Röviden – Škoda Rapid Spaceback | |
---|---|
Mi ez? |
Csapott hátú kompakt autó a Rapidból, jóval az Octavia alatt. |
Mit tud? | Igen tágas a hátsó lábtér és az ötajtósokhoz mérten a csomagtere is nagy. |
Mibe kerülhet? | Várhatóan a lépcsőshátú 3,2-5,5 millió forintos ára lesz a maximum |
Mikor jön? | Októberre második felében számíthatunk a hazai árakra |
A Škoda mára az egyik legjobb igáslóként húzza a Volkswagen szekerét. Kötöttségükből, a behatárolt fejlesztési irányból kovácsoltak előnyt, és sikerült úgy sikeres típusokat talpra állítaniuk, hogy nem lőttek házi nyulakra. Erre legjobb példa a kompaktok felett álló, a középkategóriát alulról súroló Octavia. Nehéz skatulyákba tömni, nem jelent halálos veszélyt sem a Golfra, sem a Passatra, mégis részvényeseket őszinte mosolyra gerjesztő mértékben alakulnak az eladási mutatói.
A csehek ezt a bevált receptet lőtték el újra a Rapid Spaceback esetén, csak kisebb méretben, óvatosabban kifőzve. Mert felületesen szemlélve nehéz megmondani, hol az a piaci rés, ahova befér a nemzetközi menetpróbán először tesztelt friss Rapid variáns.
Mennyire, és miben új?
Tulajdonképpen a szedán is ötajtós, csomagtere hatalmas, minősége rendben, van értelme egy rövidebb, csapott hátú kivitelnek, ami egyszerre nézhet szembe a kihalófélben lévő kombi kisautókkal, és az olcsó, fapados kompaktokkal? Erre a végleges, tömör választ fél év múlva megadják az értékesítés nyers számai, addig azonban be kell érnünk pár gondolattal, és a próbaút során felcsípett benyomással.


Vezettük a legújabb családi Škodát
Vezettük a legújabb családi Škodát















































A Spaceback innen is onnan is csábíthat vásárlókat. Egy kisautó vevő a nagyobb hátsó tér, egy kompaktok között nézelődő az alacsony felszereltségű verziók várható kedvező ára miatt választhatja az új Skodát.
A puttony hozza a márkától elvárt praktikus megoldásokat, a csomagok rögzítését több háló segíti, a dupla padlós kialakításnak köszönhetően sík rakodóteret alakíthatunk ki, és az Octaviából ismerős, könnyen tisztítható gumiszőnyeg sem hiányzik.
Karosszériája szintén Polo alapokon nyugszik, tengelytávja megegyezik a lépcsőshátú verzióval, egyedül a teljes hossz különbözik, a Spaceback 18 centiméterrel lett rövidebb. Ennek ellenére sikerült jól sakkozni az arányokkal, a 415-1380 literes csomagtér bőven versenyképes, akár alsó (Clio Grandtur 443-1380 l), akár felső kategóriából (Az új 308-é 420, a Bravóé 400, a Civicé 456 liter.) választunk konkurenst.
Hátsó sorban erős
A második sor rovására nem nagy kihívás összehozni mindezt, viszont a Spaceback-nek nem csak a farában tátong űr, a hátul ülők az alsó-középkategóriában megszokott kényelmet kapják, a saját 185 centiméteremmel tesztelve hosszabb utakra is ajánlhatónak minősítem.
Elöl a már megszokott Rapid műszerfalon az ötféle változatban elérhető háromküllős kormánykerék hoz újdonságot, és a fiatalos stílus jegyében immár négy színben kérhetjük a műszerfalon végigfutó műanyag díszbetétet.
A sportosság csúcsa külön csomagban érkezik majd, a Dynamic pakk már némi bőrt (kormányon, váltógombon, a kézifékkaron), és egész emberesen ölelő üléseket tartalmaz. Utóbbiak integrált fejtámlával készülnek, ami köthető ugyan az autósporthoz, de költségcsökkentésnek is felfogható. Kell ez a pár apró változás, mert a belső anyagok most sem dobnak sokat a minőségérzeten, legalább így világosabb színekkel lehet javítani az ingerszegény összképen.
Hat motor van, ár még nincs
A motorkínálat két dízelből és négy benzinmotorból áll, a teljesítménytartomány 75-122 LE. A Rapid Spaceback újdonsága a lépcsőshátúhoz eddig nem kínált, 1,6 literes, 90 lóerős TDI, 3,8 literes átlagfogyasztással, amely hozza a bűvös százas alatti 99 g/km szén-dioxid kibocsájtási értéket. A kínálatból mi a 105 lóerős 1,2 literes TSI turbós benzinest, és a 90 lóerős TDI dízelt próbáltuk. Előbbi, mint minden autóban, itt is kifogástalanul teljesített, a 10,2 másodperces százas sprint, és az 1550-as fordulattól elérhető 175 Nm nyomaték bőven elég a mindennapi forgalmi szituációk megoldására.
A szintén számtalan autóban tesztelt dízel várhatóan fogyasztása miatt lesz érdekes választás, 4,4 liter remélhető a gyári mérések alapján, de az élénkebb, fiatalos stílushoz jobban illik egy könnyedebb, pörgős benzines, mint a gázolajos verzió.
Sajnos pontos hazai árakkal még nem tudunk szolgálni, de egy-két héten belül várhatóan már megtalálható lesz a pontos összeg a gyártó honlapján. Annyi biztos, hogy a csapott hátú verzióra semmiképpen sem kerül kövérebb árcédula mint a szedánra, sőt akár némi árelőny is lehetséges.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|