Vezetéstechnika

A biztonságos autózás egyik alapfeltétele a fékek megfelelő használata. Csúszós, havas úton kiemelt odafigyelést igényel, hogyan és miképp kezeljük a lassításért felelős pedált, és mikor használjuk ki a motorfék adta lehetőségeket. Olvasónk most ebben a témakörben szeretne tisztán látni, és megtudni, hogyan kerülhetjük el a havas árok mumusát egy hegyi szerpentinen.


Olvasónk kérdezi

A lassítás igazi művészet csúszós, havas úton!

A lassítás igazi művészet csúszós, havas úton!


Lehet hogy volt már róla szó, de most tévedtem ide.
két (legutóbbi) gyermekem nem régen vizsgázott és azóta sem tudom igazamat érvényesíti náluk – mert az oktató máésképpen oktatta – hogy jeges úton a motorfék hatástalanabb mint az óvatos fékezés.***

1965 óta autózom saját kocsival, telente – mivel hegyoldalon élek – egy helyütt 20% feletti szakasszal. Mindíg kifarolás nélkül lejutottam, néha ugyan meg-megcsúszve,szánkózva, de mindíg baj nélkül leérve.

Országúton megcsúszásos bajom soha nem volt. Wartburg, többször, majd egy VW póló, azután Suzuki.Nyilván haza is kellett érnem (van egy bonyolult kerülőút-szerpentin is), úgy hogy csak fronthajtású kocsit vettem mindíg, hiába volt év autója a Zsiguli. Elméletem: négy kerék érintkező felülete több mint a kettőé. Ez egyszerű fizikai igazság. Főképpen veszélyesnek itélem, ha valaki fronthajtású kocsival jeges úton kanyarban motorfékez.

természetesen a blokkolásgátló és a négykerékhajtás más történet … de a fene tudja. Láttam nem egy országúti terepjárót árokban, nyilván a túlzott önbizolom okán is.
Sok szomorú és sok mulatságos élményem volt a kilométerek százezrei alatt – beleértve a tátrai ónos-havas utakat is. Kiváncsi vagyok Székely Úr véleményére, az oktatói regulát illetően.

üdvözlettel,
JG

***természetesen jó állapotú fékberendezéssel, közel azonos hatásfokú fékekkel!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Jáger Úr !

A motorfék, mint tudjuk jellemzően a két hajtott kerékre, tehát elől vagy hátul hat. Az üzemi fék mind a négy kereket fékezi. Amit tapasztalunk, hogy motorfék üzemnél, és fékezésnél is az autó bólint, tehát a súly a két első kerékre terhelődik. Ettől megnő egy kicsit a pillanatnyi tapadás, tehát az első kerekek képesek a kormányzáshoz szükséges oldalvezető erők átvitelére.

Az autók építési módjából adódóan jellemzően mindig az első kerekekre jut a nagyobb súly, tehát lejtőn lefelé haladva egy fronthajtásúval ha a belépő tempónk megfelelő volt, nagy gond nem lehet. Ennek ellenére, havas úton azt gondolom, használjuk egyszerre a motorféket, és az üzemi féket, mert akkor mind a négy kerék tapadásának határáig tudunk gördülő, de ugyanakkor fékezett kerékkel haladni.
Tehát kuplung nélkül fékezünk, finoman . A kuplungot akkor nyomjuk ki, ha a tempónk indokolja, vagy szeretnénk megállni.

Hátsókerekes autóval, ha csak a motorféket használva ereszkedünk lefelé havas úton, ki vagyunk annak téve, hogy mivel a súly az első kerekekre terhelődik, az elkönnyülő hátsó keréksor abroncsain nem marad annyi tapadás, ami a megfelelő motorfék erő átvitelére alkalmas lenne, sőt előfordulhat, hogy megcsúszik a hátsó kerék, elveszti az oldalvezetését az abroncs, és ez az autó stabilitásvesztését eredményezheti.
Nem véletlenül, először a hátsókerék hajtású, ABS-el szerelt, nagy teljesítményű autóknál kezdték szériában szerelni azt az elektronikával vezérelt rendszert, amely képes egy előre meghatározott tempóval leengedni a járművet a lejtőn. Ilyen , bizonyos terepjárókon is létezik. A computer úgy vezérli a motort , és a fékeket, hogy egy adott pillanatban egy-egy kereket fékezve leengedi az autót a lejtőn, a vezetőnek nem kell a pedálokhoz nyúlnia.


Bizonyos tapadásra természetesen szükség van a keréknél, tehát jégen ez is szánkázik lefelé, ugyanúgy mint azok akik nem megfelelő tempóval közelítették meg a lejtőt, és már bármit tesznek túlgyorsulva, és a kerekek tapadását elveszítve már nem tudnak megállni, vagy manőverezni.

Röviden : havas lejtő előtt rendezzük a tempót, a váltót tegyük abba a fokozatba amelyben úgy gondoljuk, hogy a motorfék hatásos lehet, és a lejtő fenti részéről az üzemi, és a motorféket használva ereszkedjünk lefelé. Semmiképpen ne gyorsuljunk, egészen a lejtő aljáig. A tükörbe nézve lehet imádkozni ha szükséges, mert nem biztos hogy mindenki ezt gondolja a hegyen lakók közül.
A téma kimeríthetetlen, nyilván jeges úton történtekről mindenkinek számos története van, most olyan esetet feltételeztem, ahol a téli gumiknak a hóban még van esélyük a tapadásra.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Autóvásárlás

Egy család búcsúzik a régi orosz igáslótól, a Ladától. Két nagy gyerekkel, és egy nagymamával megtoldva vajon mi pótolhatja a rég megszokott ezerhármast kicsivel több mint fél millió forintért?


Olvasónk kérdezi

T. Cím!

Vajon mivel lehet tökéletesen helyettesíteni egy családtaggá érett Ladát?

Vajon mivel lehet tökéletesen helyettesíteni egy családtaggá érett Ladát?


21 éves 1300-as ladánkat szeretnénk lecserélni.
Kisvárosi 4 tagú család vagyunk 2 nagy gyerekkel /fiunk 21 éves 190 cm magas, lányunk 15 éves 172 cm most/. Alkalmanként mozgássérült nagymamákkal, akiknek az alacsony ülésre történő beülés nehézkes. A kiszállás pedig majdnem lehetetlen. Szinte csak helyi és rövid távú közlekedésre használnánk az autót, és ritkán egy kis mezőg. szállítás meglévő utánfutóval.

5 személyes, olcsó fenntartású, de megbízható autót szeretnénk, amelybe a nagy fiú is befér, és a mamák is kitudnak szállni, kb.600-800 E ft. értékben. 10- 12 évesnél idősebbet nem szeretnénk. Tudna-e vmilyen típust ajánlani?

Köszönettel: Rabbné Margó

Szakértőnk válasza

Kedves Margó!

Némi kompromisszummal a Suzuki Ignis 1,3 megfelel erre a célra. Magas ülése miatt kényelmes a beszállás, megbízható, fogyasztása elfogadható. Ha az Ignis kicsi, a Peugeot Partner és testvére, a Berlingo is megjárja, akár a szívódízel 1,9D, akár az 1,4 benzines motorral. A haszonjárműves alapok miatt mind a kettő strapabíró, az említett motorokkal takarékosak és az Ignisnél mind a kettő jóval tágasabb és kényelmesebb.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Jog

Végül jöjjön a legkomolyabb és egyben elrettentő kérdés. Mire számíthat az ittas sofőr, aki pityókás állapotban műszakival nem rendelkező kocsiján szállította kiskorú gyermekét?


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Az ittas vezetésnek mindig megvannak a következményei

Az ittas vezetésnek mindig megvannak a következményei


Szeretném véleményét kérni abban, hogy mire számíthatok azok után, hogy ittasan, műszaki nélkül lekapcsoltak a rendőrök, ráadásul a kiskorú gyermekem is velem volt. Bevittek a rendőrségre minket, ott alkoholvizsgálatnak vetettek alá, ami 0.4 volt a legutolsó méréskor.
A forgalmit és a jogosítványomat azonnal elvették, ráadásul megfenyegettek azzal, hogy a kiskorú veszélyeztetését is rám verik. De tudtommal a kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény, nekem pedig végig “szabálysértések halmozásáról” beszéltek mig bent voltunk (gyerekkel együtt). Most mi lesz? Már 1 hónap eltelt az eset óta, még nem kaptam semmi levelet. Mire számíthatok? Mennyi időre vonják be a jogosítványomat? Mennyi lesz a várható büntetés?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Az Ön több szabálysértése halmazatot képez, ami azt jelenti, hogy egy eljárásban fogják elbírálni. A jogosítványát szinte biztosan bevonják pár hónapra. Véleményem szerint kiskorú veszélyeztetése miatt nem fog eljárás indulni.

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián
vedo.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!