20 008 147 forint jelenleg az új személy- és kisteherautók átlagára Magyarországon, ami 2,68 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a JATO által a Vezess kérésére összeállított adatbázisokból. Nem idén drágultak a legcsúnyábban a kocsik, sőt.

Ha a nemzetközi cég által használt 26 méret- (forma-, ár-) kategóriára bontva nézzük, érdekes átlagár-változásokat látunk. Rossz hír, hogy egyes népszerűbb kategóriáknál 5-10 százalékos drágulást is látni. Jó hír ugyanakkor, hogy a népszerűbb, sokak által vásárolt modellek kategóriái között is találni olyat, ahol egy év alatt 5 százalék körül csökkent az összes ide tartozó személyautó átlagolt ára.

Ez több millió forint megspórolását is jelentheti annak, aki éppen ilyen méretű jármű vásárlását halasztotta egy évvel korábbról mostanra. Érdemes körbe nézni – a JATO nemzetközi kategória-neveit használjuk.

De milyen kategóriájú autóknak csökkent az átlagára? Te mit gondolsz?
Sportcar
13% (689)
B SUV
50% (2669)
E1 large and executive
8% (435)
C1 SUV
16% (822)
B small
13% (704)

Először nézzük meg részletesebben azt az öt kategóriát, amelyek modelljeiből a legtöbb fogy idehaza, ezek együttesen 78 ezer darab járművet jelentenek, vagyis a teljes újautó-piacnak több mint a felét.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 1

Az átlagárakat úgy számolta ki a JATO, hogy az adott kategóriába tartozó összes modell alapárait átlagolta súlyozva az adott modell értékesítési számaival. 2024 júliusi adatok

Egy modell hivatalos alapára jellemzően nem egyenlő a szerződésbe kerülő vételárral, de ezt a konkrét összeget természetesen csak a vevő és az eladó ismeri. A valódi vételárat az extrák magasabbra emelik az alapárnál, sokszor milliókkal, míg az egyéni alku csökkentheti, akár szintén milliókkal. A lényeg: a JATO módszere ma a legprecízebb a hazai átlagárak meghatározására.

C1 SUV kategória – Átlagár: 12 324 631 forint

A legtöbb értékesítés közel sem a legolcsóbb árkategóriához köthető, amire egyszerű a magyarázat. Idén 80 százalék körül lesz az új személyautók hazai forgalomba helyezései mögött a céges vásárlás, és mivel a multiktól a közepes vállalkozásokon át az egyszemélyes cégekig manapság már sokan vásárolnak közepes méretű szabadidő-autót, hasít ez a kategória. C1-SUV-ból összesen 25 420 kelt el a vizsgált időszakban a JATO szerint. Az árváltozás egy év alatt +4,76 százalékos.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 2

Olyan modellek tartoznak ide, mint a Suzuki S-Cross, a Hyundai Tucson vagy a Toyota C-HR

B SUV kategória – Átlagár: 10 126 353

20 323 darabbal a második legjobban fogyó kategória, szintén vaskos cégvásárlásokkal. Itt olyan modellek népszerűek, mint a Suzuki Vitara, a Toyota Yaris Cross vagy a Nissan Juke. Az árváltozás egy év alatt +3,08 százalékos.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 3

A Vitara számainak megcsapolását kapta feladatul a Yaris Cross

C1 lower medium minus kategória – Átlagár: 11 925 313

Egykor Európa legnépszerűbb modell-kategóriája volt, számos országban – pláne a kontinens keleti, szegényebb felén – a családok elsőszámú szolgálójaként tömegek vásárolták a kompakt ötajtósokat. 15 193 példánnyal harmadik, az árváltozás +10 százalék. Népszerű kategória, húzós itt ez a 10 százalék.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 4

Jó ideje a Kia Ceed és a Toyota Corolla tartja a lelket ebben a kategóriában, a Volkswagen Golf, pláne a Ford Focus kezd jelentéktelenedni nálunk

Medium commercial kategória – Átlagár: 16 644 976 forint

Nem fordítottuk magyarra a JATO kategóriaelnevezéseit, az általunk példaként felhozott modellek egyértelművé teszik, miről is van szó. 8917 darab ekkora munkagépet vettek a cégek, az árváltozás +6,02 százalék.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 5

Ez a Renault Master, a Peugeot Boxer, a Volkswagen Crafter és társaik világa

B small kategória – Átlagár: 8 075 439 forint

8593 darabbal még ugyan ötödik ebben a sorban, ez a mainál évtizedekig sokkal népszerűbb modellméret. Ha viszont megnézzük, hogy a különféle SUV-okat mennyi kategóriára bontja a JATO (mert nagyon sokféle van már belőlük), mégiscsak az derül ki, hogy ebben a mérethosszban is inkább szabadidő-autót vesznek a magánszemélyek. Ezt meg a cégek, mert olcsóbb ugyanolyan hosszúság mellett, mint a SUV, ami műszakilag sokszor szinte pont ugyanaz. Árváltozás: +2,02 százalék.

Milliós összeggel csökkent sok autó ára 6

A Toyota Yaris, az egykor országelső, ma a top 10-től is távoli Suzuki Swift, és az Opel Corsa kategóriája

 

Mennyi a többi kategória átlagára?

Összesen 20 kategóriában emelkedett az átlagár, a többségnél kis mértékben. Százalékosan a leglátványosabb drágulás a Medium MPV-k (+18,4), a pickupok (+12,1) és az E1 SUV nevű luxus szabadidő-autók (+9,99) világában volt, közülük csak a platósok darabszáma haladta meg az évi ötezret.

Forintos átlagárakat nézve bő 2,2 milliós áremelkedéssel az E1 SUV kategóriába tartozó méretes személyautók drágultak a leginkább. Ebbe a kategóriába olyan modellek tartoznak, mint a BMW X5 és X6, a Mercedes GLE és az EQE, valamint az EQS, a Volvo XC90 és a Tesla Model X.

Kategória Átlagár (forint) Árváltozás (százalék)
Lower medim plus 13 465 400 -2,09
C2 SUV 17 500 432  +3,01
Pickup 19 892 946 +12,1
D2 SUV 25 506 566 -3,04
Small commercial 17 309 614 -3,46
Car derived van 10 966 023 +8,29
D1 SUV 19 302 142 +0,003
E1 SUV 35 692 271 +9,99
D1 upper mdeium minus 18 212 226 +0,02
D1 upper medium plus 21 224 808 +3,72
Large MPV 23 768 727 +5,51
Sportcar 27 256 232 -5,15
A utility/city car 7 313 680 +3,25
Large and executive 29 440 690 +1,87
E2 SUV 51 693 755 +4,02
Mini MPV 13 522 605 +1,25
A SUV 6 906 914 +1,55
Commercial SUV 10 752 316 +9,14
E2 luxury 51 714 763 +0,04
Medium MPV 13 235 407 +18,4
Camper Van 26 437 385 -5,54

Hat kategóriabán csökkentek az átlagárak a JATO szerint. Százalékosan a konkrét darabszámot alig tartalmazó Camper Van kategóriában (-5,54), valamint a Sportcar (-5,15 százalék), a Small commercial (-3,46) és a D2 SUV (-3,04 százalék) kategóriában.

Amennyiben forintban nézzük a csökkenést, a Sportcar kategória összes modelljének az átlagára 1,4 millió forinttal mérséklődött a piac nagy többségének drágulása közepette, a D2 SUV-oknál közel 800 ezerrel.

Előbbibe a Toyota Suprától a Mercedes AMG GT-n át a Porsche 911-ig számos drágaság tartozik, utóbbiba sok minden más mellett a Mercedes G-osztály is.