Sátras utánfutó Wartburggal

Sátras utánfutó Wartburggal


15-20 évvel ezelőtt – amikor a nyugat-európai autós körút csak háromévenkénti dédelgetett álom volt – még a sátras utánfutós nyaralás is irigylésre méltó kalandnak számított. Trabanttal vagy Ladával, Skif vagy éppen IFA típusú butácska, de a gyomrában hatalmas sátrat rejtő utánfutóval, fejenként ötven dollárral, ilyen-olyan csempészáruval a zoknik között és permanens gyomorgörccsel a határokon.

Azóta a gyomorgörcs a határok nagy részével együtt eltűnt, de a kaland iránti vágy továbbra is megmaradt. Közben persze a választék és az autósok lehetőségei is alaposan megváltoztak. Nézzük, mit tud egy mai mozgó otthon!

Mivel lakóautót fenntartani csak kevesek és igen elvetemültek kiváltsága, mi most főleg a lakóautó-, lakókocsi-bérlést vesézzük ki.  

Mennyibe kerül?

Van tévé is, hurrá!

Van tévé is, hurrá!


Ez leginkább az utasok luxusigényén múlik. Itt keresgélve nagyjából napi 14 és 50 ezer forint közötti összegért találunk bérelhető lakóautót. Ezek általában hatszemélyes járgányok, bölcsen 3,5 tonnánál alacsonyabb össztömeggel. Felszereltségük megegyezik az átlagos apartmanéval, a komplett konyhától, zuhanyzón, WC-n keresztül a tévéig minden belefér egy lakóautóba.

Ennyi pénzért ugyan a legtöbb európai országban találhatunk valamilyen szobát is, a lakóautós nyaralás mégis sokkal szórakoztatóbbnak ígérkezik. Kicsit szűkebben lesz benne a család, mint egy szállodában, de cserébe mobil a lakás, akár minden éjszakát máshol tölthetünk vele, és büntetlenül telepakolható annyi poggyásszal, amit egy személyautó álmában sem tudna elnyelni.

A: zuhany, B: plutónium rejtek C: csillagászati távcső

A: zuhany, B: plutónium rejtek C: csillagászati távcső


Egyedül a vízzel kell spórolósan bánni, mert abból nem áll végtelen mennyiség a kempingezők rendelkezésére – két, három napig húzza ki egy töltés – és a szennyvíztartály is korlátozott befogadóképességű. Nagy bajt azért ez sem okoz, Európa lakóautósokra felkészült tájain vizet is szerezhetünk, és a szennyvízleeresztésnek sem kell ökológiai katasztrófával járnia, mert szabályozott keretek között folyik.

Kompromisszum

Persze ha szerényebb igényeink vannak, akkor egy nagyobb személyautóban is eléldegélhetünk néhány napig, ha úgy hozza az időjárás, és a sátrat inkább nem bocsátanánk vízre. Extrém spórolós helyzetben még ingyenes kempingben is meghúzhatja magát a vékony pénztárcájú kalandor egy egyszerű, kifeszített műanyag ponyva oltalmában. Utóbbi csak igazán nomád hajlamú utazóknak ajánlott, de egyszer ezt is ki kell próbálni.

Amire fel kell készülni:

Finom úriember távol a civilizációtól sem válik ősemberré

Finom úriember távol a civilizációtól


A legtöbb helyen kauciót – két- háromszázezer forint körüli összeget – is kérnek, ha lakóautót szeretnénk kölcsönözni. Ezt természetesen visszakapja a bérlő, ha a nyaralás végén sértetlenül adja vissza a kocsit.

Szintén teljesen érthető feltétel a B kategóriás, legalább kétéves jogosítvány és személyi. Esetleg még kérhetnek közüzemi számlát vagy munkáltatói igazolást is.

Általában van minimális bérletidő – leggyakrabban hét nap -, ami más szezonban és szezonon kívül. Ennél rövidebb időre nem is érdemes nekiindulni autós nyaralásnak.

Szennyvízlerakó

Szennyvízlerakó


Vannak cégek, akik korlátozzák a napi megtehető kilométerek számát, ezt érdemes még az útvonaltervezés előtt figyelembe venni, hogy beleférjen a nyaralás a limitbe.

Extra, változatosan elnevezett díjért – leginkább felkészítési díjként emlegetik ezt a tíz-tizenöt ezer forintos tételt – feltöltik a gázpalackokat, kitakarítják a járgányt, illetve feltöltik varázsszerrel a WC-t. Ezt a kiadást szintén hozzá kell számolni a bérleti díjhoz.

A piacon szétnézve az derül ki, hogy a bérelhető lakóautók többségükben fiatal, műszakilag megbízható darabok. Ennek ellenére mégis elromolhatnak, így érdemes olyan céget választani, amely csereautót ad, ha egy napnál tovább tartana a javítás.

Itt még nincs vége az olvasnivalónak, a következő oldalon eláruljuk, milyen jogsi kell a lakóautó-bérléshez és azt is, mennyivel száguldozhatunk vele büntetlenül.


Lakóautó vagy lakókocsi?

A lakóautók egyik nagy előnye, hogy mezei B kategóriás jogsival könnyedén vezethetőek, míg egy termetesebb lakókocsihoz már kell némi rutin. Különösen a tolatások okozhatnak kellemetlen meglepetést a kezdő lakókocsi-vontatónak, míg egy lakóautónál csak a járgány minden irányban nagyobb kiterjedéséhez kell lélekben hozzáedződni.

A lakókocsival nehezebb manőverezni, használatának feltétele a vonóhorgos saját kocsi, illetve az sem árt, ha a sofőr felkészül a maga mögött rángatott doboz néha furcsa viselkedésére is. Mivel a lakókocsi aránylag passzív valami – nincs motorja – sokkal olcsóbban bérelhető, mint a lakóautó. Hétezer forinttól kezdődnek az árak, de az általunk talált legdrágább sem került többe tizennégyezer forintnál egy napra.

Egy ötletes példány

Egy ötletes példány


Ha éppen nincs rá szükség, a lakókocsit pár mozdulattal a kempingben lekapcsolhatjuk az autóról, míg a lakóautó plusztonnái mindig velünk vannak. Bérlés előtt mindenki döntse el, számára mi a fontosabb. Hogy a szállást hátrahagyva biztosan bejusson a belvárosba, vagy hogy esetleg az út szélén, ingyen is eltölthessen egy-egy éjszakát, ott, ahol ez nem zavar senkit.

Száguldás

Mivel a lakóautó személyautónak számít, a betartandó sebességhatárok is ugyanazok, mintha mezei autóval utaznánk. Hacsak a célország másként nem rendelkezik felőlük, akkor a szokásos 50, 90, 110 és 130 km/órás tempót kell tartani. Lakókocsival valamelyest lassabb tempóval kalkuláljunk, hiszen nem is szabad nyolcvannál gyorsabban hajtani vele. De a nagy tempó a megnövekedett légellenállás miatt sem lenne jó ötlet.

Nem látszik rajta

A kedvenc

A kedvenc


Személyes kedvenceim a minimál lakóautók, amelyekről kívülről nehéz kideríteni, hogy alkalomadtán akár egy teljes család is húzhatja bennük a lóbőrt. Nappal, menet közben átlagos kisbusznak álcázzák magukat, de éjszaka felhajtható tetőt növesztenek és kellemes kajaszagot eregetve átváltoznak ingyenszállássá. A kategória egyik klasszikusa a Volkswagen Transporter Westfalia, amely évtizedekkel ezelőtt sikeresen ráérzett a mozgó lakás varázsára.

Biztosítás

Kicsike nappali


Bérlés előtt jó rákérdezni, hogy milyen biztosítással lehet elvinni a kocsit, bár szerencsére a teljes körű biztosítás a legelterjedtebb. Egyes cégeknél napi felárért a casco önrészét is le lehet csökkenteni. Ha valaki nem biztos magában, érdemes rátenni azt a napi plusz egy ezrest, hogy ha baj van, ne kelljen több százezer forinttól búcsút venni.

Rossz hír, hogy menet közben, amíg apa vezet, anya nem mehet hátra a konyhába, hogy összeüssön egy nagy adag rácpontyot tejföllel. Sajnos, amíg az autó mozog, mindenkinek a helyén kell dekkolnia, bekötve. A kempingbe érve aztán szabad a pálya.

Mi benne a jó?

Ön melyiket választaná?

  • Lakóautó
    54%
  • Lakókocsi
    20%
  • Apartman
    18%
  • Sátor
    7%

Ön melyiket választaná?


Legtöbben a szabadságot – nem kell szállást foglalni, mindig van hely, akkor és oda megy az autó, ahová csak az utasai akarnak – hozzák fel a lakóautós nyaralás melletti legfőbb érvként, pedig ez a szabadság legalább annyi kötöttséget is ró az utazókra. Ez a kötöttség egyenesen arányos a guruló otthon által kínált luxussal és mérettel. Talán ezért a legnépszerűbb lakóautók nem is túl nagyok.
Ha tehetném, én sem vennék mást.