Egy megszűnt modellgyártó remek termékeit sosem egyszerű beszerezni, általában hamar felszökik az áruk és néhányan – a nagyobb profit reményében – pihentetik még a polcon egy ideig a gépet. Ezért lepett meg annyira, hogy a GMP megszűnésével elkezdtek zuhanni az 1966-os Ford Fairlane GT-k ára. Szerencsére hamar kicsodálkoztam magam, így még jutott nekem is egy, abból a 425 legyártott darabból.

Tiszteletet parancsoló króm maszk
Tiszteletet parancsoló króm maszk

Egy kis darab Amerika

Tiszteletet parancsoló króm maszk
Egy megszűnt modellgyártó remek termékeit sosem egyszerű beszerezni, általában hamar felszökik az áruk és néhányan - a nagyobb profit reményében - pihentetik még a polcon egy ideig a gépet, egy akció alkalmával azonban szerencsém volt a kis Fairlane-nel
Hatalmas, súlyos darab
Természetesen a tető helyére takaróelem kerül
Egy kis darab Amerika 30
Egy kis darab Amerika 31
Egyedivé varázsolhatjuk gyári fekete felnivel, erősebb motorral vagy diorámát készíthetünk köré
Nagyi terítője a csomagtartóban
Függőlegesen elhelyezett lámpák
Egy kis darab Amerika 35
Egyedi azonosító, ez a 385-ös számú darab
Gyönyörű ez a picike tükör
Egy kis darab Amerika 38
A 390 köbinches V8-as
Működő felfüggesztés és differenciálmű
A hátsó ablakok mágnessel illeszkednek a helyükre, ha pedig ablaktalaítunk, akkor a piros műanyagdarabokat kell beilleszteni a helyükre, aztán mindenféle eszközzel kibányászni
A kormány karimája ugyan fának akar látszani, de inkább hasonlít valami közepes minőségű műanyagra
Dönthető ülések, kétpontos övek
Amikor még nem volt minden autóban nagynavi
Működő kurblis ablak
Egy kis darab Amerika 46
Egy kis darab Amerika 47
Már készül a garázsa
Fotó megosztása:
Hatalmas, súlyos darab

Hatalmas, súlyos darab

Hatalmas, súlyos darab


 

Légellenállás? Ugyan?

 

Ettől a téglaformától nem feltétlenül kell elvárnunk a parádés légellenállási tényezőket, nem ez a modell legfőbb erénye. A részletekre koncentrálva azonban, igazi kis élményautót tarthatunk a kezünkben.

Igazán tiszteletet parancsoló ez a hatalmas, vonalzóval húzott forma. Egy másodpercig sem akar könnyed lenni, üvölt róla, hogy itt bizony súlyos testet kell kordában tartani. Maga a modell is 1,5 kiló. Öröm egy ilyen masszív kis járművet kézben tartani! Kidolgozottsága folyamatosan arra késztet, hogy körbe-körbe forgatva, minden porcikáját megvizsgáljuk.

Gyönyörű, hibátlan a fényezése, pontosan fut végig a beltérre rímelő piros csík is az oldalán.

Az amerikaiaktól már megszokhattuk, hogy abban az időben nem csak az elégetett benzinmennyiség nem számított, a krómozással sem spóroltak. Nincs olyan eleme az autónak, ahová ne jutott volna legalább egy kicsi a tükrös ragyogásból. Ezért is nagyon fontos volt, hogy így, tizennyolcadára kicsinyítve is szépek legyenek ezek a részletek, sehol sem kopik vagy pattog le róla a csillogás.

Tiszteletet parancsoló króm maszk

Tiszteletet parancsoló króm maszk

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Egy kis darab Amerika 51


Az ajtók pont olyan súlyosak, mint amilyennek látszanak, de ennek is van oka, hiszen bele kellett tömöríteni az ablak mozgatásához szükséges szerkezetet. Bizony! A kurblis ablak 1:18-ban is működik, nem a leggördülékenyebben, de 2-3 próbálkozást az érdekesség kedvéért megér.

Szépen passzol a piros belső a fekete fényezéshez. Itt sem találkozunk túlzottan barokkos formákkal, minden szögletes és egyszerű, mint egy vállfa. Az ülések támlája dönthető, így könnyebb hátra a beszállás. Az 1:18-as utasok piros, kétpontos biztonsági övvel csatolhatják be magukat. Egyetlen kritika talán a kormányt érheti, aminek karimája ugyan fának akar látszani, de inkább hasonlít valami közepes minőségű műanyagra.

A csomagtér egyharmadát a pótkerék foglalja el, borítása leginkább nagymamám régi, kockás, PVC terítőihez hasonlít. Praktikus és tisztíthatóságára sem lehet panasz, biztosan bármilyen lekvár nyoma könnyedén eltüntethető.  Röviden: nem költözködni való autó ez a Fairlane.

 

Kisautónk rendszámtáblája tényleges azonosítóként szolgál, ugyanis e limitált példányszámban kiadott modell sorszámát tüntetik fel rajta. Ne csak egy kis matricára gondoljunk, mert szép, dombornyomott plakett található a hátsó lökhárítón. Rendszám: #0385

 

A 390 köbinches V8-as

A 390 köbinches V8-as

A 390 köbinches V8-as


“Az erőgép én vagyok…”

 

Kisautónk motorja egy csodálatosan kidolgozott, táblákkal, drótokkal és tartályokkal fűszerezett 390 köbinches V8-as, ami 6,4 literesnek felel meg. Az erőgép fedelének nyitómechanizmusa is bámulatos, apró szegecsekből, fémlapokból és rugókból álló, ténylegesen funkcionáló szerkezet.

 

A modell alját nézegetve sem kell csalódnunk, itt is cikáznak a csövek, látható a négy dobfék és működik a felfüggesztés utolsó eleme is, a tekercs- és laprugóktól egészen a lengéscsillapítókig minden. A kardántengely is forog, ha hajtjuk a hátsó kerekeket. Az autó egyik kritikus része is itt található. A közös hátsó tengely forgatja a kardánt, de sajnos a tényleges differenciálmű megoldása kimaradt a formából. Tudjuk, hogy nem játékról, hanem modellről beszélünk, de gondos modellgyűjtővel is előfordult, hogy egy óvatlan pillanatban eltört a hátsó híd.

 

Gyenge a motor? Nem tetszik a felni?

 

A GMP-nél ez sem volt akadály, nagyon sokféle kiegészítőt alkottak a modellekhez. Lehet kapni hozzá külön például fekete, dögösebb felniket, vagy a nagyobb, erősebb motor sem akadály, sőt, akár Hemi-vel is megtömhetjük a gépet.

A gyártó gondolt azokra is, akik modelljeiket életszerű kis helyzetekbe illesztve szeretik fotózni, vagy tárolni. Többféle dioráma-kiegészítő található a kínálatban. Berendezhetünk egy profi autószervizt csápos emelőkkel, szerszámos konténerekkel. Készíthetünk magunknak akár egy gumiszerelő műhelyt is, hiszen komplett géppark áll rendelkezésre az abroncsszerelőtől a kerékcentrírozó gépen át a gumimosó szekrényig. A számos ötletes dolog, gép, szerszám és berendezési tárgy mellett többféle szakemberfigura keltheti életre a látványt.

Már készül a garázsa

Már készül a garázsa

Nem kívánunk jósolni, de valószínűsíthető, hogy a nagy műgonddal elkészített kis Georgia Marketing and Promotions gyártmányok egyre ritkábban és drágábban lesznek elérhetők a piacon. Már most is észrevehető ez a tendencia. Ennek feltehetően fő oka, amit egy korábbi cikkünkben megírtunk, miszerint a gyártó megszűnt. Sajnálhatjuk, mert igazán remek dolgokat kaphattunk tőlük.


A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég erre a linkre kattintani.