Röviden – MINI Countryman Cooper D Aut.
Mi ez? A BMW tulajdonolta MINI történetének legnagyobb autója a második generációs Countryman. Trendi kompakt SUV
Mi tud? Mint a kategóriatársai, kivéve a motorját: négy normális méretű felnőtt bárhová eljut vele a kategória átlagánál dinamikusabban
Mibe kerül? Hétmillió forint a típus alapára, a tesztelt példány ennek közel a duplája
Kinek jó? Leginkább MINI-ben szocializálódott családalapítóknak

Tudták, hogy egy százkilencvenvalahány centis, széles vállú ember a MINI márkanagykövete ma Magyarországon? A gasztorbloggerségből női magazinok interjúadó hírességéig emelkedett Jókuti András igazán ügyes választás. Óriás termetével demonstrálja az ex-vízilabdás a MINI-k belső terének használhatóságát, a gurmanok immár nemzetközileg is elismert showmanjeként pedig illik a márka különc, de azért minőséget sugalló világába. Sokoldalú és egyedi – óóó, hát melyik márka ne ezekkel a jelzőkkel próbálná eladni négykerekűjét, pláne az egyre több szereplővel késhegyig menő versenyt vívó kompakt SUV-ok kategóriájában.

Külső

Összes szimpátiám ellenére őszintén megmondom: első ránézésre nem tetszett a második Countryman. A 20 centis méretnövekedés után 4,3 méterre hízva elveszítette jópofaságát, arányai is keszekuszák, a tehénségét ellensúlyozni akaró részletek sem igazán klappolnak. Az első lámpa formája még véleményes, de a vastag ál-króm csík körülötte olyan, mint a rázkódós úton kétszer annyi rúzst magára véletlenkedő hölgy túlsminkelt szája.

Kagyló vagy kolbász? 1
Kagyló vagy kolbász? 2

Kagyló vagy kolbász?

Kagyló vagy kolbász? 21
Kagyló vagy kolbász? 22
Kagyló vagy kolbász? 23
Kagyló vagy kolbász? 24
Kagyló vagy kolbász? 25
Kagyló vagy kolbász? 26
Kagyló vagy kolbász? 27
Kagyló vagy kolbász? 28
Kagyló vagy kolbász? 29
Kagyló vagy kolbász? 30
Kagyló vagy kolbász? 31
Kagyló vagy kolbász? 32
Kagyló vagy kolbász? 33
Kagyló vagy kolbász? 34
Kagyló vagy kolbász? 35
Kagyló vagy kolbász? 36
Kagyló vagy kolbász? 37
Kagyló vagy kolbász? 38
Fotó megosztása:

Az első és a hátsó sárvédők éleiről is nehéz eldönteni, hogy ezeket most akarták vagy nem. Olyan “legyenek is meg nem is, törjük meg kicsit a sok fémlemezt velük, de ne vigyük túlzásba” dizájnelemek ezek. A C oszlop utáni fél méter pedig már kimondottan bamba, ráadásul éppen elveszi a sofőrtől a mostanában oly ritka vízszintes tető adta oldalsó/hátsó kilátást.

Esetlen kamasz lett az aranyos gyerekből, a Countryman formája az egyetlen a MINI-családban, amelyre inni kell, hogy segítse a megemésztését.

Belső

Behuppanva örömmel látom, hogy itt már harmóniában élnek egymással a márkára jellemző túlzó formák. Fókuszban a lapostányér méretű központi kijelzővel, ami akár egyes műemlék épületek 3D-s grafikáját is szépen elénk rajzolja, ha naviként használjuk. A máshol kör alakú légbeömlők itt oválisak, és hogy semmi ne legyen megszokott, a kilincseket a fő monitorhoz hasonlóan szabályos körbe ültették bele.

Nagyon tetszett kedves, Minis-szűz ismerősömnek ez a műszerfal. Kétgyerekes, jól kereső ügyvéd anyuka, éppen most vett Toyota szabadidő-autót

Nagyon tetszett kedves, MINI-szűz ismerősömnek ez a műszerfal. Kétgyerekes, jól kereső ügyvéd anyuka. Éppen most vett Toyota szabadidő-autót

Itt-ott érződik az ódon monarchia szaga a Union Jack mintájának kormányaljra rajzolásától az ülések bőrhuzatának steppeléséig. Utóbbiakban szándékoltan magasan ülnek az elöl autózók, így talán nem csak illúzió, hogy egy szabadidő-autóból valamelyest jobban átlátni a forgalmat. Tárolóhelyből SUV-mércével mérve nem nyer bajnokságot a Countryman, csak az első ajtók zsebeit nevezném be. Hátul viszont egy CX-3 helykínálatának a másfélszeresébe terpeszkedhet két átlagos magasságú felnőtt, akik a kívülről furcsa ablakmegoldás ellenére jóval előbb észreveszik majd az útról a 2017-es Gault&Millau-ból kinézett étterem bejáratát, mint mondjuk egy CH-R-ből. Vagy egy Evoque-ból.

450 literesnek írja sajtóanyaga a csomagtartót, ami a kompakt szabadidő-autók között ígéretesen kövér szám, ám a saját autómé éppen ennyi, és ránézésre az harmadannyival nagyobb. De ha félretesszük a számot, ebben a kategóriában ez a puttony rendben van.

1:3 – 2:3 arányban megosztva tologathatók a hátsó ülések, a támla dőlésszöge is állítható. Kisgyerekesek is vehetik

1:3 – 2:3 arányban megosztva tologathatók a hátsó ülések, a támla dőlésszöge is állítható. Kisgyerekesek is vehetik

Motor

Számos érdekes motor közül választhatunk az „igazi”, a „kicsi”, vagy inkább úgy mondom, a hagyományos MINI-ben élménydús produkciót nyújtó 3 hengeres, másfél literes benzinestől az immár 231 lovas John Cooper Works kivitelig, amely turbóval erősített kétliteres, és persze négyhengeres. A BMW-csoport UKL2 nevű padlólemezének hála, nyártól konnektoros hibrid teszi még trendibbé a Countrymant, családi autóként tekintve rá addig is talán az a kétliteres dízel a legjobb választás, ami ebben a tesztautóban duruzsol.

Láttak ma ennél nyitottabb motorteret? Nem nehéz BMW-feliratokat találni

Láttak ma ennél nyitottabb motorteret? Nem nehéz BMW-feliratokat találni

Abból is nem a 192 lovas Cooper SD-változat, hanem a 150-es Cooper D egy immár kiforrottnak mondható, hagyományos, de pontos és gyors nyolcfokozatú ZF-váltóval. Elöl MacPherson, hátul multilink a felfüggesztés, amihez rendelhető dinamikus lengéscsillapítás-szabályozás (DDC), szintén opcionális a háromféle vezetési módot kínáló kapcsoló a fokozatválasztó kar mögé helyezve (mid, sport, green).

Vezetés

Normál módban is dinamikus, ha nem is minisen élvezetes a Countryman mozgása, mondanám, hogy szükségtelen is

Adatlap

Mini Countryman Cooper D Aut.

Motor 1995 cm, soros, négyhengeres, turbós dízel motor
Teljesítmény 150 LE (110 kW) / 4000
Nyomaték 330 Nm / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,8 s
Végsebesség 208 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,6 liter
Listaár: 13,32 millió Ft

innen bárhová kapcsolni, csupán a móka kedvéért ajánlott egyszer-egyszer áttenni sportba. Egyedül a gázpedál szunyókálósabb a kelleténél „mid”-ben, de szimpatikusan direkt a kormányzás, és vérbő a motor, városban minden manővert ügyesen megold ezzel a gyengébb dízellel is a Countryman.

Nyilván kevesebbet fogyaszt a 192 lóerősnél, de ettől még nem a kategória legtakarékosabbja. Városban olykor 9 liter közelébe kapaszkodott a kijelző átlagadata, a Balaton dimbes-dombos felvidékén széles vigyorral az arcomon korzózva leesett 4 liter közelébe, e két szélsőség között szinte milliméterre 7 literes átlaggal mentem vele 600 kilométert a teszthét alatt. Sok egy dízel kompakt SUV-tól? Félretéve az én autóm négy egész kettőt fogyaszt típusú dumákat, nem hiszem, hogy az lenne.

Talán csak a felfüggesztésre lehetne panaszkodni, arra is csak halkan. Valójában a pocsék hazai utakkal van itten súlyos probléma, de ez az adottság, úgy tűnik, olyan szinten fix sajátunk örök időkre, mint a Duna a főváros közepén. De ez a futómű nálunk kényelmetlen és kemény. Cserébe kanyargós úton a kompakt crossoverek átlagánál kevésbé dülöngél, ám ez a magabiztosság hangsúlyozottan elmarad a kisebb márkatársai masszív stabilitásától.

Költségek

Egy kikezdhetetlenül hibátlanra faragott Countryman fapad-közeli felszereltséggel akár vásárlókat is rabolhatna olyan riválisoktól, mint a Mazda CX-3 vagy a Toyota CH-R, agyonextrázva pedig talán vadászhatna az Audi Q2/Q3 párostól a Mercedes GLA-n keresztül a Range Rover Evoque-ig több mindenre, én mégis úgy gondolom, kevesek iPadjében jön majd ki az Excel alján az, hogy ebben a mezőnyben a MINI a nyerő. És nem csak azért, mert távol áll a hibátlantól, ugyan melyik imént felsorolt jármű az?

Vajon melyik az 5-ik legtöbb személyautót értékesítő prémiummárka a világon?

Vajon melyik az 5. legtöbb személyautót értékesítő prémiummárka a világon?

Inkább azt mondanám, hogy pl. ennek a képeken látható tesztautónak a 13,32 millió forintos árát idehaza leginkább a márka rajongói fizetik ki, amikor a családalapítás után leváltják szeretett kis háromajtósukat erre. Akik fülig szerelmesek ebbe a szárnyas logóba. Kiemelkedően kereső hölgyek napi szaladgálásra érzésem és némi tapasztalatom szerint a kevésbé magamutogató Mazdát, az Audit, és újabban a Toyotát keresik.

Prémium kompakt SUV-ok 150 lóerő körüli dízellel – Alapár, forint
Mini Countryman Cooper D (150 lóerő) 9 347 000
Mercedes GLA 220 d (177 lóerő) 11 370 000
Audi Q3 2.0 TDI S tronic (150 lóerő) 9 916 000
Range Rover Evoque Pure (150 lóerő) 12 043 000

Oké, a CH-R és a CX-3 is úgy indul 6 millióról, hogy a Countryman se sokkal magasabbról, 7-ről, de az egyedi, prémiumnak mondott gyártók termékeiből fapadossal utcára gurulni vérciki mutatvány. Úgy tudom, a MINI történetének legnagyobb autóját újonnan vásárló kevesek is igényesebbek ennél.  Ezek után kéne valami frappáns mondattal visszakanyarodni a címben feltett kérdéshez, és csak félig-meddig lenne rendben úgy a hasonlat, hogy a japán tömeggyártók legyenek a kolbász, a német/angol prémiumgyártó meg a kagyló, mert ugye a tisztességes gurman mentes a sznobságtól. Az autóipar viszont szerencsénkre nem.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Egyedisége
  • Belső jópofaságai
  • Dinamikája
  • Kissé zavaros külső dizájnja
  • Rossz utakon kényelmetlen futóműve
Mennyire tetszik a legnagyobb Mini?
átlag
5.78
szavazat
138
Mennyire tetszik a legnagyobb Mini?