Az autók fele kész
Töredékére csökkent a Toyota-szakszervizekbe gázpedáljavításra érkező tulajdonosok száma. Információink szerint a visszahívási kampány meghirdetését követően napi 300-400 autó tért be a hálózatba a szükséges javításra, ami az utóbbi hetekben 70-80-ra esett.




Itthon összesen 22 ezer Toyotát érint a kínos szervizakció, eddig az autók fele van túl a nem egészen egyórás beavatkozáson a Toyota Motor Hungary adatai szerint.
Az akció költségeit nehéz megbecsülni. A beépítendő alátétet a Toyota európai központja küldi Magyarországra, a szervizek pedig 0,6 órát, azaz nem egészen negyvenpercnyi munkadíjat számolnak fel – természetesen nem az ügyfélnek, hanem az európai központnak.
Egy Toyota-kereskedés videót készített a javítás menetéről
Költségek: százmillió forint felett
A várható költségeket a rezsióradíjak regionális különbségei miatt hétezer forint plusz áfával érdemes számolni.
Ezt a kiadást a 22 ezer autóval és a 0,6 órára eső bruttó 5250 forintos szervizköltséggel felszorozva az eredmény 115,5 millió Ft, de ez csak játék a számokkal, a pontos összeg nyilván nem ennyi.
Ez sem pitiáner kiadás, de Németországban az ottani darabszám és a jóval magasabb óradíjak miatt egyenesen 13 millió eurós (3,44 milliárd Ft) összeget közölt a vezérképviselet.
| Fekete doboz a Priusban |
|
Sikes autója magától gyorsult – a tulaj szerint
Csak a nagyon japán, nagyon szakértő műszakiak ismerték a Prius titkát. Talán sosem derült volna ki, ha az Egyesült Államokban több tulaj nem jajveszékel nagy nyilvánosság előtt magától felgyorsuló autójuk miatt. A hibrid Prius a Toyota legfontosabb autója. Minden elektronikus benne, a fékezés és a kormányzás is, a vezető elektronikus jelet ad, tehát nincs mechanikus vagy hidraulikus kapcsolat a fékpedál és a fékberendezés között. A hibrid autó számítógépes agya nemcsak mindenről tud, de mindent rögzít is, ha valaki tudja a kódot az adatok kinyerésére. Fékezni akart, megállni nem? A botrány kapcsán Amerikába repített szakértők tudták a kódot, a hibatároló kiolvasásával érdekes dolgok derültek ki. Kisült, hogy egy babysitter egyszerűen összekeverte a gázt a fékkel, a nevezetes James Sikes pedig összesen több mint kétszázszor nyomta meg a fékpedált, minden bizonnyal kétségbeesetten próbált megállni. Csak arra nincs magyarázat, miért nem tövig nyomta a féket? Az autó ráadásul a fék- és a gázpedál egyidejű megnyomásra azonnal elvette a gázt és lassulni kezdett, mert más Toyotákkal szemben a Priust már így tervezték, mint például az európai Fordokat vagy a VW konszern autóit. Érdekes adalék, hogy Sikes állítólag többhavi részlettel tartozott Priusáért. |
Sérül a nimbusz
Hasonló szervizakcióknál a legnagyobb érvágás nem a javítás közvetlen költsége, hanem az ennek sokszorosára tehető veszteség a márka arculatában.
Arról nem ismerünk kutatást, hogy a nem Toyotával járók szemében mennyit rombolt le a márka nimbuszából a szőnyeges és a gázpedálos sztori, de hazánkban a meglévő ügyfelek bizalma nem ingott meg a Toyotában.
Egy belső felmérés eredménye alapján a visszahívási kampány dacára megnőtt a márkahű tulajdonosok aránya az újautó-vásárlók között.
Tehát idén a toyotás ügyfelek nagyobb arányban vettek újra Toyotát, mint korábban. Úgy fest, hogy a szervizakcióról nemcsak halló-olvasó, de ebben valóban érintett magyarok hajlandóak újra pénzt adni egy Toyotáért.
Mi van az eladásokkal?
A más márkáknál is előforduló visszahívási kampányok az értékesítéseket is visszavethetik, ezért utánanéztünk az eladási adatoknak. A JATO Dynamics számai szerint a Toyota forgalma nagyot esett az első negyedévben (1319-ről 641 darabra), de nem akkorát, mint az 55 százalékot veszítő teljes magyar személyautó-piac.
A cég piaci részesedése viszont a botrány közepette nőtt: 2009 első három hónapjában az itthon forgalomba helyezett új autók 5,8 százaléka volt Toyota, 2010-ben 6,2.
Ezzel együtt egy minőségi hibás alkatrész nagy pofon a vásárlónak, aki joggal vár el tökéletes autót a többmillió forintjáért, bár a több ezer alkatrészből összerakott évi sok millió autó esetében a folyamatos hibátlanság illúzió. És ez minden márkára igaz.







