Teszt: Seat León 4 1.8T 20V Sport 4×4 – Teljes erővel 1

Teszt: Seat León 4 1.8T 20V Sport 4x4 - Teljes erővel

A Volkswagen konszern átszervezése után a Seat az Audival és a Lamborghinivel kerül egy csoportba.

Nehéz feladat vár a sportosság irányába elmozdított Seatra ebben a társaságban. A tesztelt León 4 1.8T Sport dolgát megkönnyíti, hogy technikája megegyezik az Audi A3 1.8T quattróval.

A segédkeretes hátsó futómű az összkerékhajtás miatt nem az elsőkerekes változatokban található csatolt hosszlengőkaros, hanem annál jóval igényesebb, többlengőkaros megoldás.

A Volkswagen autóiban 4Motion-nek nevezett összkerékhajtás fő eleme a Haldex-kuplung. Az első kerekek kipörgését a Haldex-kuplung érzékeli és a hátsó kerekekre nagyobb nyomatékot juttat. A lamelláskuplung belsejében lamellák összesúrlódásával jut hajtás a hátsó tengelyre, innen a név.

A Volvo S60 AWD-ben is alkalmazott Haldex-kuplung konstrukciójából fakadóan nem biztosíthat állandó összkerékhajtást, szemben az Audi A4 Avant 2.5 TDI quattróban tesztelt jóval drágább, Torsen differenciálos rendszerrel.

Szűk kanyarban, csúszós úton ennek ellenére is szépeket lehet farolni pörgetett motorral. Az autó hátulját indulásból nem nehéz megindítani. Ki kell kapcsolni a menetstabilizáló elektronikát, nagy gázzal felengedni a kuplungot és szépen lehet driftelni a 180 lovas Seattal.

Arra azonban vigyázni kell, hogy gyakran a kocsi orra indul kifelé padlógázzal kigyorsítva a kanyarból, nem pedig a feneke, ami meglepheti az ellentétes reakcióban reménykedő vezetőt.

Az autó megfogását megkönnyíti a precíz kormányzás. Az áttételezés nem túl közvetlen, ütközéstől ütközésig több mint hármat fordul a volán. A helyesen megválasztott kormányerők jó kezelhetőséget biztosítanak az alsó középkategóriás autónak. Jó fogású a bőrkormány.

Jónak találtuk az üléshelyzetet is. Sportosan vezetők mélyre engedhetik az ülést, a bőséges tartományban tengelyirányban és föl-le állítható kormánnyal bármilyen testalkatú ember egészségesen el tud helyezkedni.

A 180 lovas Leónban sportülések vannak, amelyek oldaltartása igen jó. Testes embereknek viszont szűkké válhat a hely az oldalsó támaszok között. A műszerfal burkolata tetszett, ugyanez a sportos hatású anyag borítja az ajtók felső szegélyét. Sok rakodóhely van, a váltó előtti tárolóhely kimondottan nagy. A váltó mögötti rekeszbe még a tesztelő ősi mobilja is befért.

Hátul kevés a lábtér, ami az autó műszaki alapjait adó VW Golf IV öröksége. A fejtér jobb, átlagos testmagasággal egy 180 centinél nem magasabb ember mögött el lehet férni. Az ülések formája hátul is kényelmes, ketten hosszabb útra is bátran vállalkozhatnak a második sorban.

A 6 294 000 forintos alapárú autóból hiányzik a széria oldallégzsák. Öt fejtámla és öt 3 pontos öv, Isofix gyermekülés-rögzítési rendszer és két első légzsák tartozik a passzív biztonsági felszereltségbe.

Aktív biztonság dolgában sokkal jobban áll a Seat León 1.8T 4. A kerekek kipörgését EDS (elektronische Differenzialsperre) és a motor erejét korlátozó ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) akadályozza meg, igen hatékonyan. Alapfelszerelés a menetstabilizáló elektronika és természetesen a blokkolásgátló valamint a ködlámpa.

Kényelmi felszereltségben többet várnánk egy több mint hatmillió forintos alsó középkategóriás autótól. A nyolc hangszórós rádiósmagnó felára 28 600 forint, a mechanikus klímaberendezés 234 000 forintba kerül. Alapáron jár az elektromos ablakemelő elöl, a 16 colos könnyűfém keréktárcsa 205/55-ös gumikkal, a központi zár.

A motor erejét kiaknázva biztos, hogy nem jut eszébe az embernek a feláras klíma. A León turbómotorja azonnal kiveszi az irányítást a felettes én kezéből. Az összkerékhajtás fölénye lámpától kilőve válik nyilvánvalóvá a tükörben apró ponttá zsugorodó kétkerékhajtású konkurencia előtt.

Nedves úton is kerékkipörgés nélkül indulva akkorát tol az autón a 180 lóerős, nagyon kiegyensúlyozott motor, hogy csak bámul az ember. 7,8 másodperc alatt gyorsul százra a spanyol gép, de ami a legszebb ebben, hogy a gyári adatot a négy hajtott kerék miatt nemcsak zsonglőrök képesek reprodukálni.

Nulla és száz közt abszolút meggyőző a motor, száz és 200 között lehengerlő. Kifejezett élvezet vele elővárosi autópályán és országúon járni. Olyan könnyedséggel és természetességgel vágtatnak végig a mutatók a fordulatszámmérő és a kilométeróra számlapján, hogy ezt legfeljebb a 2,8 literes V6-os Leóntól várnánk el.

220-ig erőlködés nélkül gyorsult az autó, ekkor sajnos el kellet vennünk a gázt, így a 224 kilométer/órás végsebességet nem tudtuk kipróbálni. A 235 Nm-es nyomaték 1950 és 5000 között állandó, ami nagy szó.

A motorhoz hasonlóan magas színvonalat képvisel a hatfokozatú sebességváltó. Csontos pontossággal, csekély erővel, rövid utakon jár a kar, melynek gombjában ott áll a felirat: León 4. Ideális a kis ugrás a fokozatok között, a hajtáslánc összáttétele mégsem vált túl röviddé. Hatodikban 130-nál kevéssel 3000 feletti a fordulatszám.

Kanyarban nem érezni, de a négykerékhajtású León üres tömege gyakorlatilag másfél tonna. A fogyasztás ennek ellenére sem vészes, csak városban lendületesen autózva 13 liter volt a fogyasztás, országúton állandó gyorsítással-lassítással bő 10 liter elég.

A széria sportfutómű igen jól csillapítja a karosszériamozgásokat, de nem kőkemény. Nagyon biztonságos az útfekvés, az öszkerékhajtással éles kanyarból kigyorsítva sem rángatják a kormányt a lóerők.

6,3 milliós ára ellenére sportos autót keresőknek jó ajánlat a León 4 180 lóerővel. A konkurenseknél vagy lóerőből, vagy hajtott tengelyből van jóval kevesebb. A hiányos felszereltség ellenére a minden elemében igen jó hajtáslánc leveszi az embert a lábáról.

Teszt: Seat León 4 1.8T 20V Sport 4×4 – Teljes erővel 2