Autós navigációt mindenkinek!
Autós navigációt mindenkinek!

Autós navigációt mindenkinek!

Autós navigációt mindenkinek!

Autós navigációt mindenkinek!
Autós navigációt mindenkinek! 14
TMC jelek segítségével akár a dugót is kikerülhetnénk - persze ez itthon még csak álom
A magyar fejlesztésű iGO szoftverrel boldogultunk a legjobban
Az autóba épített navigációk még nem tudnak pontosan útba igazítani
Kényelmesebb kezelni az onboard rendszereket, de túl drágák, és itthon nem is működnek tökéletesen
Autós navigációt mindenkinek! 19
Autós navigációt mindenkinek! 20
Autós navigációt mindenkinek! 21
Autós navigációt mindenkinek! 22
Fotó megosztása:
[bekkep]Valamikor a 90-es évek közepén jelentek meg az első autós navigációs rendszerek, akkor még horribilis áron. Nyugaton aztán szépen felgyorsultak az események, a navigációs berendezések a technika egyéb vívmányaival lépést tartva, villámsebességgel terítették be a piacot.

Ma már ott tartunk, hogy egy 3-4 millió forintos autóban is könnyen megengedhető extrának számít a navigációs rendszer, mert használatával elkerülhetjük a dugót és mindig eltalálunk célunkhoz. Digitális Magyarország térkép létezik, a gond az, hogy a navigációs rendszerek csak szépen lassan veszik át ezeket a térképeket.


A megamixet a geochallenge.hu készítette

A helyzet változatlan

[bekkep]Perszonális navigációs rendszerek hazai térképpel évek óta léteznek, ezért normál halandó értetlenül áll a kérdés előtt: miért nem képesek az autóba épített rendszerek hazánk útjain navigálni? A válasz összetett, a legnagyobb problémát az okozza, hogy minden egyes navigációs rendszer más CD-t vagy DVD-t képes lejátszani. A korong ugyanaz, de a rajta lévő adatok formátuma rendszerenként más és más.

A navigációs rendszerek piacát két cég uralja, a Navteq és a Teleatlas. A két cég termékein belül sem egységes azonban a szabvány, így a navigációra alkalmas térképek kidolgozása időtlen ideig húzódhat. Most éppen ezt a folyamatot éljük, a Navteq cég még 2003-ban vásárolta meg hazánk digitális térképét, és ezt hozta navigálásra alkalmas állapotba.

Csakhogy az időhiány nem teljes térképet eredményezett, a működő rendszer csak Budapesten és környékén képes utcaszintű navigációra, és például a Balaton környéki településeket egyáltalán nem is ismeri. Budapestről Balatonfüredre nem tudunk eljutni egy méregdrága navigációs rendszerrel.

Jelenlegi ismereteink szerint a Volvo kínál ilyen navigációs DVD-t, aminek az ára 85 ezer forint. Az Opel rendszerét ki is tudtuk próbálni, az ő birtokukban is ugyanez a térkép van, de ott a térkép még nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Perszonális navigáció

[bekkep]Amíg az autókba épített navigáció nem működik, perszonális navigációs rendszerekkel vigasztaljuk magunkat. Egy 5 vagy akár 10 millió forintos autóban esetlenül mutat a szélvédőre cuppantott kéziszámítógép, de ennél jobban használható navigációs rendszert jelenleg nem találunk.

Magyar fejlesztésként idén jött ki az iGO nevezetű navigációs szoftver, ami PDA-n használható. A dolog újdonsága, hogy a szoftvert nem kell telepíteni, egyedi azonosítóval ellátott memóriakártyán kapjuk a szoftvert, valamint a 3380 hazai település utcaszintű leírását és 17 000 hasznos pontot tartalmazó térképet. Elsőként a magyar térkép készült el, de jövő tavaszra ígérik Kelet-Európa térképét, és a teljes Európát lefedő változatokat. A frissítésért előreláthatólag évente kell majd fizetniük a vásárlóknak.

Fedélzetre!

[bekkep]Kezdetben alapvetően két csoportba sorolták a navigációs rendszereket: ez volt az onboard és az offboard. Előbbi egyértelmű, arra utal, hogy a rendszer a “fedélzeten található” – ilyenek az autókba épített gyári vagy utólagos navigációs rendszerek. Ezekhez a navigációs térképet CD-n vagy DVD-n vásárolhatjuk meg, a rendszer GPS-en keresztül határozza meg az autó helyzetét, és a navigációs készülék segítségével mondja a helyes útirányt. Ezen rendszerek hátránya, hogy a CD és a DVD-alapú térkép gyorsan elavul. Évente vagy félévente adnak ki a gyártók újabb lemezeket.

Fejlettebb nyugat-európai környezetben a rádióhullámokon érkező TMC (Traffic Message Channel) jelek segítségével a navigáció arra is képes, hogy elkerülje a dugókat. Persze ehhez az is szükséges, hogy létezzen erre alkalmas egységes rendszer, amely a jeleket szolgáltatja. Hazánkban ilyen még nincs, és a tökéletes működés Európában is ritka.

[bekkep]Az offboard navigáció lényege, hogy a navigációs készülék önmagában nem tartalmaz térképet. GPRS-en keresztül a készülék (például egy mobiltelefon) csatlakozik a navigációs térképet tartalmazó szerverre. Mi a telefonon megadjuk a célállomást, és GPRS-en letöltjük a térképet a szerverről, majd a telefonhoz csatlakoztatott GPS vevő segítségével már tud a szoftver navigálni. Ezeket a rendszereket úgy készítették fel, hogy nem csak a szükséges útvonalat töltik le a szerverről a telefon, hanem az út körüli térkép bizonyos részét is, így ha eltévedünk, nem kell folyton újra csatlakozni a központi szerverre.

Rögtön látható az offboard navigáció rákfenéje, vagyis a mobilszolgáltatókat iszonyatosan meggazdagítjuk, ha gyakran vesszük igénybe a GPRS-en keresztül a navigációs rendszert. Főként külföldi roamingoláskor költhetünk sokat telefonszámlára. Az előny is az offboard lényegéből adódik, sosem kell térképfrissítésre költeni, mivel a központi szerver térképe mindig a legfrissebb.

A navigációs rendszerek harmadik ága a perszonális navigáció, ami például kéziszámítógépen vagy kézi navigációs rendszereken működik. Ezek a rendszerek kis memóriakártyán – vagy saját memóriában – tárolják a térképet, és egy GPS vevő segítségével navigálnak. Erre jó példa az iGO, ami tesztünk szerint a legjobban működő hazai navigációs rendszer.