Meglepetten olvasták az autósok hírünket egy hónapja a traffipaxoknál alkalmazott tűréshatárok használatának elhagyásáról, ami gyorsan kiváltotta a megengedett sebességet olykor minimálisan átlépők aggodalmát.
Ez a cikk nem róluk szól, éppen ellenkezőleg. Három évre visszamenőleg kikértük az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK), hogy az elmúlt esztendőkben
– mennyi üzemben tartót büntettek a legdurvább gyorshajtásért 300 ezer forintos bírsággal,
– és hogy 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben melyek voltak százalékosan a legkomolyabb, lefülelt gyorshajtások.
Ezen felül azt is elárulta az ORFK a Vezessnek, hogy a száguldozók mellett a szabályosan közlekedők sebességadatait is rögzíti az utak fölött magasodó fémkapukra szerelt 365 darab VÉDA-készülék. Vagyis, hogy mennyire lassítunk, ha meglátjuk a sztrádákon, lakott településeken és országutakon kiépített fix traffipaxokat.
Akiknek 300 ezres csekket hozott a postás
Tegyük kicsit tisztába, hogy milyen szabálytalanságért milyen büntetés kapható, ugyanis a hazai rendszer nem éppen egyszerű.
A jogszabályok szerint jelenleg a rendőrség traffipaxai által rögzített gyorshajtásért 0 forinttól sok különféle kisebb-nagyobb összegen át egészen 300 ezer forintig sokféle következmény jöhet. Az ilyen-olyan sebességhatárok megszegése után az autósok büntetését a gyorshajtás mértéke határozza meg. Az útszélre leállított sofőröknél a rendőr dönti el, hogy csak figyelmeztet (elvileg 1-2-3 km/órás túllépésnél ennek kellene következni), helyszíni bírságot alkalmaz (kismértékű gyorshajtásnál), vagy szabálysértési feljelentést tesz (nagyobb mértékű szabályszegésnél).
A legcsúnyább gyorshajtásoknál nincs mérlegelési lehetőség, közigazgatási eljárás végén mindenképpen bírságot kap az autós. Legnagyobbrészt ebbe a kategóriába tartoznak a postán érkező csekkek. Ehhez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órával „kell” túllépni a megengedett tempót, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órával, 100 fölött pedig 20 km/órával.
Ami egészen biztos, véletlenül senki nem kap a büntetések csúcsát jelentő 300 ezer forintos bírságot. Amint a Vezess által kikért adatokból kiderült, meglehetősen sokan buktak le közveszélyes száguldással, az elmúlt három évben összesen 2227 darab 300 ezres csekket postáztak az egyenruhások.
2022 | 2021 | 2020 | |
300 ezres közigazgatási bírságok száma | 744 | 659 | 824 |
Ennél is érdekesebbek a traffipaxok által rögzített legdurvább sebességtúllépések számai, ez alatt nem a legmagasabb sebességgel – mondjuk 130-as táblánál – lefülelt száguldozók tempóját értjük, hanem azokat a sebességadatokat, amikor százalékosan a legnagyobb mértékben túllépte egy-egy járművezető az útszéli táblára kiírt határértékszámot.
A negatív rekordert 180-nal mérték be olyan úton, ahol maximum 50-nel mehetett volna. Vagyis több mint háromszor annyival ment, mint a megengedett sebesség. Gondoljunk bele picit, neki majdnem 200-as számot kellett, hogy mutasson a jármű műszerfala az 50-es tábla mellett.
Természetesen a többi „dokumentált legnagyobb mértékű sebességtúllépés” is irritálóan magas, mindegyikük több mint a duplájával száguldott a megengedett sebességnek.
2022 | 2021 | 2020 |
50/118 | 90/226 | 90/226 |
50/116 | 90/221 | 50/180 |
50/114 | 90/220 | 90/210 |
Jellemzően mobil traffipaxok vadászták le ezeket a személyautósokat és motorosokat, akikről alkalmanként fotókat is közöl a rendőrség. Nézzük meg egyiküket!
Egy motoros lenne az abszolút rekorder?
Sajnos erről nincs hivatalos adatunk, de ha százalékosan nézzük, elég magasra tette a lécet egy motoros még 2018-ban. Őt 40-es tábla mellett fotózták le a rendőrök 195 km/órás száguldás közben, vagyis csaknem ötször annyival ment, mint lehetett volna.
Ennyire lassítunk le
A nagy többség természetesen figyel, pláne, ha autópályán jön az előre kitáblázott, az út fölé fémkapura rögzített traffipax. Ilyenkor a korábban gyorsan hajtók lassítanak pár száz méteren át, most már azt is tudjuk, mennyire.
Pontosabban az ORFK elküldte részünkre öt egymás utáni évből, hogy öt különféle traffipax alatt minden év május 5-én 13 és 14 óra között elhaladó sok száz személyautónak mennyi volt az átlagsebessége. Átlagon van a hangsúly, ebben benne vannak a 110-zel hatótávot optimalizáló villanyautók is, meg persze azok is, akiknek 140-150 közötti sebességet mutatott a km/órájuk a traffipax alatt elsuhanva. Ez nyilvánvalónak tűnik, amikor 125 és 129 km/óra közötti átlag jön ki valódi sebességre, egészen sokan haladhattak a megengedett 130 felett – mert tudták, hogy csak 150 felett kapnak bírságot.
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
M7, jobb pályaoldal, 60+064 kmsz |
114 | 113 | 115 | 116 | 119 |
M7, bal pályaoldal, 60+090 kmsz |
127 | 129 | 129 | 129 | 125 |
M3, jobb pályaoldal, 80+048 kmsz |
123 | 123 | 125 | 126 | 124 |
M3, bal pályaoldal, 142+984 kmsz |
124 | 124 | 124 | 124 | 126 |
M3, jobb pályaoldal, 143+000 kmsz |
118 | 124 | 124 | 125 | 124 |
És hogy miért érdekes még ez a táblázat? A 2023-as sora azért, mert az idei május 5-én már rengeteg autós tudott a cikkindításként említett ráhagyás-elhagyásról, a számok szerint ez öt helyből mindössze egynél csökkentette érdemben a sztrádás traffik alatti haladási sebességet.