Egy rövid csendes suhanásra hazánkba látogatott a 2011-es Év Autója, a teljesen elektromos üzemű Nissan LEAF. A márka importőre a Közlekedési Múzeumban tartott egy sajtórendezvényt a héten az újságíróknak, majd aznap délután egy lobbiakciót politikusoknak, állami tisztviselőknek és az energiaszektor prominenseinek.

A Hősök terének forgatagában fel sem tűnik a teljesen autószerű jövőmobil

A Hősök terének forgatagában fel sem tűnik a teljesen autószerű jövőmobil

A Hősök terének forgatagában fel sem tűnik a teljesen autószerű jövőmobil


Hadd ábrándítsak ki rögtön mindenkit azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon a naaagy emberek, döntéshozók mennyire elkötelezettek a közlekedés villamosításában. Bár több NFM-es tisztviselő is elfogadta a meghívást, senki sem látogatott el a világ legnagyobb példányszámában eladott elektromos autójának első hazai bemutatójára.

A gyorstöltő 400 volton, 125 amperrel dűti az áramot a Leafbe, olyan vastag kábel vezet bele, mint egy benzinkúti töltőcső

A gyorstöltő 400 volton, 125 amperrel dűti az áramot a Leafbe, olyan vastag kábel vezet bele, mint egy benzinkúti töltőcső

A gyorstöltő 400 volton, 125 amperrel dűti az áramot a Leafbe, olyan vastag kábel vezet bele, mint egy benzinkúti töltőcső


No sebaj, mi ott voltunk. Megtudtuk, hogy 2013 előtt biztos nem lesz hivatalosan kapható itthon a Leaf; a késedelem oka egyrészt a cunamis földrengéses atomos kataklizma miatti gyártáskiesés Japánban, másrészt az, hogy a gyártó elsőként azokban az európai államokban kezdi árulni a LEAF-et, ahol a kormányzat már felfogta, hogy elektromos autózni jó, ezért párezer eurós állami támogatással (kvázi adókedvezménnyel) és közlekedési privilégiumokkal támogatja a villanyautókat.

Nálunk ilyen szándéknak egyelőre se híre, se hamva, de sebaj, volt már olyan korábban is, hogy állami érdektelenség és töketlenkedés miatt lekéstünk a jövőbe induló fontos vonatokat.

Ha megnyalom, üt akkorát, mint egy kilencvoltos elem?

Ha megnyalom, üt akkorát, mint egy kilencvoltos elem?

Ha megnyalom, üt akkorát, mint egy kilencvoltos elem?


Az európai piacon az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Írországban és Portugáliában már megkezdődött a Nissan LEAF átadása a vevőknek. Svájcban, Franciaországban, Spanyolországban és Belgiumban megkezdték a rendelések felvételét, majd ezekben az országokban is hamarosan átvehetik LEAF-jüket az első vevők. Norvégiában és Dániában az ősz folyamán kezdődik meg az értékesítés. 2013-tól a Nissan angliai gyárában, Sunderlandben is megindul az összeszerelés.

A LEAF 110 lóerős villanymotorját a Nissan érdekkörébe tartozó gyártó által előállított lítium-ion akkucsomag látja el energiával. A két-két és fél mázsás akku a padló merev vázszerkezetében található, így az autó súlypontja igen alacsonyra került, vezetés közben nem is érezni a másfél tonnás tömeg nehézkességét. Tovább javítja a dinamikát a villanymotor sajátságos karakterisztikája, a már indulásnál rendelkezésre álló 280 Nm nyomaték.

A Leaf szerkezete

A Leaf szerkezete

A Városligetben és a Hősök terén tett gyors tesztkörök megerősítették, amit eddig is tudtunk: ez egy korszerű, kényelmes, a 160 km-es átlagos hatótávon kívül semmilyen kompromisszumot nem jelentő kompakt autó, ami elé a 30 km/h alatti figyelmeztető sivítás dacára lépten-nyomon lelépnek a gyalogosok. 30-35 ezer eurós majdani itthoni ára miatt nem valószínű, hogy 2013 után ellepné majd a magyar utakat, de a magunk részéről már alig várjuk az igazi, több napra átadott tesztautót, hogy beszámolhassunk róla, milyen valóban élesben használni itthon egy Golf-kategóriás villanyautót.

Korábbi menetpróbáinkat a LEAF-ről elolvashatja itt illetve itt.
A Magyarországon már kapható Peugeot, Citroën és Mitsubishi villanyautókról írott anyagainkat az előbbi linkeken, a hármas összehasonlító tesztet ide kattintva találja.