16 milliárd forintot hozott 2017-ben, működésének első teljes évében a 15 milliárdból felállított VÉDA-rendszer 365 fixen rögzített, és 160 darab mobil traffipaxa.

„A 2017. évben a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 21. § (1) bekezdés a)–c), valamint e)–g) alpontja alapján 15 807 500 000 forint bírságot szabott ki a rendőrség. A Kkt. 20.§ (1) bekezdés k) pont ka) alpontja alapján a megengedett legnagyobb sebességre (’gyorshajtásra’) vonatkozó rendelkezések megsértése miatt 337 415 000 forint bírságot szabott ki a rendőrség” – közölte az ORFK a Vezess kérdésére.

Kis magyarázat szükségeltetik a fenti válaszhoz. A VÉDA készülékei elvileg képesek a sebességtúllépés mellett egyéb szabálytalanságok, például a piros lámpán áthajtók, a kötelező haladási irányt megszegők, vagy a sztrádák leállósávjában közlekedők lefülelésére. A gyorshajtás mellett ezeket sorolják a rendőrség által említett jogszabályi részek.

A fenti 16 milliárd forint legnagyobb része valószínűleg mégis szimpla gyorshajtás. Egy korábbi adatkérésünkre adott ORFK-válaszból ugyanis kiderült, hogy a szupertraffik felvételei alapján egy adott időszakban kiküldött bírságcsekkeknek több mint 99 százalékát a megengedett sebességhatár túllépése miatt postázta a rendőrség. Egy százaléknál is kisebb volt akkor a többi szabályszegés.

2016 tavaszán élesítették országszerte a fix műszereket, a korábban használatba állított mobil készülékekkel együtt ekkortól működik teljes egészében a VÉDA

Három részre bontva az elmúlt másfél év adatait úgy tűnik, egyre több és több bírságot kapnak az autósok. 2017 második hat hónapjában 9,317 milliárd forintnyi büntetést (Kkt. 21. §) osztott ki a rendőrség, szemben az első fél év 6,489 milliárdjával. 2017 első felében 192 ezer objektív felelősséges bírságot akasztottak az autósok nyakába, 2016 egészében azonban 265 616 volt a „sebességtúllépés miatt, az üzemben tartóval szemben az objektív felelősség, valamint a jármű vezetőjével szemben a Kkt. 20. § alapján kiszabott közigazgatási bírságok száma”.

Állandóan elromlanak

Pár napja részletes cikkben írtunk róla, hogy az elmúlt két évben összesen 1301 alkalommal kellett javítani a VÉDA-rendszer készülékeit. „A 2017. év folyamán a változtatható helyű eszközökön 406 esetben, a fix telepítésűeken pedig 398 esetben kellett javítást végezni. A 2016. év folyamán a változtatható helyű eszközökön 307 esetben, a fix telepítésűeken pedig 190 esetben kellett javítást végezni” – tudta meg a Vezess az ORFK-tól.

Ez a nagy mennyiségű meghibásodás onnan nézve mindenképpen soknak tűnik, hogy 2017 volt a rendszer első teljes éve.  A 160 darab mobil kamerát 2015. március 26-tól használják bírságolásra a rendőrök, az utak fölé fémkapukra rögzített 365 darab készüléket viszont csak 2016. április 5-én élesítették.

Ráadásul idén lejár a rendőrség által háromévesnek mondott garancia a készülékekre, ami – az alábbi, ORFK-tól kapott dátumok szerint – nem a hivatalos élesítéstől számítódik. A változtatható helyű műszereknél 2018. augusztus 3. a garanciaidő vége, míg a fix telepítésű eszközöknél 2018. december 10-én jár le. A VÉDA-rendszeren a garanciális javításokat a szállító ARH Informatikai Zrt. végzi.

A mobil traffiknál a cserekészülékek miatt maximum 2 napos, a fix sebességmérőknél viszont 20 napos kiesést is okozott meghibásodás

Meglehetősen hosszú az elromló alkatrészek listája. A hordozható traffiknál akkumulátor vagy akksitöltő, GPS, GSM-antenna, szivargyújtó-töltő, csatlakozó, állvány, kamerahiba miatt kellett javításokat kérni az üzemeltetőtől a rendőrségnek, a fix készülékeknél pedig SICKLaser, csatlakozó, akkumulátor, merevlemez, kamera-, és lézer elszennyeződési hiba miatt voltak javítások.

Nőtt a halálos balesetek száma

„A rendőrség célkitűzései szerint a projekt eredményeként a halálos kimenetelű, valamint összességében nézve a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma is csökkenni fog, ezen belül enyhébb lesz azok kimenetele” – olvasható az ORFK honlapján a VÉDA ismertetőjében.

A rendszer teljes beüzemelésének évéről, 2016-ról a működés első egész évére, azaz 2017-re sajnos mégis növekedett a halálos balesetek száma. Hosszabb időszakot nézve is kedvezőtlen a helyzet, tavaly több tragédiával végződő baleset volt idehaza, mint 2011-ben.

Halálos balesetek száma (Forrás: ORFK)

Nagy kérdés, hogy milyen irányba halad idén az alábbi táblázat. Remélhetőleg azt látjuk a tavalyi számot nézve, hogy megtört 2017-ben a több éve tartó kedvezőtlen trend, miszerint 2012 óta egyre több és több személyi sérüléses baleset van a hazai utakon. A 2016-os és a 2017-es számok ennek ellenére rendkívül magasak, 2010 óta ebben a két esztendőben kellett a legtöbbször mentőt hívni közlekedési balesethez.

Személyi sérüléses balesetek száma (Forrás: ORFK)

Akárhogy is nézzük, összességében mindkét táblázat azt mutatja, hogy 2010 óta (eddig elérhetőek az adatok az ORFK honlapján) egy helyben topogunk, nincs előrelépés, sőt. Szupertraffipax-hálózat ide vagy oda, 2017-ben nem hozott áttörést az üzembe állított félezer készülék. Nagyon úgy tűnik, nem csak a rendőrségen múlik a történet.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ORFK szintje felett, a kormányzatnak kellett volna sok évvel ezelőtt komplex baleset-megelőzési programokat elindítani a KRESZ kötelező iskolai oktatásától a közúthálózat sokkal biztonságosabbá tételén át a járművezető-képzés feljavításáig, rengeteg különféle területen.

Jó helyen vannak egyáltalán traffik?

Megkérdeztük az ORFK-t, hogy az elmúlt évek gyorshajtásos statisztikái és balesethelyszínes adatai alapján szerintük ideális helyen van-e a 365 darab fix készülék? „A VÉDA-rendszer telepítése során kiválasztott 134 útszakaszon, útkereszteződésben kiépített 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontnál naponta összesen 1-1,5 millió jármű halad el. A közúti ellenőrzések mindenki számára jól látható kivitelezése önmagában is figyelmeztető, így komoly visszatartó erővel bír, amely nemcsak a fix portálok helyszínéhez köthető, hanem a rendszer általánosságban is képes pozitív hatást kifejteni a közlekedésbiztonságra” – írta a rendőrség.

Arra a kérdésre, hogy tervezik-e egyes készülékek áthelyezését, a „jelenleg nem” választ kaptuk.

A KSH legfrissebb statisztikái alapján Magyarország összes útja és autópályája közül a 4-es főúton volt a legtöbb személyi sérüléses baleset 2016-ban, összesen 187. Ebből 13 halálos volt, 46 súlyos, 128 könnyű sérüléssel járt. Ebben a cikkünkben írtunk róla, hogy az ország legveszélyesebb útjának 352 kilométerén összesen 4 helyen működik fix traffipax. Ezen felül átnéztük a főút által átszelt 4 megyében a helyi rendőrségek vezénylési tervét a traffipaxokkal kapcsolatban, vagyis, hogy a mobil készülékeket mikor, milyen számban állítják fel a 4-es mentén most márciusban. Kiderült, hogy Pest megyében például a napi körülbelül 20-25 mérési helyszín közül általában 1-2 traffizást végeznek a 4-es főúton, Szolnok megyében a napi nagyjából 30 mérésből olyan 6 darab érinti a 4-es főutat, Hajdú-Biharban a napi átlagos 30-35 mérésből 4-8 ellenőrzés érinti, míg Szabolcsban a naponta átlagosan 20 mérésből  többnyire 2-3 alkalommal traffipaxoznak ezen az úton.

Halálos baleset a 4-es főúton (Forrás: MTI/Bugány János)

Hogyan értékeli a rendőrség a szupertraffik eddigi eredményeit?

„A VÉDA alkalmazása része a közlekedésbiztonság növelése érdekében tett intézkedéseknek. Téves következtetés vonható le, ha a közlekedésbiztonság alakulását kizárólag a VÉDA-rendszer használatával hozzák összefüggésbe, akár pozitív, akár negatív irányú elmozdulás esetén. A közlekedők jogkövető magatartásának előmozdítása több tényező (pl. prevenció, oktatás, ellenőrzés) együttes eredménye, amelyhez a kamerarendszer visszatartó ereje is hozzájárul. A VÉDA-rendszer a 2017. évben a szakmai igényeknek megfelelően működött, hozzájárult ahhoz, hogy Magyarországon kiegyensúlyozott a közlekedésbiztonság, amely összhangban áll az Európai Unió közlekedésbiztonsági programjával” – válaszolta fenti kérdésünkre az ORFK.

Arra a felvetésünkre, hogy ha a rendőrségen múlna, és kapna rá pénzt, telepítene-e újabb fix és mobil sebességmérőket, ezt felelték. „A rendőrség a változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontok számának bővítését nem tervezi.”

Ha kíváncsi, hogy a lakhelye közelében melyik úton van a legtöbb baleset, nézze meg listánkat Magyarország legveszélyesebb útjairól!