Kalapos úriemberek, kosztümös hölgyek vonulnak milliárdos autócsodák mellett a Comói tó partján Olaszországban. Ez a Concorso d’Eleganza, melyet a méregdrága Villa d’Estében rendeztek a minap.

Talbot-Darracq GP 1500, 1926-ból. Akkor még a piros is bordó volt

Talbot-Darracq GP 1500, 1926-ból. Akkor még a piros is bordó volt


A kiállításon való részvételhez a FIVA, vagyis a Nemzetközi Veteránautó Szövetség igazolása is kell, de ezen felül is szigorúan válogatnak a jelentkezők között.

A résztvevőket némiképp jellemzi, hogy volt olyan tulajdonos, aki több tíz éve jelen van a kiállításon, ami azt jelenti, hogy minden évben tudott jelentkezni 3-4 autóval, melyből egyet beválasztottak.

Már kategóriából is több van, mint ami ép ésszel felfogható

A több mint 50 veterán között megbújt néhány friss koncepcióautó, így akik nem ámultak el a 60-70 éves járgányok láttán, a 2010-es Alfa Romeo TZ3 Corsa láttán biztosan dobtak egy hátast.

Alfa Romeo TZ3 Corsa

Alfa Romeo TZ3 Corsa


Természetesen nem lehetett hasonlóságot keresni és találni egy 1947-es Jaguár Mark IV, egy hathengeres, 1948-as Alfa Romeo és egy idei Bentley Continental Flying Star között, így a nyolctagú zsűri kilenc kategóriába sorolta a megjelent autókat.

Bangle és a Kamm Coupé Mivel már több mint egy évtizede szponzorálja a BMW a Concorsót, így idén felvonultak a gyár legszebb és leghíresebb modelljei. Hetven éve a BMW nyerte a Mille Miglia-t egy 328 Kamm Coupéval, de a háború alatt mindegyik eltűnt.

2006-ban viszont a bajor autógyár feltámasztotta a legendát, melynek aszimmetrikus vonalai Chris Bangle keze munkáját dicsérik, akimellesleg szintén részt vett a kiállításon.

Komoly kapcsolótábla a kormánymentes autóban

Komoly kapcsolótábla a kormánymentes autóban


Nyolc kategória az oldtimereké, egy pedig a koncepcióké volt, ezen belül pedig a háború előtti-utáni, sport, nyitott vagy zárt versenyautókat, két ajtós, négy üléses oldtimereket és a tanulmányautókat különböztették meg. 

A legidősebb autó, egy Talbot Darracq GP 1500 1926-ból érkezett, az öregek között a legfiatalabb pedig az 1971-es Iso Rivolta Grifo Can Am.

Veteránőrültek remegő lábakkal

Akik egy kicsit is értenek az oldtimerekhez, két napon keresztül gyakorlatilag folyamatos orgazmusközeli állapotban érezhették magukat. Olyan autókat lehetett látni, amilyeneket sehol máshol. 

Talbot-Lago T150 C SS, 1938-bó

Talbot-Lago T150 C SS, 1938-ból


Valószínűleg ennek köszönhető, hogy míg az első napon alig több mint ötszáz kiválasztott sétálhatott a csodák között a Vila d?Estében, másnap már több mint ötezren voltak kíváncsiak a szomszédos Villa Erbában a nyilvános kiállításra.

Az utóbbin a közönség által a legszebbnek ítélt autó a Talbot-Lago, T150 C SS lett 1938-ból, melyet “könnycsepp kupénak” is hívnak. Mivel az egyes kategóriákban 6-7 kocsi indult, és a zsűri rengeteg különdíjat osztott ki, gyakorlatilag mindenki hazavihetett egy trófeát.

Annyira ritka, hogy ez az egy van

Akadtak természetesen olyan autók is, melyekből az itt kiállított darab az egyetlen. Ilyen volt az 1968-as Lamborghini Miura is, ennek utasülésén a felvonuláskor éppen Fabio Lamborghini fogalt helyet (a névazonosság nem véletlen).

Jackie és Sári

Jackie és Sári


Nincs párja a Ferrari P540 Superfast Apertának sem, ennek festésekor éppen húsz kiló aranyat használtak fel. Valószínűleg ezért csillogott ilyen szépen.

Néhány kiválasztott, kihasználva a vízközelséget, kipróbálhatta a kétéltű Amphicarokat és Schwimmwageneket a Comói-tavon. Sőt, aki igazán szemfüles volt, világhírű dizájnerekkel is találkozhatott, de megjelent Jackie Stewart is. (Akivel lefényképezkedtem és még autogramot is adott!) A világ egyik leghíresebb mindenkori autóversenyzője fiával érkezett, hiszen az ifjabb Stewart autóját, egy Mercedes-Benz 300 SL-t is beválogatta a zsűri.

Jó nyolcszáz kép készült a Concorsón, a felét kidobtuk, a másik felét félretettük egy olyan cikkhez, ami megpróbálja majd átadni a rendezvény leírhatatlan, kákáeurópai ésszel felfoghatatlan hangulatát. Ezek meg itt az autók, tessék kattogtatni bátran!

A kép megy a telekre, a konyhába