Fényűzés nagyban - Ford F-650 Super CrewZer

A magyar utakon mind gyakrabban találkozhatunk olyan feldíszített pickupokkal, amelyeket nyilvánvalóan nem mezőgazdasági célokra, vagy szabadidőautóként, sokkal inkább személyiségük kifejezésére használnak büszke tulajdonosaik. Az ilyen – az autót legkevésbé sem védő, inkább a gyalogosokra veszélyes gallytörő-ráccsal, krómtól csillogó kéménnyel, széles, aszfaltra való gumikkal felszerelt – pickupban feszítő “aszfaltbetyárnak” minden bizonnyal tátva maradna a szája, ha a piros lámpánál mellé állna egy Ford F-650 Super CrewZer!

Annak ellenére, hogy a Ford haszonjármű-kínálatának csupán háromszáz példányban gyártott csúcsmodelljét Európába biztosan nem hozza át, mégis úgy döntöttünk, hogy bemutatjuk a járművet, hiszen itthon is egyre nő a hatalmas és erős autók rajongótábora.

A kisszériás F-650 Super CrewZer a Super Duty F-650 teherautó-típusra épül. A Ford 1999-ben mutatta be középkategóriás, 26 000 font (11 800 kilogramm) össztömegű F-650 teherautó-családját. Az Amerikai Egyesült Államokban ez a legnagyobb járműkategória, amelyhez nem szükséges különleges jogosítvány.

A motorkínálat három dízel-erőforrásból áll: a Cummins 5,9 literes ISB, a 7,2 literes Caterpillar 3126E és a Ford 7.3 literes Power Stroke motorja közül lehet választani. A Ford szintén három különböző vezetőfülkét kínál: Regular (kétajtós, háromszemélyes), Crew (kétajtós, hatszemélyes) és Super (négyajtós, hatszemélyes) néven. A gazdaságos üzemeltethetőség mellett a jármű könnyű vezethetősége teszi népszerűvé a modellt, amelyet a mexikói Cautitlanban gyártanak.

Az F-650 Super CrewZerrel a Ford a haszonjárművekből álló F-sorozatát egészítette ki, amelynek legkisebb tagja, az F-150 az utóbbi években nem csak a pickupok között, hanem az összes járműértékesítést tekintve is a legnépszerűbb típusnak bizonyult az Amerikai Egyesült Államokban.

Míg Európában egyedül az a kategória képviseli a pickupokat, amelybe az F-150 is tartozik, addig Amerikában sokkal nagyobb méretű – de ott még mindig úrvezetői jogosítvánnyal vezethető – platós kisteherautókat is kínálnak a gyártók. A Ford F-650 Super CrewZer ugyan nem kisteherautó, hanem kisméretű nyerges vontató, ötszemélyes utastere és különleges felszereltsége alapján mégis közelebb áll a személyautókhoz, illetve pickupokhoz, mint sok kisebb méretű haszonjármű.

A tengerentúlon ez a mezei jogosítvánnyal is vezethető behemót jelenti tehát a kishaszonjárművek igazi királykategóriáját. Azoknak a vásárlóknak készült, akiknek nem számít a pénz. Helyesebben: akiknek nem a pénz számít. A megcélzott vásárlóréteg tagjai rendszeresen szállítanak nagyméretű rakományt, például versenyautót, vitorlást, lovat. Életstílusukat meghatározza az utazás és akkor sem hajlandók lemondani a luxuskörülményekről, amikor éppen úton vannak.

A Ford F-650 Super CrewZer alkalmas olyan rakomány vontatására, amely túl nagy méretű ahhoz, hogy hagyományos vonóhorogra kötött utánfutóval szállítsák. Ugyanakkor öt ember utazhat minden elképzelést felülmúló méretű és kényelmű fülkéjében, sőt a vonta lekapcsolásával könnyen vezethető, pickup stílusú luxus-szabadidőjárművé alakítható.

Mivel a rendszeresen félpótkocsival utazó autósok rengeteg időt töltenek járművükben, nagyon fontos számukra, hogy minél több csomagot vihessenek magukkal és a nagytömegű vontatmány se befolyásolja negatívan a menettulajdonságokat. Az F-650 Super CrewZer óriási teljesítményével, méreteivel és minden igényt kielégítő felszerelésével kiválóan megfelel ezeknek a követelményeknek.

A Ford a modellkínálatában szereplő legerősebb motort építette be az új modellbe: az erőforrást a Caterpillar készíti. A behemót jármű futóműve légrugós, ezért nyoma sincs a pickupoknál megszokott pattogós viselkedésnek, az autó még rosszabb minőségű úton is méltóságteljesen suhan. Lenyűgöző és tipikusan amerikai felszerelés a dupla üzemanyagtank: a prérin akár napokig bolyonghat a tulajdonos, hiszen összesen 590 liter gázolaj tölthető a monstrumba.

A raktér borítása, a küszöbök, valamint a kerekek polírozott alumíniumból készülnek, ezért az autó alapvető díszítőelemei közé sorolhatók. A kabin mögötti csomagtérbe felülről, a hatalmas csomagtér-tetőt felnyitva lehet pakolni, de abban az esetben, ha a vontatmányt már rákötötték az autóra, a csomagtérhez oldalról is hozzá lehet férni, ugyanúgy, mint a buszok poggyászteréhez.

Az alapfelszereléshez tartozik a kabin hátsó falára szerelt légterelő, amely hozzájárul ahhoz, hogy a jármű a vontával együtt áramvonalas egységet alkot. A nyerges vontatáshoz kiképzett félpótkocsikon kívül az autóval kisebb pótkocsi is vontatható. A vonóhorgot a fényezett lökhárító mögött bújtatták el a tervezők, amely így használaton kívül sem csúfítja az autó külsejét. A vontató és a tréler sötétben is minden nehézség nélkül összeköthető, hiszen egyetlen gombnyomás elég ahhoz, hogy a jármű nyeregszerkezete és hátsó része fényárban ússzon. A Ford F-650 Super CrewZer fékrendszerének vezérlőelektronikája a pótkocsi fékrendszerét is felügyeli.

A hatalmas utasteret minden olyan kényelmi felszereléssel ellátták, amelyre a napi használat során, illetve hosszú távú utazások alkalmával a vezetőnek és az utasoknak szüksége lehet. A számtalan kisebb tárolóhely, a térképtartó zsebek, a hatlemezes CD-lejátszó és a távirányítós központi zár nem számít különlegességnek, viszont a faberakású műszerfal, továbbá a fűthető és bőrhuzatú ülésekbe hímzett Super CrewZer felirat kizárólag a limitált széria privilégiuma.

Az utastér két üléssorának elkülönítését szolgáló elhúzható üveg a limuzinokból ismert térelválasztóra emlékeztet, ami már csak azért is érdekes, mert a Ford nem sofőrös járműnek szánja a Super CrewZert.

A gyári felszerelésekkel azonban még koránt sem ér véget a jól megtermett járműben megtalálható különleges kényelmi eszközök sora. A szinte végtelen hosszúságú extralistán szereplő tételek és további különleges kiegészítő felszerelések megrendelésével az egyes vevők teljesen egyéni járművet vásárolhatnak maguknak.

A már régóta a Fordnak dolgozó Fontaine vállalat külön megrendelésre légrugós, szinte minden irányban motorral állítható, deréktámasszal kiegészített bőrfoteleket szállít az eredeti, gyári ülések helyett, a Llebbroc cég pedig elektromosan állítható hátsó padot kínál, amely közelebbi rokonságban áll a modern lakásba való bőrkanapékkal, mint a hagyományos autóülésekkel.

Ezenkívül alumíniumból készült szerszámosládát, CB-rádiót, televíziót, többhangszórós és -fejhallgatós, távirányítható Hi-Fi rendszert is rendelhet az igényes vásárló. A hátsó üléssorhoz lehajtható, 6,4 hüvelykes LCD-monitor rendelhető, amelyen a gyerekek utazás közben játékprogramokkal játszhatnak. Vontatásnál nyújthat óriási segítséget az a híradástechnikai rendszer, amely a műszerfalon elhelyezett képernyőn mutatja a vezetőnek az autó háta mögötti képet.

A Ford F-650 Super CrewZer nagy teljesítményén és vonóerején túl olyat nyújt a vásárlóknak, ami ebben a kategóriában különlegességnek számít: dögös külsejével és luxusautókra is hajazó felszereltségével – vontatmány nélkül – akár napi közlekedésre is alkalmas. Ennek ellenére valószínűleg még a tengerentúlon sem fogják sokan bevásárlóautónak használni ezt a mini-kamiont.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi júliusi számában olvashatja.