Ez itt egy cikksorozat középső darabja, amely a Continental, bővebben értve az egész autóipar boszorkánykonyhájába való bepillantásról szól. A bepillantásnak neve is van, ez a Continental TechShow, egy kétévente megrendezett kis házi díszszemle, melyen a hannoveri óriáscég megmutatja a sajtónak, hogy is állnak éppen azok a bizonyos Jövő Autói. Az előző rész az angolul “electrification”-nek nevezett, magyarra legszebben villamosításként fordítható folyamatról szólt, arról, hogy miként kap egyre nagyobb szerepet az elektromos hajtás az autóiparban és magukban az egyes autókban is. Ez a rész pedig az autonóm, magukat vezető autók kicsit kívánatos, kicsit lehangoló, de mindenképp nagyon biztonságos és hatékony víziója köré tekeredik.

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 1
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 2

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 16
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 17
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 18
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 19
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 20
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 21
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 22
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 23
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 24
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 25
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 26
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 27
Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 28
Fotó megosztása:

Cruising Chauffeur

A leglátványosabb bemutató természetesen a tényleg magát vezető autó volt: egy fekete Passat, amely elvileg már most készen áll arra, hogy a legunalmasabb útszakaszokon, vagyis az autópályákon átvegye a saját maga kormányát a vezetőtől, vagy hogy kéne ezt mondani. No persze 2017-ben ez már nem is nevezhető látványosnak; a követőradaros, sávtartó automatikás kocsi nem a jövő, hanem a ma valósága, már nem is csak a prémium márkákhoz, hanem Skodákhoz, Fordokhoz is lehet rendelni ilyet.

Ami miatt mégis érdekes volt a bemutató, az a kocsi reakciója vész esetén. Hiszen a valós európai forgalomban, emberi vezetők között egy autonóm autó nem képes megfelelő tempóval elboldogulni, ezért ha bármi váratlan dolog történik, a kocsinak vissza kell tudnia adni az uralmat a sofőrnek. Na de mi van, ha a sofőr nem veszi át újra a vezetést, mert mondjuk elaludt, netán rosszul lett időközben? Hát olyankor ez van:

Az autonóm autó befelé is figyel

Ahhoz, hogy a kocsi visszaadja a vezetőnek az irányítást, tudnia kell, figyel-e az ember a bal egyben. Meg is kérdezheti, persze, de mivel az ember hazudni is képes, jobb, ha a kocsi mindenféle objektív paraméter alapján határozza meg, mennyire koncentrál az útra a pilóta. Erre a feladatra is készült egy kísérleti autó. A fekete Passat műszerfalát telerakták kamerákkal, a kormány mögött is van egy infrakamera, egy központi számítógép pedig összerakja a képeket, és eldönti, hogy a sofőr szeme azzal foglalkozik-e, amivel kell. Ez sem újdonság persze az autóiparban, a Lexus LS-ben már tíz éve volt hasonló berendezés, ami nem engedte elbólintani a sofőrt, de a Conti rendszere azért jóval komplexebb képet alkot a vezető arcáról:

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 29

Az autónak azt is tudnia kell, figyel-e az útra a sofőr, visszaadhatja-e a vezetést

Az autonóm autó szemhéja

Ezermillió apróságra kell gondolni annak, aki magát vezető autót akar készíteni. Ilyen például az érzékelők tisztítása: ha az ember szemébe belemegy egy porszem, kipislogja, kidörzsöli, de mit csináljon az autó, ha bekoszolódik valamelyik “szeme”?

A Continak természetesen már erre is megvan a válasza. A tükrök alján, a kocsi orrán vagy hátulján lévő optikai kamerához folyadéksugaras tisztítórendszert készítettek, fűtőrendszerrel, hogy télen se fagyjon be a tisztítófolyadék. Az a kis fémes izé az, ott lenn:

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 30

Fontos, hogy a lencsék mindig tiszták legyenek, különben megvakul az autonóm autó

No de mit is lát az autonóm autó?

Az önvezető autó összes elektronikus érzékszervének adataiból egy úgynevezett környezeti modell készül a vezérlőrendszer számítógépeiben. Ez ugyanaz a folyamat, ahogy mi is eldöntjük, ha körülnézünk, hogy mivel kell foglalkoznunk, mivel nem: az égen szálló repülőt vagy az autópálya szembejövő oldalán haladó járműveket is érzékeljük autóvezetés közben, de ezekkel nem foglalkozunk a kormányzást, gázadást, fékezést befolyásoló döntéseinkben (amíg persze egy kamion át nem borul a mi oldalunkra vagy pont a fejünkre nem kezd zuhanni a repülő, persze).

Hogy ez a modell minél precízebb és megbízhatóbb legyen, a Conti egyszerre fejleszt új érzékelőket és új feldolgozóegységeket. Nincs könnyű dolga: a szenzoroknak és a számítógépeknek ki kell bírniuk az autózásban előforduló környezeti szélsőségeket is, mínusz húszban vagy épp a 80 fokos aszfalttól pár centire is hiba nélkül kell működniük.

Az egyik új eszköz a nagyfelbontású, 3D képalkotásra képes LIDAR, lézeres letapogatóberendezés lesz, mely 200 méteres sugarú körben lesz képes megbízható “képek” készítésére, 360 fokos szögben a kocsi körül, másodpercenként 30 frissítéssel – mozgó alkatrészek nélkül. Ez 2020-ra már sorozatgyártás-érett lesz a Conti szerint. A másik kiemelt fontosságú eszköz a központi adatfeldolgozó egység (“Assisted and Automated Driving Control Unit”), mely az optikai kamerák képeit is kezeli és másodpercenként 50-szer frissíti le a környezeti modellt a bejövő információk alapján.

Az autonóm autó kormánya

Sci-fikből már rég ismerjük az önvezető autók behúzódó, a vezető előtti teret felszabadító kormányát. A Conti ezt a fontos részletet egy alvállalkozó, a Nexteer Automotive bevonásával fejleszti. A jövő autójának nem lesz kormánytengelye, a kormánykerék és a kormány-mechanikát mozgató motor között csak elektronikus kapcsolat lesz – így a kormány mozgása teljesen függetleníthető a kerekekétől. Vagyis, ha épp nincs rá szükség, a kormány elhúzható, fix helyzetben reteszelhető, sőt: akár felhasználható arra, hogy kihajtható billentyűzetet tartson, esetleg monitorállványként, netán pohártartóként szolgáljon, amíg a kocsi magát vezeti a sztrádán órákon át:

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 31

Autótanítás

Apróság és nem is biztos, hogy szükséges, de végülis látványos és miért ne: ha van egy autonóm autónk, akkor azt be is taníthatjuk bizonyos mutatványokra, például hogy pont azon az útvonalon álljon be a garázsba, magától, ahogy mi szeretnénk. A Conti másik fekete Passatja megjegyzi, merre ment vele az Ember, és ugyanezt az utat lekövetve parkolja le magát. A dolog kicsit hasonló a BMW 7-eshez és 5-öshöz már rendelhető extrához, ahol a slusszkulcs gombját nyomva a kocsit magunk előtt be lehet küldeni a garázsba vagy egy szűk parkolóhelyre, vagy ki lehet csalogatni onnan, csak itt nem kell közel állni a kocsihoz és egy mobilról is le lehet vezényelni a manővert:

Taxisok, valami ilyen fogja elvenni a munkátok!

Közel már az idő, amikor taxisok és uberesek együtt zárhatják le, közös tüntetéssel a Bajcsy-Zsilinszky utakat szerte a világon. Kísérleti jelleggel, nagyon szigorúan megszabott útvonalon egy holland egyetemen és egy amerikai farmon már járnak olyan önvezető járművek, melyekben még kormány sincs. Ezek egyelőre lassúak és nem engedhetők ki a közútra, “vízszintes lift”-nek is nevezik őket – de a Continental mindent megtesz, hogy felpörgesse a tempót.

Ezért vásároltak is egy ilyen Ligier EZ-10 autót, vagy mit, szétszedték, összerakták, építettek bele ezt-azt, például négy LIDAR-egységet a négy sarkára. Ez a CUbE demójármű, amivel sajnos nem mentünk, csak megnéztük, de a tervek szerint Frankfurtban és talán Berlinben hamarosan megkezdik vele az éles teszteket, házhoz hívható, szabadon megválasztott célra küldhető robottaxiként fog jönni-menni. Pontos paraméterekről, árról még nincs infó sajnos.

Itt állunk az önvezető autók fejlesztésének gödrös útján 32

A Ligier önvezető járműve a Sorbonne-on már közlekedik

Ennyit az autonóm járművek fejlesztésének aktuális  állásáról. A következő részben sokkal kézzelfoghatóbb dolgokról lesz szó; egy új kerékről és hangszóró nélküli audiorendszerről (igen!), például.