Röviden – Ford Transit Custom 2018
Mi ez?A Ford Transit könnyű teherbírású változata, mely akár három raklapot is el tud nyelni. 2018-ra kissé felújított változatban érkezik.
Mit tud?Saját kategóriájában jelenleg piacvezetőnek számít. Széles motorválasztékkal rendelkezik és a facelift során kapott egy újabb adag vezetői asszisztens rendszert is.
Mibe kerül?Egy Ford Transit Custom Economy nettó 5,97 millió forintba kerül, de egy Sport változatért akár nettó 8,4 milliót is elkérhetnek.
Kinek jó?Mindenkinek, aki egy agilis, fordulékony, stílusos és versenyképes áron kínált furgonnal szeretné ellátni a városi, agglomerációs megrendeléseket.

Franfurt vonzáskörzetében található kis városkában mutatkozott be a Ford Transit Custom megújult változata. A korszerűsítés időszerű volt, hiszen öt évvel ezelőtt a gyártó éppen ezzel a modellel látott neki haszonjármű kínálatának megújításához. Az egytonnás furgont ott plasztikázták, ahol valóban szükség volt rá: új orr-részt, teljesen áttervezett műszerfalat és utasteret kapott. A Ford a gyártói visszajelzések alapján nyúlt a Transit Customhoz, melyből idén szeptemberéig 86 400 darabot értékesítettek Európában, ezzel továbbra is piacvezetőnek számít.

Mind lenyit

Külső

A faceliftes Ford Transit Custom méretei nem változtak az elődhöz képest. Továbbra is kétféle tengelytávolsággal, 2,6-tól 3,4 tonnáig terjedő össztömeggel és akár 1450 kg-os hasznos teherbírással vásárolható meg. A jövendőbeli ügyfelek dobozos, kombi és duplakabinos karosszériaváltozatok közül választhatnak. A legkisebb, rövid tengelytávú, alacsony tetős,háromüléses kivitel 6 köbméteres raktérrel, míg a hosszú tengelytávú változat, magastetővel kiegészítve akár 8,3 köbméteres rakodó térrel is rendelkezhet. A Transit Custom emellett legalább 3 raklapot képes elnyelni, de még a duplakabinos, hatüléses változatban is befér legalább kettő.

Az optikai felfrissítés leginkább a front részt érintette. A tervezők azt szerették volna elérni, hogy a jármű szabadidő-autós megjelenést kapjon. Bár ez első hallásra furcsának tűnhet, jobban megnézve határozottan sikerült a Transit Customot „Kugásítani”. Mindez a magasra húzott, trapéz alakú hűtőrácsnak és a dinamikus vonalvezetésű, keskeny fényszórónak köszönhető. A lámpatesteket HID Xenon izzók és a LED-nappali menetvilágítás teszi egyedivé.

Bár elsőre nem látszik, jobban megnézve a Transit Custom lökhárítója három részből áll. Így egy váratlan sérülés esetén egyszerűbb és talán olcsóbb javítás vár az üzemeltetőre. Feltűnő változás viszont, hogy a ködlámpák csinos kis fekete fészket kaptak, ennek köszönhetően sportosabb és karakteresebb lett a Transit Custom orra.

A magastetős, rövid tengelytávos változat hátulról is könnyedén azonosítható.

Belső

A belső tér kialakításánál a „mobil irodakoncepció” volt az irányadó elképzelés. A műszerfalat teljesen újragondolták: a korábbi széttagoltságot úgy szüntették meg, hogy lágy vonalvezetésű keretbe foglalták a különféle részeket. Ily módon a műszerfal alsó része keskeny, ámde használhatatlan párkányt kapott, megidézve ezzel a SUV-ok műszerfali kialakítását.

A legszembetűnőbb változás a 8 colos színes érintőképernyős kijelző megjelenése, mely a Ford SYNC 3 kommunikációs rendszerének kezelésére szolgál. Ez, a csak magasabb felszereltségű változatoknál elérhető tablet remekül feledteti a korábbi miniatűr, folyadékkristályos kijelzőt. Nem mellesleg nemcsak az Apple, hanem az Android alapú rendszerekkel is kompatibilis. A szerényebb felszereltségű modellváltozatokban a 8 vagy 4 colos kijelző helyett egy olyan platform áll rendelkezésre a műszerfal középső konzoljában, mely a navigációs eszközök rögzítésére és töltésére szolgál.

Az átgondolt műszerfalban összesen 25 literes tárolókapacitást sikerült összehozni. Ezek között van három, a műszerfal felső részén kialakított nyitott rekesz, melyek kiválóan alkalmasak az A4-es mappák elhelyezésére is. A középső ülésből pedig pohártartóval ellátott kis étkezőasztalka hajtható ki. Pohártartóból nincs hiány: a műszerfal mindkét oldalán egy-egy kisebb, illetve egy-egy 2 literes palacktartó is megtalálható. Ha mindez nem lenne elég, akkor a váltókar alól is kihajtható egy pohártartó.

A Ford Transit Custom új ülésekkel és kárpitokkal készül. A tervezők törekedtek arra, hogy igényes és strapabíró anyagokat alkalmazzanak az utastérben. A kellő hatás érdekében a szöveteket a lehető legkeményebb nyúzópróbának vetették alá. A formatervezők az ajtópaneleket is újratervezték, így a dekoratív kárpittal borított elemben három nagyméretű tárolórekeszt is kialakítottak.

A 130 lóerős, automataváltós változat utastere. Kellemes anyagok, ízléses kialakítás és nagyobb áttekinthetőség.

Lassacskán már minden jelenleg kapható furgon képes erre: a középső ülésből kis étkező-dolgozó asztalka varázsolható.

Technika

A motorok tekintetében lényegében nem lehet beszámolni érdemi változásról, hiszen a Ford tavaly a teljes palettát megújította. A kétliteres EcoBlue dízelmotorok továbbra is 105, 130 és 170 lóerős változatban érhetők el. A gyártó szerint fogyasztásuk akár 13 százalékkal is kevesebb lehet és 20 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot biztosítanak alacsony fordulatszám-tartományban, mint korábban. Emellett a modell továbbra is elsőkerékhajtású változatokban érhető el, a motorokhoz pedid hatsebességes manuális, illetve ugyancsak hatfokozatú automataváltó áll rendelkezésre.

A faceliftes, rövid tengelytávolságú Transit Custom takarékos, ECOnetic változatban is megrendelhető lesz, melynek kapcsán mindössze 5,7 l/100 kilométeres üzemanyag-fogyasztást és 148 g/km –es szén-dioxid kibocsátást ígérnek. A 105 lóerős dízelmotorral szerelt ECOnetic a start-stop rendszert és a 100 kilométer/órás sebességhatárolót használja ki a fogyasztás-csökkentés érdekében.

Bolygónk azonban nem csak az ECOnetic változatoktól lesz tisztább. A Transit Customból hamarosan érkezik a Plug-in-Hybrid (PHEV) hajtású változat is. Igaz, erre még várni kell egy picit, várhatóan 2019-től lesz elérhető. Jelenleg 20 darab van tesztelés alatt Londonban és az üzemeltetői tapasztalatok alapján tovább csiszolja a Ford a sorozatgyártásra szánt változatokat. Az biztos, hogy az EcoBoost benzinmotorral szerelt hibrid akár 50 kilométert is meg tud majd tenni zéró károsanyag-kibocsátással.

Nemcsak optikailag dobták fel a Transit Customot. A már meglévő vezetéstámogató rendszerek garmadáját újabbakkal egészítették ki. Eddig ugyebár olyan finomságok voltak benne, mint a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, vagy az oldalszél stabilizátor. Mostantól viszont akár már intelligens sebességhatárolóval is rendelhető. Ez a táblafelismerővel kiegészülve automatikusan szabályozza az autó sebességét az adott útszakaszokon érvényben lévő sebességkorlátozásokhoz.

Ilyen a sport verzió 170 lovas erőforrása felülnézetből.

A  holttérfigyelő asszisztensről sem szabad megfeledkezni. Ez a hátsó radarok segítségével érzékeli, ha a jármű holtterében egy másik jármű tűnik fel, akkor a visszapillantókban felvillanó jelzéssel tudatja a sofőrrel, hogy egyelőre hanyagolja a sávváltást. Az új asszisztens legújabb generációs szenzorai nagyobb távolságot fognak át, és érzékenyebbek is, így már a motorkerékpárokat is képesek jelezni. A Transit Custom ezentúl az új Fiestában is alkalmazott, továbbfejlesztett ütközésre figyelmeztető asszisztenssel is megrendelhető, mely éjszakai sötétségben automatikusan plusz megvilágítást ad az út mellett elhaladó gyalogosokra.

Korszerű vezetéstámogató rendszerekből tehát nincs hiány a Ford Transit Customnál, de tréler-asszisztens továbbra sem lesz hozzá. Egész egyszerűen azt mondják a gyártónál, hogy az ügyfelek nem igénylik a vontatmányt stabilizáló megoldást.

A Sport változat nemcsak erőt és dinamizmust képvisel, hanem karakteres stílust is.

Vezetés

A menetpróbán elsőként a 130 lóerős, automataváltós változatot próbálhattuk ki, amelynek rakterében fél tonnás terhelést helyeztek el. A német emelkedőkön és lejtökön talán észre sem vettem volna, hogy kissé terhelve van, ha nem nyitom ki egy megállásánál a raktérajtót. Az automataváltó a közel 50 kilométeres út alatt remekül tette a dolgát, csak a kezdeti elindulásokkor bőgött fel hangosabban a dízelmotor.

A tesztút ideje alatt a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer mindig a kormány vibrációjával figyelmeztetett engem, ha rámentem a felezővonalra. Szerencsére menet közben az ütközésre figyelmeztető rendszer is jól vizsgázott, ugyanis egyszer egy autós hirtelen lefékezett előttem és index nélkül lekanyarodott a főútról. Az asszisztens hanggal és vizuális jellel figyelmeztetett, majd pár másodperc elteltével fékezni kezdte a furgont. Ennek ellenére kellemes emlék maradt a magas tetős Transit. Fogyasztása sem volt meredek, nagyjából 9 l/100 kilométer értéket mutatott a fedélzeti számítógép.

Második alkalommal egy 170 lóerős Sport változat került a kezeim közé, amelyet ugyancsak 50-60 kilométeres távon próbáltam ki. Ugyan ez is hasonló súllyal volt megterhelve, mint az előző, a motornak meg se kottyant a rakomány, annyira dinamikusan mozgatta az autót. Ennél a változatnál viszont valahogy nem illett az autó karakteréhez a mechanikus váltó, sokszor úgy éreztem jobban hasítana automatával. Megjelenése pazar, hiszen a motorháztetőn végighúzódó, eltérő színű kettős sáv vagánnyá teszi ezt, az utasteret pedig a domborszövésű textilbetétek és a bőrborítású üléspárnák kombinációja teszi különlegessé. A Sport Custom takarékosan égette a gázolajat: országúti üzemben 6,5-7 l/100 km fogyasztási értéket mutatott a fedélzeti számítógép.

Sajnos ilyen összeállításban minden bizonnyal ritkán fogjuk látni a hazai utakon a Transit Customot.

A Ford Transit Custom megőrizte kiváló fordulási képességeit, a széles tükröknek köszönhetően parkolni is könnyű vele. A kormánymű kellőképpen feszes, a MacPherson elülső rugóstagok, valamint a hátsó laprugók és lengéscsillapítók rendkívül sima és rázkódásmentes utazást tesznek lehetővé. A kanyarstabilizátornak köszönhetően pedig az élesebb kanyarokban is rendkívül stabilan tud haladni a Transit Custom, nincs nyoma semmilyen bedőlésnek, billegésnek menet közben.

Költségek

Mivel a Ford Transit Custom csak faceliften esett át, ezért érdemi árváltozásról csak felszereltség függvényében lehet beszélni. Egy Economy felszereltségű modell, 105 lóerős motorral nettó 5,97 millió forintba kerül, de egy Sport változatért akár nettó 8,4 milliót is elkérhetnek. A kínálatban a csúcsot a hosszú tengelytávú, duplafülkés Limited kiadás képviseli a maga nettó 9 millió forintos vételárával.

A Ford augusztusban bejelentette, hogy növeli a Transit, a Transit Custom és a Tourneo Custom modellek gyártási kapacitását, hogy kielégíthesse a fokozott keresletet. A török Ford Otosan vegyesvállalatba történt 52 millió dolláros beruházással a Kocaeli üzem termelése évente 40 ezer darabbal, összesen évi 330 ezer darabra nőtt. Az Európában decembertől megrendelhető új Ford Transit Custom első példányait a tervek szerint 2018 elején vehetik át a vásárlók.

Értékelés

Kis ráncfelvarrással egészen pofás áruszállítót faragott a Ford a Transit Customból. Közben megtartotta a modell eddigi erényeit és ott is tudott rajta javítani, ahol nem volt egészen naprakész, például a vezetéstámogató rendszerek terén. Az optikai tuning leginkább az utaskabinra volt jó hatással, a műszerfal áttekinthetőbb és egységesebb lett. Ár-érték arányban továbbra is ott van a szeren a Transit Custom, a hibrid hajtáslánc megjelenésével pedig hamarosan maga mögött hagyhatja a márka a dízel korszakot.

Mellette – Ellene
  • Áttekinthetőbb műszerfal
  • Igényesebb utastér
  • Sok-sok tárolóhely
  • Stílusos LED-fényszóró
  • Alacsonyabb fokozatokban még mindig hangos dízelmotor
  • Nincs tréler asszisztens

Hány pontot adnál a facliftes Ford Transit Customnak?

225 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Hány pontot adnál a facliftes Ford Transit Customnak?