A Capturt terveztük épp visszavinni a Renault hazai tesztautó-kezelő központjába, hogy elcseréljük egy Koleosra, amikor eszünkbe jutott, hogy van nálunk amúgy tartós teszten egy Kadjar is. Captur-Kadjar-Koleos: ez a Renault matrjoska-kompozíciója szabadidő-autó-témában. Hát olyan nincs, mondtuk ki a szerkesztőségi értekezleten, hogy végig ne üljük őket szépen sorban, sőt; végig ne mérjük egy mérőszalaggal a helyeket a kocsikban. Elvileg mindhárom autó ötajtós, papíron ötszemélyes, bármelyik képes kielégíteni egy 2+2 fős család mobilitási igényeit – de vajon mennyit számít a méret a kényelmet, pakolhatóságot illetően?

Koleos, Kadjar, Captur, a Renault legnagyobb, középső és legkisebb szabadidő-autója

Hatalmas az árkülönbség a különböző méretű kocsik között. A Captur árlistája 3,899 millió forintról indul, 90 lóerős, háromhengeres kis turbómotorral, a legdrágább pedig az Initiale Paris felszereltség a 118 lovas benzinessel, 6,619 millióért. A Kadjarnál 5,49 millióval indul a licit, a legdrágább kocsi a listában a 130 lovas, 1,6-os dízel, 8,749 millióért, négykerék-hajtással és Intense felszereltséggel. A Koleos pedig 8,599 millióval rajtol, ugyanazzal a 130 lovas dízellel, ami a Kadjarban a csúcs, az árlista teteje pedig a kétliteres dízel, összkerékhajtással, 11,699 millióért, 175 lóerővel. (Persze ezek az árak még emelhetők további extrákkal, de mindegyik listaár.)

Ha eltekintünk a motorerőtől, a választható extrák listájától, a 4×4 opciójától, és csak azt nézzük, hogy egy A-ból B-be eljutni képes autót keresünk, vajon az autók alapvető, leglényegibb funkciójában, a beltér tágasságában is tükröződik ez az árkülönbség?

Captur: 4122x1778x1566 mm, a tengelytáv 2606 mm

Kadjar: 4449x1836x1607 mm, a tengelytáv 2646 mm

Koleos: 4673x1843x1678 mm, a tengelytáv 2705 mm

A kifejezetten szűk utasterű Clio műszaki tartalmát hordozó Captur a bucibb karosszériaformával belül jóval tágasabb, mint egy kisautó. A csomagtartó mérete a hátsó üléssor tologatásával a hátsó lábtér rovására bővíthető, leghátsó állásban 377 literes a padló alatti rekesszel együtt. Az alig több mint öt centivel szélesebb és csak négy centivel nagyobb tengelytávú Kadjarban láthatóan, de nem lehengerlően nagyobb a tér odabent, a 472 literes raktér viszont jóval tágasabb. A Koleos viszont hatalmas autó, tengelytávja további hat centivel nagyobb, a kocsi hét centivel magasabb a Kadjarnál, 11 centivel magasabb a Capturnél – viszont nem sokkal szélesebb. A fejtér grandiózus, ugyanakkor ez a zóna csak a komfortérzet javítására jó, valódi haszna nincs utazás közben (ráadásul az opciós tetőablak tokozása körben nagyon leszűkíti a teret). A csomagtartó pótkerék nélkül VDA-szabvány szerint 542 literes, egy kisautónyival több, mint a Capturben.

Az első ülés a Capturben nem számottevően kisebb vagy kényelmetlenebb, mint akár a Koleosban

A Kadjar első ülése szebb és elektromos mozgatású, de a tér a plafonig egy centivel alacsonyabb, mint a Capturben, az ülőlap pedig csak két centivel hosszabb

Meglepetés: állítható combtámasz híján a Koleos ülőlapja pont olyan hosszú, mint a Capturé, a magasság a tetőablak tokozásáig pedig három centivel kisebb

Ami leginkább meglepett méricskélés közben: az ülések mérete nem különbözik számottevően a három kocsiban, ráadásul mind közül a Captur támlája a leghosszabb! Az első székeket e sorok szerzője 181 centis száz-pár kilós alkatára állítva, legalsó pozícióban hagyva méregettük, az eredmények:

CapturKadjarKoleos
Első ülőlap hossza, cm50 cm52 cm50 cm
Ülőlap hátsó vége és a tető közti távolság
az első ülésen, legalsó pozícióban,
ugyanahhoz a személyhez állított székkel
101 cm100 cm98 cm

A Captur hátsó traktusában a beszállás kényelmetlensége a legnagyobb gond, ha már bent van az ember, el lehet férni

Széles nyíláson át jutunk a Kadjar hátsó ülésére

A Koleos hátsó lábtérben alakít nagyot

A hátsó ülésen magam mögött felfelé a Kadjar volt a legtágasabb, a Koleos tetőablaka itt is lerontotta a fejteret a pereménél. Érdekes, hogy a Koleos hátsó ülőlapja a legrövidebb.

CapturKadjarKoleos
Ülőlap hossza hátul49 cm49 cm48 cm
Lábtér hátul (távolság az ülőlap és az ugyanahhoz a sofőrhöz beállított
első ülés támlája között)
23 cm23 cm28 cm
Távolság az ülőlap leghátsó pontja és a plafon legközelebbi pontja között90 cm97 cm92 cm

A Captur csomagtere 377 literes, 1235 literre bővíthető

A Kadjar raktere pótkerék nélkül 472-1478 literes

A Koleosban elvész a két táska, a raktér 542 literes és 1706 literre bővíthető

A raktér méreteivel kapcsolatban a Renault mindent megtesz, hogy összezavarja az embert. Idézem a vonatkozó sort a Koleos hivatalos adatlapjáról:

Csomagtér térfogata VDA szerint (dm3 , teljes (pótkerék esetén) / padló felett / padló alatt) 542 (538) / 484 / 58 Csomagtér térfogata literben, teljes (pótkerék esetén) / padló felett / padló alatt 624 (577) / 517 / 107

Teccikérteni? Mindenesetre azért itt is lemértünk néhány paramétert:

 

CapturKadjarKoleos
Raktér mélysége (távolság a hátfal és a háttámlák közt)65-80 cm86 cm90 cm
Raktér magassága, padlótól kalaptartóig57 cm52 cm43 cm
Raktérnyílás (magasság x szélesség)77 x 88 cm78 x 101 cm81 x 107 cm
Rakomány emelési magasság talajtól72 cm74 cm73 cm
Raktér magassága, középen, padlótól plafonig88 cm79 cm76 cm

Egy meglepetés azért akadt itt is: a belógó tetőablak és a négykerék-hajtás a Koleosnál meglepően szűk teret hagyott magasságában hátul, ami különösen szembeötlő a kalaptartó alá rejthető cuccok maximális méreténél.

A Koleos árlistája 8,6, a Kadjaré 5,5, a Capturé 3,9 millióról rajtol

Tanulság van?

Van! Muszáj megnézni vásárlás előtt, hogy az autó, aminek megtetszett a formája, jó az ára, praktikumában és komfortjában is ténylegesen adja-e, amit várunk tőle. Számomra a legmeglepőbb az volt a három kocsi végigülése során, hogy a vezetőülésben, a kormány mögött igazából nem éreztem előnyét annak, hogy a Koleos bálnateste vesz körül a Captur jóval kisebb tömege helyett. Szinte azonos méretű ülések, egyformán jó ergonómia – a lényeg rendben volt a kicsiben is, a nagyban is.

A hátsó üléssorban már van különbség, ha nehezen mozgó idősek ülnek ide néha vagy gyereküléseket kell bebűvészkedni, pláne hármat egymás mellé, egyértelmű a legnagyobb kocsi előnye. A csomagtartónál pedig az látszik, hogy a nagyobb testnek is lehetnek fura korlátai. Nincs garancia arra, hogy egy nagyobb autó szükségszerűen jobb is egy kisebbnél. A kevesebb néha igenis lehet, ha nem is több, de akár ugyanannyi, ráadásul jóval olcsóbban, ha autóvásárlásra kerül a sor.

Forrás: apokrif töredék