Kovács Miklós – Hol vagytok, sportos Hondák?
Egyetértek Szörényi kollégával, aki pár bekezdéssel lentebb a jutányos áron kínált sportkupék eltűnése miatt kesereg. Ebben a japánok otthon voltak a nyolcvanas években, a kilencvenes évek elején, aztán szép lassan kikoptak a kifejezetten örömszerzésre gyártott típusok. Az összes gyártó közül a Honda elhalványulása a legszomorúbb.




Honda Szóicsiró életműve, az egyik legerősebb szigetországi márka mindig élen járt az utcai sportautók között. A jó emlékű, pehelykönnyű, életveszély, a “száguldó koporsó” CR-X kapott ugyan utódot, de a CR-Z, bármennyire is imádjuk, csak emléke, nyoma lehet az elődnek.
Nem sokkal erősebb, viszont sokkal nehezebb, a hibridhajtás pedig furcsa idegen elegyként keveredik a kőkemény apró japán sportkupéról alkotott képbe. De hol van már az Integra, a Prelude, a gyönyörűen üvöltő hátsókerekes roadster, az S2000?
Mert erre kellene menni a Hondának, egy kellően erős, a cég fénykorát idéző minőségben gyártott motor köré építeni egy kompakt, könnyű, kompromisszumoktól mentes sportautót. Talán az NSX utód, ha megvalósul valamikor…
Hátul kaparó Volvók
A tulajdonos kiléte állandóan változik, a Volvo küzd a válsággal, ami náluk hosszabb és mélyebb, mint az autóipart sújtó gazdasági visszaesés. A kínai vezetés, akárcsak elődei, próbál kiutat találni, a V40 pedig egész hatásos fegyvernek tűnik a prémium kompakt autók között.
Viszont valami hiányzik! Az öthengeres turbómotorok még élnek, ott találjuk őket a kínálatban, de hiába a V40 csúcsváltozatban dolgozó 254 lóerő, ha mindez nem elérhető a legjobb verzióban, hátsókerék-hajtással.
Ha már a BMW és a Mercedes lenne az ellenfél, igazán visszahozhatnák a jobbik végen kaparó típusokat. A 740/760-as család mai modern újragondolása sok autóimádónál beindítaná a nyálelválasztást, a komoly méretű kockák XXI. századi stílussal garantáltan sikert hoznának a svéd gyártónak.
Volvók, keresztben
Szörényi András – Jutányos sportkupék és előkelő franciák
Japán autóipara nemcsak konkrét modelleket hagyott utód nélkül, de elveszejtett egy teljes kategóriát, amely 15-20 éve még népes volt. A Toyota Paseóért vérzik legkevésbé a szívem, de az MX-3-ért vagy a Nissan kivehető targatetős kupéjáért annál inkább.
A Nissan a 100 NX utódával sáros, talán a Qashqai és a Juke sikerével megtermelt milliók egy részét beletámaszthatnák egy ilyen élményautóba. Mert 143 lóerős, kétliteres motorjával az erősebbik 100 NX joggal viselte a GTi nevet.
Hiányzik a francia felső kategória
És vesszőzzenek meg, de nekem hiányoznak a felső kategóriából a francia autók. Mert a DS-vonalnak semmi köze a felső kategóriához, még a DS5 is kompakt autó, bárhonnan nézzük is.

23 384 darab után szűnt meg tavaly a C6 gyártása. A Citroën legalább megpróbálta és a C6 nem lógott ki a felső kategóriából
Luxusmárkák: csak az autók között nem megy
A francia autógyártók bénázása annál kellemetlenebb, mert nem tudnék még egy nációt mondani, amely luxusmárkáival ilyen sikerrel énekelné ki a pénzt a honos arisztokrácia, az orosz újgazdagok és a japán turisták zsebéből. A parfümipar árrései, a fürdőszobapolcokat megkoronázó kencék, a félmilliós Krug pezsgő vagy a Louis Vuitton nimbusza is azt jelzi, hogy a franciák mindent tudnak a márkaépítésről, az életminőségről és a vagyonos vevőkör elkápráztatásáról.
Csak egyvalamit kell másképp csinálni, mint az utóbbi 20-30 évben. A francia nagyautók legyenek mások, de ne rosszabbak a német konkurenseknél. Ha hasonló nívót kínálnának franciás luxussal, elcsábíthatnának pár tízezer vevőt a temérdek vagyonos ember közül. Valaha francia autók is az elithez tartoztak: a Porsche azért is tett hathengeres motort a 911-ben, mert a Jaguar, a Mercedes-Benz és a Citroën csúcsmodelljei túl gyorsak lettek a négyhengeres 356-nak.

Talán a Renault-k luxusváltozataként induló Initiale Paris-sorozatából születik egyszer egy önálló Vel Satis-utód
Míg Szörényi úr a francia luxusautók hiánya miatt kesereg, addig az én szívem pont a nyomtalanul eltűnő minimálautók miatt sajog. Mert nézzük csak meg, mi lett a MINI-ből, az olaszok legendás FIAT 500-asából, vagy akár a Pandából. Mindegyikük rákapott a tömeg- és térfogatnövelő-szerekre, és akkorára híztak, mint amekkorák korábban a “normális” nagy autók voltak. Miközben az igazi, olcsó kisautók szinte nyomtalanul eltűntek.
Velük együtt illantak el a filléres, de komoly szellemi tőkét igénylő frappáns megoldások is, mint az ős Pandák két rúd közé feszített, textilből készülő hátsó ülése, vagy mint a Kacsa feltekerhető vászonteteje.

Kisautó, okosan variálható belsővel. Aludni azért keserves lehet benne.
Retróláz
A retró-őrület idején, korábbi népszerűségükre építve az elvetemült marketingesek megpróbálták rájuk kenni az “életérzésmodell” ragacsos mázát, holott korábban ezeket senki sem ezért vette, hanem szimplán közlekedni. Természetesen ezeknek a puccos típusoknak az ára is alaposan megugrott, a minden hülyeséggel teletömött kasztni pedig ezzel párhuzamosan jóval nehezebb lett, így a takarékos üzemnek is lőttek.
Szóval én valami olyasmi, kicsi, könnyű autónak örülnék, amiben valami aprócska, tényleg takarékos motor dolgozik, és maga a kocsi is inkább olcsó, ötletes – ebben a franciák nem szoktak hibázni -, mint divatos és személyre szabható. Olyan első autónak is valót, amire a friss jogsis gyereknek is van pénze, és amiben nem hal meg az első kanyarban.

Nehéz elhinni, de a 4×4-es változat meglepően jó volt eterepen. A titok a kis saját tömegben rejlett.
Mivel a fenti típusok már régen megtagadták a múltjukat, jó lenne valami olyasmit újra látni, amire még jó visszagondolni. Például valami Citroën Kacsa-szerű járgányt. Vagy mondjuk – hogy a franciáknál maradjunk – a Kacsa génkészletére épülő Mehari is mókás darab, tudnám szeretni. Igaz, rémesen nyitott, védtelen felépítményével nem igazán városba való, inkább valami vízparton lehet szórakoztató járgány.
Az alig 570 kg-os kasztniba bőven elég volt a 602 köbcentis, két hengerrel kerepelő benzinmotor, és még 4×4-es változat is akadt belőle. Szóval nyugodtan le lehet ratyizni, de nekem valami hasonló nagyon hiányzik. Ne adj’ Isten egy Tabant Tramp. De ez már tényleg nagyon perverz.
Rakétatudós egy sem kellett a Mehari műszaki tartalmának megtervezéséhez




