Bokros Lajos idején több autó fogyott
Novemberben ismét 60 százalék feletti mértékben esett a forgalomba helyezett új autók száma hazánkban, éves szinten 60,5 százalék a visszaesés. A tavalyi 143 ezer helyett nem egészen 57 ezer új autó kapott rendszámot januártól november végéig a JATO Dynamics adatai szerint.
2009 a magyar autópiac fekete éve, az eladások lényegesen elmaradnak a Bokros Lajos-i megszorítócsomag évében, könnyű haszonjárművekkel együtt elért 81 047 darabtól. Ezen a szomorú tényen az sem változtat, hogy a hazai márkakereskedések mennyivel szebbek sok francia, osztrák vagy német településen láthatóaknál.

Tömegmárkák előtt az Audi
A legtöbb importőr túl van a 30 százalék körüli kedvezményekkel fűtött készlettisztító akciókon, de akadnak még hatalmas engedmények a FIAT-nál és a Citroënnél, de például a Toyotánál is.
Az akciók dacára olyan, egykor nagy tömegben vásárolt márkákat, amilyen a Citroën, októberben és novemberben a forgalomba helyezési adatokban megelőzte a BMW illetve az Audi. Ez még akkor is szemet szúr, ha tudjuk, a JATO statisztikája a 2008-2009-es gyártású autók első hazai forgalomba helyezési adatait hozza, amiben a szürkeimportban beérkezett új és fiatal használt autók is benne vannak.
| Romániából jön az olcsó japán családi autó
Visszatért hazánkba a Mitsubishi Lancer Classic 1.6. Az importőr megalkudott a gyárral egy Romániában megmaradt készletre, az autó továbbra is sajátságos külsejű, megbízható, és nagyon jutányos. Információink szerint összesen 70 darab érkezett belőle, néhány fehér alapszínű autón kívül a metálfényezés felárát rá kell számolni a 3 399 000 forintos alapárra. A Lancer Classic 1,6-os motorja 98 lóerős, átlagosan 7 liter körül fogyaszt. Az autóban van légkondicionáló, első és oldallégzsák, könnyűfém felni, CD-s rádió, továbbá hátul is elektromos az ablakemelő. Ugyanez a modell korábban 2 999 000 forintért lett a hét vétele, de így is kiemelkedően jó ár/érték arányt és megbízhatóságot ígér a tulajnak, aki ki tud békülni a külsejével. |
Jól jöttek a modellváltások
Szomorú, hogy az idei adatokat ráadásul megszépíti több létfontosságú volumenmodell leváltása és új modellek bevezetése. “Egy új Mégane-nak, Polónak, Avensisnek, Insigniának, Cruze-nak gyakorlatilag minden kereskedésben ott kell lennie” – mutat rá Kápolnás Vera, a JATO Dynamics Ltd. kutatási koordinátora. Vagyis a mostani piaci helyzetben akár a néhány tucat tagú márkakereskedő-hálózatok bemutató- és tesztautói is számítanak.
Gyárbezárás helyett akció
A piac visszaesését nem érdemes teljes egészében a pénzügyi válságra és az ügyfelek elbizonytalanodására fogni. A magyar lakosság nem bír el évi 200 ezer új autót, amennyi 2004-ben és 2005-ben gazdára talált, de egy akkor még növekvő gazdaságban az importőrök nem tudták lenyomni a külföldi központok torkán a visszaesést. A gyárak ugyanis le akarják kötni fölöslegesen magas gyártókapacitásukat, hogy ne kelljen bezárni üzemeket, így elindult a mesterséges gerjesztés.
Miss Decembert nem ígérhetünk, de folytatjuk a hónap autójával és az ingyen adott új autókról is szó lesz
Egyre alacsonyabb, időnként hivatalosan nulla Ft indulórészlettel, 8-10 éves futamidőre adott kölcsönökkel, jelentős árengedményekkel vontak be olyan embereket is az új autók eladásába, akiknek reálisan nem volt pénzük erre.
Tisztulás, irreális szintről
A mostani szakadás egy része a piacképtelen ügyfelek lemorzsolódására jut, ami egészséges folyamat. A lakosság egy része nyakig eladósodott, ráadásul, ha még bírja fizetni, egy majdnem új autóban ül, amelyet minek cserélne le pár évesen?
Főleg, hogy a használtpiaci érték is megszenvedte az elszegényedést, az autójáért kapott összegből még a hitelét sem tudja visszafizetni. A drámai helyzetet súlyosbítja a vásárlások halasztása is, a fizetőképes ügyfelek óvatossága talán a jövő év második felére felengedhet.
| A hónap újdonsága – Opel Astra J
Tessék szíves lenni később visszahívni, mert az értékesítő a mellékhelyiségben van, ezért jött vissza a hívás – fogad keresetlen őszinteséggel egy alföldi Opel-szalon munkatársa. Kollégáitól megtudom, hogy a márkakereskedésekbe már decemberben megérkeznek az új Astrák, bár a nyílt hétvégével, reklámkampánnyal megtámogatott hivatalos bemutató majd január közepén lesz. Az új padlólemezre épülő autót a bevezetés részeként a fővárosi Nyugati pályaudvar mellé kanyarított bevásárlóközpont előtt is látni lehet majd. Az Astra Essentia 1,4 indulóára a 100 lóerős motorral 4 640 000 Ft, amiből 300 ezer forint nyitási kedvezményt ígér az importőr. |
Megbukott egy modell
Elszomorító a helyzet a több leépítési hullámon túl lévő márkakereskedésekben is. Főleg Budapesten kívül, ha egy 10-15 éve együtt dolgozó, húszfős kollektívából kell elküldeni 3, 5 majd még több embert, az rendkívül fájó döntés – mondja egy a Toyota hálózatát jól ismerő szakértő.
A hitelre eladott új autókra berendezkedett márkakereskedések vannak igazán nagy bajban. Akár a teljes árrésüket odaadták, hogy tőlük vegyen autót az illető, mert a hiteljutalékon kerestek eleget. De csak amíg volt olcsó, könnyen adott hitel és akadt sok vásárló.
Ezt az átmenetileg működőképes “üzleti modellt” több csapás is érte az utóbbi években. Ha a konstrukció nem fut végig, akkor pénzintézetek keményen visszatörlik a jutalékokat, ami a több tízezer bedőlt autóhitel alapján nem kis érvágás.
Ingyen adni ésszerűbb volna?!
A kölcsön feltételeinek szigorításával és a vásárlóerő csökkenésével eltűntek a hitelre vásárló ügyfelek, a korábbi 80:20 arány a visszájára fordult. Akinek adnának a bankok, az köszöni, nem kéri a kölcsönt, nem akar vesztese lenni az árfolyamváltozásoknak és a bedőlő hitelek költségeit a rendesen törlesztő ügyfelekre átterhelő bankok arcátlan módszereinek.
A harmadik oldalon folytatódik a kesergés és megcsillan a szebb jövőbe vezető út
Mintha a ló túlsó oldalára esnénk át, a nyakló nélkül, fénymásolt közüzemi számlára adott kölcsönök után ma azok is ritkán jutnak hozzá a pénzhez, akik tudnának törleszteni. “Olyan kevés a vásárló, hogy egy nagyobb kampány költségénél kisebb veszteséget okozna ingyen elosztogatni azt a pár autót, amit a hirdetés hatására pluszba el lehet adni” – kesereg egy különösen sokat veszítő márka értékesítési igazgatója.
Szerviz nélkül semmi nem megy
A mai feltételekkel nem piacképes rétegre bazírozás mellett most bukik ki az is, ha egy márkakereskedés elhanyagolta egy szervizre visszajáró, lojális ügyfélkör kiépítését illetve nem aknázza ki az aftersales-tevékenységben rejlő lehetőségeket.
| Hosszabb garancia – Talán ez hat
Magyarországon már mindennel próbálkoztak az importőrök és a márkakereskedők, beültettek autójukba Presser Gábortól (Saab 9-5) Fekete Pákóig (Chevy Captiva) sok hírességet, adtak 30 százalékos készlettisztítási kedvezményt, akadt átmeneti listaár-csökkentés a Suzuki Swiftnél és így tovább. Az új autós ügyfeleknek jó, de a használt autók értéktartását agyonvágó kedvezmények helyett egyre több márka igyekszik hosszabb távon működőképes ajánlatokkal becsalogatni a vevőket a szalonokba. Öt év, hét év, 200 ezer km Használható eszköz lehet a hosszú garancia, ezen a téren a Kia és a Hyundai után loholnak a többiek. A Cee’dre, a Soulra és a Sportage SUV-ra a garancia 7 év/150 ezer km, az i10, i20, i30 modellekre ötéves jótállás vonatkozik, futási limit nélkül. Az autóikba vetett bizalom erősítése érdekében a Peugeot is öt évre nyújtott garanciát kínál november közepén indult karácsonyi akciójában. A Renault szintén ötéves/100 000 kilométerig érvényes garanciát kínál autóihoz a cég saját bankjától felvett kölcsön mellé. A Citroënnél is létezik ötéves garancia, de nem akcióban. A népszerűbb modellekre 161-250 ezer forintos felárért 200 ezer kilométeres futásteljesítményig terjesztik ki a védelmet. |
Aki nem igyekezett tetőboxok eladásával, gyors műanyagjavítással vagy bármi más szolgáltatással pótlólagos megélhetési forrásra szert tenni, az most a többi dealernél is nagyobb bajban van. Mert a százmilliós kölcsönökből felhúzott üvegpalotát mindig a szerviz tartja el.
Szokni kell a magasabb árakat
Az értékesítések dinamikus növekedésére a következő években aligha számíthatunk. A bérek szuperbruttósítása, az EVA és a társasági adó emelése a lakosság és a cégek részéről is csökkenti a vásárlóerőt, az egyre többe kerülő új autók iránt.
” Élve a júliusi áfaemeléssel adódó korrekciós lehetőséggel is, az autóimportőrök visszatértek a valós listaárakhoz. Bár most is vannak markáns akciók, a meghirdetett kedvezmények mértéke közel sem nőtt olyan ütemben, ahogy a többször is emelt listaár. Annak a kevés autónak, amely ma elkel, a végső eladási árával kapcsolatban azonban nincsenek pontos információk: a jelenlegi gazdasági körülmények erősítik a vevők alkupozícióját, így a végső kereskedői árrés nagyban múlik az értékesítő árazási szabadságán” – mondja Kápolnás Vera, a JATO Dynamics Ltd. kutatási koordinátora.

















