Röviden – Mercedes-Benz Vito 111 CDI KA/L
Mi ez?A Mercedes-Benz hétköznapi áruszállításra tervezett kis áruszállítójának harmadik generációja
Mit tud?Elnyel két raklapnyi árut, az elöl utazóknak pedig kényelmes, komfortos utazást biztosít. Start-stop rendszer nélkül is meglepően visszafogott a fogyasztása. A Vito jelenleg az egyetlen transzporter ebben a szegmensben, mely első-, hátsó- vagy összkerékhajtással rendelhető
Mibe kerül?Az általunk kipróbált modell alapára nettó 6 350 000 forint, de most a Mercedes-Benz kedvezményes áron, nettó 5 289 00 forintért kínálja
Kinek jó?Mindenkinek, aki kedveli az elegáns, igényes megjelenésű áruszállítókat

Hihetetlen, de az áruszállítóként, illetve kisbuszként is készülő Mercedes Vito már 21 éve van gyártásban, így nemcsak európai, de amerikai mércével mérve is betöltötte a felnőttkort. A kissé szögletes első generáció egészen 2003-ig készült, majd jött a kerekebb idomokkal rendelkező utód. A Mercedes ettől kezdve a személyszállítós változatot Vito Tourerként, míg a furgont továbbra is Vitóként értékesítette. Nem mellesleg túrázós, természetjárós “camper” is létezik belőle. A harmadik generáció 2014-ben került gyártásba, végre a Mercedeshez méltó formatervvel és megjelenéssel.

Szerkesztőségünkhöz szerényebb felszereltségű változat érkezett, melyben alig volt 300 kilométer. A kis futásteljesítmény még izgalmasabbá tette az egyhetes tesztidőszakot.

Mind lenyit

Külső

Nem túlzás azt állítani, hogy a dizájn szempontjából ez az eddigi legjobban sikerült Vito. Nyilván ez a V-osztállyal való rokonságnak köszönhető. Az ívelt halogén fényszórók, valamint a lendületes, de letisztult élekkel rendelkező lökhárító így is kiemeli a modellt a hagyományos furgonok világából. A brillant-ezüst metálfényezés pedig tetszetősebbé varázsolja az áruszállítót, egyenesen elegáns megjelenést kölcsönöz neki.

Műanyag burkolattal védik az ajtók környékét.

Műanyag burkolattal védik az ajtók környékét.

A kipróbált Vito 4,89 méter hosszú, 2,24 méter széles és 1,82 méter magas és nagy, 3,2 méteres tengelytávolsággal büszkélkedhet. Persze, nem ő a legnagyobb, létezik még a Vitóból hosszú (5,14 m), valamint extra hosszú változat (5,37 m) is. Kevés járműről mondható el, hogy jól áll neki a színezetlen műanyag lökhárító, de ez most igaz, a Vito megjelenését mesterien kiegészítik a műanyag elemek. Így van ez a hátsó ajtóknál is. Igaz, a tetőig vezetett keskeny műanyag sáv, mely a hátsó lámpatesteket is magába foglalja, kissé az Opel Vivarót juttathatja eszünkbe.

Belső

A Vito komfortos utazást kínál a sofőr és kísérője számára, ami elsősorban a fülke nagy belmagasságának (1,26 m)  és a hatalmas lábtérnek köszönhető. A tunja-fekete üléshuzattal ellátott ülések elsőre kényelmetlennek tűnhetnek, mivel keményebbek a megszokottnál. Ennek ellenére a hosszú távú utazásokat sem tudják megkeseríteni. Ugyancsak a kényelmet hivatott növelni a vezetőülés jobb oldalán lehajtható, állítható magasságú karfa, mely ebben a szegmensben a legtöbb modellnél izzadtságszagúra sikeredik. Kivétel ez alól a Vito, melynél ez a támaszték teljes értékű, kényelmes kiegészítőnek tekinthető.

A kormánykerék kellemes tapintású, valóban személyautós élményt nyújt.

A furgon műszerfala jól áttekinthető, viszont a kormánytól jobbra eső rész kissé ormótlan. A krómozott belső légterelők és az ajtónyitók viszont elegánssá teszik a hétköznapi használatra tervezett furgont, ahogy a gumiszőnyegek alatt megbúvó velúrszőnyegek is. A tesztautóban található Audio 10 konzolból akár telefonhívások is indíthatók, de leginkább a rádió kezelésére szolgál. A kommunikációs eszköz Bluetooth kihangosítási funkcióval is rendelkezik, emellett SD-kártyáról is játszhatunk le zenefájlokat. Eltekintve a rádió alatt kialakított kis miniatűr résektől, a Vitóban elegendő tárolórekesz áll rendelkezésre: az első szélvédő alatt három nyitott irat- és mappatartót alakítottak ki.

A raktér  jobb oldali tolóajtó, valamint kétszárnyú, 180 fokban nyitható hátsó ajtón keresztül közelíthető meg. A feljutást mindenhol széles küszöbök teszik lehetővé. A 2,58 méter hosszú és 1,25 magas raktérnél a Mercedes tulajdonképpen hozza a kötelezőt. Falait övvonalig farostlemezekkel burkolták, hogy megóvják a sérülésektől. Ebbe a változatba két raklap fér el: egy keresztben, egy pedig hosszában a kerékívek között.

A hátsó szárnyasajtó opcionálisan az oldalfalig nyitható és rögzíthető, megkönnyítve a be- és kirakodást.

A rakomány rögzítésére alapesetben rögzítőpontok állnak rendelkezésre, de opcióként padló- és oldallemezbe ágyazott sínek is kérhetőek, így megakadályozható a szállítmány eldőlése, vagy szétcsúszása. A megfelelő világításról lámpácska gondoskodik, de igény esetén LED-es világítás is rendelhető. A kerékjárati ívek között 1,27 méter, míg az oldalfalak között 1,68 méter hosszú terület áll rendelkezésre. A vásárlók a zárt áruszállítós változatot hűtőkocsis kivitelben, illetve Sortimo polcrendszerrel is megrendelhetik.

Technika

Mielőtt  rátérnénk a jármű viselkedésére, érdemes egy pillanatra elidőzni a 114 lóerős (84 kW) motornál. A Mercedes OM 622 DE 16 LA típusú erőforrása lényegében egy közös nyomócsöves Renault-blokk, melyet 2011-től többek között olyan modellekbe építenek be, mint a  Renault Megane vagy a Mercedes C-osztály. Előnye, hogy beéri a 40 ezer kilométeres szervizintervallummal.

Adatlap

Mercedes-Benz Vito 111 CDI KA/L

MotorOM 622 DE 16 LA (1598 cm3)
Teljesítmény84 KW/114 LE
Nyomaték270 Nm 1500-2500/perc között
Max. rakfelület1,86 m2
Össztömeg2800 kg
Fogyasztás (vegyes)6,7 l/100 km
Listaár6 350 000 Ft

A Mercedes Vito több szempontból különcnek tekinthető.  Először is a kézifék nem a hagyományos módon, hanem a bal oldalon található pedállal “húzható be” és a felette lévő karral engedhető ki. Ez kicsit “nagyhaszonjárművessé” teszi. Másodszor pedig egyértelműen érezhető, hogy a karosszériakialakításnál nemcsak az áruszállítós, hanem a prémium kisbuszos szempontok is domináltak.

Vezetés

Ez legalább annyi előnnyel jár, mint amennyi hátránnyal, hiszen vezetés közben a lekerekített orr-rész miatt ugyan nehezebben lehet érezni a jármű elejét, a nyújtott A oszlopok és nagy felületű szélvédő miatt viszont jobb kilátás nyílik az útra. Ez leginkább a távolsági fuvaroknál jön jól.

Ettől függetlenül belvárosban sem rémálom a Vitót vezetni, sőt: terhelve és terheletlenül is kiválóan veszi a szűk kanyarokat, kereszteződésekben való befordulásokat. Ilyenkor nem tapasztalható a karosszéria bedőlése vagy ringatózása. A szervó viszont az első kilométereken érzékenynek tűnhet, de meg lehet szokni. A szériafelszereltséghez tartozó oldalszélasszisztens pedig valóban segít elkerülni a sávból való kitérést oldalirányú széllökések esetén.

A hatfokozatú váltó pozíciója megfelelő, és bár a fokozatváltás menet közben akadálymentes, de a rükvercet nehezebben vette tolatáskor. A tükrök egészen jól eltüntetik a holttereket, a zárt ajtók miatt csak rájuk lehetett hagyatkozni hátramenetben. Ez kezdőknek kevés lehet, ezért ajánlott ehhez a konfigurációhoz legalább egy parkolóradart választani. Ennek ellenére a Vitóval nem nehéz parkolni, csak nagyobb odafigyelést igényel. A modell fordulóköre falak között 12,9 méter, ennek köszönhetően könnyű megfordulni vele. Ezzel a variánssal szinte megegyező hosszúságú VW Transporter fordulóköre jóval nagyobb, 13,2 méter.

xxxxxx

A 114 lóerős motor dinamikusan mozgatja a 2,8 tonnás össztömegű kasztnit. Károsanyag-kibocsátása 162-164 g/km

A fülkében tapasztalható zajszint autópályán sem vészes: 110-es tempónál sem volt tapasztalható a műanyag burkolatok zörgése vagy kopogása. A tesztidőszak alatt a Mercedes Vito 6,7-7 litert kortyolgatott el 100 kilométeren, a gyártó szerint ugyanakkor a start-stop rendszerrel ez az érték tartósan hat liter alá vihető (5,7 l/100 km). Erre joggal lehetne nagyképű a Mercedes. Az erőforrás egyetlen hátránya, hogy nehezen bírja az alacsony fordulatszámot, a legtöbb fokozatban 1100-1200 fordulatszámon már a kisebb fokozatért könyörög.

Költségek

A Mercedes-Benz Vito 111 CDI alapára 6 350 000 forint, de most a Mercedes-Benz kedvezményes áron, nettó 5 289 00 forintért kínálja. Ezért cserébe olyan fontos vezetéstámogató rendszereket kapunk, mint például az éberségfigyelő asszisztens, az oldalszélasszisztens, valamint a hegymenet-elindulást segítő asszisztens. A vezető és a két utas komfortérzetének növelése érdekében pedig félautomata Tempmatic klímaberendezés, valamint hőszigeteléssel ellátott szélvédő és oldalablakok állnak rendelkezésre.

Mindent összevetve a Vito reális választás lehet azok számára, akik a munka közben is előnyben részesítik a személyautós kényelmet, valamint az elegáns megjelenést. A modell még a nem kedvezményes áron is abszolút méltó versenytársa lehet a többi európai konkurensnek. Mindez elsősorban a gazdag alapfelszereltségnek köszönhető, hiszen szériában többek között oldalszél-, fáradtságfigyelő- asszisztenst, valamint elektromechanikus kormányzást is kínálnak a Vitóhoz.

Opcionálisan LED-es világítással is rendelhető a Vito.

Opcionálisan LED-es világítással is rendelhető a Vito.

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint (nettó)
Volkswagen Transporter RT 2.0 TDI 102 LE6 475 000 Ft
Ford Transit Custom 2.0 TDICi 105 LE6 800 000 Ft
Opel Vivaro 1.6 CDTI 120 LE6 165 354 Ft

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Kényelmes, tágas utasfülke
  • Különc megoldások
  • Elegáns, stílusos megjelenés kívül-belül
  • Kedvező fogyasztás
  • Könnyű manőverezés
  • Nem szereti az alacsony fordulatszámot
  • Ormótlan középső konzol az utastérben
  • Szokni kell a kasztni elejét

Hogy tetszik a Mercedes-Benz Vito?

237 szavazat - átlag: 6.6 (10-ből)

Hogy tetszik a Mercedes-Benz Vito?