Különleges külső és még egyedibb belső formatervének köszönhetően a Primera egy valódi, egyéni stílussal megáldott középkategóriás személyautó. Az más kérdés, hogy ez a forma kinek mennyire hat az érzelmeire. Általános vélemény, hogy a Primera inkább a furcsa kategóriába sorolható. A szépség relatív, de akárhonnan is néztük a Primerát, inkább csak az érdekes jelzőt tudtuk ráaggatni. Egyedi formavilágához nem fér kétség, de ez nem biztos, hogy kellő húzóerőt biztosít az autóvásárlók meggyőzéséhez. Ráadásul a négyajtós kivitel sem éppen a legszebb, pont olyan, mintha egy dobozt “hefteltek” volna az autó farrészéhez.
A nem szokványos külsőtől még vadabb stílust képvisel a belső tér, amelynek legfőbb jellemzője a középre helyezett műszerfal, valamint a különleges kialakítású középkonzol. Önmagában az egyszerű, terepjárókba illő műszerfal nem mutat jól – csak a középkonzol pozitív megítélése oldja az összképet.
A konzol különlegessége, hogy nem egymás alatt találjuk a kezelőszerveket, hanem egy billentyűzethez hasonló pulton, térben egymás mögött. A pult hátsó részén egy közel 6 colos képernyő található, ami a grafikus menü megjelenítésére szolgál. Ebből a változatból hiányzott a tolatókamera, melynek képét szintén ez a képernyő képes megjeleníteni, sokak nagy örömére.
A rádió és a fűtés ugyanazon gombokkal vezérelhető, így magától értetődő, hogy egyszerre nem működik. Ez még önmagában nem zavaró – mivel általában nem polipok vezetik az autót – viszont a kezelhetőség első alkalommal riasztó. Magyarázat nélkül az átlag autós jó néhány percig bajlódna, míg rájönne, hogy valójában mi mire is való.
Néhány perc nyomkodás után már egyszerű a kezelés, viszont a hagyományos kapcsolókhoz képest semmiféle előrelépés sem tapasztalható. Szerencsére a fontosabb funkciók külön gombot kaptak, így a hangerő, vagy a hátsó ablakfűtés szabályozásához nem szükséges a menürendszerben barangolnunk. Hasonló véleménnyel voltunk egyébiránt az Opel Vectra középkonzoljáról is.
Mivel a rádió a menürendszeren keresztül vezérelhető, a CD befogadására alkalmas egység a pult alatt, a középkonzol középső részén helyezkedik el, egy kisebb fajta papír tárolására alkalmas beugró felett.
Miután megbarátkoztunk a műszerfallal, a világos kárpittal borított utastérben kimondottan jól éreztük magunkat. Érzésre és valójában is rendkívül tágas a belső, ami a vezetésnél is érezhető. A szűk helyeken való manőverezés gyakorlást igényel, mert a volán mögül jóval szélesebbnek tűnik az autó, mint amilyen valójában.
Elöl kimondottan kényelmes ülésből tehetjük a dolgunkat, a gerinctámasz, a magasság állítás komfortossá teszi az utazást, ráadásul az ülésfűtés is széria. A kellemes vezetéshez a két síkban állítható kormány is hozzájárul, ami kicsit nagyobb a kelleténél és a Visia felszereltségnél a kellemes bőrborításról is le kellett mondanunk. Hátul utazva is bőséges láb- és fejtér fogadja az utasokat.
Praktikus részletek tekintetében nem estek túlzásba a Nissannál, mivel a pakolórekeszek viszonylag szűkre sikeredtek. Keskenyek a térképzsebek és a kesztyűtartó mérete sem az igazi. A vezetőhöz tartozó könyöklő viszont mély és tágas, így sok mindent képes elnyelni. A jobb első ülés háttámláján egy erszényt is találunk. Pohártartó tekintetében nincs ok panaszra, mivel a két első ülés között és a hátsó könyöklőben is találunk két-két darabot.
A négyajtós kivitelből adódóan a csomagtartó 460 literes mérete nehezebben kiaknázható, mint az ötajtós változaté, de akad hely bőven a csomagoknak, a hosszabb távú utazások alkalmával is.
A magas hátsó rész miatt hiányoltuk a tolatókamrát, mivel parkoláskor néhol még tippünk sem volt, hogy mennyire járhatunk a mögöttünk lévőtől. Ez a helymeghatározási probléma általános minden oldalt tekintve, mivel a meredeken csökkenő motorház eleje már nehezen vagy egyáltalán nem látható.
Az autó mozgatásáról ezúttal egy 1,9 literes turbódízel motor gondoskodott, a maga 120 lóerős teljesítményével. Maximális 270 newtonméteres nyomatékát 2000-es fordulatnál adja le a motor, ami jó biztosíték arra, hogy kis fordulaton is dinamikusan mozogjon a Primera. Kiegyensúlyozottan jár a motor, viszonylag könnyedén veszi a fordulatot és a karattyolástól még hideg állapotban is megkíméli fülünket.
A Renault dízelmotor jól mozgatja a 1,5 tonna körüli Primerát, a 100 km/órás sprint eléréséhez 10,8 másodperc szükséges. A technika 195-nél szab határt a végsebességnek.
Hatsebességes kézi váltót párosítottak a motorhoz, amit akár gyors ütemben is kapcsolgathatunk, a kar könnyedén, de jól elhatároltan jár a fokozatok között. A hatodik fokozat városban kevésbé alkalmazható, de a hosszabb távú utazásoknál jó szolgálatot tesz a fogyasztás leszorításában.
Városban dinamikus haladás mellett 8-8,5 liter körül fogy a gázolajból 100 kilométerenként, ami országúton akár 5 liter közelébe is letornászható. Vegyes használatban 6,5 liter körüli fogyasztással számolhatunk, amely mellett nem kell nélkülöznünk a padlóig taposott gázpedál érzését sem.
A sebességváltó és a motor egy könnyen megszerethető párost alkot és az autó egyik legnagyobb erényeként sorolható fel. A menetteljesítmények és a fogyasztás szempontjából talán a legideálisabb választás lehet a Primera motorpalettájáról.
A kormánymozdulatokra megfelelően közvetlenül reagál a Primera, de a hirtelen kormányzásra dülöngélés a válasz. Túl puhára sikerült ugyanis a rugózás ami kényelem szempontjából jó, de nem kedvez többek között a nagy sebességgel való haladásnak sem. A kényelemnek sajnos a rossz út vet véget, mielőtt még igazán élvezni tudnánk. A csillapítás túlságosan kemény, amit kopogás és zörgés ad tudtunkra egy-egy úthibán áthaladva. Egy-egy gyorsabb kanyar abszolválásakor erős alulkormányzott reakciókat mutat a karosszéria. Ezen tulajdonságaival a futómű nem lopta be magát a szívünkbe.
Talán a túlságosan kemény csillapítás hatása volt, hogy a blokkolásgátló sokszor a kelleténél korábban kapcsolt, meghosszabbítva ezzel a fékutat.
Az 1,9 dCi Primera 6 190 000 forintos árával kedvező vétel marad a konkurensek ismertében is, ráadásul a kényelmi és biztonsági extrák is magas számban képviseltetik magukat. Ezért a pénzért egy valóban egyedi autó tulajdonosai lehetünk és a megfelelő Queen nóta mellett Flash Gordon-nak érezhetjük magunkat az azonos mintára készülő autók között.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1870 |
Furat x löket (mm) | 80,0 X 93,0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 270/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,8 |
Végsebesség (km/h) | 195 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 151 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4567/1760/1482 |
Tengelytáv (mm) | 2680 |
Csomagtér (liter) | 450 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1488/452 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 62 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 6 190 000 |
Konkurensek | Ford Mondeo Trend 2.0 TDCI: 6 105 000 |
Mazda 6 2.0 CD TE: 5 749 000 | |
Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol: 6 580 000 | |
Tesztelt autó ára | |
Fontosabb extrák | automata légkondicionáló, szervókormány, központi zár, hat légzsák, 4 elektromos ablak, ABS, EBD, CD lejátszó |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Primera főként hosszabb távú utazáskor kényelmes, városban kopogós a futóműve. A motor kifejezetten tetszett, kellően dinamikus, és fogyasztása is kedvező. |
Pontszám (max. 10) | 6,25 pont |