangolása, megjelent egy Track (versenypálya) üzemmód is. Ez sem kapcsolja ki a menetstabilizálót teljesen, de sokkal több szabadságot enged az autó táncolásának.  Így a kezdők is veszély nélkül tanulhatják meg egy hátsókerék-hajtású autó sajátosságait, tapasztalhatják meg élményeit.

Ha kell, teljesen kiiktatható a kipörgésgáltó és az ESP, de ettől sem válik egy láncait ledobó vadállattá a GT86. Mindvégig, még százas tempóval driftelve is nagyon kezes, precízen és jól irányítható a kocsi. Kontrollálhatóan dobálható egyik kanyarból a másikba, az önzáró differenciálművel könnyű kivitelezni az ilyen mutatványt, vagy akár egy 20 méter sugarú körön a 360 fokos driftet.

A 200 lóerős motor ereje szépen épül fel, a gázreakció pedig nagyon gyors, a ma jellemző 2000-es fordulatnál a maximális nyomatékot leadó turbómotorok mellett is versenyképes dinamikát kínál. Nincs lórúgásszerű megindulás, viszont simán forgatható 7000 fölé a motor, miközben az autó fara táncot jár.

Kormányzása igen direkt és precíz, szinte érezni a kerekeket a rendszer végén. Mozgásában persze szerepe lehet, hogy javítottak a kétoldalt ébredő kormányerők egyensúlyán, nagyobb átmérőjűre cserélték a hátsó kanyarstabilizátort, cserélték a rugókat és lengéscsillapítókat. (A pontos diagnózist majd itthon állítjuk fel ezzel kapcsolatban.) A kézi váltó közel van a tökéleteshez, rövid utakon mozog, gyorsan és könnyen kapcsolható.

Az önzáró differenciálműnek hála könnyedén táncba vihető a GT86 fara

Az önzáró differenciálműnek hála könnyedén táncba vihető a GT86 fara

Hibátlan a kormány-pedál-váltó hármas ergonómiája

Hibátlan a kormány-pedál-váltó hármas ergonómiája

Költségek

A Toyota GT86 és vetélytársai – listaár, forint
Audi TT 1.8 TFSI (180 LE)10 623 930
Mazda MX-5 RF 2.0 Revolution (160 LE)
8 850 000
Subaru BRZ Sport (200 LE)9 150 000
Toyota GT86 Sport (200 LE)9 500 000

Már megvásárolható idehaza a Toyota GT86. A Sport néven futó belépőszint ára 9,5 millió forint, míg az Executive-ért kerek 10 milliót kérnek. Természetesen az alapfelszereltség része a hét légzsák, az elektromos ablakok és tükrök, a távirányítós központi zár, a klíma, a központi érintőképernyő stb.

Ugyanakkor biztos, hogy mindenki bevállalja az ötszázezres felárat a jobban felszerelt modellért, mert ezért a pénzért nemcsak a 16 helyett 17 colos kerekek, de önzáró differenciálmű is jár, illetve 4,2 colos TFT, bőr-Alcantara borítás, kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, ülésfűtés, kétzónás légkondi és  tempomat is benne van az összegben. A részletes árlista innen letöltve (PDF) böngészhető.

Viszonylag kevés alternatívája van a Toyota GT86-osnak, az Audi TT, illetve a Mazda MX-5 nyitható fémtetős változata, az RF említhető, illetve ott az ikertestvére, a vele egy soron gyártott Subaru BRZ, amely csak részletekben különbözik.  Itt már tényleg nem az észérvek, hanem a szív üzenetei döntenek. Ugyanakkor  érdemes annak is próbát tennie a GT86-tal, aki 20 milliós árszinten keres sportkocsit, mert könnyen érheti meglepetés! Ez az autó tud.

Könnyedén forgatható 7000-es fordulatszám fölé a szívó boxermotor

Könnyedén forgatható 7000-es fordulatszám fölé a szívó boxermotor

Sportkocsisan mélyre kell ülni, de nem kényelmetlen

Sportkocsisan mélyre kell ülni, de nem kényelmetlen

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Pörgős motor
  • Remek váltó
  • Pontos kormányzás
  • Jó ár-érték arány
  • Lehetne jobb a hangja
  • A hátsó ülés csak csomagoknak jó

Hány pontot adnál a Toyota élményautójának?

454 szavazat - átlag: 8.4 (10-ből)

Hány pontot adnál a Toyota élményautójának?


 

1000 lóerő és szöges gumi

Nemcsak sorozatgyártású GT86-osokat hozott a finn erdőbe a Toyota, ott volt támogatott versenyzőjük, Frederic Aasbo is. A Formula Drift 2015-ös világbajnoka magával hozta egyik versenyautóját, egy GT86-osból épített fenevadat is. A norvég versenyző spéci szöges gumikon száguldva mutatta meg, mit is tud. Volt, ahol 160-nal tette keresztbe az autót, amelyben természetesen nem a 2,0 literes boxermotor dolgozott. Helyette az 1994-es Supra 2JZ-GTE kódjelű motorja hörög elöl, természetesen megpiszkálva. Az 1000 lóerős teljesítményt négyfokozatú váltó közvetíti a hátsó kerekekhez. Többre nincs szükség. A jobb látványért nemcsak a kipufogón lő lángokat az etanollal etetett gép, hanem a sötétben vörösen izzó turbó megkerülő szelepéhez is szereltek egy kisebb csövet, amely a motorháztetőn át, az utas ülés előtt tüzel.