smart forfour – Ülőpróba 1

smart forfour - Ülőpróba

Nagyszabású bemutató keretében, egy kis smart történelem, gazdasági jelentések és rövidfilmek után mutatták be az új smart forfourt, ami a nagyközönség számára 2004 tavaszától lesz elérhető.

A kezdeti gyenge szereplések után ma már jelentősebb arányát adja a smart az össz európai eladásoknak és folyamatosan bővülő palettájával egyre több olyan vásárlót csábít el, akik valami egyedire vágynak.

Most azonban kicsit kommerszebb vizekre evez a smart, ugyanis bemutatta a forfour-t. Ez az autó a kiskategóriás autók legújabb konkurense, smart emblémával a motorháztetőn. Az egyediség azért megmaradt, már messziről is felismerhető, hogy egy mosolygós autó érkezik.

Belülről is vidámságot sugároz a smart, a kerek formák és az élénk színek ezt garantálják. Azért az is látszik, hogy a korábbi smartokkal ellentétben már a használhatóság is felmerült, mint fontos tényező, ami egy kiskategóriás autónál elengedhetetlen. Megnövekedett a kesztyűtartó mérete, illetve felette egy méretes box is helyet kapott a műszerfalon. Kisebb-nagyobb rekeszekből is legalább 10-et számoltunk össze.

Tovább emelhetjük az utastér otthonosságát, ha feláras tetőablakkal, vagy az 1,4 négyzetméteres panoráma tetővel rendeljük meg a forfour-t.

Az eddigi egyszerű középkonzol helyett, most egy igazán tetszetősre sikeredett falat találunk középen. Meglepő módon a fűtéskapcsolók “normális” kialakításúak – először a smartnál -, így jól használhatók. A műszerfal tetején szétszórt kapcsolók is lekerültek a középkonzolra, ahol minden egyszerűen áttekinthető és könnyen kezelhető.

Felár ellenében a dupla küllős kormányról vezérelhetjük a rádiót, a cd-t, illetve a mobil telefont és a navigációs rendszert. MP3-as lejátszó is kapható, ha az igények úgy kívánják. Nagyautós extra az esőérzékelős ablaktörlő és a sötétedéskor automatikusan bekapcsoló fényszóró.

A váltó mögül eltűnt a gyújtáskapcsoló és felkerült szokványos helyére, a kormányoszlop jobb oldalára. A váltó elé tették a szivargyújtót és mostanság divatos henger alakú mobil kukát.

A hátsó sor eredetileg két személynek szól, de lehetőség van három személyes kivitel rendelésére is. Ilyenkor ugyanennyi fejtámlát és hárompontos biztonsági övet kapunk. Mindkét esetben megtaláljuk azonban a gyermekülés rögzítésére megalkotott Isofix rögzítő kapcsokat is. Külön érdekesség, hogy 150 milliméteres úton mozgathatjuk a hátsó sort, növelvén ezzel a lábhelyet és természetesen csökkentve a csomagtartó méretét. Az ülések középső helyzetükben 270 literes csomagteret hagynak maguk mögött.

A rövid túllógások miatt a smart szerint frenetikus a vezetési élmény, ami fontos szempont volt a tervezéskor. Külön sportcsomag is kérhető, amihez ültetett karosszéria, 16 colos könnyűfém felni és bőr kormány illetve váltógomb jár. A forfour minden változata négy tárcsafékkel és ESP menetstabilizáló elektronikával érkezik, ami nem megszokott ebben a szegmensben.

Ötféle erőforrás áll majd rendelkezésre, melyből a legkisebb teljesítményű is könnyedén megbirkózik majd az 1000 kilogrammnál is könnyebb autóval. Mindegyik aggregát teljesíti a 2005-ben bevezetésre kerülő Euro 4-es károsanyag-kibocsátási szabványt.

Két dízelmotorral és három benzinessel szállítják majd a forfour-t. A benzinmotorok a Mercedes és a Mitsubishi közös együttműködésből születtek. A legkisebb benzines háromhengeres, 1,1 literes és tisztességes 75 lóerőt produkál. A következő a már négyhengeres 1,3 literes 95 lóerős, majd a 1,5 literes 109 lóerős jön a sorban. A dízel erőforrások háromhengeresek és azonos 1,5 literes hengerűrtartalom mellett 68 illetve 95 lóerőt teljesítenek.

Az alapváltozatot ötsebességes kézi váltóval szerelik, ami ezidáig ismeretlen eszköz volt a smartnál. Az ismert hat sebességes automatizált váltó extraként rendelhető. Utóbbit további anyagi javak ellenében a kormányról is kapcsolhatjuk.

A smart fourfor Németországban 2004 áprilisától kapható, kedvező 11 ezer eurós alapáron. Nagyjából ugyanennyibe kerül egy Volkswagen Polo is. Hazánkba hasonló időben érkezik az autó, de árát még nem tudjuk.