Több autópálya, olcsóbb autók 1

Több autópálya, olcsóbb autók


Olcsóbb autót ígér a Fidesz

A Fidesz az autóvásárlás megkönnyítésétől vár szavazatokat. Orbán Viktorék 2007. január elsejével eltörölnék a regisztrációs adót az 1600 köbcenti alatti személyautók esetében, ami a magánvásárlók és a cégautóra beruházók legnagyobb részét érintené. A témához tartozó adat, hogy a hazánkban 2005-ben eladott autók 81 százalékának 1600 köbcentiméteresnél kisebb volt a motorja és a regisztrációs adóból tavaly 68,2 milliárd forint folyt be a költségvetésbe. Az állami bevételkiesést mi nem tudnánk számszerűsíteni, mert egy V8-as nagyautó regisztrációs díjából kijön 13 Nissan Micra 1.2 regadója. A nagyobbik ellenzéki párt becslése 15-20 milliárd forint, ennyi a kiesés az állam oldalán, ennyivel több marad az autóvásárlóknál. A Fidesz másik fő ígérete a családi autó programban az éves autópálya matrica árának megfelezése 1600 köbcenti alatti autók esetében, szintén január 1-től.

Dr. Fónagy János volt közlekedési és vízügyi miniszter nem kívánt konkrét adatokat mondani a megépülő autópályák hosszáról. “Amit mi átadtunk, azt elődeink készítették elő, amit most átadnak, azon mi is dolgoztunk. Egy autópálya előkészítése 6-8 évet vesz igénybe, az M0 esetében ez 12 év, nincs értelme a számháborúnak.” Általánosságban a Fidesz támogatja az autópálya-építéseket, de a mostaninál többet fordítana a 30 000 kilométeres állami és 100 000 kilométernyi önkormányzati tulajdonú úthálózat felújítására. Fónagy János indokoltnak tartaná az átlagnál csekélyebb környezetszennyezésű járműveknek szóló adókedvezményt. A nagyobbik ellenzéki párt a következő ciklusban kitart a matricás autópálya díj mellett. “Távlati célként támogatandó az elektronikus, kilométer alapú díjszedés, de a rendszer kiépítéséhez szükséges 50-70 milliárd forintot az ország mai helyzetében okosabban is el lehet költeni.” – válaszolta a Fidesz szakpolitikusa.

MSZP: autópályadíj a megtett út alapján

Az MSZP teljes mellszélességgel az autópálya-építés mellett van, amit az autópálya törvény és a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében végezne. A finanszírozás állami forrásokból, EU támogatásból és részben piaci alapon, kötvénykibocsátással történne (pl. az M7 meghosszabbítása a határig és az M8 dunaújvárosi hídja esetében). 2006. december 31-ig 266 km gyorsforgalmi út kerül átadásra, a tervek alapján 2007-re 1045, 2015-re 2500 kilométeresre nő az autóutak és az autópályák hossza hazánkban. Az autópályákat használhatóbbá tevő, ún. ráhordó utakat az MSZP uniós forrásból építené meg és a következő ciklusban nagyobb gondot fordítanának az alsóbb rendű utak felújítására. Az MSZP álláspontja szerint a 2010-ig tartó parlamenti ciklus végére aktuálissá válhat a behajtás korlátozása a főváros belső területeire, de ez csak a tömegközlekedés fejlesztésével valósítható meg.

Autópálya ügyben az MSZP célja az úthasználat arányos díj. A nehéz tehergépjárművek esetében az elektronikus fizetés és a megtett út alapján kirótt útdíj bevezetése akár 2007-től reális lehet. Ezt később a tapasztalatok függvényében a személyautókra is ki lehetne terjeszteni. Az MSZP képviseletében Tóth Sándor képviselő a regisztrációs adó eltörlését életveszélyesnek nevezte, mivel ezzel megindulhatna Nyugat-Európából a használt autók tömeges importja, ami az itthoni autók leértékelődéséhez vezetne. (Regisztrációs adót az első hazai forgalomba helyezéskor kell fizetni, tehát a Fidesz ígérete nemcsak az új, hanem a használt autókra is vonatkozna. A Fidesz számol a veszélyekkel, de még nincs kész, konkrét javaslatuk kivédésükre).

Autók és pártok: nehéz szülés

Indulásként egy újságíró barátomtól elkértem a pártszóvivők mobilszámát, majd ráültem a telefonra. Az MDF-nél megkaptam Katona Kálmán korábbi közlekedési miniszter számát, aki azonnal állt olvasóink rendelkezésére. Az MSZP-nél a párt sajtóosztályát bombáztam kérdéseimmel, telefonon és e-mailen. Teltek múltak a napok, majd a hetek, de a Köztársaság térről csak nem jött válasz. Újabb telefonok, újabb emil, újra semmi. 17 nap múltán átadták Tóth Sándor honatya telefonszámát, aki mindenben a segítségemre volt. A Fidesznél jártam a sajtóosztályon, a kampányirodán, beszéltem a Szentkirályi utcai központtal, kapcsolták a kormányprogram kidolgozását irányító Navracsics Tibor titkárságát és hívtam bőszen a parlamenti frakciót. Válasz sehol, vissza a sajtósokhoz, akik e-mailen elkérték a kérdéseket. Elküldtem, felelet később jönne, de sebaj, mert közben menyasszonyom kollégái révén eljutok Dr. Fónagy János korábbi szakminiszterhez, akivel rövidre zárjuk a témát. Az SZDSZ-től 20 napja nem jön válasz, ezért az ő céljaikat a 191 oldalas programból én próbáltam kibányászni, harag és részrehajlás nélkül. Az azonos kérdésekre kapott válaszokat névsorban közöljük, a két nagy párttal kezdve.

Volán, MÁV, BKV rulez!

Programjaiban mind a négy parlamenti párt hangsúlyozza a tömegközlekedés fontosságát, közte az elővárosi vasutak fejlesztését és a P+R parkolók kialakítását a buszvégállomásokon, vasúti pályaudvarokon. Abban is teljes az egyetértés, hogy ennek csak akkor van értelme, ha megoldják a parkolók őrzését, bekamerázását. Az MDF-es Katona Kálmán egy villamosjegy árában jelölte meg a napi parkolási díjat, a többi párttól nem hallottunk konkrét összeget.

Kattintson ide az MDF és az SZDSZ ígéreteihez!


MDF: Vissza az Útalapot!

Az MDF célul tűzte ki az Útalap visszaállítását, amelynek forrását az autósok most is megfizetik az üzemanyagokban, csak ez az adóbevétel jelenleg nem teljesen az utak karbantartására megy el. A Fórum fejlesztené a gyorsforgalmi úthálózatot, de a túlhajszolt autópálya-építések helyett a nagyon leromlott egyéb utakra szánna több forrást – állítják. Az MDF nem ért egyet az autópálya-hálózat bővítésével automatikusan megdráguló matricákkal, mivel a többletköltséget a bővített szakaszt használó környékbeliek finanszírozzák, az új belépőkkel áremelés nélkül is nőnek a bevételek.

Az MDF szerint a matricákból származó éves bevétel több annál, amennyit az állam az autópályák és autóutak fenntartására fordít, ezért ők olyan árat állapítanának meg, ami arányban van a kiadásokkal. Az MDF kitart a matrica mellett, mivel ez is használatarányos, csak nem távolságra, hanem időben mérve.

Ha kormányra kerülnek, az áruszállítást minél nagyobb arányban vasútra kívánják terelni, a sínhálózat fővonali részét pedig alkalmassá teszik 160 km/órás sebességre. A kamionok vasúti szállítása megkönnyítené a személyautóval közlekedők helyzetét is. Katona Kálmán minél hamarabb megoldandó feladatként említette az M3 bevezetőjén a Szerencs utcai szintbeli kereszteződés felszámolását, annak veszélyessége miatt.

SZDSZ: arccal az autópálya felé

Az SZDSZ a válaszadásra meghagyott 20 (húsz) napos időszakban nem élt a lehetőséggel, ezért programjuk több pontját sajnos nem sikerült konkrétumokkal kiegészíteni. Az SZDSZ – Interneten hetek óta elérhető – választási programjában markánsan jelen van a környezetvédelem. Bár ez nem kötődik az autókhoz, de a szabad demokraták érdekes célja az, hogy 10 éven belül minden folyónkban és tavunkban fürödhessünk. A szociálliberális párt szerepelteti kampányanyagában a kéntelenített benzin és gázolaj használatának fontosságát. EU tagállamként 2010-re hazánkban 2 százalékos részarányt kell elérnie a teljes forgalomból a bio üzemanyagoknak, az SZDSZ is legalább ekkora bekeverési arányhoz szeretne eljutni a megújuló alapanyagból nyert üzemanyagokkal. 191 oldalas választási programjában a párt a korábban eltervezett autópálya fejlesztések folytatását ígéri. Ennek értelmében 2007-re az autópályák elérik a megyeszékhelyeket és az országhatárokat, de az autópálya-építés üteme később sem lassul a ciklus során. A liberális parlamenti erő az európai uniós forrásoknak szán főszerepet az autópálya-építés finanszírozásában. A kisebbik koalíciós párt lényegesnek tartja a közlekedési eszközökbe telepített intelligens számítástechnikai eszközök fejlesztését, továbbá a biztonságos közlekedést szolgáló adatbázisok és szoftverek fejlesztését, amiről jó lett volna megtudni, mit is takar konkrétan. Az SZDSZ az autóforgalom korlátozását tervezi a városközpontokban, ennek pontosítására továbbra is várjuk az SZDSZ álláspontját.

Bárki nyer, jön a biodízel

A növényi alapú üzemanyagok elterjesztésének támogatásában nincs véleménykülönbség a pártok között. Abban is egyetértenek, hogy a biodízel és a bioetanol alapanyagának előállítása kitörési pont a nehéz helyzetű mezőgazdaságnak. Alapanyag lehet a repce, a napraforgó és a kukorica. A választásra készülő pártok uniszónó úgy tartják, hogy a ma még drágán előállítható bio üzemanyagokat hatékony adókedvezménnyel kell helyzetbe hozni. Katona Kálmán (MDF) kiemelte a valenciai példát, ahol a buszok részben használt háztartási sütőzsiradékból nyert üzemanyaggal működnek. Tóth Sándor (MSZP) a bio üzemanyagot a felhalmozódott gabonakészletek levezetésére is alkalmasnak tartja. A megszólalók mindegyike komplex feladatként látja a bio üzemanyagok arányának javítását, a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás összehangolásával.