Öreg autók biztonsága 1

Öreg autók biztonsága

Mennyit fejlődött az autók biztonsága az elmúlt harminc évben? Az ADAC és az ÖAMTC ezt egy VW Bogár, egy Golf II és egy Golf IV példáján vizsgálta meg egy töréstesztben.

Érezhető javulást csak a négyes Golf töréstesztjénél tapasztaltak az ÖAMTC szakemberei, mivel a kettes Golfban és a Bogárban is életveszélyes sérüléseket szereznének az utasok egy ütközésben.

Oldalütközésnél meglepő módon a bogárhátú Volkswagen több pontot szerzett, mint a kettes Golf. Előbbi védelmi képessége 13, utóbbié 9 pontra volt elég. A karosszéria összenyomódása miatt az első ülés eredeti szélességének felére zsugorodik. A Bogár azért ért el jóval későbbi fejlesztésű utódjánál jobb eredményt, mert a magasabb üléshelyzet jobban óvja a vezetőt. Kitűnően szerepelt az idén kifutó Golf, amely a maximális 18-ból 17 pontot ért el.

Még rosszabb eredményt hozott a frontális ütközési teszt. A pontszámok: Golf IV – 10, Bogár – 3, Golf II – 2. Mindkét korábbi típus karosszériája erősen deformálódik, erősen csökkentve a túlélési teret. Mind a pedálsor, mind a kormány benyomul az utastérbe, ráadásul azok a felületek, amelyeknek a bent ülők nekiütődnek, nincsenek megfelelően párnázva.

Biztonságos futóművel esetleg megelőzhető egy baleset, ezért a vizsgálatok során a menettulajdonságokat is megvizsgálták. A hátul lengőtengelyes, ráadásul farmotoros Bogár úttartása a mai normák alapján erősen kifogásolható. A Golf II menetbiztonsága már a mai autókkal összehasonlítva is jó, a négyes Golfé pedig nagyon jó a tesztelők ítélete szerint.

Az aktív biztonságban elsődleges a jó lassulás. A mérések szerint a Bogár lemaradása ebben is nagy a modernebb utódokkal összehasonlítva. Míg a bogárhátú 55 méter alatt áll meg 100 km/órás sebességről vészfékezve, a 84-es évjáratú Golfnak 47, a 2002-es típusnak 42 méter kell ugyanehhez.

A hosszú fékút mellett a kanyarban fékezéskor mutatott instabilitás is a Bogár ellen szól. A kettes Golf kielégítő, a negyedik generációs jó minősítést kapott.

A vizsgálatokban egy 1983-as évjáratú VW Bogár, egy 1984-es Golf II és egy 2002-ben forgalomba helyezett Golf IV vett részt.