Teszt: Nissan Primera 1.9 dCi Visia – Más dimenzió 1

Teszt: Nissan Primera 1.9 dCi Visia - Más dimenzió



Különleges külső és még egyedibb belső formatervének köszönhetően a Primera egy valódi, egyéni stílussal megáldott középkategóriás személyautó. Az más kérdés, hogy ez a forma kinek mennyire hat az érzelmeire. Általános vélemény, hogy a Primera inkább a furcsa kategóriába sorolható. A szépség relatív, de akárhonnan is néztük a Primerát, inkább csak az érdekes jelzőt tudtuk ráaggatni. Egyedi formavilágához nem fér kétség, de ez nem biztos, hogy kellő húzóerőt biztosít az autóvásárlók meggyőzéséhez. Ráadásul a négyajtós kivitel sem éppen a legszebb, pont olyan, mintha egy dobozt “hefteltek” volna az autó farrészéhez.

A nem szokványos külsőtől még vadabb stílust képvisel a belső tér, amelynek legfőbb jellemzője a középre helyezett műszerfal, valamint a különleges kialakítású középkonzol. Önmagában az egyszerű, terepjárókba illő műszerfal nem mutat jól – csak a középkonzol pozitív megítélése oldja az összképet.

A konzol különlegessége, hogy nem egymás alatt találjuk a kezelőszerveket, hanem egy billentyűzethez hasonló pulton, térben egymás mögött. A pult hátsó részén egy közel 6 colos képernyő található, ami a grafikus menü megjelenítésére szolgál. Ebből a változatból hiányzott a tolatókamera, melynek képét szintén ez a képernyő képes megjeleníteni, sokak nagy örömére.

A rádió és a fűtés ugyanazon gombokkal vezérelhető, így magától értetődő, hogy egyszerre nem működik. Ez még önmagában nem zavaró – mivel általában nem polipok vezetik az autót – viszont a kezelhetőség első alkalommal riasztó. Magyarázat nélkül az átlag autós jó néhány percig bajlódna, míg rájönne, hogy valójában mi mire is való.

Néhány perc nyomkodás után már egyszerű a kezelés, viszont a hagyományos kapcsolókhoz képest semmiféle előrelépés sem tapasztalható. Szerencsére a fontosabb funkciók külön gombot kaptak, így a hangerő, vagy a hátsó ablakfűtés szabályozásához nem szükséges a menürendszerben barangolnunk. Hasonló véleménnyel voltunk egyébiránt az Opel Vectra középkonzoljáról is.

Mivel a rádió a menürendszeren keresztül vezérelhető, a CD befogadására alkalmas egység a pult alatt, a középkonzol középső részén helyezkedik el, egy kisebb fajta papír tárolására alkalmas beugró felett.

Miután megbarátkoztunk a műszerfallal, a világos kárpittal borított utastérben kimondottan jól éreztük magunkat. Érzésre és valójában is rendkívül tágas a belső, ami a vezetésnél is érezhető. A szűk helyeken való manőverezés gyakorlást igényel, mert a volán mögül jóval szélesebbnek tűnik az autó, mint amilyen valójában.

Elöl kimondottan kényelmes ülésből tehetjük a dolgunkat, a gerinctámasz, a magasság állítás komfortossá teszi az utazást, ráadásul az ülésfűtés is széria. A kellemes vezetéshez a két síkban állítható kormány is hozzájárul, ami kicsit nagyobb a kelleténél és a Visia felszereltségnél a kellemes bőrborításról is le kellett mondanunk. Hátul utazva is bőséges láb- és fejtér fogadja az utasokat.

Praktikus részletek tekintetében nem estek túlzásba a Nissannál, mivel a pakolórekeszek viszonylag szűkre sikeredtek. Keskenyek a térképzsebek és a kesztyűtartó mérete sem az igazi. A vezetőhöz tartozó könyöklő viszont mély és tágas, így sok mindent képes elnyelni. A jobb első ülés háttámláján egy erszényt is találunk. Pohártartó tekintetében nincs ok panaszra, mivel a két első ülés között és a hátsó könyöklőben is találunk két-két darabot.

A négyajtós kivitelből adódóan a csomagtartó 460 literes mérete nehezebben kiaknázható, mint az ötajtós változaté, de akad hely bőven a csomagoknak, a hosszabb távú utazások alkalmával is.

A magas hátsó rész miatt hiányoltuk a tolatókamrát, mivel parkoláskor néhol még tippünk sem volt, hogy mennyire járhatunk a mögöttünk lévőtől. Ez a helymeghatározási probléma általános minden oldalt tekintve, mivel a meredeken csökkenő motorház eleje már nehezen vagy egyáltalán nem látható.

Az autó mozgatásáról ezúttal egy 1,9 literes turbódízel motor gondoskodott, a maga 120 lóerős teljesítményével. Maximális 270 newtonméteres nyomatékát 2000-es fordulatnál adja le a motor, ami jó biztosíték arra, hogy kis fordulaton is dinamikusan mozogjon a Primera. Kiegyensúlyozottan jár a motor, viszonylag könnyedén veszi a fordulatot és a karattyolástól még hideg állapotban is megkíméli fülünket.

A Renault dízelmotor jól mozgatja a 1,5 tonna körüli Primerát, a 100 km/órás sprint eléréséhez 10,8 másodperc szükséges. A technika 195-nél szab határt a végsebességnek.

Hatsebességes kézi váltót párosítottak a motorhoz, amit akár gyors ütemben is kapcsolgathatunk, a kar könnyedén, de jól elhatároltan jár a fokozatok között. A hatodik fokozat városban kevésbé alkalmazható, de a hosszabb távú utazásoknál jó szolgálatot tesz a fogyasztás leszorításában.

Városban dinamikus haladás mellett 8-8,5 liter körül fogy a gázolajból 100 kilométerenként, ami országúton akár 5 liter közelébe is letornászható. Vegyes használatban 6,5 liter körüli fogyasztással számolhatunk, amely mellett nem kell nélkülöznünk a padlóig taposott gázpedál érzését sem.

A sebességváltó és a motor egy könnyen megszerethető párost alkot és az autó egyik legnagyobb erényeként sorolható fel. A menetteljesítmények és a fogyasztás szempontjából talán a legideálisabb választás lehet a Primera motorpalettájáról.

A kormánymozdulatokra megfelelően közvetlenül reagál a Primera, de a hirtelen kormányzásra dülöngélés a válasz. Túl puhára sikerült ugyanis a rugózás ami kényelem szempontjából jó, de nem kedvez többek között a nagy sebességgel való haladásnak sem. A kényelemnek sajnos a rossz út vet véget, mielőtt még igazán élvezni tudnánk. A csillapítás túlságosan kemény, amit kopogás és zörgés ad tudtunkra egy-egy úthibán áthaladva. Egy-egy gyorsabb kanyar abszolválásakor erős alulkormányzott reakciókat mutat a karosszéria. Ezen tulajdonságaival a futómű nem lopta be magát a szívünkbe.

Talán a túlságosan kemény csillapítás hatása volt, hogy a blokkolásgátló sokszor a kelleténél korábban kapcsolt, meghosszabbítva ezzel a fékutat.

Az 1,9 dCi Primera 6 190 000 forintos árával kedvező vétel marad a konkurensek ismertében is, ráadásul a kényelmi és biztonsági extrák is magas számban képviseltetik magukat. Ezért a pénzért egy valóban egyedi autó tulajdonosai lehetünk és a megfelelő Queen nóta mellett Flash Gordon-nak érezhetjük magunkat az azonos mintára készülő autók között.


Műszaki adatok – Nissan Primera Sedan 1.9 dCi Visia
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1870
Furat x löket (mm) 80,0 X 93,0
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 270/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,8
Végsebesség (km/h) 195
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,8
Vegyes (l/100 km) 5,7
CO2 kibocsátás (g/km) 151
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4567/1760/1482
Tengelytáv (mm) 2680
Csomagtér (liter) 450
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1488/452
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 62
Gumiméret 205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 6 190 000
Konkurensek Ford Mondeo Trend 2.0 TDCI: 6 105 000
Mazda 6 2.0 CD TE: 5 749 000
Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol: 6 580 000
Tesztelt autó ára
Fontosabb extrák automata légkondicionáló, szervókormány, központi zár, hat légzsák, 4 elektromos ablak, ABS, EBD, CD lejátszó
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Primera főként hosszabb távú utazáskor kényelmes, városban kopogós a futóműve. A motor kifejezetten tetszett, kellően dinamikus, és fogyasztása is kedvező.
Pontszám (max. 10) 6,25 pont