Leginkább csak szükséges rossz az autó aerodinamikáját agyonvágó, dizájnját elrontó alkalmi extra poggyásztér a tetőn – de ha már rá kell fanyalodni egy tetőbox beszerzésére, nézzük meg alaposan, milyen megoldást választunk! A lehetőségek spektruma igen széles, a házi kókánytól a vízre bocsáthatón át a 300 km/h-t is elviselő dobozig.

1 A csináld magad-változat

A fenti kép egy brit veterán-tetőcsomagtartós fórumról (mert ilyen is van!) származik. Egy ilyen öreg Minin a sebesség és az elérhető oldalgyorsulás persze nem jelent nagy kockázatot, de azért a házilagos tetőboxépítést senkinek nem javasolnánk. Nemcsak ronda, veszélyes is a pár deszkából, urambocsá’ OSB-lapból összeütött “jóleszazúgyis” megoldás.

2 Puha tetőbox

A textilből készült tetőcsomagtartó előnye, hogy ha épp nem a kocsi tetején van, otthon, tárolásnál kevesebb helyet foglal. És persze könnyebb is, mint egy merev láda. Ugyanakkor ha nincs jól kitömve, csapkod, szakad és a fizikai behatásoktól sem védi meg a csomagot.

3 Puha, többrészes tetőbox

Az amerikai Rightline Gear puha, sporttáskaszerű tetőcsomagtartókra specializálódott. Ezek közül is a legpraktikusabb a moduláris cucc; a kezelhető méretű tatyókat könnyű feldobálni a tetőre, nem kell a kocsi mellett pakolni vagy segítséget kérni egy nagy csomag felemeléséhez rögzítés előtt.

4 Nóném kínai

Szép kemény, zárható doboz, 100 dollárért az Alibabáról. Számtalan gyártó kínálja ugyanazt a cuccot – csak a szél le ne törje a tetőről az autópályán, mert akkor szorul, aki fel mer szerelni európai műbizonylat nélkül egy ilyent.

5 Felfújható csomagtartó

Na jó, ez kakukktojás, mert nem doboz, csak kereszttartó, de abból nem akármilyen: felfújható! Egy dán cég találta ki a festékdörgölő, de nagyon könnyen installálható tetődoboz-alátétet. A HandiRack brit elmeszülemény, de ma már a Távol-Keleten gyártják a holmit.

6 Festett dobozok

Nemcsak az autó, a tetődoboz is lehet az önkifejezés eszköze. Merjünk cápafogakat, nonfiguratív maszatot, de legalább autókarosszéria-színt kenni arra a ronda kufferra!

7 Lakódoboz: Toppola

Ma már az autómárka sincs meg, amelynek csapott hátú modelljeihez kitalálták, de a Toppola lakófelépítménynek mindenképp itt a helye ebben a kis gyűjtésben! (A tetőn lakáshoz ma már sokkal praktikusabb dolgot is kitaláltak, ez a tetősátor – Földes Attila kollégánk tavaly alaposan körüljárta a témát!)

8 Karbondoboz – ha a látvány a legfontosabb

Az 56°Nord szénszál-erősítéses tetődoboza nagyon menő és remekül mutat sportos kocsikon, de 2.15 méteres hossza és 98 centis szélessége mellé csak 34 centis magasság társul – nyilvánvalóan leginkább optikai okokból. Így a 405 literes hasznos térben elég laposan kell elpakolni a cuccot.

9 Boatbox – a tetőcsónak

A brit Boatbox olyan tetőcsomagtartókat gyárt, amelyeket levéve, megfordítva csónakként lehet használni. A 600 fontba, kb. 210 ezer forintba kerülő dobozokhoz természetesen pad és evező is jár.

 

10: A Koenigsegg Agera Thule-doboza

Az 1100 lóerős svéd szupersportautóra a svéd tetőboxgyártó olyan kiegészítő csomagtartót tervezett, ami 300 km/h-ig garantáltan a helyén marad. A 420 liter extra raktér ára 20 ezer dollár.